Vis innlegg
Sider:
  • 1
  • 1  Helse & Velvære / Helse og Livsstil / Ujevn styrkefordeling gjennom hele kroppen? på: 15. desember 2011, 14:34
    Hei, har noen av dere erfaring eller kunnskap om hvorfor muskulatur i samme kropp kan ha forskjellige styrke?

    I mitt tilfelle er hele venstresiden av kroppen min større og sterkere enn høyresiden, pluss at ekstremitetene er såvidt litt lengre & det er mer hår på venstresiden. Er det genetisk betingnet?

    Det skaper litt problem på treninga for jeg må fokusere utrolig mye mer på å pushe med hele høyresida hver gang jeg trener for å få noenlunde jevn vektfordeling.

    Jeg kan ikke se for meg at dette er skjevtrening fordi jeg har vært klar over dette lenge, og har gjort tiltak som å legge til flere sett på høyresida for å jevne ut (i ca. 1 år nå) + at jeg fokuserer på å presse ekstra på høyre, men det hjelper bare delvis.

    Sammendrag: høyresiden permanent svakere enn venstresiden, ikke pga. skjevtrening. What do?

    Takk til de som tar seg tia til å svare
    2  Trening / Forum for nybegynnere / Sv: Ingen visuell indikasjon på økning på: 16. mai 2008, 13:59
    Hva er egentlig grunnen til at jeg er det? Har det med muskeltype å gjør, eller forbrenning?

    Edit: glem det, fant det ut
    3  Trening / Forum for nybegynnere / Sv: Ingen visuell indikasjon på økning på: 16. mai 2008, 13:18
    Takk for svarene, Cel. :>

    Fikk en litt dypere forståelse for min mongo situasjon, og skal definitivt gjør noen store endriger.

    Syns alikevell det er litt rart at jeg ikke har fått med meg så grunnleggende ting, til nå. Har tross alt snakket en del med gamle gjengangere på studioet mitt.

    Edit: haha, skal iafall ikke drive hardt på med knebøy! ghetto-booty? nei takk :p
    4  Trening / Forum for nybegynnere / Sv: Ingen visuell indikasjon på økning på: 16. mai 2008, 02:42
    Hvordan trener du? - følger du et fast opplegg eller går du bare inn på studioet og gjør det du føler for den dagen?

    Litt av begge; jeg har en generell oversikt over hvilke muskelgrupper jeg har tatt for meg de siste 14 dagene, og legger opp treningen deretter. Har ikke noen plan jeg følger, bare en rekke øvelser som jeg bruker dynamisk. Sikkert ikke en god ide, men har ikke bestemt meg for et program enda.

    Jeg trener 3-4 ganger i uken (før opptil 6).


    Trener du tungt, og med tungt mener jeg å pushe tunge vekter i øvelser som først oppfattes som kjipe (knebøy, markløft, foroverbøyd roing, pull-ups ++) og ikke trene småøvelser til melkesyra og pumpen får øya til å sprette ut?

    Jeg trener tunge øvelser (knebøy, mark, pull-ups, benk), men det går mest i småøvelser.

    Når jeg først trener, gjør jeg det hardt, men var noen kompiser som mente at jeg ikke skulle trene til fail, så jeg sluttet med det. Vet ikke hva som er feil og rett der...


    Får du restituert deg?

    Ja.

    Har du fått noen styrkeøkninger i de store baseøvelsene siden du startet?

    Ja, har økt med 10-20 kilo i alle baseøvelser (unntak millitærpress (som jeg aldri har gjort)).

    Hvordan spiser du?

    Eksempel:

    Frokost - frokost blanding, og (kanskje) banan/eple

    Lunsj - Baguett

    Middag - Alle former for kjøtt/alle former for junk

    Kveldsmat - Frukt og/eller junk (pølse med børd, pizza, nudler)

    Av og til hopper jeg over en av disse

    Har ikke akkurat et prime kosthold.
    5  Trening / Forum for nybegynnere / Sv: Ingen visuell indikasjon på økning på: 16. mai 2008, 01:24
    Sol-bildet er det eldste.
    6  Trening / Forum for nybegynnere / Ingen visuell indikasjon på økning på: 15. mai 2008, 15:39
    Alder: 19
    Høyde: 1.81
    Vekt: 71
    Hvor lenge du har trent: Hele livet (fotball, svømming), men bare 2 år i gym.
    Helsetilstand, evt. sykdommer: God helse

    Min situasjon er som følgende:
    Siden jeg begynte å trene styrke har jeg økt i kroppsvekt fra 63 til 71, og jeg løfter mye tyngre vekter enn jeg kunne i starten. Dette betyr at jeg har hatt fremgang. Men så kommer problemet mitt: jeg kan ikke se noen merkbar forskjell på meg selv når jeg sammenligner bilder fra 3 år siden, og nå.

    Jeg har bare klart å skaffe mer fett på kroppen.

    Kroppen min har alltid vært veldig atletisk og lett, og jeg har en utholden og utstrekt muskeltype. Dette betyr kanskje at jeg vil ha problemer med å legge på meg visuell vekt.

    Dette er en morsom motsetning til broren min som er 2 år yngre, men veier sikkert 20 kilo mer enn meg i ren muskelmasse (+ han trener sjeldnere enn meg).

    For å svare potensielle spørsmål i forkant:
    - Kostholdet mitt er latterlig variert; jeg nyter epler og bananer i samme munnfull som pizza og cola.
    - Har elendig døgnrytme (sover for mye)
    - Brukte å drikke protein-shakes (da jeg gikk opp mest substansielt i vekt), helt til jeg ble fatty
    - Trener hele kroppen

    Er takknemmelig for alle innspill.
    Sider:
  • 1
  • Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
    Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
    Speltlomper er i vinden som bare det.
    For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

    Energiboost med morgentrening

    Trening14.11.2019376

    11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.