Treningsforum

Generelt => Åpent forum => Emne startet av: Jupac på 15. september 2009, 21:05



Tittel: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Jupac15. september 2009, 21:05
Kjøpte en Amilo mini pc for 8 mnd siden fra Siba. Den funket greit inntil 2 mnd siden hvor pcen ikke lenger startet opp. Ble sendt på service og reparert, byttet HDD og alt gikk fint i 2 uker. Men så begynte pcen og hakke hele tiden. Til og med når den starter opp så hører du windows lyden hakker. Jævlig irriterende. Ringte Siba og de ba meg ta noen system tester for å sjekke hardware, men alt var som det var, så de mente det var en software feil. Dette ble ikke dekket av garantien, men snakket så med en annen selger på siba som sa at når du bytter hardware deler så må du gjennoprette systemet. Problemet er bare at pcen ikke har cd-rom og jeg ble da anbefalt å kjøpe en ekstern cd-rom til 600 kr.

Pcen koster 3000 kr så er ikke store summen, så synes det da er drøyt å betale 600 kr for cd-rom som jeg overhodet ikke har bruk for, noe jeg sa. da ble jeg tilbudt at de skulle gjøre det for meg, men dette kostet 600 kr + arbeid.

Jeg synes det er helt jævlig at jeg skal betale for dette i det heletatt. Jeg mener, hvis du leverer en bil på service for å reparere noe også får du bilen tilbake med en ripe, så blir det feil å måtte betale for dette.


Uansett, tenkte det var noen her som hadde forslag til

 Hvor jeg kan finne recovery fil på nettet til amilo mini Ui 3520 eller andre løsninger?

Rimelig pissed på Siba nå for å si det mildt >:( >:( >:( >:(



Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: proteingutn15. september 2009, 21:11
Siba er en fjollebutikk man bør holde seg langt unna med mindre man absolutt må handle på krita med deres berømte Siba-kort. Snakker av erfaring her.. Du må feks betale 600 spenn for å få lov til å returnere en laptop du ikke er fornøyd med, det har jeg gjort x2. De lever for øvrig et ganske "fritt" liv hva garantier og returrett angår også, om du lurte på det.

Hadde tatt en telefon til forbrukerombudet eller hvem i huleste det er som tar seg av sånt, lagt frem saken for dem, fått dem til å skrive et brev, & så levert tilbake hele driten. For så å kjøpe samme maskin fra en annen butikk, that is.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Jupac15. september 2009, 21:14
det jeg har tenkt til hvis de ikke gir seg tilslutt, blir en ny tur i morgen og da er lunta kort.

jeg gidder vanligvis ikke hisse meg opp over sånne ting, men når det er åpenlyst at de prøver å lure meg, så orker jeg ikke mer. møkka butikk!!!!


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp16. september 2009, 00:07
du kjøper en pc med verdens dårligste programvare vel vitende om at den ikke har cd rom til å reinstalere med. pc´n funker fint i 2 uker etter ny hdd. Da kan det være mye som tyder på at du måtte påregne en slik kkostnad i fremtiden, synes du ikke?


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: proteingutn16. september 2009, 00:32
du kjøper en pc med verdens dårligste programvare vel vitende om at den ikke har cd rom til å reinstalere med. pc´n funker fint i 2 uker etter ny hdd. Da kan det være mye som tyder på at du måtte påregne en slik kkostnad i fremtiden, synes du ikke?
Da skulle i så fall butikken ha opplyst om det, synes du ikke..? :P


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Jupac16. september 2009, 01:53
nei det synes jeg faktisk ikke. Jeg skulle kun ha en pc som jeg kunne bruke office og surfe litt på nett. Jeg ser hverken på film eller har noe form for musikk eller videoer o.l på pcen, kun skolearbeid. Det jeg synes er helt jævlig er at siba virker så lite keen på å løse problemet, de ber meg kontakte fujitsu og fujitsu ber meg kontakte siba.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Fleksnes16. september 2009, 09:52
Du kan kontakte meg på PM, lager ett tv program som heter "Fleksnes hjelper deg" og vi tar tak i slike saker hvor det blir begått urett mot forbrukere.

2 episoder er spilt inn hittil, begge blitt sensurert av TV2 for overdreven voldsbruk.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp16. september 2009, 22:58
nei det synes jeg faktisk ikke. Jeg skulle kun ha en pc som jeg kunne bruke office og surfe litt på nett. Jeg ser hverken på film eller har noe form for musikk eller videoer o.l på pcen, kun skolearbeid. Det jeg synes er helt jævlig er at siba virker så lite keen på å løse problemet, de ber meg kontakte fujitsu og fujitsu ber meg kontakte siba.
Nei om du så på film med den så hadde du vel kjøpt katta i sekken. Da var du altså klar over at når tiden er inne for å reformatere (noe man må med Windows gjevnlig) så kunne du ikke gjøre det selv. Delen som ikke fungerte er blitt erstattet med ny, og pc´n funket fint etterpå inntil programvaren hakker. Dersom det ikke fulgte med en serviceavtale så kan dette lukte krangling lang vei. Du klarer ikke å overbevise de om at de er ansvarlig for prog.varen uansett.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp16. september 2009, 23:00
Da skulle i så fall butikken ha opplyst om det, synes du ikke..? :P
Ikke nødvendigvis. De selger et ferdig produkt der programvaren etc allerede er installert. Er naturlig da at Siba vil sende dette videre til leverandøren. Bør ikke ligge noen opplysningsplikt fra selgers side her.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison16. september 2009, 23:14
Reklamsjonsrett

Reklamasjonsretten er selve grunnfjellet i forbrukerkjøpsloven når det gjelder å sikre deg som forbruker mot mangelfulle varer. En vare er mangelfull dersom den ikke er som selger har opplyst at den skal være. Den er også mangelfull dersom den ikke har den levetid som er forventet av produktet, forutsatt normal slitasje og at det ikke er gjort noen brukerfeil. Reklamasjonsretten er enten 2 eller 5 år. Dersom en vare antas å ha en levetid vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonsretten 5 år. Det er 5 års reklamsjonsrett på bærbare PC'er. Husk å reklamere innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget.

Enkelt forklart: Slutter din bærbare PC å virke, eller det oppstår plagsomme feil som ikke skyldes unormal eller feilaktig bruk, har du innen 5 år fra kjøpsdato rett til følgende:

- Kostnadsfri utbedring av feilen. Du kan i utgangspunktet selv velge om du vil ha ny vare eller om du tillater reparasjon. Selger kan kreve reparasjon dersom ny vare (omlevering) blir uforholdsmessig dyrt. Vil tippe at bærbare PC'er kommer inn under det siste.
- Selger har to forsøk på å utbedre feilen. Dersom feilen da ikke er utbedret har du rett til å heve kjøpet, samt renter fra reklamasjonsdato.
- Dersom utbedringen tar mer enn en uke har du som hovedregel rett på lånegjenstand.
- Vær klar over at bevisbyrden for evt brukerfeil utelukkende ligger hos selger.

Mange lurer på hvordan det er med bærbare pc'ers batterier og reklamasjonsrett. Dette er litt verre. Men: Du har reklamasjonsrett, sannysnligvis (og i alle fall) 2 år. Batterier er imidlertid av en slik art at de vil slites over tid av naturlige årsaker. Et års bruk vil gi betydelig svekkelse av ytelsen, men er ikke berettiget utbedring eller omlevering av den grunn. Andre feil med batteriet som skulle oppstå er imidlertid ikke begrenset av denne faktoren.


Garanti

Garanti er noe selger eller produsent gir som en slags ekstra service. Garantien skal tilby noe mer enn det som alt ligger i lovgivningen. Det vil si at det er ulovlig av selger å gi en garanti som ikke tilbyr annet enn kostnadsfri utbedring av en feil som ikke skyldes brukerfeil. Her syndes det mye. Spør gjerne selger når du er og handler hva deres garanti innebærer. Innebærer denne ekstra service som hente/bringeservice, på-dagen-service, garanti mot ellers tolererbare pixelfeil etc så er det greit. Hvis ikke er faktisk selger skyldig i et lovbrudd.

Enkelt forklart: Garanti er ekstraservice. Garanti er ikke nødvendig for at du som forbruker skal få dekket utbedringer på en feilvare.


Moralen er

Dersom du kommer til en selger med en PC som ikke virker mer, og det ikke skyldes brukerfeil eller ytre påvirkning som lynnedslag etc (da er det en forsikringssak) kan IKKE selger hevde at garantitiden er gått ut. Vel, garantitiden er kanskje gått ut, men dette er irrelevant da det er din 5 års reklamasjonsrett som gjelder. Selger har ingen muligheter til å omgå dette og du har krav på kostnadsfri utbedring av feilen.

Ikke gi deg dersom slike situasjoner oppstår. Møt forberedt, henvis til forbrukerkjøpsloven som du selvsagt har satt deg inn i. På den andre siden; føl deg trygg på at du ikke har mishandlet produktet eller framprovosert feilen. Mistet du PC'en i gulvet kan du ikke klage på at den ikke virker etterpå (dere vil ikke tro hvor mange som prøver seg på slikt, det er idioter på begge sider).

Linker:

Garantier og reklamasjonsrett: http://forbrukerportalen.no/portal/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16 (http://forbrukerportalen.no/portal/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16)


Forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html (http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html)


Et eksempel fra virkeligheten: http://www.vg.no/nyheter/okonomi/artikkel.php?artid=237418


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp17. september 2009, 01:16
bra copy/paste jobb, men dette omhandler pc´n og den har han fått reklamert for og utbedret. problemet er programvaren og omkostningene forbundet med dette. Skal han ha krav på dette må programvarefeilen være knyttet til hddfeilen. Om pc´n funket fint i 2 uker etterpå så kan man spørre seg om dette har tilknytning eller ikke. Det kan jeg ikke se, da feieln ville vært umiddelbar. Skal du kunne hevde et krav på Siba må programvarefeieln være relatert til den reklamerte gjenstand. skjønnerru?


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison17. september 2009, 12:07
bra copy/paste jobb, men dette omhandler pc´n og den har han fått reklamert for og utbedret. problemet er programvaren og omkostningene forbundet med dette. Skal han ha krav på dette må programvarefeilen være knyttet til hddfeilen. Om pc´n funket fint i 2 uker etterpå så kan man spørre seg om dette har tilknytning eller ikke. Det kan jeg ikke se, da feieln ville vært umiddelbar. Skal du kunne hevde et krav på Siba må programvarefeieln være relatert til den reklamerte gjenstand. skjønnerru?

Hvis det er slik at du må gjenopprette systemet når man bytter hardware, så er det helt åpenbart at Siba skal gjøre dette for å kunne kalle feilen utbedret.

uansett så er det en feil med programvaren som siba må ordne opp i. den må ikke være knyttet til hardwarefeilen, som du av en eller annen grunn (trolig uvitenhet) hevder. Det du sier om at
Sitat
programvarefeilen må være relatert til den reklamerte gjenstand
gir ingen mening på noe som helst plan, fordi det er programvaren som har sluttet å virke - så her er det programvaren som er den reklamerte gjenstand. Du kan nemlig reklamere så mange ganger det er nødvendig.

Men trolig ER den uansett tilknyttet og skyldes at den som byttet delene ikke visste om at man måtte gjenopprette systemet.

Siba prøver bare å vri seg unna.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison17. september 2009, 12:17
Ikke nødvendigvis. De selger et ferdig produkt der programvaren etc allerede er installert. Er naturlig da at Siba vil sende dette videre til leverandøren. Bør ikke ligge noen opplysningsplikt fra selgers side her.

Her dikter du bare opp ting, hold opp med det. Ingen er her interessert i hva du "syns er naturlig" eller hva du mener "bør" foreligge. Hvis det er slik at programvaren må reinstalleres innen to år, er selger pliktig til informere om dette. Selger har det fulle og hele ansvar for produktet og alle dets komponenter, de kan ikke skylde på leverandører og be deg ta regningen.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp17. september 2009, 13:13
Her skjønner du tydeligvis ikke forskjellen mellom hardware og software. Man kan ikke dra slutningen at dette er det samme som i et annet kommersielt forhold hvor delene har nærmere sammenheng.

Jeg er av den oppfatning at så lenge Siba fikser den påreklamerte del (hdd) så har de gjort sitt for at pc\n skal være i kontraktsmessig stand. At programvaren slutter å fungere en stund senere er derfor ikke nødvendigvis tilknyttet hdd - og dette er da nødvendig å påvise. Dersom dette ikke er sansynlig så burde det ikke med mindre annet franmgår av avtalen, være noen forutsetning at Siba skal dekke reinstallering av programvaren.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison17. september 2009, 13:23
Her skjønner du tydeligvis ikke forskjellen mellom hardware og software. Man kan ikke dra slutningen at dette er det samme som i et annet kommersielt forhold hvor delene har nærmere sammenheng.

Jeg er av den oppfatning at så lenge Siba fikser den påreklamerte del (hdd) så har de gjort sitt for at pc\n skal være i kontraktsmessig stand. At programvaren slutter å fungere en stund senere er derfor ikke nødvendigvis tilknyttet hdd - og dette er da nødvendig å påvise. Dersom dette ikke er sansynlig så burde det ikke med mindre annet franmgår av avtalen, være noen forutsetning at Siba skal dekke reinstallering av programvaren.

du skjønner ennå ikke. programvaren har sluttet å fungere, og Siba skal rette opp feilen. den trenger ikke være knyttet til HDD. jeg tippet den var det, men det har ingen praktisk betydning for hans rett til å klage.

Hør her:
- hva du syns Siba "burde" er uvesentlig. dette er et faktum:
Siba er ansvarlig for produktet, software medregnet. Dersom softwaren slutter å fungere, skal Siba rette opp feilen med mindre de klarer å bevise at det er Jupacs egen feil at den har sluttet å fungere.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp17. september 2009, 21:36
du skjønner ennå ikke. programvaren har sluttet å fungere, og Siba skal rette opp feilen. den trenger ikke være knyttet til HDD. jeg tippet den var det, men det har ingen praktisk betydning for hans rett til å klage.

Hør her:
- hva du syns Siba "burde" er uvesentlig. dette er et faktum:
Siba er ansvarlig for produktet, software medregnet. Dersom softwaren slutter å fungere, skal Siba rette opp feilen med mindre de klarer å bevise at det er Jupacs egen feil at den har sluttet å fungere.
nettopp og her vet vi ikke feilen til at det sluttet å fungere. Det vi vet er at programvaren funket helt fint etter ny HDD. Det var først 2 uker etterpå at den begynte å hakke. Dette er ikke en bil med slitedeler. Er det f.eks virus så kan Siba ta seg betalt for jobben med ny reinstallasjon uten at det nødvendigvis trenger å være utgifter til programvaren.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: proteingutn17. september 2009, 22:26
nei det synes jeg faktisk ikke. Jeg skulle kun ha en pc som jeg kunne bruke office og surfe litt på nett. Jeg ser hverken på film eller har noe form for musikk eller videoer o.l på pcen, kun skolearbeid. Det jeg synes er helt jævlig er at siba virker så lite keen på å løse problemet, de ber meg kontakte fujitsu og fujitsu ber meg kontakte siba.
Om det var meg du svarte til, tror jeg du misforstod. Jeg mente at butikken nok burde ha opplyst om at du burde regne med en kostnad i nær fremtid, som bestod i å fikse programvaren, om de visste at programvaren faktisk hadde en tendens til å klikke. At de ikke gjorde dette betyr enten at de har lurt deg, noe som er høyst tvilsomt; der har du uansett har loven på din side (om det skulle gå så langt..) ettersom selgers opplysningsplikt går foran kjøpers undersøkelsesplikt.
Tvile dog sterkt på at dette er tilfellet..

...eller det kan bety at maskina faktisk ikke "pleier" å klikke, men der har du likevel lite rettigheter, så vidt jeg kan skjønne, fordi kjøpsloven ikke dekker feil oppsett av software, noe de sannsynligvis vil komme til å påstå at dette er. Du er med andre ord phucked. Med mindre en eller annen jurist her inne har mer peil enn meg (ikke at det skal så mye til..).


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison17. september 2009, 23:02
Jeg mente at butikken nok burde ha opplyst om at du burde regne med en kostnad i nær fremtid, som bestod i å fikse programvaren, om de visste at programvaren faktisk hadde en tendens til å klikke.

Det er i alle tilfeller butikken som må ta slike "kostnader i nær fremtid". Ingen selgere kan si "øy, så må du forresten regne med å koste på den en reinstallering om noen måneder"

nettopp og her vet vi ikke feilen til at det sluttet å fungere. Det vi vet er at programvaren funket helt fint etter ny HDD. Det var først 2 uker etterpå at den begynte å hakke. Dette er ikke en bil med slitedeler. Er det f.eks virus så kan Siba ta seg betalt for jobben med ny reinstallasjon uten at det nødvendigvis trenger å være utgifter til programvaren.

Nå begynner du å forstå. Inntil vi vet at det er jupacs feil må Siba ta regningen


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: proteingutn18. september 2009, 00:37
Det er i alle tilfeller butikken som må ta slike "kostnader i nær fremtid". Ingen selgere kan si "øy, så må du forresten regne med å koste på den en reinstallering om noen måneder"
Akkurat det jeg mente jeg og ja..

Det er ikke en enkel greie med for høy temperatur da? Om man sitter med pcen på fanget kan det jo bli litt varmt og støvete og den kan gå varm..  Vedlikehold av pcen, feks å skru den opp og fjerne støv, er ikke noe som ødelegger verken garanti eller reklamasjonsrett så lenge det ikke er personen selv som forårsaker skader under en slik "operasjon".. Var i allefall ikke det sist jeg sjekka.



Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Jupac18. september 2009, 00:58
Det reagerte mest på da jeg forklarte selgeren om hva som hadde skjedd, var at hvis den har vært inne på service og HDD har blitt byttet, så er det mest sannsynlig feilen og jeg må da re-installere software.

Med andre ord, her sier selgeren selv at dette har skjedd fordi de har byttet delen på pcen, så hvis de vet at dette kan oppstå på forhånd, så føler jeg faktisk at jeg har krav på at de retter det opp for meg.

Det som gjorde meg aller mest pissed var at jeg faktisk prøvde å komme frem til løsninger. Jeg kom f eks med forslag om jeg evt kunne låne en ekstern hardisk av de og gjennopprette systemet, noe som ikke var aktuelt. Jeg fikk 3 alternativer

1. Kjøpe ekstern hardisk

2. Siba kunne gjøre det for meg for 700 kr

3. Sende den til fujitsu siemens pris 650 + frakt + arbeid, ca 1200 kr ++

Uansett, jeg reagerer veldig bare på at de var lite hjelpsomme.


Uansett, en kompis har fikset det for meg og alt er oppe å går igjen som normalt, hva var feilen?


Hardware samarbeidet dårlig sammen da den nye delen ble satt inn. En ting jeg lurer på.

Jeg fikk satt inn en toshiba HDD på min fujitsu siemens ps. er dette vanlig?


Takk for alle svar forresten!!


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison18. september 2009, 01:16
Det reagerte mest på da jeg forklarte selgeren om hva som hadde skjedd, var at hvis den har vært inne på service og HDD har blitt byttet, så er det mest sannsynlig feilen og jeg må da re-installere software.

Med andre ord, her sier selgeren selv at dette har skjedd fordi de har byttet delen på pcen, så hvis de vet at dette kan oppstå på forhånd, så føler jeg faktisk at jeg har krav på at de retter det opp for meg.

Det som gjorde meg aller mest pissed var at jeg faktisk prøvde å komme frem til løsninger. Jeg kom f eks med forslag om jeg evt kunne låne en ekstern hardisk av de og gjennopprette systemet, noe som ikke var aktuelt. Jeg fikk 3 alternativer

1. Kjøpe ekstern hardisk

2. Siba kunne gjøre det for meg for 700 kr

3. Sende den til fujitsu siemens pris 650 + frakt + arbeid, ca 1200 kr ++

Uansett, jeg reagerer veldig bare på at de var lite hjelpsomme.


Uansett, en kompis har fikset det for meg og alt er oppe å går igjen som normalt, hva var feilen?


Hardware samarbeidet dårlig sammen da den nye delen ble satt inn. En ting jeg lurer på.

Jeg fikk satt inn en toshiba HDD på min fujitsu siemens ps. er dette vanlig?


Takk for alle svar forresten!!

Siba har snytt deg


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Jupac18. september 2009, 01:23
ja jeg vet, svin hele gjengen, jeg har tidligere jobbet i bransjen som tv-selger for lefdal så vet hvordan ting funker, sluttet eller hva skal jeg si ble nærmere skvist ut av butikken etter å ha klint til sjefen. smart!


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp19. september 2009, 02:26
Som sagt, når HDD er grunnen så har du et krav. Hadde ikke dette vært tilfelle kunne du ikke hevdet at Siba skulle dekke utgiftene forbundet med reinstallasjon på en pc du kjøpte uten cdrom. Den er laget slik for å holde kostnadene nede, og skulle de gi deg ny programvare iht lisensen så er det ikke ensbetydende med at de skal dekke utgiften forbundet med ditt valg i å spare penger på å ikke kjøpe cdrom.


Godt å høre det ordnet seg, men rart Siba ikke dekket dette når de innrømmet at HDD var skylden.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: PG19. september 2009, 15:54
Siba er en drittbutikk. Hold dere langt unna..

Kjøpte tv der til mine foreldre for noen år siden. Kom hjem og den hadde en meget høy stygg ulyd. Pakket den ned og dro tilbake til butikken og ba om å få en ny tv. Det kunne de ikke gi meg, men tilbød seg å reparere tv'n jeg kjøpte gratis.. Fikk ikke hevet kjøpet heller. Etter noen uker krangling fikk vi til slutt hevet kjøpet og fikk kjøpt ny tv på hos en annen butikk.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison19. september 2009, 17:18
Den er laget slik for å holde kostnadene nede, og skulle de gi deg ny programvare iht lisensen så er det ikke ensbetydende med at de skal dekke utgiften forbundet med ditt valg i å spare penger på å ikke kjøpe cdrom.

Tull, Siba skal dekke utgiftene med mindre det skyldes virus. Det er faktisk meningen at programvaren skal virke mer enn noen måneder.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: proteingutn19. september 2009, 18:32
ja jeg vet, svin hele gjengen, jeg har tidligere jobbet i bransjen som tv-selger for lefdal så vet hvordan ting funker, sluttet eller hva skal jeg si ble nærmere skvist ut av butikken etter å ha klint til sjefen. smart!
Smart å slå ham, ja? Synes jeg og.. ;D

Toshiba hdd er forresten ikke uvanlig å ha i ei maskin av annet merke, da delene som puttes i ei maskin ikke nødvendigvis blir produsert av de samme som har satt logoen sin på det ferdige produktet.

Siba er en drittbutikk. Hold dere langt unna..

Kjøpte tv der til mine foreldre for noen år siden. Kom hjem og den hadde en meget høy stygg ulyd. Pakket den ned og dro tilbake til butikken og ba om å få en ny tv. Det kunne de ikke gi meg, men tilbød seg å reparere tv'n jeg kjøpte gratis.. Fikk ikke hevet kjøpet heller. Etter noen uker krangling fikk vi til slutt hevet kjøpet og fikk kjøpt ny tv på hos en annen butikk.
De har sine egne regler for alt mulig. Feks returrett har man tydelivis ikke der, det veit jo du nå alt om. Helt latterlig at slike butikker får holde på som de gjør uten at forbrukerombudet eller noen andre blander seg inn.

Tull, Siba skal dekke utgiftene med mindre det skyldes virus. Det er faktisk meningen at programvaren skal virke mer enn noen måneder.
Er i grunnen ikke så sikker på det, leste et sted at software ikke er dekket av kjøpsloven (som jeg alt har nevnt).


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp19. september 2009, 21:19
Siba er en drittbutikk. Hold dere langt unna..

Kjøpte tv der til mine foreldre for noen år siden. Kom hjem og den hadde en meget høy stygg ulyd. Pakket den ned og dro tilbake til butikken og ba om å få en ny tv. Det kunne de ikke gi meg, men tilbød seg å reparere tv'n jeg kjøpte gratis.. Fikk ikke hevet kjøpet heller. Etter noen uker krangling fikk vi til slutt hevet kjøpet og fikk kjøpt ny tv på hos en annen butikk.
Siba hadde all rett til å foreta retting på tv´n dersom dette kunne gjøres uten unødig ulempe. Unødig ulempe skal godt gjøres å medføre når det handler om noe så banalt som en tv md mindre det er snakk om en reparasjon som tar lang tid.
Folk blander rettigheter og kundeservice her. Det hadde vært service å gi deg ny tv, men de har ingen plikt til det om de kan reparere tingen uten vesentlig ulempe for kjøper.

Når det gjelder softwaren så står jeg ved det jeg har sagt. Hvor i all verden får du dette fra Bison?


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp19. september 2009, 21:20
Smart å slå ham, ja? Synes jeg og.. ;D

Toshiba hdd er forresten ikke uvanlig å ha i ei maskin av annet merke, da delene som puttes i ei maskin ikke nødvendigvis blir produsert av de samme som har satt logoen sin på det ferdige produktet.
De har sine egne regler for alt mulig. Feks returrett har man tydelivis ikke der, det veit jo du nå alt om. Helt latterlig at slike butikker får holde på som de gjør uten at forbrukerombudet eller noen andre blander seg inn.
Er i grunnen ikke så sikker på det, leste et sted at software ikke er dekket av kjøpsloven (som jeg alt har nevnt).
Software er ikke et kjøp av et produkt, men en lisens til å anvende produktet., så du har nok rett i det du sier.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: PG19. september 2009, 21:38
Siba hadde all rett til å foreta retting på tv´n dersom dette kunne gjøres uten unødig ulempe. Unødig ulempe skal godt gjøres å medføre når det handler om noe så banalt som en tv md mindre det er snakk om en reparasjon som tar lang tid.
Folk blander rettigheter og kundeservice her. Det hadde vært service å gi deg ny tv, men de har ingen plikt til det om de kan reparere tingen uten vesentlig ulempe for kjøper.

Når det gjelder softwaren så står jeg ved det jeg har sagt. Hvor i all verden får du dette fra Bison?

Skrev ikke jeg hadde rett på det. Skrev at Siba er en drittbutikk en bør holde seg langt unna. Heve kjøpet hadde jeg forøvrig rett på og det nektet de først..


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: sufs20. september 2009, 00:49
For det første er dette elendig kundebehandling fra Siba sin side, selv om de oppererer innenfor det som er "lovlig".

Programvarefeil er så udbredt i Windows (tm :P) at det er umulig for en selger å informere om hva som bør gjøres for å vedlikeholde systemet. Du må velge mellom å invistere i dyre, treige og plagsomme ekstraprogrammer eller holde deg borte fra internett (stort sett). Klart det er mulig å holde maskinen oppegående vha gratis programmer, men det krever litt over gjengs datakunskaper.

Forøvrig omfatter dette den tingen som fikk meg til å hive ut Windows for godt; "De" har begynt å selge maskiner uten reinstallasjonsCD. Basicly er du fucked uansett hva du gjør. Dersom harddisken ryker må du forvente to ukers leveringstid på ny cd fra produsent. Dersom du får MBR virus er det mye av samma dritten. Når de i tillegg forandre lisensvilkårene slik at det ikke er LOV å bruke installasjonskoden som står under maskinen til å reinstallere Windows gir jeg opp. Lenge leve friprog. Og, nei det er ikke vanskeligere å bruke feks Ubuntu enn Windows. Du må dog ikke regne med å forstå alt første dagen.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison20. september 2009, 02:42

Når det gjelder softwaren så står jeg ved det jeg har sagt. Hvor i all verden får du dette fra Bison?

Ok, hvis noen finner paragrafen som sier at windows er unntatt forbrukerkjøpsloven så er det greit for meg, da har jeg i alle fall lært noe nytt. Men, hele poenget her er, såvidt jeg har fått med meg, at PCen hakker. Siba kan ikke konkludere per telefon hva dette skyldes, og er pliktig å rette denne mangelen slik at tingen fungerer i henhold til paragraf 15:

§ 15. Tingens egenskaper

       Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a)   passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b)   svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Hvis softwaren ikke virker, så fungerer ikke PCen i henhold til bokstav A og B. Ord som "PC", "Windows", eller  "software" er ikke nevnt med et eneste ord i hele lovteksten, så hvis vistaen kan klikke uten at du får klage må det i så fall foreligge en dom fra høyesterett som støtter den praksisen.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp20. september 2009, 03:14
Skrev ikke jeg hadde rett på det. Skrev at Siba er en drittbutikk en bør holde seg langt unna. Heve kjøpet hadde jeg forøvrig rett på og det nektet de først..
på hvilket grunnlag hadde du rett til å heve kjøpet umiddelbart?


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: proteingutn20. september 2009, 16:57
Han tror vel han har det i følge angrerettloven. Men kjøp i butikk dekkes vanligvis ikke av denne loven..


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Deleted!20. september 2009, 17:01
Han tror vel han har det i følge angrerettloven. Men kjøp i butikk dekkes vanligvis ikke av denne loven..


Som regel? Er det folk i 2009 som enda ikke har oppfatta hvordan angrerettloven gjelder?

Angrerett gjelder KUN ved kjøp fra :

- Internett
- Postordre
- Dørselgere
- Salg via stand på f.eks utstilling


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: proteingutn20. september 2009, 18:56

Som regel? Er det folk i 2009 som enda ikke har oppfatta hvordan angrerettloven gjelder?

Angrerett gjelder KUN ved kjøp fra :

- Internett
- Postordre
- Dørselgere
- Salg via stand på f.eks utstilling
Hehe.. Du bare antar sånn uten videre at ettersom vi er i 2009 så skal alle vite hva angreretten omfatter?

Visste du forresten at en som kjører bil ikke har vikeplikt for en syklende som skal over gangfeltet?


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: DannY GuettA20. september 2009, 19:02
på hvilket grunnlag hadde du rett til å heve kjøpet umiddelbart?



jobber du på Siba eller... ?



Til alle: Hold dere unna drittbutikken Siba :) Ikke la dere lure av fæle selgere.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp20. september 2009, 20:47


jobber du på Siba eller... ?



Til alle: Hold dere unna drittbutikken Siba :) Ikke la dere lure av fæle selgere.
Nei, men jeg jobber i et av landets fremste advokatfirmaer og har avlagt bl.a. laudable besvarelser innenfor kjøpsrett og obligasjon m.m i sin tid. Er bare interessant å se hva folk mener de har rett på. Fiske litt rundt kan du si.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp20. september 2009, 20:56
Ok, hvis noen finner paragrafen som sier at windows er unntatt forbrukerkjøpsloven så er det greit for meg, da har jeg i alle fall lært noe nytt. Men, hele poenget her er, såvidt jeg har fått med meg, at PCen hakker. Siba kan ikke konkludere per telefon hva dette skyldes, og er pliktig å rette denne mangelen slik at tingen fungerer i henhold til paragraf 15:

§ 15. Tingens egenskaper

       Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a)   passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b)   svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Hvis softwaren ikke virker, så fungerer ikke PCen i henhold til bokstav A og B. Ord som "PC", "Windows", eller  "software" er ikke nevnt med et eneste ord i hele lovteksten, så hvis vistaen kan klikke uten at du får klage må det i så fall foreligge en dom fra høyesterett som støtter den praksisen.
Les denne så finner du et lettfattelig sammendrag: http://blogg.torvund.net/category/undervisning/ (http://blogg.torvund.net/category/undervisning/)

Dagens programvare som f.eks windows kommer unna med dårlige produkter fordi de ikke er omfatet av de samme lover som kjøp av "ting". Pga virus etc så ville en inntagelse i forbrukerkjøpslover rundt om i verden føre med seg en betydelig prisøkning på programvare dersom produsentene skal kunne dekke sine tp forbundet med de ytre faktorer som påvirker programvare, ofte over kort tid. Synd og leit, men det er forståelig. Vanskelig å finne et tilfelle avpcér som har overlevd 2 år uten nedsatt yteevne. Tenk de omfattende utgifter dette ville medføre å rette. Da vile man fått pcpriser slik de var i gamle dager.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison20. september 2009, 22:06
Les denne så finner du et lettfattelig sammendrag: http://blogg.torvund.net/category/undervisning/ (http://blogg.torvund.net/category/undervisning/)

Dagens programvare som f.eks windows kommer unna med dårlige produkter fordi de ikke er omfatet av de samme lover som kjøp av "ting". Pga virus etc så ville en inntagelse i forbrukerkjøpslover rundt om i verden føre med seg en betydelig prisøkning på programvare dersom produsentene skal kunne dekke sine tp forbundet med de ytre faktorer som påvirker programvare, ofte over kort tid. Synd og leit, men det er forståelig. Vanskelig å finne et tilfelle avpcér som har overlevd 2 år uten nedsatt yteevne. Tenk de omfattende utgifter dette ville medføre å rette. Da vile man fått pcpriser slik de var i gamle dager.

Hva skal jeg lese? Hvis du mener posten "Forbrukerkjøp og digitale ytelser – hva var det jeg sa …" så gjelder den noe helt annet: nedlasting av software. Dette er en helt annen sak, og han sier det jo ganske klart her :

Sitat
Så om du laster ned en fil (mot betaling) som viser seg å være beheftet med en feil, f.eks. et program som ikke virker som det skal, så har du som forbruker ikke de samme rettighetene som du ville hatt om du hadde kjøpt det samme programmet på CD eller DVD.


Her sier Torvund det motsatte av det du diktet opp om "inntagelser av forbrukerkjøpslover rundt om i verden". Han sier rett ut at du har rettigheter ved kjøp av software - med mindre den er nedlastet.
Dette har altså ikke noe med Jupacs sak å gjøre, siden han ikke har lastet ned noe software. Han har kjøpt en PC i en butikk (en PC er ikke en såkalt "digital ytelse"). Et operativsystem - som følgte med på CD eller var ferdiginnstallert -  er ikke unntatt forbrukerkjøpsloven.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp20. september 2009, 22:30
Som sagt så er software lisensbasert, du kjøper en lisens til å bruke produktet! Dette gjelder særlig ved kjøp av pc der programvaren ikke følger med i motsetning til et kjøp av f.eks håndfast CD. Minipcér selges uten cdrom og da med de begrensinger dette vil medføre for kunden. Det er derfor ikek feil av Siba å ta seg betalt for reinstallering av programvaren der kjøperens valg av produkt medfører en sådann karakter, forutsatt at hdd feilen ikke var å bebreide De har såvidt meg bekjent ikke krevet noe for selve lisensen til produktet, kun arbeidet.
Er du med?

"å om du laster ned en fil (mot betaling) som viser seg å være beheftet med en feil, f.eks. et program som ikke virker som det skal, så har du som forbruker ikke de samme rettighetene som du ville hatt om du hadde kjøpt det samme programmet på CD eller DVD."
Er programvaren kjøpt på CD eller DVD? Nope
Personlig så kan jeg se for meg en del jurister som klør i hendene etter å løse denne problemstillingen. Poenget er også at når du kjøper lisensen på CDrom så har du alle muigheter til å få reinstallert programvaren da lisensen omfatter produktet du sitter med. Men dersom feilen er ens egen så skal ikke Siba være tvunget til å reinstallere kostnadsfritt for jobben


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison20. september 2009, 23:05
Som sagt så er software lisensbasert, du kjøper en lisens til å bruke produktet! Dette gjelder særlig ved kjøp av pc der programvaren ikke følger med i motsetning til et kjøp av f.eks håndfast CD. Minipcér selges uten cdrom og da med de begrensinger dette vil medføre for kunden. Det er derfor ikek feil av Siba å ta seg betalt for reinstallering av programvaren der kjøperens valg av produkt medfører en sådann karakter, forutsatt at hdd feilen ikke var å bebreide De har såvidt meg bekjent ikke krevet noe for selve lisensen til produktet, kun arbeidet.
Er du med?

"å om du laster ned en fil (mot betaling) som viser seg å være beheftet med en feil, f.eks. et program som ikke virker som det skal, så har du som forbruker ikke de samme rettighetene som du ville hatt om du hadde kjøpt det samme programmet på CD eller DVD."
Er programvaren kjøpt på CD eller DVD? Nope
Personlig så kan jeg se for meg en del jurister som klør i hendene etter å løse denne problemstillingen. Poenget er også at når du kjøper lisensen på CDrom så har du alle muigheter til å få reinstallert programvaren da lisensen omfatter produktet du sitter med. Men dersom feilen er ens egen så skal ikke Siba være tvunget til å reinstallere kostnadsfritt for jobben

Du har ikke noe nytt poeng her. Vis meg heller en paragraf, dom fra FTU, uttalelse fra forbrukerrådet, hva som helst.  PCen virker ikke. Om det skyldes iboende softwarefeil så er Siba pliktet til å rette mangelen i henhold til paragraf 15 som jeg viste til tidligere.  Du har ennå ikke dokumentert at operativsystemet er unntatt forbrukerkjøpsloven. Det hjelper ikke å bare snakke i vei om disse lisensene dine, for alt jeg vet er det hele noe du dikter opp fortløpende.

Se for eksempel her: http://forbrukerportalen.no/faq/1079012599.69 (http://forbrukerportalen.no/faq/1079012599.69)

Sitat
Kjøpte du programvaren sammen med PC’en vil selgeren være ansvarlig for at all programvaren kan brukes på PC’en, og fungerer sammen. Dersom de ikke gjør det vil det være en mangel som gjør at du kan ha krav på retting, omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet.

Og her:

Sitat
Selger kan som hovedregel holdes ansvarlig for:

    * Komponentfeil i lagringsenheten
    * Feil på programvare levert av selger

fra http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/utgifter_for_gjenoppretting_av_tapte_data_kan_de_erstattes_av_leverandor (http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/utgifter_for_gjenoppretting_av_tapte_data_kan_de_erstattes_av_leverandor)


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp22. september 2009, 17:27
Du har ikke noe nytt poeng her. Vis meg heller en paragraf, dom fra FTU, uttalelse fra forbrukerrådet, hva som helst.  PCen virker ikke. Om det skyldes iboende softwarefeil så er Siba pliktet til å rette mangelen i henhold til paragraf 15 som jeg viste til tidligere.  Du har ennå ikke dokumentert at operativsystemet er unntatt forbrukerkjøpsloven. Det hjelper ikke å bare snakke i vei om disse lisensene dine, for alt jeg vet er det hele noe du dikter opp fortløpende.

Se for eksempel her: http://forbrukerportalen.no/faq/1079012599.69 (http://forbrukerportalen.no/faq/1079012599.69)

Og her:

fra http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/utgifter_for_gjenoppretting_av_tapte_data_kan_de_erstattes_av_leverandor (http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/utgifter_for_gjenoppretting_av_tapte_data_kan_de_erstattes_av_leverandor)
Du klipper og limer friskt her.
Leser du hva jeg har skrevet tidligere så finner du svarene på hva jeg drøftet tidligere.
Du diskuterer om det foreligger en iboende softwarefeil, mens jeg diskuterer hvem som skal dekke utgiftene forbundet med reinstallasjon av programvare der kunden bevist har unnlatt å kjøpe programvaren og cd rom for å spare penger. Jeg har aldri forutsatt noen mangel. Mangelsproblemet ble avklart tidligere i tråden av trådstarter

Siste linken din sier jo faktisk (selv om jeg ikke synes den avklarer noe i denne diskusjonen:
"Selger kan som hovedregel ikke holdes ansvarlig for:
Feil som følge av virus eller spyware
Feil på programvare levert av andre enn selger
Feil bruk og ytre fysisk påvirkning"
 Etter 8 mnd med windows er dette meget vanlig.Innstallasjon av programvare på en pc uten cdrom er således ikke noe kjøper kan kreve bekostet om feilen ikke var i sammenheng med hdd, men betonet på eget bruk/mangel av virusprogram. 
Softwaren du sikter til er ved kjøp av pcer der programvare medfølger og cdrom er en del av enheten.


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison22. september 2009, 20:32
Du klipper og limer friskt her.
Leser du hva jeg har skrevet tidligere så finner du svarene på hva jeg drøftet tidligere.
Du diskuterer om det foreligger en iboende softwarefeil, mens jeg diskuterer hvem som skal dekke utgiftene forbundet med reinstallasjon av programvare der kunden bevist har unnlatt å kjøpe programvaren og cd rom for å spare penger. Jeg har aldri forutsatt noen mangel. Mangelsproblemet ble avklart tidligere i tråden av trådstarter

Siste linken din sier jo faktisk (selv om jeg ikke synes den avklarer noe i denne diskusjonen:
"Selger kan som hovedregel ikke holdes ansvarlig for:
Feil som følge av virus eller spyware
Feil på programvare levert av andre enn selger
Feil bruk og ytre fysisk påvirkning"
 Etter 8 mnd med windows er dette meget vanlig.Innstallasjon av programvare på en pc uten cdrom er således ikke noe kjøper kan kreve bekostet om feilen ikke var i sammenheng med hdd, men betonet på eget bruk/mangel av virusprogram. 
Softwaren du sikter til er ved kjøp av pcer der programvare medfølger og cdrom er en del av enheten.


morsomt. du har ikke dokumentert noe av det du har "drøftet tidligere", du har bare snakket piss. Og jeg mistenker deg for å bare dikte opp alt sammen. Jeg finner ingen svar i det du har skrevet. Jeg klipper og limer for å dokumentere at det jeg sier er sant. Det må du også gjøre, siden dette strengt tatt ikke er et diskusjonsspørsmål - svaret finnes i kildene. Jeg har allerede vist deg svarene, men du bare dikter opp ting og sier hva du tror. Hva du tror bryr meg lite.

Det hjelper ingenting om du "diskuterer hvem som skal ta kostnadene" siden hva du tror, mener, eller føler har ingenting å si. Her er fakta: PCen sluttet å virke skikkelig. At den ikke virker skikkelig er en mangel. Siba skal rette mangelen. Hvis de finner ut at det skyldes feil bruk/ytre påvirkninger (virus eller støtskader) - kan de kreve penger for reperasjon/reinstallasjon. Hvis de ikke finner ut hva det skyldes skal Jupac få reinstallert/reparert uten kostnad. - Disse reglene finner du hvis du slår opp i forbrukerkjøpsloven. Der gis det ingen unntak for "kjøp av billige enheter uten CDrom" eller "bevisst unnlatelse av Cdromkjøp". Så slutt å mas om at han burde regnet med dette når han kjøpte billig PC.

Jeg gjentar:vis meg en paragraf, en dom fra FTU, uttalelse fra forbrukerrådet - hva som helst som sier noe annet enn dette.  Det du sier om at han burde "regnet med dette når han kjøpte billig PC uten CDrom" er åpenbart din egen hjemmesnekrede tese.

Og: Softwaren jeg sikter til gjelder all software som enten følger med på CD eller er ferdiginstallert på PCen (altså software som er levert av selger).



Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: PG22. september 2009, 20:54
på hvilket grunnlag hadde du rett til å heve kjøpet umiddelbart?

Jeg fikk med hjem en helt annen vare en det jeg kjøpte og det som stod på kviteringen min..


Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: spirrevipp02. oktober 2009, 16:44
morsomt. du har ikke dokumentert noe av det du har "drøftet tidligere", du har bare snakket piss. Og jeg mistenker deg for å bare dikte opp alt sammen. Jeg finner ingen svar i det du har skrevet. Jeg klipper og limer for å dokumentere at det jeg sier er sant. Det må du også gjøre, siden dette strengt tatt ikke er et diskusjonsspørsmål - svaret finnes i kildene. Jeg har allerede vist deg svarene, men du bare dikter opp ting og sier hva du tror. Hva du tror bryr meg lite.

Det hjelper ingenting om du "diskuterer hvem som skal ta kostnadene" siden hva du tror, mener, eller føler har ingenting å si. Her er fakta: PCen sluttet å virke skikkelig. At den ikke virker skikkelig er en mangel. Siba skal rette mangelen. Hvis de finner ut at det skyldes feil bruk/ytre påvirkninger (virus eller støtskader) - kan de kreve penger for reperasjon/reinstallasjon. Hvis de ikke finner ut hva det skyldes skal Jupac få reinstallert/reparert uten kostnad. - Disse reglene finner du hvis du slår opp i forbrukerkjøpsloven. Der gis det ingen unntak for "kjøp av billige enheter uten CDrom" eller "bevisst unnlatelse av Cdromkjøp". Så slutt å mas om at han burde regnet med dette når han kjøpte billig PC.

Jeg gjentar:vis meg en paragraf, en dom fra FTU, uttalelse fra forbrukerrådet - hva som helst som sier noe annet enn dette.  Det du sier om at han burde "regnet med dette når han kjøpte billig PC uten CDrom" er åpenbart din egen hjemmesnekrede tese.

Og: Softwaren jeg sikter til gjelder all software som enten følger med på CD eller er ferdiginstallert på PCen (altså software som er levert av selger).


Dette er som å snakke til en vegg.
"kildene dine" er hentet fra:
1. forbrukerportalen (interessorg.)
2. saker der omhandler ordniære pcér. At du ikek klarer å differensiere mellom pcéne får bli ditt problem. Man kan ikke kreve gratis retting av en vare, om varens feil beror på en selv eller varens art, om man bevist har unnlatt å kjøpe den for å spare penger. Denne merkostnaden må tilfalle kjøper isåfall. Ta en titt i rettskildelære før du uttaler deg om kilder. "kildene dine" omhandler ikke minipcér da disse og dertil problematikk ikke eksisterte i 2004 eller hva det sto i "kildene dine".

 Du må gjerne lete gjennom RT for å finne en dom som passer, lykke til med det. Vanlig god vare er skjønsmessig.
Du slenger frem §15 og viser hen til avtalen for kjøpet. EN GANG TIL: er det avtalt kjøp av cd rom til pcén? NEI! Det er det ikke, ergo kan man ikke påberope seg dekket en kostnad (reinstallasjon) for noe som IKKE FREMGÅR AV AVTALEN at man har krav på! Kjøper unnlot bevist å kjøpe cd rom for å holde kostnadsnivået nede (kjøpets art) Kapiche? (gidder ikke diskutere dette i evigheter men om du lurer på software så kan du jo bruke kildesøkene dine og sjekke ut f.eks proprietær proramvare , div bestemmelser i åndsverksloven og sammenhold disse med kjøps/lisensavtalene man inngår ved installasjone etc. Det vil ta tid og er noe jeg ikke gidder å gå innpå her og nå)



Tittel: Sv: Siba er noen svin!!!!!
Skrevet av: Mr. Bison03. oktober 2009, 15:30
Dette er som å snakke til en vegg.
"kildene dine" er hentet fra:
1. forbrukerportalen (interessorg.)
2. saker der omhandler ordniære pcér. At du ikek klarer å differensiere mellom pcéne får bli ditt problem. Man kan ikke kreve gratis retting av en vare, om varens feil beror på en selv eller varens art, om man bevist har unnlatt å kjøpe den for å spare penger. Denne merkostnaden må tilfalle kjøper isåfall. Ta en titt i rettskildelære før du uttaler deg om kilder. "kildene dine" omhandler ikke minipcér da disse og dertil problematikk ikke eksisterte i 2004 eller hva det sto i "kildene dine".

 Du må gjerne lete gjennom RT for å finne en dom som passer, lykke til med det. Vanlig god vare er skjønsmessig.
Du slenger frem §15 og viser hen til avtalen for kjøpet. EN GANG TIL: er det avtalt kjøp av cd rom til pcén? NEI! Det er det ikke, ergo kan man ikke påberope seg dekket en kostnad (reinstallasjon) for noe som IKKE FREMGÅR AV AVTALEN at man har krav på! Kjøper unnlot bevist å kjøpe cd rom for å holde kostnadsnivået nede (kjøpets art) Kapiche? (gidder ikke diskutere dette i evigheter men om du lurer på software så kan du jo bruke kildesøkene dine og sjekke ut f.eks proprietær proramvare , div bestemmelser i åndsverksloven og sammenhold disse med kjøps/lisensavtalene man inngår ved installasjone etc. Det vil ta tid og er noe jeg ikke gidder å gå innpå her og nå)



Ingenting av dette ga mening. Prøv på nytt. Alt jeg ber deg om å gjøre er at du gir meg en grunn til å tro på deg (kilder/henvisninger). At du ikke tror Forbrukerrådet er en ekte kilde får være ditt problem.

Men nei, du fortsetter å dikte opp ting. Å skrive "ergo" er helt meningsløst da jeg har ingen interesser av dine resonnementer. Dette er ikke et filosofisk problem, så før du viser til noen som helst form for dokumentasjon så tror jeg simpelthen ikke på et ord av det du sier. (i den siste posten din var egentlig problemet at den ikke ga mening)

Du kan ikke bare innføre et skille mellom ulike typer PCer som gir forbrukeren ulike rettigheter UTEN å backe påstanden opp med en eller annen dokumentasjon. Gjør du ikke det, er det meningsløst å poste innlegg, magefølelsen din er nemlig ingen interessert i.

Jeg har forsøkt, men fant intet grunnlag for å skille mellom "ulike typer PCer" når det gjelder forbrukerretter, og du har heller ikke lagt fram et slikt grunnlag. Det hjelper ikke at du bare påstår (dikter opp?) at det er en forskjell. Vis meg det.

Jeg forstod ikke det du skrev med store bokstaver om "FREMGÅR AV AVTALEN". For nei, det er ikke kjøpt noen Cd-rom. Men programvaren skal likevel virke. Hva prøvde du å si? At det er dyrere for selger å rette mangler på PCer uten CDrom fratar ikke kjøperen rettigheter.

En ting du sa ga mening, men var bare delvis rett:

Sitat
Man kan ikke kreve gratis retting av en vare, om varens feil beror på en selv eller varens art, om man bevist har unnlatt å kjøpe den for å spare penger. 

Man kan ikke kreve gratis retting hvis det feilen beror på en selv (feil eller uforsiktig bruk). Korrekt. Det kan man også lese i §15. Resten har du bare funnet på i farten, og er direkte feil. Gi meg en eneste grunn til å tro at noen PCer (minipc) er unntatt §15. Jeg har selv prøvd å google litt for å se om slike unntak finnes. Jeg fant ingen. Så jeg fortsetter å forholde meg til det som står der i lovteksten.

Er jeg en vegg fordi jeg ikke tar dine hjemmesnekrede teser for god fisk?