Treningsforum

Trening => Forum for ungdom => Emne startet av: VisioN på 14. april 2010, 01:04



Tittel: Gi opp?
Skrevet av: VisioN14. april 2010, 01:04
Jeg har stoppet fullstendig og vokse...

Noen fler?


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Torø14. april 2010, 01:40
Mja, etter å ha lagt på meg 10 kg muskler går jeg ikke lenger opp i vekt. Men musklene ser større ut, så bryr meg egentlig ikke ^^

Uansett, ikke gi opp. Prøv heller med nytt program, bedre diett etc. ;D


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: VisioN14. april 2010, 01:57
Gir nok aldri opp :D

Bare litt "UFF" noen ganger...


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Svenny14. april 2010, 05:53
Tenk heller over hva som kan være grunnen til dette :)

Lite søvn, lite næring, lite proteiner, lite restitusjon eller på tide å bytte program kanskje? Slike ting har mye å si for utviklingen.


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: AjaxX14. april 2010, 07:00
MER MAT!!!!


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: bjørn`14. april 2010, 07:46
MER MAT!!!!

Mer mat og mer søvn!


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: saintsnorge14. april 2010, 07:57
hvis du skriver litt mer om deg, så er det lettere å svare på det :)
det kan jo være:
- for lite mat / dårlig mat
- for lite søvn / restutisjon
- måten du trener på. program, reps, set, progresjon

forklarer du dette er det lettere å hjelpe :)


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Riinoo14. april 2010, 08:12
Variasjon

Har du spist akkurat det samme(ikke nødvendigvis, men kan være) eller trent samme program over en viss tid så venner kroppen seg til deg. Kroppen bryr seg ikke om hvor mange kg du løfter, men du må stadig variere og "overraske" kroppen med belastning slik at den blir tvunget til å bygge seg sterkere (om den får nok mat selvsagt) til å klare den nye belastningen og eventuell ny belastning


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: veggiss14. april 2010, 09:08
mer bol!!


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Retfex14. april 2010, 09:44
Det viste jeg ikke, det riinoo sa, så da lærte jeg noe nytt i dag også:p men spis masse, mat har veldig mye å si som du kanskje har skjønt.


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Hellesvik14. april 2010, 10:17
peis på, variasjon, mer mat og mer søvn som de andre sier! :D ikke stopp!


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Fleksnes14. april 2010, 10:19
Variasjon

Kroppen bryr seg ikke om hvor mange kg du løfter,

Eeeeh...


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Riinoo14. april 2010, 10:21
Eeeeh...

Ikke i tall nei, det er belastningen kroppen kjenner. Den gir jo f i hvor mye du tar i benken f eks :)


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: qwerty1234514. april 2010, 10:45
Variasjon

Har du spist akkurat det samme(ikke nødvendigvis, men kan være) eller trent samme program over en viss tid så venner kroppen seg til deg. Kroppen bryr seg ikke om hvor mange kg du løfter, men du må stadig variere og "overraske" kroppen med belastning slik at den blir tvunget til å bygge seg sterkere (om den får nok mat selvsagt) til å klare den nye belastningen og eventuell ny belastning

Ikke i tall nei, det er belastningen kroppen kjenner. Den gir jo f i hvor mye du tar i benken f eks :)

Allikevel hevder du at man må "overraske" kroppen med variasjon av øvelser og mat(!). Kroppen vet altså forskjellen på smith-benk og fribenk, men ikke antall kilo på stangen? :D

Periodisering av treningen er selvsagt, men variasjon bare for variasjonens skyld har lite for seg.


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Riinoo14. april 2010, 10:50
Off nei :P

Dårlige eksempler, men det jeg mener er at det er belastninger kroppen kjenner. Om du da bytter en øvelse eller øker i kg er jo dette en ny og annerledes belastning - ordla jeg meg riktigere nå?


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: qwerty1234514. april 2010, 11:15
Man kan ikke likestille progresjon i form av belastning med variasjon av øvelse. Utskifting av øvelse er ikke progresjon i seg selv :)


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Riinoo14. april 2010, 11:18
Nei, men nå snakket jeg kun om ny belastning

Anyroad - tror trådstarter har tatt poenget? :P


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Kengdal14. april 2010, 12:08
Nei, men nå snakket jeg kun om ny belastning

Anyroad - tror trådstarter har tatt poenget? :P
Ved skifte av øvelser vil ikke ”muskelen” få mer stimuli til vekst alene. Du kan ikke sammenligne progresjon med vekt på stangen i en øvelse, med skifte til en annen øvelse. Det går ikke an å ”sjokke” musklene eller noe slikt tull. Til syvende og sist, er det progresjon og belasting over tid som vil gi deg resultater.
Hvis man skifter øvelser i hytt og pine vil kroppen jobbe med nevromuskulære tilpasninger av de ulike bevegelsesbanene osv. Det er derfor ”alle” kan bytte øvelse og øke de 3-4 første gangene, så er det slutt. I starten vil du lære musklene og jobbe sammen i den øvelsen. Det er etter denne perioden man må fortsette med å legge på vekt og ha progresjon over lang tid.

Til trådstarter:
Spis MASSE kvalitets mat, treng tungt, hvil, og gjenta dette over flere år.
Hvis du er ute etter umiddelbare resultater, er ikke dette "sporten" for deg. :-)


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Fleksnes14. april 2010, 13:28
Off nei :P

Dårlige eksempler, men det jeg mener er at det er belastninger kroppen kjenner. Om du da bytter en øvelse eller øker i kg er jo dette en ny og annerledes belastning - ordla jeg meg riktigere nå?

Nei, alt er fortsatt helt fullstendig feil.


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Moonkiller14. april 2010, 22:58
Bare og stå på og trene :) Jeg gikk veldig fort opp i vekt(muskler) også stabliserte det seg, men kommer seg etterhvert:) Spis masse og sov godt som mange andre sier også :)

Hvordan trener du? Bruker du også noen form for kosttilskudd?


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Ryū15. april 2010, 21:22
hvis man har gått i stå i visse øvelser, kan det være greit å bytte de ut. mange som tviholder på benkpress eksempelvis, selv om man ikke har hatt progresjon på denne øvelsen siden ever. tror det var det rhinoo prøvde å få fram ;)


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Reagan16. april 2010, 01:42
Se om du kan finne et gym med noen svære karer. Spør - på en høflig måte - om du kan få spørre dem ut om hva de har gjort for å komme dit de er. Spør deretter om du kan få trene med dem en periode, slik at du kan lære mest mulig :)


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: flisaa17. april 2010, 00:41
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/hypertrofi-spesifikk-trening-hst-del-1 (https://www.tn.no/drivkraft/artikler/hypertrofi-spesifikk-trening-hst-del-1)
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/hst-del-2-praktisk-gjennomforing (https://www.tn.no/drivkraft/artikler/hst-del-2-praktisk-gjennomforing)

Mye å lese, men mye å lære! :)

Som Anders Graneheim påpekte, en som trener perfekt men spiser dårlig vil få dårligere resultat enn en som trener dårlig og spiser perfekt.

Kroppen bruker ca 30g proteiner hver 3time(varierer fra person til person), så det er viktig at man ikke ser på protein-inntaket som en helhet den dagen, men at man ser på protein-inntaket hvert måltid. Klarer du å spise 5-6måltid, trener regelmessig og godt og ikke minst søv godt, skal du få resultater.

Et annet alternativ til din stopp kan være kroppens symetrifunksjon. et klassisk eksempel på dette er:
Bakside av skuldre muskelene er svake iforhold til resten av kroppen, pga de er utrente. Kroppen vil ikke at brystmusklaturen skal vokse seg stor og sterk, mens bakside av skuldrene forblir svake. altså det er viktig å trene HELE kroppen.


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Junkfood-mannen17. april 2010, 00:49
Kroppen bruker ca 30g proteiner hver 3time(varierer fra person til person), så det er viktig at man ikke ser på protein-inntaket som en helhet den dagen, men at man ser på protein-inntaket hvert måltid.

Nei. Søk på periodisk faste.


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: VisioN19. april 2010, 13:54
Trenger et program, fortest mulig :)

Skal begynne med nytt program denne uken, og skal prøve og lage fine kostilskudd planer samt trenings plan. :)

Noen som kan hjelpe? Trenger hjelp fort, som sagt.  :8):


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: VisioN19. april 2010, 14:08
Trenings program 2010!


Mandag:

Onsdag:

Fredag:

Søndag (Lett trening):

Noen som kan fylle ut dette?
Får ikke tatt markløft og knebøy. (Har ikke fri stang der jeg trener. Family sports center)
Takk for hjelp! ;D


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Riinoo19. april 2010, 14:20
http://www.google.no/search?hl=no&source=hp&q=lag+ditt+eget+treningsprogram&meta=&aq=0&aqi=g1&aql=&oq=lag+ditt+eget+tr&gs_rfai= (http://www.google.no/search?hl=no&source=hp&q=lag+ditt+eget+treningsprogram&meta=&aq=0&aqi=g1&aql=&oq=lag+ditt+eget+tr&gs_rfai=)


Tittel: Sv: Gi opp?
Skrevet av: Auk9222. april 2010, 11:19
foreslår du dokumenterer alt du gjør i en uke.

- sjekker vekten din
- hvor mye du sover per dag
- hvor mye du sitter hver dag
- hvor lenge du har drivd med treningsprogrammet ditt nå
- hvor ofte du trener de diverse musklene( kanskje du trener de for ofte, de får ikke nok hvile )
- hvor mye du spiser
- hva du spiser

så sjekker du etter det. om hva du kan forbedre, lykke til!