Vis innlegg
Sider:
  • 1
  • 2
  • ...
  • 204
  • 1  Generelt / Loggbok Online / Sv: UpAndComming - walking the paleolithic way på: 30. mai 2007, 21:46
    Gi en kort oppsummering på hva som er ståa her. Ikke faen om jeg gidder å lese gjennom de siste hundre sidene Smiley
    2  Generelt / Loggbok Online / SV: UpAndComming, Strength is my bible, InHuman is my God på: 18. februar 2006, 17:40
    Har du begynt å trene igjen?  Ohmy
    3  Generelt / Åpent forum / SV: Hvor lenge kan en flaske hvitvin stå åpnet? på: 24. desember 2005, 16:49
    Har aldri vært borti en slik problemstilling Smiley
    4  Generelt / Antidoping / SV: Testosteron mot aldersrelaterte sykdommer. på: 02. desember 2005, 18:37
    En ikke uvesentlig detalj, er jo at "hormonterapi" er i ferd med å bli big buisness. Sannsynligheten er stor for at det skjer en tilpasning av det medisinske grunnlaget til fordel for økonomisk vinning(ref: "lykkepiller")

    Helt sikkert, men hvorfor skal ikke leger og legemiddelselskap også få lov til å tjene penger? 'Lykkepillene' har gjort livet bedre for svært mange. Hvis alle medisinske fremskritt skulle gjøres motivert alene utifra ren altruistisme uten tanke for overskudd og profitt, ville det skjedd lite på den fronten.
    5  Generelt / Antidoping / SV: Testosteron mot aldersrelaterte sykdommer. på: 02. desember 2005, 11:01
    Dosene varierer nok litt. Noen leger vil være bestemte på å ikke få testosteronnivåene opp mot gjennomsnittet for en tyveåring, men heller såvidt få det over nedre grense i konfidensintervalene som brukes som definisjonen på 'normale' verdier. En slik praksis vil jo ikke hjelpe stort. Andre, mindre konservative leger, vil gi større doseringer.

    Det er massevis av studier som omhandler problemstillingen, men jeg har ikke tid til å rote dem fram nå, skal trene Smiley
    6  Generelt / Antidoping / SV: Testosteron mot aldersrelaterte sykdommer. på: 02. desember 2005, 09:50
    Erstatningsdoser med testosteron for middelaldrende menn kommer til å bli mer og mer vanlig i Norge i årene som kommer. Hvem vil ikke ha hormonnivåene til en femogtyveåring når de er seksti? Det vil utvilsomt hemme utviklingene av en del aldersrelaterte sykdommer (diabetes 2, muskelsvinn, osv) og bivirkningene vil være mer eller mindre neglisjerbare. USA har kommet mye lenger på dette området.
    7  Helse & Velvære / Helse og Livsstil / SV: Slappe nordmenn på: 30. november 2005, 12:15
    Hvordan er det mulig å la være å gå ti minutter strekk daglig? Jeg må nesten gå ti minutter i strekk når jeg skal på dass.
    8  Generelt / Studier og Forskninger / SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder på: 27. november 2005, 22:12
    Men det kan jo være at mye av svaret ligger nettopp her da - at ved å holde på en liten muskelmasse så blir også mengden frie radikaler beskåret en del, og at kombinasjonen muskuløs og gammel rett og slett ikke går hånd i hånd ? For jeg vil jo tro, at å holde et høyt kcaloriinntak kombinert med et høyt energiforbruk ikke gagner levealderen ?

    Nei, det gjør nok ikke det uten videre. Men det er et kompromiss mange her er villige til å inngå Smiley
    Frie radikaler jo bare en av teoriene. Les mer her: http://www.benbest.com/lifeext/aging.html#theories

    Holder du deg slank, kan du jo som jeg nevnte etterligne mange av effektene med et lavt energiinntak, selv om du har stor muskelmasse; lavt kolesterol, lavt blodsukker- og insulinnivå, osv.
    9  Generelt / Studier og Forskninger / SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder på: 27. november 2005, 21:50
    Det finnes allerede en del, og det kommer til å bli mer.

    Long-term calorie restriction is highly effective in reducing the risk for atherosclerosis in humans.


    Fontana L, Meyer TE, Klein S, Holloszy JO.

    Department of Internal Medicine, Washington University School of Medicine, St. Louis, MO 63110, USA.

    Little is known regarding the long-term effects of caloric restriction (CR) on the risk for atherosclerosis. We evaluated the effect of CR on risk factors for atherosclerosis in individuals who are restricting food intake to slow aging. We studied 18 individuals who had been on CR for an average of 6 years and 18 age-matched healthy individuals on typical American diets. We measured serum lipids and lipoproteins, fasting plasma glucose and insulin, blood pressure (BP), high-sensitivity C-reactive protein (CRP), platelet-derived growth factor AB (PDGF-AB), body composition, and carotid artery intima-media thickness (IMT). The CR group were leaner than the comparison group (body mass index, 19.6 +/- 1.9 vs. 25.9 +/- 3.2 kg/m(2); percent body fat, 8.7 +/- 7% vs. 24 +/- 8%). Serum total cholesterol (Tchol), low-density lipoprotein cholesterol, ratio of Tchol to high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C), triglycerides, fasting glucose, fasting insulin, CRP, PDFG-AB, and systolic and diastolic BP were all markedly lower, whereas HDL-C was higher, in the CR than in the American diet group. Medical records indicated that the CR group had serum lipid-lipoprotein and BP levels in the usual range for individuals on typical American diets, and similar to those of the comparison group, before they began CR. Carotid artery IMT was approximately 40% less in the CR group than in the comparison group. Based on a range of risk factors, it appears that long-term CR has a powerful protective effect against atherosclerosis. This interpretation is supported by the finding of a low carotid artery IMT.

    PMID: 15096581 [PubMed - indexed for MEDLINE] [/i]

    Jeg er overbevist om at det er noe å hente her. Utfordringen for oss blir å kombinere det med å være muskuløse, ingen vil jo leve 150 år som en pingle på 50 kilo. Jeg tror at en del av effektene kan etterligned ved å holde en lav fettprosent året rundt, med rikelig kardio. Det bør også være et mål å ha gode verdier på de ulike biomarkører, ikke bare i normalt sjikt. Å spise relativt få karbohydrater kan ha en god effekt, jamfør posten min om glykolisering. I tillegg må jo kostholdet være komponert av de riktige matvarene.
    10  Generelt / Studier og Forskninger / SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder på: 27. november 2005, 19:57
    Jan, det finnes en del forskning på dette.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Caloric_restriction
    11  Generelt / Studier og Forskninger / Glykolysert hemoglobin og risiko for kardiovaskulær sykdom på: 25. november 2005, 16:10
    Arch Intern Med. 2005 Sep 12;165(16):1910-6.

    Glycemic control and coronary heart disease risk in persons with and without diabetes: the atherosclerosis risk in communities study.

    Selvin E, Coresh J, Golden SH, Brancati FL, Folsom AR, Steffes MW.

    Department of Epidemiology and Welch Center for Prevention, Epidemiology, and Clinical Research, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, Baltimore, MD 21205-2223, USA. lselvin@jhsph.edu

    BACKGROUND: Chronic hyperglycemia has been hypothesized to contribute to coronary heart disease (CHD), but the extent to which hemoglobin A(1c) (HbA(1c)) level, a marker of long-term glycemic control, is independently related to CHD risk is uncertain. METHODS: We conducted a prospective case-cohort study of 1321 adults without diabetes and a cohort study of 1626 adults with diabetes from the Atherosclerosis Risk in Communities Study. Using proportional hazards models, we assessed the relation between HbA(1c) level and incident CHD during 8 to 10 years of follow-up. RESULTS: In adults with diabetes, the relative risk (RR) of CHD was 2.37 (95% confidence interval [CI], 1.50-3.72) for the highest quintile of HbA(1c) level compared with the lowest after adjustment for CHD risk factors. In persons without diabetes, the adjusted RR of CHD in the highest quintile of HbA(1c) level was 1.41 (95% CI, 0.90-2.30); however, there was evidence of a nonlinear relationship in this group. In nondiabetic adults, HbA(1c) level was not related to CHD risk below a level of 4.6% but was significantly related to risk above that level (P<.001). In diabetic adults, the risk of CHD increased throughout the range of HbA(1c) levels. In the adjusted model, the RR of CHD for a 1-percentage point increase in HbA(1c) level was 2.36 (95% CI, 1.43-3.90) in persons without diabetes but with an HbA(1c) level greater than 4.6%. In diabetic adults, the RR was 1.14 (95% CI, 1.07-1.21) per 1-percentage point increase in HbA(1c) across the full range of HbA(1c) values. CONCLUSION: Elevated HbA(1c) level is an independent risk factor for CHD in persons with and without diabetes.

    PMID: 16157837 [PubMed - indexed for MEDLINE]
    12  Generelt / Loggbok Online / SV: UpAndComming, Built by Doggcrap på: 04. november 2005, 13:42
    Begynner du på igjen snart? Smiley
    13  Helse & Velvære / Helse og Livsstil / Blodprøveresultat på: 04. november 2005, 11:20
    For de som er interessert i slikt Smiley

    ALAT (10-70): 37
    ALK F (35-105): 58
    AMYLASE (25-120): 31
    B12 (145-637): 527
    E-FOLAT (400-1340): 1319
    EVF (0.4-0.5): 0.47
    FERRITIN (29-383): 91
    FT4 (12-22): 16.2
    GL120 (4-6): 4.6
    GT (10-80): 2.4
    HB (13.4-17.0): 15.9
    HDL-CHOL (0.8-2.1): 1.24
    JERN (9-34): 13.4
    KOL (2.9-6.1): 3.1
    KREATININ (60-100): 83
    LEUKOCYTT (3.7-10.0): 6.1
    NA (137-145): 140
    S-KALIUM (3.6-4.6): 4.3
    TBIL (5-25): 14
    TESTOSTERON (9.9-27.6): 24.6
    TRIGLYCERIDER (0.5-2.6): 0.9
    TSH (0.27-4.2): 1.00


    En del av disse verdiene vet jeg ikke engang hva representerer. Alt ligger uansett i normalt intervall. Lavt kolesterol og triglycerider, noe jeg kan takke lav fettprosent, gener, godt kosthold og jevnlig trening for. I tillegg har nok megadoseringen av omega-3 gjort sitt. Testosteronnivået var overraskende høyt, da jeg aldri har vært naturlig sterk.

    Jeg er også godt fornøyd med at TSH ligger under 2
    14  Generelt / Åpent forum / SV: Filmstjerne på TV2 på: 31. oktober 2005, 10:23
    Grusomt program. Det er ufattelig at TV2 faktisk trodde noe slikt skulle slå an.
    15  Generelt / Loggbok Online / SV: HITman´s DC-dagbok på: 24. oktober 2005, 17:54
    Gratulerer Smiley
    Sider:
  • 1
  • 2
  • ...
  • 204
  • Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

    Effektiv beintrening

    Trening30.07.202069

    Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
    Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
    Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
    Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?