Treningsforum

Generelt => Åpent forum => Emne startet av: Riinoo på 21. august 2009, 22:50



Tittel: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo21. august 2009, 22:50
Noen som vet hvor man skal hevende seg for å få plombert en suzuki sv650 (org 72hk) til 34hk - altså mellomklasse?

Noen som har erfaringer med lignende? Evt hva det vil koste?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Bob Paar21. august 2009, 22:52
bike.no (http://bike.no)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Ditto21. august 2009, 23:18
Nye regler for dette i norge i fjor tror jeg d var, hvis sykkelen er solgt som FULLEFFEKT så går d ikke ann å regge den som mellom klasse å omvendt fra mellom til full, dette gikk før, men går ikke lenger, må være kjøpt som full lr mellom, desverre.



Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Jølsrud21. august 2009, 23:30
Nye regler for dette i norge i fjor tror jeg d var, hvis sykkelen er solgt som FULLEFFEKT så går d ikke ann å regge den som mellom klasse å omvendt fra mellom til full, dette gikk før, men går ikke lenger, må være kjøpt som full lr mellom, desverre.



Går vel fint an å regge den opp fra 34\105hk til fulleffekt så lenge sykkelen er typegodkjent med la oss si 150hk?

Bare å betale det staten vil ha, så trenger du diverse papirer fra importør og visning hos biltilsynet.

Men å regge ned veit jeg det har blitt regler mot.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Hakono22. august 2009, 00:01
En 650cc går som fulleffekt uansett, pga over 600cc. Men det mats sier er jeg ikke sikker på. tror det gjelder om den er solgt som mellomklasse. ikke omvent..

rett meg om jeg har feil ;)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo22. august 2009, 00:05
Hva er dette fornoe tull?! Ö


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Wanna be fast22. august 2009, 00:14
Bare å kjøre den som den er ;D hvis du blir stoppet sier du at du trodde den var nedregistrert og smiler pent :P


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Hakono22. august 2009, 00:15
Bare å kjøre den som den er ;D hvis du blir stoppet sier du at du trodde den var nedregistrert og smiler pent :P

LETT ;) hehe


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo22. august 2009, 00:20
Meget godt mulig^^


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Ditto22. august 2009, 06:55
Godt mulig jeg tar feil, men mener d var slik, men om jeg tar feil så kan du se bort fra komentaren min ;)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe22. august 2009, 07:31
En 650cc går som fulleffekt uansett, pga over 600cc. Men det mats sier er jeg ikke sikker på. tror det gjelder om den er solgt som mellomklasse. ikke omvent..

rett meg om jeg har feil ;)

WRONG!! Har kjørt R1 som mellomklasse, så det er i utgangspunktet ingen sånne begrensninger på kubikk... R1 føltes som den hadde litt stor dødgang på gassen da plomberingen sitter i  gasswiren og "hjernen" på den. Min derimot har strupte innsugstrakter og nedplombert "hjerne" som skal takle den forminskede bensinmengden.

Men Riinoo, bike.no er ikke noe dårlig tips, du kan også høre med en suzuki forhandler om hva som må gjøres.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Hakono22. august 2009, 11:12
begrensningen er på 600cc uansett. ring på biltilsynet eller noe da ;)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Ejay22. august 2009, 11:24
Begrensingen på 600cc er tatt vekk...


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Hakono23. august 2009, 00:44
Begrensingen på 600cc er tatt vekk...

Ok, isåfall må det være nylig ;)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe23. august 2009, 15:56
Nylig og nylig... R1 jeg nevnte er en 2005 modell, så iallefall 4 år siden :)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Carnivore23. august 2009, 16:17
Noen som vet hvor man skal hevende seg for å få plombert en suzuki sv650 (org 72hk) til 34hk - altså mellomklasse?

Noen som har erfaringer med lignende? Evt hva det vil koste?
Plombere en sykkel på 72 hk er kjipt :)
Jeg tok tung-lappen da jeg var 18 år, men brydde meg etterhvert pent lite om sykkelen var definert som mellomtung eller ikke. Det er svært usannsynlig at du blir tatt for å kjøre tung sykkel på mellomtung-lappen. Opplæringen er den samme og førerkortet helt identisk (samme klasse, dvs A). Lappen på tung sykkel har man jo tatt, man får bare ikke kjøre de tyngste syklene de to første årene. En regel som har kommet først de siste årene.
Hvis purken skal ta deg på dette må de først se at du er under 20, deretter må det stå i vognkortet at sykkelen har over 34 hk (25000 kW). Kubikken kan de ikke ta deg på siden det ikke er noen grense her.
Kjøregleden på en sykkel med 100 hk og oppover er så mye større enn 34 pusle-hester at jeg ville vurdert å sett mellom fingrene på noe jeg tror også purken betrakter nært det bagatellmessige ;)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo23. august 2009, 16:39
Det er det jeg mener og - det blir en suzuki sv650 med 72hk, og jeg har pent lite lyst til å plombere den ned. Sjansen for å bli tatt og greier som du sier er liten og hele regelen der er ganske tåpelig. Jeg kommer uansett ikke til å gjøre noe med sykkelen før evt neste sesong.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Jølsrud23. august 2009, 16:46
Eneste problemet du kan slite med om du kjører sykkel med mere hk enn du har lov til å kjøre, er om du kjører på noen.

Da kommer regresskravet og du vil måtte jobbe mye overtid resten av livet for å dekke en gjeld på flere mill etter du kjørte på en liten unge.

Bare et skrekkeksempel.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M23. august 2009, 19:31
er ikkje værre en å ta kontakt med et autorisert suzuki verksted.
de bare setter inn en liten ring ved forgasser, som blokkerer luft tilførsel.
bittelille alu ringen koster vel rundt 3000 kroner pga de må være godkjente med tuv-papirer.

verkstedet vil nok ha litt for jobben, så hele dritten kommer på rundt 5000 tenker eg..
om eg ikkje husker feil må sykkelen benkes på etterpå, men det skjønner eg ikkje vitsen med ettersom ringene er tuv-godkjente, og må monteres på godkjent verkset, så er usikker på den biten.

idiot opplegg! man får lett enn lett-mc med over 35 hester xD men men, sånn er det nå da..
du kan eventuelt fjerne plomba selv etterpå, null stress.. da ser alt riktig ut i papirene;)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Jølsrud23. august 2009, 20:49
En annen ting er at det kan være en fordel å ringe biltilsynet og spørre hva de nøyaktige reglene er.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Felt23. august 2009, 21:00
Dette er da faen meg ikke verre enn å tette igjen deler av insuget ut fra luftfilter boksen med tech7!  Koster deg 200 for en liten tube med dette. Kansje du må stille ned litt på blandings skrua. Men 5000 for det der ikke faen.   Så betaler du heller 1000 kr for å få bremset den til < 34 gamp!


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M23. august 2009, 21:43
Dette er da faen meg ikke verre enn å tette igjen deler av insuget ut fra luftfilter boksen med tech7!  Koster deg 200 for en liten tube med dette. Kansje du må stille ned litt på blandings skrua. Men 5000 for det der ikke faen.   Så betaler du heller 1000 kr for å få bremset den til < 34 gamp!
det må være godkjent. er ikkje bare det at sykkelen må ha 34 hester, det må stå i vognkortet.
hjemmemekk er ikkje bra nok for biltilsynet.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Ejay23. august 2009, 21:59
Må være Tuv godkjent strupesett som mest sannsynlig må monteres på verksted.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M23. august 2009, 22:17
Må være Tuv godkjent strupesett som mest sannsynlig må monteres på verksted.
korrekt, dette har eg allerede skrevet.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: 09537823. august 2009, 22:30
Plombere en sykkel på 72 hk er kjipt :)
Jeg tok tung-lappen da jeg var 18 år, men brydde meg etterhvert pent lite om sykkelen var definert som mellomtung eller ikke. Det er svært usannsynlig at du blir tatt for å kjøre tung sykkel på mellomtung-lappen. Opplæringen er den samme og førerkortet helt identisk (samme klasse, dvs A). Lappen på tung sykkel har man jo tatt, man får bare ikke kjøre de tyngste syklene de to første årene. En regel som har kommet først de siste årene.
Hvis purken skal ta deg på dette må de først se at du er under 20, deretter må det stå i vognkortet at sykkelen har over 34 hk (25000 kW). Kubikken kan de ikke ta deg på siden det ikke er noen grense her.
Kjøregleden på en sykkel med 100 hk og oppover er så mye større enn 34 pusle-hester at jeg ville vurdert å sett mellom fingrene på noe jeg tror også purken betrakter nært det bagatellmessige ;)
Moralsk er jeg 100% enig, selv om ikke alle 18 åringer ikke klarer å håndtere en fulleffekts sykkel pga at de tar for store sjanser. Kjøreopplæringa er god nok til å sende tenåringer ut i trafikken, men de aller færreste vil kjøre spesielt kraftige sykler pga sinnsyke forsikringspremier, selv om det bare står 34hk i vognkortet. Dessuten er det veldig få forsikringsselskaper som forsikrer r-sykler til ungdom, gjør de det så koster det fort fra 20.000 til 100.000kr i året.

Men du tar helt feil ang hva politiet ser etter i vognkortet. De siste 5-årene har det vært stort fokus på sykler som ikke er i samsvar med effekten som er oppgitt i vognkortet. Politiet stopper uttallige mc hvert år og ber alltid om å få se i vognkortet. Står det 25kw der og sykkelen er av typen som går bra så vil politiet sjekke alder. Mc-patruljene prøvekjører også syklene på stedet for å sjekke om de er strupa eller ikke. Nekter man å låne bort sykkelen blir den inndratt og kjørt på rulle.

Blir man tatt vanker det bot for ulovlig trimming, avgift for fulleffekt til staten (ikke i ditt tilfelle da dette allerede er betalt) pluss 2 års utsettelse på lappen, er du 18 og blir tatt må du da vente til du er 21 før du kan skreve over en fulleffekts sykkel.

Politiet er dessverre ikke slik at de ser gjennom fingrene med denne typen "kriminalitet". Man skulle tro at politiet har nok av arbeidsoppgaver å ta seg til, men trafikk er inntektskilde nr for staten og politiet og prioriteres derfor høyere enn alle andre arbeidsoppgaver.

Struping av sykkel gjøres hos verksted. Du må kjøpe et godkjent sett, ellers vil du bli påkrevd dynobenktesting. I ditt tilfelle ville jeg fått jobben gjort hos en suzukiforhandler. Såvidt jeg vet er alt som skal til noen ringer på luftinntaket til forgasserne. Men jeg har kjørt en 4-sylndra 600-kubikker som er strupa på forgasserne og de er et mareritt å kjøre pga ekstrem motorbrems, man blir nesten kasta over styret når man slipper gassen. På din sv-650, som jeg mener har to forgassere (2-syl) må du belage deg på en lite kjørbar sykkel, spesielt til bykjøring.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo23. august 2009, 22:56
Takk for *meget* god utgreiing av prosjektet mitt!:P

Pappa nevnte også at man kan sende styresentralen til Sverige og få den plombert ned der - er det noe eller er han helt på vidda?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Hakono23. august 2009, 23:29
Takk for *meget* god utgreiing av prosjektet mitt!:P

Pappa nevnte også at man kan sende styresentralen til Sverige og få den plombert ned der - er det noe eller er han helt på vidda?

CDI boksen han tenker på da sikkert.. bedre å jøre noe med motoren tror nokk jeg.. er vel forgassermotor det der ?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo23. august 2009, 23:37
Jeg har ikke snøring, men han chippa biler før og sendte derfor boksen til tyskland og fikk det gjort der, så monterte han det på igjen her i Norge


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe23. august 2009, 23:42
Tror det blir moms på både deler og arbeid i sverige, i tillegg skal det være godkjent, det er ikke like strenge krav til chiptrimming vettu ;)

Men går an å kjøpe deler og montere selv. Regner virkelig med at med litt teknisk innsikt så går det bra :) Kan spørre forretningen (suki- forhandleren) etter en kakeoppskrift på operasjonen.. Er de litt serviceinnstilte så får du den fra de :) Hvis ikke finnes det et tonn av suzuki- forum du kan søke på, eventuelt få deg en mekkekompis :)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M23. august 2009, 23:48
Tror det blir moms på både deler og arbeid i sverige, i tillegg skal det være godkjent, det er ikke like strenge krav til chiptrimming vettu ;)

Men går an å kjøpe deler og montere selv. Regner virkelig med at med litt teknisk innsikt så går det bra :) Kan spørre forretningen (suki- forhandleren) etter en kakeoppskrift på operasjonen.. Er de litt serviceinnstilte så får du den fra de :) Hvis ikke finnes det et tonn av suzuki- forum du kan søke på, eventuelt få deg en mekkekompis :)
igjen, du må ha papirer på at arbeidet er gjort på godkjent verksted, av kyndig mekaniker.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo24. august 2009, 00:00
papirer og stempel får man idet de jobber med boksen og sender den tilbake - men man monterer den jo på selv igjen..

åå så mye styr!:P
ringer suzuki i morra..


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: rObinzj24. august 2009, 00:04
papirer og stempel får man idet de jobber med boksen og sender den tilbake - men man monterer den jo på selv igjen..

åå så mye styr!:P
ringer suzuki i morra..

tror det er lurest :)
men å få sykkelen ned plombert må gjøres med tuv godkjent strupesett..
fleste kjøper eller får den nedplombert slik at vognkortet sier 34 hk og fjerner så plomberingen for å kjøre fulleffekt.. iallefall utifra det jeg har erfart av mine venner!

uansett, lykke til med sykkelen.. du har noe å glede deg til!


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo24. august 2009, 07:07
Takk for det:D

Kjøpte den i går, selgern sa jeg så helt forelska ut og det var nok ikke langt fra sannheten xP
herreguuuud som jeg gleder meg!

(http://cache.finn.no/mmo/9/185/528/59_-252711376.jpg)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe24. august 2009, 08:32
Nice :)

Årsmodell, km- stand og pris?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo24. august 2009, 09:30
2004(registrert i 2005) - 17000km(hu siste som hadde den har kun kjørt 200) - 69tusen

med helkåpe og effektanlegg!:D


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe24. august 2009, 09:57
Hehe, nais me gromlyd! ;) Slett ikke nå dårlig kjøp nei :) Du får bli en habil ebayer etterhvert du også... De har heeelt sikkert plenty grom- saker (og ræl) til sykkeln din der :)

Det jeg vil anbefale deg å gå til anskaffelse av, om du ikke fikk det med, er en haynes manual (verkstedbok) til sykkelen din, med en slik kan du få til grunnleggende service uten å måtte svi av flere tusen på et oljeskift og bytte av tennplugger..

Et K&N filter er også fint å ha, det er vaskbart (med vaskemiddel beregnet på slike filtre), så da slipper du å bytte til et nytt hvert år :)

Og vet du hva? Du kan ikke skifte olje for ofte, så drit i hva som står i manualen og skift MINST hver vår. Jeg skifter to- tre ganger i sommerhalvåret, men så kjører jeg i snitt 10 000 km i året.

Good luck som nybakt motorsykkeleier :) Bare spør om du lurer på noe :)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo24. august 2009, 10:05
Tusen takk for tips :D

Skal selvfølgelig spørre om det dukker opp noe:)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe24. august 2009, 10:06
Jupp, skrev inn til deg på bike.no også jeg :)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Teletubbi10424. august 2009, 17:07
Ok, isåfall må det være nylig ;)

jeg kjørte mellomklasse i 1999.jeg hadde en 400cc som jeg kræsja.fikk tilbud om en 1100cc som mellomklasse. og dette var fra importør/forhandler av mellomklassesykler.
jeg trodde også da at grensa var på 600cc,men det stemte ikke. og det stemmer ikke nå heller.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Carnivore24. august 2009, 19:58
Moralsk er jeg 100% enig, selv om ikke alle 18 åringer ikke klarer å håndtere en fulleffekts sykkel pga at de tar for store sjanser. Kjøreopplæringa er god nok til å sende tenåringer ut i trafikken, men de aller færreste vil kjøre spesielt kraftige sykler pga sinnsyke forsikringspremier, selv om det bare står 34hk i vognkortet. Dessuten er det veldig få forsikringsselskaper som forsikrer r-sykler til ungdom, gjør de det så koster det fort fra 20.000 til 100.000kr i året.

Men du tar helt feil ang hva politiet ser etter i vognkortet. De siste 5-årene har det vært stort fokus på sykler som ikke er i samsvar med effekten som er oppgitt i vognkortet. Politiet stopper uttallige mc hvert år og ber alltid om å få se i vognkortet. Står det 25kw der og sykkelen er av typen som går bra så vil politiet sjekke alder. Mc-patruljene prøvekjører også syklene på stedet for å sjekke om de er strupa eller ikke. Nekter man å låne bort sykkelen blir den inndratt og kjørt på rulle.

Blir man tatt vanker det bot for ulovlig trimming, avgift for fulleffekt til staten (ikke i ditt tilfelle da dette allerede er betalt) pluss 2 års utsettelse på lappen, er du 18 og blir tatt må du da vente til du er 21 før du kan skreve over en fulleffekts sykkel.

Politiet er dessverre ikke slik at de ser gjennom fingrene med denne typen "kriminalitet". Man skulle tro at politiet har nok av arbeidsoppgaver å ta seg til, men trafikk er inntektskilde nr for staten og politiet og prioriteres derfor høyere enn alle andre arbeidsoppgaver.

Struping av sykkel gjøres hos verksted. Du må kjøpe et godkjent sett, ellers vil du bli påkrevd dynobenktesting. I ditt tilfelle ville jeg fått jobben gjort hos en suzukiforhandler. Såvidt jeg vet er alt som skal til noen ringer på luftinntaket til forgasserne. Men jeg har kjørt en 4-sylndra 600-kubikker som er strupa på forgasserne og de er et mareritt å kjøre pga ekstrem motorbrems, man blir nesten kasta over styret når man slipper gassen. På din sv-650, som jeg mener har to forgassere (2-syl) må du belage deg på en lite kjørbar sykkel, spesielt til bykjøring.
Hvis du er moralsk enig med meg så er vi egentlig uenige :P  Jeg ønsker i prinsippet ikke å oppfordre til lovbrudd slik jeg uttrykte i forrige innlegg, men litt spennende småkriminalitet fra yngre dager henger igjen  >:D  Det vil være kriminelt å kjøre en sykkel man ikke har lov til, men for min egen del gjorde jeg det. På den tiden jeg tok mellomtung var det lite fokus på denne nye klassen. Som eksempel leide jeg tyngre sykler uten at forhandleren sa noe på det. 18 år gammel pakka jeg koffertene og reiste på feire med en leid Honda VFR 800 (106 hk), og hadde noen fantastiske dager. Det var skikkelig stas å kjøre ordentlig tung sykkel så ung, og lett å imponere jevnaldrene :) Faktisk var jeg så gira på å kjøre sykkel at jeg tok klasse A før klasse B :)
Rett etter jeg fikk lappen kjøpte jeg en Suzuki GSX 400 E. Det stod ikke registrert noen effekt i vognkortet og de gangene jeg ble stoppa var det aldri snakk om effekt. 400 cc er heller ikke så mye, men sykkelen hadde 42 hk og dermed hadde jeg egentlig ikke lov til å kjøre den. De gangene jeg ble stoppa på sykkel i denne toårsperioden kan jeg ikke huske at politiet sjekka vognkortet én eneste gang. Har ikke fått inntrykk av at fokuset til politiet ligger her, men på de som kjører for fort. Uansett har du helt sikkert rett i det du sier, men kanskje fokuset på tung/mellomtung har blitt større med årene. Hvor viktig det er å prioritere dette området kan sikkert diskuteres, for jeg har igrunn inntrykk av at det er svært få som tar dette førerkortet. På mitt teorikurs var jeg den eneste, resten skulle ta A1 (lett MC) eller direkte på tung (førtiårskrisa!)
Du har sikkert rett i at 18-åringer på spreke sykler er en risiko. Jeg har selv testa de syklene jeg har kjørt... Men det tror jeg også man gjør etter fylte 20. I tillegg er det jo ingen hk-begrensinger på klasse B som 18-åring. Man kan sannelig kjøre seg i hjel i bil også - og man kan absolutt kjøre seg i hjel på en mellomtung sykkel som ofte oppnår 140-150 km/t.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: 09537824. august 2009, 20:47
Det jeg mente med moral er at jeg ikke anser de som klipper ledningen på en mellomtung sykkel, for å få fulleffekt, som kriminelle. Som kriminalitet mener jeg, tyveri, ran, vold, legemsfornærmelse/beskadigelse, seksualforbrytelser etc. Kriminalitet i trafikken finnes det også, f.eks. de som kjører i beruset tilstand, grisekjører i tettbygd strøk ol. Men om man gir på litt ekstra på en øde landevei der det ikke er fare for andres liv enn sitt eget så ser jeg ingen grunn til å bure disse personene inne sammen med de som virkelig har godt av en tur bak murene.

Grunnen til at det har blitt økt fokus på sykler som er registrert som mellomtung er todelt. For det første har det blitt solgt store mengder r-sykler (600cc, 750cc og 1000cc) med 34hk-sperre. Alt man trenger på noen sykler for å fjerne denne sperra er en knipetang for å kutte en ledning. Syklene selges billig pga lavere avgift, og staten taper avgiftskroner.

For det andre har mange unge klippet ledningen og kjørt seg i hjel, dette er jo trist.

I gode gamle dager så var det null fokus på mellomtungklassen. Grunnen til dette er at syklene som var registrert som 34hk som oftest ikke hadde mye mer effekt som fulleffekt. I ditt eksempel var jo forskjellen skarve 8 hk, noe man uansett ikke så lett blir huka for siden det er vanskelig å måle så små forskjeller i effekt.
Hvis du er moralsk enig med meg så er vi egentlig uenige :P  Jeg ønsker i prinsippet ikke å oppfordre til lovbrudd slik jeg uttrykte i forrige innlegg, men litt spennende småkriminalitet fra yngre dager henger igjen  >:D  Det vil være kriminelt å kjøre en sykkel man ikke har lov til, men for min egen del gjorde jeg det. På den tiden jeg tok mellomtung var det lite fokus på denne nye klassen. Som eksempel leide jeg tyngre sykler uten at forhandleren sa noe på det. 18 år gammel pakka jeg koffertene og reiste på feire med en leid Honda VFR 800 (106 hk), og hadde noen fantastiske dager. Det var skikkelig stas å kjøre ordentlig tung sykkel så ung, og lett å imponere jevnaldrene :) Faktisk var jeg så gira på å kjøre sykkel at jeg tok klasse A før klasse B :)
Rett etter jeg fikk lappen kjøpte jeg en Suzuki GSX 400 E. Det stod ikke registrert noen effekt i vognkortet og de gangene jeg ble stoppa var det aldri snakk om effekt. 400 cc er heller ikke så mye, men sykkelen hadde 42 hk og dermed hadde jeg egentlig ikke lov til å kjøre den. De gangene jeg ble stoppa på sykkel i denne toårsperioden kan jeg ikke huske at politiet sjekka vognkortet én eneste gang. Har ikke fått inntrykk av at fokuset til politiet ligger her, men på de som kjører for fort. Uansett har du helt sikkert rett i det du sier, men kanskje fokuset på tung/mellomtung har blitt større med årene. Hvor viktig det er å prioritere dette området kan sikkert diskuteres, for jeg har igrunn inntrykk av at det er svært få som tar dette førerkortet. På mitt teorikurs var jeg den eneste, resten skulle ta A1 (lett MC) eller direkte på tung (førtiårskrisa!)
Du har sikkert rett i at 18-åringer på spreke sykler er en risiko. Jeg har selv testa de syklene jeg har kjørt... Men det tror jeg også man gjør etter fylte 20. I tillegg er det jo ingen hk-begrensinger på klasse B som 18-åring. Man kan sannelig kjøre seg i hjel i bil også - og man kan absolutt kjøre seg i hjel på en mellomtung sykkel som ofte oppnår 140-150 km/t.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe25. august 2009, 08:15
Det jeg mente med moral er at jeg ikke anser de som klipper ledningen på en mellomtung sykkel, for å få fulleffekt, som kriminelle. Som kriminalitet mener jeg, tyveri, ran, vold, legemsfornærmelse/beskadigelse, seksualforbrytelser etc. Kriminalitet i trafikken finnes det også, f.eks. de som kjører i beruset tilstand, grisekjører i tettbygd strøk ol. Men om man gir på litt ekstra på en øde landevei der det ikke er fare for andres liv enn sitt eget så ser jeg ingen grunn til å bure disse personene inne sammen med de som virkelig har godt av en tur bak murene.

Grunnen til at det har blitt økt fokus på sykler som er registrert som mellomtung er todelt. For det første har det blitt solgt store mengder r-sykler (600cc, 750cc og 1000cc) med 34hk-sperre. Alt man trenger på noen sykler for å fjerne denne sperra er en knipetang for å kutte en ledning. Syklene selges billig pga lavere avgift, og staten taper avgiftskroner.

For det andre har mange unge klippet ledningen og kjørt seg i hjel, dette er jo trist.

I gode gamle dager så var det null fokus på mellomtungklassen. Grunnen til dette er at syklene som var registrert som 34hk som oftest ikke hadde mye mer effekt som fulleffekt. I ditt eksempel var jo forskjellen skarve 8 hk, noe man uansett ikke så lett blir huka for siden det er vanskelig å måle så små forskjeller i effekt.

Skal bare rette bittelitt, det er stor fokus på Suzuki GSXR laveffektere, da importøren for kort tid siden ble anmeldt og har vært i retten (ble frifunnet) for laveffektsnusk... Og Suzukiene har et latterlig enkelt opplegg som er lett tilgjengelig. Ellers er det få jeg kjenner som har blitt stoppet, inkludert meg selv :)

At det er større fokus har jeg fått sett på nært hold, en kjenning ble fratatt både sykkel og sertifikat etter en forbikjøring der "han kom opp i en svimlende hastighet av 140 km/t for fort for en 34 hk", sa politiet


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo25. august 2009, 14:01
Snakka med Suzuki på Ryen nå. Han sa at jeg kunne bare glemme det og at jeg burde selge sykkelen og kjøpe meg en laveffekt - bare boksen kostet visst 10tusen og i tillegg til jobben og deler (ALT måtte yttes og det var visst sååå mye jobb) så kom det visst på opptil 20tusen kroner.

"bare å glemme - selg sykkelen. Det er ikke umulig, vi kan gjøre jobben men det blir altfor dyrt, men vi kan hjelpe deg hvis vi vil det."

Jeg syntes det der var JÆVLI drøyt.. det kan da umulig koste 10tusen for en jævla boks?! Skulle den blitt justert OPP hadde ejg forstått det men ned... herregud.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Ejay25. august 2009, 14:30
Finner nok en slik "boks" på nettet.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Teletubbi10425. august 2009, 15:39
Skal bare rette bittelitt, det er stor fokus på Suzuki GSXR laveffektere, da importøren for kort tid siden ble anmeldt og har vært i retten (ble frifunnet) for laveffektsnusk... Og Suzukiene har et latterlig enkelt opplegg som er lett tilgjengelig. Ellers er det få jeg kjenner som har blitt stoppet, inkludert meg selv :)

At det er større fokus har jeg fått sett på nært hold, en kjenning ble fratatt både sykkel og sertifikat etter en forbikjøring der "han kom opp i en svimlende hastighet av 140 km/t for fort for en 34 hk", sa politiet

kjørte han i 300km i timen da? får lett 160 på en 34hk.

Snakka med Suzuki på Ryen nå. Han sa at jeg kunne bare glemme det og at jeg burde selge sykkelen og kjøpe meg en laveffekt - bare boksen kostet visst 10tusen og i tillegg til jobben og deler (ALT måtte yttes og det var visst sååå mye jobb) så kom det visst på opptil 20tusen kroner.

"bare å glemme - selg sykkelen. Det er ikke umulig, vi kan gjøre jobben men det blir altfor dyrt, men vi kan hjelpe deg hvis vi vil det."

Jeg syntes det der var JÆVLI drøyt.. det kan da umulig koste 10tusen for en jævla boks?! Skulle den blitt justert OPP hadde ejg forstått det men ned... herregud.

må nok regne med og bruke så mye penger på og plombere ned.
er dyrt for å hindre folk i 18-20 års alderen i å kjøre motorsykkel.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: 09537825. august 2009, 18:44
Skal bare rette bittelitt, det er stor fokus på Suzuki GSXR laveffektere, da importøren for kort tid siden ble anmeldt og har vært i retten (ble frifunnet) for laveffektsnusk... Og Suzukiene har et latterlig enkelt opplegg som er lett tilgjengelig. Ellers er det få jeg kjenner som har blitt stoppet, inkludert meg selv :)

At det er større fokus har jeg fått sett på nært hold, en kjenning ble fratatt både sykkel og sertifikat etter en forbikjøring der "han kom opp i en svimlende hastighet av 140 km/t for fort for en 34 hk", sa politiet
Jeg kjenner til saken mot Erling Sande, suzuki-importøren som ble frifunnet for avgiftsunndragelse. Men det er flere produsenter enn suzuki som leverer mellomklassesykler. Jeg tenker først og fremst på faren for å bli stoppet på veien med feil opplysninger i vognkortet, dette gjelder som sagt ikke bare suzuki.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Hakono25. august 2009, 23:27
Hørte her om dagen at om du blir stoppet med for mye hk i forhold til det som står i vognkortet er det 1000kr pr hk :S kan dette være rett ?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe26. august 2009, 09:20
kjørte han i 300km i timen da? får lett 160 på en 34hk.


Nope, 140, men han aksellererte for fort syns politiet, dermed fikk han eskorte til trafikkstasjonen, som undersøkte "boksen" og ledningene.. Ledningen var jo selvsagt klippet, så da fikk politiet en grunn til å beslaglegge sykkelen som bevis.

Finnes mange politi som ikke skulle vært trafikkpoliti men kontorrotter, men dessverre fikk de rett i dette tilfellet. Så kjører man laveffekt er det best å ha ting på det tørre, eventuelt gasse me omhu :)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: DreRacing26. august 2009, 09:38
eventuelt gi faan i og stoppe i kontrollen


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo26. august 2009, 09:53
Ja, for man kan jo faktisk bestemme om man vil stoppe eller ikke


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: rObinzj26. august 2009, 11:10
Ja, for man kan jo faktisk bestemme om man vil stoppe eller ikke

Hehe, mange er flinke til å stikke av :P


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: burny_26. august 2009, 11:31
Ja, for man kan jo faktisk bestemme om man vil stoppe eller ikke
Jepp det kan du :) Om det er lurt å ikke stoppe er nå en annen sak hehe..

Men, hvorfor ikke bare kjøpe en sykkel som er mellomklasse, istedenfor å kjøpe en uplombert for så å plombere den?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo26. august 2009, 13:13
Jeg var forresten veldig sarkastisk:P

Men det er litt sent det nå(uansett ser jeg _ingen_ grunn til å kjøpe en stusselig 250, selge den og tape penger når jeg skal kjøpe meg tungsykkel - kjør løpet eller drit i det ass:P) - men har ordnet opp i det, stort sett:) Blir plombering til våren - får tak i boksen i løpet av vinteren


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Teletubbi10426. august 2009, 16:47
Nope, 140, men han aksellererte for fort syns politiet, dermed fikk han eskorte til trafikkstasjonen, som undersøkte "boksen" og ledningene.. Ledningen var jo selvsagt klippet, så da fikk politiet en grunn til å beslaglegge sykkelen som bevis.

Finnes mange politi som ikke skulle vært trafikkpoliti men kontorrotter, men dessverre fikk de rett i dette tilfellet. Så kjører man laveffekt er det best å ha ting på det tørre, eventuelt gasse me omhu :)

så det du sier er at føreren gjorde noe ulovlig,politiet reagerte i henhold til loven og han fikk straff som fortjent??

eller mener du at føreren ikke gjorde noe galt??


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M26. august 2009, 16:52
eg er 98% sikker på at du kan sette inn plombering i innsuget på de fleste sykler.
her har du jo plomberingsett til din sykkel.
 http://www.greybikes.no/side1.html (http://www.greybikes.no/side1.html)

så du måå ikkje kjøpe stusselig 250. de er forrest langt ifra stusselige hvis du kjøper en som er to-takt. stygg lyd, høres noe grommere ut enn en moped bare. men river som ett helvette og er lette å trimme med fks effektannlegg.

EDIT: har vært jævla masse synsing i denna tråden syns eg:S folk trur ditt og datt å slenger ut idèn sin som fakta..


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: 09537826. august 2009, 17:10
eg er 98% sikker på at du kan sette inn plombering i innsuget på de fleste sykler.
her har du jo plomberingsett til din sykkel.
 http://www.greybikes.no/side1.html (http://www.greybikes.no/side1.html)

så du måå ikkje kjøpe stusselig 250. de er forrest langt ifra stusselige hvis du kjøper en som er to-takt. stygg lyd, høres noe grommere ut enn en moped bare. men river som ett helvette og er lette å trimme med fks effektannlegg.

EDIT: har vært jævla masse synsing i denna tråden syns eg:S folk trur ditt og datt å slenger ut idèn sin som fakta..
Stemmer dette med ringer iforgasserne, fins masse tilgjengelig. Gjør du det på denne måten må du sannsynligvis kjøre benken på rulle. Hør med mc-oslo


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M26. august 2009, 17:14
korrekt, må benke sykkelen. det må man uansett hvilken måte man velger å plombere, dette har eg også sagt tidligere i denne tråden.. koster ikkje mange kronene.. alt sammens kommer på maks 6 tusen. dvs plomberingsettet, verkstedtimer, og få sykkelen på rulla.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Ejay26. august 2009, 18:25
eg er 98% sikker på at du kan sette inn plombering i innsuget på de fleste sykler.
her har du jo plomberingsett til din sykkel.
 http://www.greybikes.no/side1.html (http://www.greybikes.no/side1.html)

så du måå ikkje kjøpe stusselig 250. de er forrest langt ifra stusselige hvis du kjøper en som er to-takt. stygg lyd, høres noe grommere ut enn en moped bare. men river som ett helvette og er lette å trimme med fks effektannlegg.

EDIT: har vært jævla masse synsing i denna tråden syns eg:S folk trur ditt og datt å slenger ut idèn sin som fakta..
Stygg lyd er faen meg relativt!

Totaktssnerringen + den lukta = <3

http://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw#noexternalembed (http://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw#noexternalembed)
Nå er jo dette en 3'er da men.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M26. august 2009, 18:36
Stygg lyd er faen meg relativt!

Totaktssnerringen + den lukta = <3

http://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw#noexternalembed (http://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw#noexternalembed)
Nå er jo dette en 3'er da men.
enig:P digger totaktere, lukta, kicket alt!^^ men er få på motorsykkel som er så enig:P


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo26. august 2009, 19:21
er ikke forgasser på sykkelen min ;)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M26. august 2009, 19:46
nei, men har da sett R6 åsså videre plombert eg.. å de har da heller ikkje noen forgasser..

Det de ringene gjør er å blokkere luft. så luft/bensin blandingen(lambda) blir mindre.
mindre bensin/luft=mindre å forbrenne=mindre effekt.

ring http://www.greybikes.no/index.html (http://www.greybikes.no/index.html) å spør om de har til din modell.
ha rammenummer klart, de kommer antaglig til å spørre om det eller regnummer

EDIT: det er i det minste verdt å sjekke det xD kontra at du da i så fall må selge sykkelen.. så ville sjekka skikkelig først. hør med greybikes!


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo26. august 2009, 20:45
hvor har dere fra at det er en r6?:P
det er hvertfall en sv650 - spiller vel ingen rolle eller?:P


jeg har ordna med plombering - eller, vet hva som skal gjøres og har sjekka ut litt. Må få tak i ny styresentral "bare"

-kan ikke slike sett kun brukes på sykler med forgasser?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M26. august 2009, 20:46
hvor har dere fra at det er en r6?:P
det er hvertfall en sv650 - spiller vel ingen rolle eller?:P


jeg har ordna med plombering - eller, vet hva som skal gjøres og har sjekka ut litt. Må få tak i ny styresentral "bare"
sa ikkje at du har det, satt det som eksempel på sykkel som ikkje har forgassere.. men som likevell kan plomberes med å snurpe igjen luftmengden..


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo26. august 2009, 21:06
Åja - jeg som misforsto, beklager:)

har bare vært _veldig_ mye snakk om rsykler i tråden!:P


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Jølsrud26. august 2009, 23:55
Nå veit heldigvis Riinoo hva hu skal gjøre.

Men på sykler med injection, værtfall Kawasaki Z750 så blir de sperra elektronisk, og en mekanisk sperre på gassen så man såvidt får gitt gass over tomgang. Med 34hk er den livsfarlig å kjøre, da man kan risikere å sovne pga det går så råttent.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo27. august 2009, 00:15
Skrev forresten en liten mail til greybikes

Hei

Jeg har en Suzuki SV650s med ch.nr: ***************
Det er en original fulleffektsykkel med 72hk - jeg er 18år og må derfor plombere den ned til 34hk.
Jeg har hørt med Erik Sande og andre Suzukiforhandlere og fikk høre at styresentralen må byttes, noe som koster 8000kr kun for boksen.
Gjelder settet deres kun for motorer med forgasser eller kan jeg bruke det på min sykkel med innsprøytning?

Mvh
Therese Ødegaard
----------------
Hei!
 
Jeg kan levere 25kw kit til SV'en din, ikke noe problem.
 
Før du eventuelt bestiller ett kit, er det en forutsetning at du tar en prat med biltilsynet der du bor. Det er dessverre litt ulik praksis rundt om i landet m.h.t godkjenning av TÜV dokumentene som følger 25kw-kitene. Disse dokumentene henviser til ett EU direktiv som heter EG 95/1. Dette dekker kravet i kjøretøyforeskriften. Kitet som består av strupeskiver i innsugsmanifoilene og en gasspjelbegrenser, må monteres av ett godkjent verksted.
 
Dersom du opplyser dette til biltilsynet før en eventuell bestilling, bør du ikke få noen problemer med godkjenningen av kitet. Vedlagt er ett skriv fra Statens Vegvesen som forklarer litt om reglene. Dette kan du ta med til biltilsynet.
 
Pris for 25kw-kit til Suzuki SV650 er 2990,- + postoppkrav.
Leveringstid ca 10 dager.
Husk oppgi komplett rammenr
 
Mvh
Øystein Tryland
GREY BIKES



-Her spurte jeg direkte om sykkel med innsprøytning og styresentral og de svarte med forgasser, virket nesten litt for enkelt syntes nå jeg. Utifra det de svarte virket de som de ikke hadde peiling.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe27. august 2009, 09:57
Trengs det gjøres så vanskelig da?

Min, en honda riktignok, har innsprøytning, og den er som jeg har sagt tidligere strypt i INNSUGET (luft inn i motoren), der TRAKTENE (gummiringer som sitter på metallet) inneholder metallskiver med en 5- krones hull i. CDI- boksen (hjernen) er også byttet fordi at det kreves en annen hjerne som takler lav effekt, ellers vil sykkelen fjuske og gå urent pga. for lite luft..

Blir som oss i de italienske alper, der vi skulle ha sprunget maraton i 2000 meters høyde :)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Wanna be fast27. august 2009, 10:03
Skrev forresten en liten mail til greybikes

Hei

Jeg har en Suzuki SV650s med ch.nr: ***************
Det er en original fulleffektsykkel med 72hk - jeg er 18år og må derfor plombere den ned til 34hk.
Jeg har hørt med Erik Sande og andre Suzukiforhandlere og fikk høre at styresentralen må byttes, noe som koster 8000kr kun for boksen.
Gjelder settet deres kun for motorer med forgasser eller kan jeg bruke det på min sykkel med innsprøytning?

Mvh
Therese Ødegaard
----------------
Hei!
 
Jeg kan levere 25kw kit til SV'en din, ikke noe problem.
 
Før du eventuelt bestiller ett kit, er det en forutsetning at du tar en prat med biltilsynet der du bor. Det er dessverre litt ulik praksis rundt om i landet m.h.t godkjenning av TÜV dokumentene som følger 25kw-kitene. Disse dokumentene henviser til ett EU direktiv som heter EG 95/1. Dette dekker kravet i kjøretøyforeskriften. Kitet som består av strupeskiver i innsugsmanifoilene og en gasspjelbegrenser, må monteres av ett godkjent verksted.
 
Dersom du opplyser dette til biltilsynet før en eventuell bestilling, bør du ikke få noen problemer med godkjenningen av kitet. Vedlagt er ett skriv fra Statens Vegvesen som forklarer litt om reglene. Dette kan du ta med til biltilsynet.
 
Pris for 25kw-kit til Suzuki SV650 er 2990,- + postoppkrav.
Leveringstid ca 10 dager.
Husk oppgi komplett rammenr
 
Mvh
Øystein Tryland
GREY BIKES



-Her spurte jeg direkte om sykkel med innsprøytning og styresentral og de svarte med forgasser, virket nesten litt for enkelt syntes nå jeg. Utifra det de svarte virket de som de ikke hadde peiling.

Svart med forgasser? Hvor står det noe om forgasser i det svaret??


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo27. august 2009, 10:57
Kitet som består av strupeskiver i innsugsmanifoilene og en gasspjelbegrenser, må monteres av ett godkjent verksted.

Det gjøres på en sykkel med forgasser - mens på min med innsprøytning så da går alt elektrisk(satt på spissen) så som Hondababen sa må "hjernen" altså CPU boksen byttes i tilegg til justeringer.

Dette 25kwh-kitet tilbyr kun strupeskiver og ingen CPU boks:)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: burny_27. august 2009, 11:30
Hvordan vet du at det kun kan gjøres på en sykkel med forgasser?

Og dessuten, det er flere måter å plombere en sykkel på.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Goophy27. august 2009, 11:52
Strupe en motor med original hjerne er galskap.
Blandingen vil bli helt tullete.

Riinoo, jeg tipper fyren ikke gadd lese siste del av e-posten din og antok du hadde forgassere.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo27. august 2009, 12:50
Hvordan vet du at det kun kan gjøres på en sykkel med forgasser?

Og dessuten, det er flere måter å plombere en sykkel på.

Det blir som å sammenligne gasskomfyr med varmeplater.

Det er det, men det er kun en måte biltilsynet godtar, alt annet ligger man dårlig an på om man blir stoppet i kontroll/ulykke(regress bla..) der de ser på vognkortet og du risikerer at de kontrollerer at den er plombert etter forskriftene. Er den ikke det - wups


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo27. august 2009, 12:53
Strupe en motor med original hjerne er galskap.
Blandingen vil bli helt tullete.

Riinoo, jeg tipper fyren ikke gadd lese siste del av e-posten din og antok du hadde forgassere.

Godt mulig siden jeg også spurte etter kit-et hans som er til motor med forgasser - noe som er enklere å gjøre noe med tydeligvis..


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: burny_27. august 2009, 14:44
Strupe en motor med original hjerne er galskap.
Blandingen vil bli helt tullete.

Riinoo, jeg tipper fyren ikke gadd lese siste del av e-posten din og antok du hadde forgassere.
Om det er elektronisk innsprøyt vil jo den regulere seg selv etter som at den ikke får nok luft? Dvs gir mindre bensin? Om det er elektronisk da.. Stemmer ikke det?.


Men enda, bare selg hele sykkelen og handle deg en som er allerede ordna med, blir sikkert billigere det..


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M27. august 2009, 16:14
for endte gang, kitet plasseres i innsugsmanifoilen!! IKKJE forgasser.

og ja! det justeres av seg selv.
 luftmengdemåleren sørger for at hjernen på sykkelen vet hvor mye bensin den skal blande inn i lufta så lambda ikkje blir helt på jordet (forholdet mellom luft og bensin). så når det kommer mindre luft sprøyter den mindre bensin.
Dette blir teoretisk sett det motsatte av å sette på turbo, som pomper mer luft inn.

nå som eg har forklart hvordan dette funker, vet ikkje hvor vanskelig det kan være å forstå.. det er ren logikk.
mindre luft=mindre bensin=mindre bensin/luft til motor=mindre effekt


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Goophy27. august 2009, 16:21
SV650 bruker en MAP-sensor, ikke MAF.
Selv om den også skal gi bensin etter hvor mye luft som kommer inn (lufttrykk) ville jeg aldri, aldri stolt på den takler strupingen.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M27. august 2009, 16:29
SV650 bruker en MAP-sensor, ikke MAF.
Selv om den også skal gi bensin etter hvor mye luft som kommer inn (lufttrykk) ville jeg aldri, aldri stolt på den takler strupingen.
det er jo bare enda bedre en maf:S så ser ikkje helt poenget ditt? ettersom den vil også justere tenninga vil jo forbrenninga bli mer optimal i forhold til at man har strupa ned motoren


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Goophy27. august 2009, 16:44
På nettsidene til produsenten av de strupesettene finnes det et kit for 98-modellen og et kit for 2003-modellen, så det leveres visst til begge deler.

Noen tusenlapper billigere enn Greybikes var det også.
http://www.alphatechniksql.alphaplanweb.de/index.cfm?Bereich=f_Artikelansicht&ArtikelID=761&SternpaketeID=0 (http://www.alphatechniksql.alphaplanweb.de/index.cfm?Bereich=f_Artikelansicht&ArtikelID=761&SternpaketeID=0)


Jeg mener dog fortsatt at det er bedre å bytte hjerne (noe Suzuki også gjør, da 25kW-modellene de leverer har annen hjerne, ikke strupesett).




Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: H.M27. august 2009, 16:56
Du har nok rett i det, er nok mer optimalt å bytte hjerne ja.. men til hvilken pris da gitt!


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo27. august 2009, 18:53
Om det er elektronisk innsprøyt vil jo den regulere seg selv etter som at den ikke får nok luft? Dvs gir mindre bensin? Om det er elektronisk da.. Stemmer ikke det?.


Men enda, bare selg hele sykkelen og handle deg en som er allerede ordna med, blir sikkert billigere det..


Ikke faen, det SKJER ikke. Om jeg gjør det taper jeg HVERTFALL penger! Sykkelen er et kupp uansett om den er fulleffekt eller ikke. si ifra om du finner en 05mod sv som er gått under 17tusen med helkåpe, effektannlegg, nye blinklys/baklys og nye dekk til under 69tusen....





Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo27. august 2009, 18:55
det blir hjernebytte - end of story


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe27. august 2009, 23:38
det blir hjernebytte - end of story

Hahaha, dårlig humor på kvelden, men altså lobotomering?? hehe, stakkars sykkel ;D


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: burny_28. august 2009, 09:06

Ikke faen, det SKJER ikke. Om jeg gjør det taper jeg HVERTFALL penger! Sykkelen er et kupp uansett om den er fulleffekt eller ikke. si ifra om du finner en 05mod sv som er gått under 17tusen med helkåpe, effektannlegg, nye blinklys/baklys og nye dekk til under 69tusen....
Mensen eller? Trenger ikke å være hissig haha.

Men, om du hadde fått den så billig, hvorfor skal du da tape mye penger?? Ser ikke den..


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo28. august 2009, 09:40
Du må lære deg litt om kvinnekroppen du:P

skal vi se - om jeg selger sykkelen igjen for 70tusen og må kjøpe en laveffektsykkel til 50tusen. så om 2 år skal jeg selge laveffektsykklen får jeg kanskje 40tusen om jeg er HELDIG og skal da igjen kjøpe en sykkel til 70tusen +++

I tilegg er det mye mer fres i en plombert 650ccm enn i en original fulleffekts 250ccm. Gidder ikke noe sånt smått ræl uansett.

ser du den da?


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: burny_28. august 2009, 11:27
Du må lære deg litt om kvinnekroppen du:P

skal vi se - om jeg selger sykkelen igjen for 70tusen og må kjøpe en laveffektsykkel til 50tusen. så om 2 år skal jeg selge laveffektsykklen får jeg kanskje 40tusen om jeg er HELDIG og skal da igjen kjøpe en sykkel til 70tusen +++

I tilegg er det mye mer fres i en plombert 650ccm enn i en original fulleffekts 250ccm. Gidder ikke noe sånt smått ræl uansett.

ser du den da?

Du selger sykkelen, får 70k. Kjøper en sykkel til 50k, du sitter igjen med 20k.
Når du da selger din 40k, og du har 20k fra før. Da sitter du igjen med 60k.
Det vil si et tap på 10 lapper på 2 år? Kontra å kjøpe en sånn boks som med montering kom på oppimot 20 lapper? (Som du sa selv).
Det vil si at det blir 10 lapper BILLIGERE å selge den....
Bruk hodet ditt litt da :) .

Og det trenger ikke å være så jæævli mye mere fres i en 650 kontra en 250, 250'en er som regel lettere vettu :) .
Samt at jeg IKKE har sagt at du må kjøpe en 250, men FERDIG mellomklasse sykkel....

Så NEI, ser ikke den.

Kan ikke du være litt koslig i tonen, istedenfor å være drittlig når folk prøver å hjelpe deg? djeeez....


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: burny_28. august 2009, 11:33
For å være litt grei, eksempel på en sykkel:
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=18266988 (http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=18266988)

Det blir jo mye billigere en sykkelen din (70k + 20k for plombering).


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo28. august 2009, 11:36
Beklager, men å selge sykkelen er ikke aktuelt i det hele tatt. Selvfølgelig kunne jeg kjøpt en sykkel som var ferdig plombert men da måtte det blitt en r sykkel som er DRITDYRT å forsikre - dessuten ser min sykkel ut som en rsykkel nå pga kåpa ;)

Jeg er veldig fornøyd med den jeg har kjøpt nå og har funnet løsning på problemet så det er ikke mer å diskutere:)


-forresten tror jeg du kun så på prisen på den sykkelen, var ikke barebare med den altså.. heftelser også sto den faen meg på Svalbard xP


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: burny_28. august 2009, 12:36
Men med de 20 tusen du sparer på å kjøpe den sperra hjernen, da har du jo mere en nok til forsikring av en rå r-sykkel :) .

Hehe såg mest på pris ja, var litt dårligt eksempel siden den stod på svalbard. (Heftelser har ikke noe å si så lenge det blir sletta :) ) 
Men poenget var bare å vise at det finnes en god del bra til den prisen :) .

Men du vil ikke selge, greit, jeg kom bare med forslaget, ferdig med det.

Men vil enda undersøkt mere med sånne ringer, det går på innsprøt sykkeler og, sånn som jeg og H.M poengterte, så stiller den bensin mengden og tenninga etter mindre luft, så det er ikke noe problem. MYE billigere ok.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Le shrimp28. august 2009, 12:47
Gi faen i hele greia, snuten sjekker ikke om det er tung eller mellom tung du har. Har et par kamerater som har kjørt full effekt 1000 RR sykler i to år, bitt stoppa xx ganger, men aldri nevnt noe om at de ikke er gamle nok!


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Fleksnes28. august 2009, 13:01
Jeg hadde en moped når jeg var 15, trimma til 782 HK med turbinjet motor og nozz injection.

Gjorde 0-200 på 2.2 sek og stikkflammer som spruta 50 meter bak sykkelen. Ble stoppa av purken 1 gang, fikk bot på 250 spenn for å ikke ha venstre blinklys iorden.


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo28. august 2009, 13:34
Det værste er vel ikke å bli stoppa når man har en sykkel som ikke stemmer overens med vognkortet. Det som er dritt er om man blir påkjørt/kjører på noen som nevnt tidligere i tråden her og får trøbbel med forsikringa og regress. DET er dyrt..


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Le shrimp28. august 2009, 15:38
Svippa innom bloggen din, og der virker det som du lever en dag av gangen?:P Nytter ikke å tenke på regress da...


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe28. august 2009, 15:52
Søte deg Riinoo, om to år har du bonus nok te å kjøre rundt på gixxer... ;)

Æ bare si det...


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Riinoo28. august 2009, 17:41
Sykkelen blir, plombering er fikset og jeg planlegger hver eneste dag - kjedli? kanskje, men det da bare meg:)


Tittel: Sv: Plombering av Suzuki
Skrevet av: Suzuki- babe28. august 2009, 21:12
Nei nei, ikke sånn :) Bare ment som at planene forandres etterhvert... Jeg skulle ha min sykkel til jeg er ferdig med studiene, og neste sykkel skulle bli en ren baneracer, men se nå da. Sykkelen ligger for salg på Autodb, tre personer er interessert i den (jeg bare venter på førstemann med penger), og jeg er på vill jakt etter en hvit Gixxer 600 2009 modell, lett brukt :)


Så mitt motto er, aldri si aldri og lev litt i nuet :)

Men det e en kul sykkel du har kjøpt, ingen tvil. Litt lite power kanskje, men så er det ingen racer heller da :) Tror du kommer til å stortrives med den, så får det heller bli litt bittersøtt å selge igjen når lysten på noe annet kommer og overmanner deg :)