Treningsforum

Kosthold => Kosthold og Ernæring => Emne startet av: Riinoo på 10. august 2009, 17:28



Tittel: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo10. august 2009, 17:28
En stor banan gir 120kcal - 26karb, 0,6fett og 1,2prot
5 riskaker gir 250kcal - 50karb, 3fett og 5prot

Det jeg da lurer på, mtp artikkelen at frukt er det beste man kan ha i seg etter trening(men man må jo spise 2 bananer for å få det næringsinnholder til 5 riskaker, men da får man jo ikke vitaminene til bananen!) hva er best av riskaker og banan? Jeg har alltid tatt en banan og proteinshake etter trening styrke/cardio og riskaker etter kun cardioetrening. I dag hadde jeg styrke/cardio og tok 5 riskaker og shake i stedet for banan og shake.

Hva er "egentlig" best?:D

2 bananer og shake, en banan og shake, riskaker og shake, riskaker-banan og shake?

Hva foretrekker/gjør/mener du?


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: arehb11. august 2009, 12:14
En middels stor banan inneholder ca 17 gram karbohydrater. Det er for de fleste for lite å bare spise det rett etter trening. Tre bananer gir rundt 50 gram karbohydrater og da begynner det å monne.


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: alephzain11. august 2009, 14:17
Sånn umiddelbart etter trening...Så eter jeg riskaker for jeg synes det smaker best, dypper det i vita hjertego smør, NAM! og en proteinshake. Etter trening så trenger kroppen karbohydrater, protein og fett. Så må man jo ha en ordentlig middag etter det igjen for å få i seg enda mer godsaker og kalorier.... :)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo11. august 2009, 17:12
Hvorfor jeg lurte på dette er fordi jeg ikke benytter meg av flytende karb(noe jeg visstnok bør skaffe meg..)

Etter trening er det protshake og en banan = for lite karb, derfor jeg tenkte å bruke riskaker i tillegg. Kanskje jeg burde droppe begge to og investere i karbpulver..  har også hørt at melis kan "erstatte" karbpulver?
Spiser alltid et skikkelig måltid en times tid etter trening!



Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: arehb11. august 2009, 21:47
Melis er jo sukker. Karbpulver er oftest basert på maltodextrin, store komplekse karbohydratmolekyl. Husker jeg har lest om et super-pulver som har svært store karbohydratmolekyl, som visstnok da taes opp veldig raskt, gir rask restituering, brukes av eliteutøvere og koster masse penger. Men jeg husker ikke hva det heter.

Det jeg har begynt å gjøre siden jeg gikk tom for maltodextrin-produkt er å putte havregryn i proteinshaken.


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo11. august 2009, 21:55
I morgen skal jeg spise 5 riskaker og protshake og forhøre meg om karbpulver med coach:)

...tør ikke gjøre stort uten å forhøre meg lenger:P


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Galningen11. august 2009, 21:56
3 bananer vil jeg anbefale! ;D


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Udrugn11. august 2009, 22:05
hvorvidt du velger karbopulver, bananer eller riskaker spiller neppe så stor rolle. Du kan vel bare spise to bananer? evt 5 riskaker? Ingen fare i å variere litt heller. Selv bruker jeg rosiner etter trening. Han luringen over her som blander med smør har vel strengt tatt glemt noe av poenget med "raske karbo", da en såpass fettmengde vil dempe den glykemiske belastningen måltidet gir. Hvorvidt det egentlig har noe å si er vel diskuterbart. Det ser ut til at tilførsel av raske karbohydrater kun er viktig om man har relativt hyppige treningsøkter (daglig).


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo11. august 2009, 22:12
Jeg trener 6(5 styrke og 6 cardio) dager i uken og satser ganske høyt - har planer om å komme meg på scenen til våren og vil derfor gjøre alt riktig.

Virker sikkert litt teit at jeg sitter å tviler på dette nå som jeg er såppas seriøs, men man blir faen meg aldri utlært!:P


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Udrugn11. august 2009, 22:40
Karbo-pulveret er nok det som tas opp raskest av alternativene ovenfor her, men om dette er noe man virkelig trenger å bry seg om kan diskuteres. Jeg tviler sterkt på det. Vær flink til å få i deg adekvat mengde karbo etter trening så er du i mål!


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kpt. Plumbonite11. august 2009, 22:53
Melis er jo sukker. Karbpulver er oftest basert på maltodextrin, store komplekse karbohydratmolekyl. Husker jeg har lest om et super-pulver som har svært store karbohydratmolekyl, som visstnok da taes opp veldig raskt, gir rask restituering, brukes av eliteutøvere og koster masse penger. Men jeg husker ikke hva det heter.
Maltodextrin er ikke spesielt komplekst og tas opp like raskt som glukose. Super-pulver som tas opp veldig raskt heter glukose, også kjent som druesukker, og dette får du i bake-avdelingen i en passelig utstyrt dagligvarebutikk. Tror det er rundt 20-30 kr for en halv eller kvart kilo.

Vanligvis ønsker man komplekse karbohydrater fordi de tas opp *langsomt*, slik at man ikke får en rask stigning i blodsukker som gir en insulinrespons.

Derimot, etter trening, så er insulinsensitiviteten veldig god, og det viktigste er å få stoppet den katabole fasen som trening er, og får å få til det så vil man ha kroppen i overskudd. Så da vil man ha *raske* karbohydrater.

Både proteiner og karbohydrater gir raskt energi, men karbohydrater har vist seg (stod det i en tråd et eller annet sted her) å være mer effektivt enn proteiner til å få jekket kroppen ut av den katabolen fasen.

Om man spiser noen riskaker eller et par bananer etter trening vil jeg (i mitt naive sinn) tro at er knekkende likegyldig, bare man får i seg passelig med raske karbohydrater etterfulgt av noen proteiner. Fettet kan man spare til litt senere.


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo11. august 2009, 22:59
Det jeg også tenker på spise vs drikke er at det tar mye lengre tid for karben i mat enn noe man drikker blir tatt opp(det skal jo helt ned i tarmen?), eller er jeg ute å sykler nå?


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: andersgronn11. august 2009, 22:59
Karbo-pulveret er nok det som tas opp raskest av alternativene ovenfor her, men om dette er noe man virkelig trenger å bry seg om kan diskuteres. Jeg tviler sterkt på det. Vær flink til å få i deg adekvat mengde karbo etter trening så er du i mål!

helt enig, ingen vits i å overanalysere. er mange andre ting man behøver å ta hensyn til før dette, for å optimalisere fremgangen:-)

rosin er oforøvrig et godt alternativ om man ikke overdriver mengden, en halv kilo har en tendens til å gjøre det litt gøy i magen... svisker gir et enda bedre trykk i dassen;-)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kengdal11. august 2009, 23:05
Maltodextrin er ikke spesielt komplekst og tas opp like raskt som glukose. Super-pulver som tas opp veldig raskt heter glukose, også kjent som druesukker, og dette får du i bake-avdelingen i en passelig utstyrt dagligvarebutikk. Tror det er rundt 20-30 kr for en halv eller kvart kilo.
Nei, han prater nok om Vitargo/waxymaze.

Vanligvis ønsker man komplekse karbohydrater fordi de tas opp *langsomt*, slik at man ikke får en rask stigning i blodsukker som gir en insulinrespons.

Derimot, etter trening, så er insulinsensitiviteten veldig god, og det viktigste er å få stoppet den katabole fasen som trening er, og får å få til det så vil man ha kroppen i overskudd. Så da vil man ha *raske* karbohydrater.

Både proteiner og karbohydrater gir raskt energi, men karbohydrater har vist seg (stod det i en tråd et eller annet sted her) å være mer effektivt enn proteiner til å få jekket kroppen ut av den katabolen fasen.
Nei. Det aller viktigste er å tilføre leucine for å aktiviser den såkalte mTOR pathway'en. Dette er det mest anabole/antikatabole du kan gjøre. Dette i seg selv vil også gi en insulin respons.

Om man spiser noen riskaker eller et par bananer etter trening vil jeg (i mitt naive sinn) tro at er knekkende likegyldig, bare man får i seg passelig med raske karbohydrater etterfulgt av noen proteiner. Fettet kan man spare til litt senere.
Helt enig. Men vil forsatt legge mest vekt på proteinet, da dette er det aller viktigste. :)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Udrugn11. august 2009, 23:05
500g rosin er vel kanskje litt drøyt til denne jenta også. Selv klarer jeg meg med to bokser a 42,5g ;)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo11. august 2009, 23:08
skal vi se, jeg er 182høy, veier 78kg og vil gjøre alt så riktig som mulig for å nå sceneformen til april.

bring it:)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kengdal11. august 2009, 23:09
Det jeg også tenker på spise vs drikke er at det tar mye lengre tid for karben i mat enn noe man drikker blir tatt opp(det skal jo helt ned i tarmen?), eller er jeg ute å sykler nå?
Dette stemmer, men med mindre du er en toppidrettsutøver med et par utholdenhetsøkter om dagen spiller nok dette meget liten rolle. ;-)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: andersgronn11. august 2009, 23:13
500g rosin er vel kanskje litt drøyt til denne jenta også. Selv klarer jeg meg med to bokser a 42,5g ;)

selvfølgelig er det det.. nevnte bare bivirkningene somfølge av overdrevet bruk;-) om man skulle finne på å finne det dritlurt å spise en boks på spisedagen f.eks;-)

en liten boks rosin, samt 1 banan er en ganske spennede smaksmiks også faktisk:-)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo11. august 2009, 23:27
Dette stemmer, men med mindre du er en toppidrettsutøver med et par utholdenhetsøkter om dagen spiller nok dette meget liten rolle. ;-)

nå er jeg ikke det, men en "upcoming" fitnessutøver som vil gjøre ting riktig - så hvaa blir det til?:D


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kpt. Plumbonite11. august 2009, 23:47
Nei. Det aller viktigste er å tilføre leucine for å aktiviser den såkalte mTOR pathway'en. Dette er det mest anabole/antikatabole du kan gjøre. Dette i seg selv vil også gi en insulin respons.
Ganske sikker på at en eller annen jer for en tid til bake siden gravde opp noen forskning på at karbo etter trening var det mest antikatbole, men, men. Jeg kjører en shake + litt rask karbo etter trening, så jeg er safe uansett. ;D


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kpt. Plumbonite11. august 2009, 23:49
nå er jeg ikke det, men en "upcoming" fitnessutøver som vil gjøre ting riktig - så hvaa blir det til?:D
Gjør det du liker best, så lenge det er en kombinasjon av whey og raske karbohydrater. ;D


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo11. august 2009, 23:53
forhører meg med coach i morra:)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Coincidence theorist12. august 2009, 03:03
Hvorfor jeg lurte på dette er fordi jeg ikke benytter meg av flytende karb(noe jeg visstnok bør skaffe meg..)

Etter trening er det protshake og en banan = for lite karb, derfor jeg tenkte å bruke riskaker i tillegg. Kanskje jeg burde droppe begge to og investere i karbpulver..  har også hørt at melis kan "erstatte" karbpulver?
Spiser alltid et skikkelig måltid en times tid etter trening!



Kjøp deg noen avocadoer, de inneholder utrolig mye bra for deg. Protein, essensielle fettsyrer, vitaminer,mineraler... Dette er kongemat etter en treningsøkt. Og tilfører kroppen utrolig masse næring.

Smør avocado på noen skiver, strø mineralsalt over, litt pepper og noen agurkskiver så har du et bra lite måltid. :)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kpt. Plumbonite12. august 2009, 09:57
Kjøp deg noen avocadoer, de inneholder utrolig mye bra for deg. Protein, essensielle fettsyrer, vitaminer,mineraler... Dette er kongemat etter en treningsøkt. Og tilfører kroppen utrolig masse næring.

Smør avocado på noen skiver, strø mineralsalt over, litt pepper og noen agurkskiver så har du et bra lite måltid. :)
Kødder du?

Avocado-måltidet du beskriver høres digg ut og er sikkert et fint mellommåltid, men er jo en real bolk med fett. Fettet er bra det, men rett etter trening er proteiner og karbohydrater tingen, og det er om å gjøre å få det ut i blodet så fort som mulig.

I allefall i følge idrettsernæringsboka mi, i følge hva restitusjonsdrikker inneholder, og i følge de artiklene jeg har funnet om temaet. Men Kamerat Young har vel noen revolusjonerende insights her.


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Marthe Skog Johansen12. august 2009, 10:21
Hvorfor jeg lurte på dette er fordi jeg ikke benytter meg av flytende karb(noe jeg visstnok bør skaffe meg..)

Etter trening er det protshake og en banan = for lite karb, derfor jeg tenkte å bruke riskaker i tillegg. Kanskje jeg burde droppe begge to og investere i karbpulver..  har også hørt at melis kan "erstatte" karbpulver?
Spiser alltid et skikkelig måltid en times tid etter trening!



Jeg bruker nå VITARGO og proteinshake rett etter trening...
Ellers bruker jeg 6riskaker og proteiner ..



Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kpt. Plumbonite12. august 2009, 11:02
Noen som har en referanse til studien til Karolinska instituttet om Vitargo?


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kengdal12. august 2009, 11:13
Noen som har en referanse til studien til Karolinska instituttet om Vitargo?
Karolinska studien:
http://www.myprotein.co.uk/img/pdf/vitargo_gastric.pdf (http://www.myprotein.co.uk/img/pdf/vitargo_gastric.pdf)

En nyere studie:
http://www.vitargo.com/PDF/VitargoMaltMaxEnd07.pdf (http://www.vitargo.com/PDF/VitargoMaltMaxEnd07.pdf)

Personlig liker jeg også å ha en karbkilde med litt mer næring. Som f.eks banan med kalium og div vit/min osv. Jeg kommer heller aldri til å betale 200 kr kiloen for karbohydrater!! Det er penger som går til Biff og andre ting med et ansikt. :)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kpt. Plumbonite12. august 2009, 11:43
Karolinska studien:
http://www.myprotein.co.uk/img/pdf/vitargo_gastric.pdf (http://www.myprotein.co.uk/img/pdf/vitargo_gastric.pdf)

En nyere studie:
http://www.vitargo.com/PDF/VitargoMaltMaxEnd07.pdf (http://www.vitargo.com/PDF/VitargoMaltMaxEnd07.pdf)

Personlig liker jeg også å ha en karbkilde med litt mer næring. Som f.eks banan med kalium og div vit/min osv. Jeg kommer heller aldri til å betale 200 kr kiloen for karbohydrater!! Det er penger som går til Biff og andre ting med et ansikt. :)
Takker!

Hmm, første studien viser at Vitargo skulle gå fortere ut av tarmen pga osmotisk trykk, men det gir ingen forskjell i nivåer i blodglukose, insulin etc, som man egentlig er ute etter skulle jeg tro.

Den andre studien sammenligner to glukosepolymére fra stivelse med høy og lav molekyltetthet, og viser at høy molekyltetthet er fordelaktig. Men så vidt jeg kan si så sier det lite om hvordan Vitargo sammenligner seg med kortkjedet glukose?

Blir nok banan på meg videre. ;)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo12. august 2009, 12:12
Tror dette bare er enda et faktum at det finnes ingen fasit når det kommer til trening og kosthold :)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Kpt. Plumbonite12. august 2009, 12:49
Ja, er nok det. Og man får mistanke om at mye av diskusjonen går på helt marginale effekter....


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo12. august 2009, 15:00
Jeg fortsetter med riskaker + shake nå frem til formsjekken på mandag også får jeg forhøre meg litt da. Da blir det mye nytt(kosthold, treningsprog, alt!) mtp på _seriøs_ bygging utover vinteren og minimal fettlagring - deretter deffekjør frem mot scena i april, huhei:)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Le shrimp16. august 2009, 20:55
Er riskaker raske karb?


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo16. august 2009, 21:08
raskere enn du kan si riskake og regne ut 38475*384948 i hodet:)


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Le shrimp16. august 2009, 21:32
Ok, da har jeg bomma litt den siste tiden, har kjørt en shake med sånn carbo fuel, og spist riskaker etterpå i den troa at det var trege, komplekse karb. Damn it:P

Takk for svar!


Tittel: Sv: Banan vs riskaker
Skrevet av: Riinoo16. august 2009, 21:35
www.justfuckinggoogleit.com (http://www.justfuckinggoogleit.com)

vettu;)