Vis innlegg
Sider:
  • 1
  • 2
  • ...
  • 29
  • 1  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Hvit eller brun ris? Noen betydning? på: 02. september 2013, 14:12
    Brun ris er mer rik på fiber og gir noe lavere blodsukkerstigning. Det gir deg en mer varig metthetsfølelse. Hva med å prøve byggris, quinoa eller grov pasta? Bønner er også et godt alternativ i salater og til rødt kjøtt. Et tips er å mikse brun og hvit ris, tilsett rikelig med proteinkilder i form av hvitt og rødt kjøtt eller fisk + grønnsaker. Forskjellen på hvit og brun ris har en betydning, samtidig kan du j tenke over når du spiser hvit ris - etter trening passer hvit ris for da trenger du å få opp blodsukkeret..... 

    Det er mer fiber og vitaminer og mineraler i brun ris, men nettopp på grunn av det høye fiberinnholdet tas det opp netto mindre vitaminer og mineraler i kroppen fra brun ris, enn fra hvit ris. Man kan også stille seg spørsmålet om hvor stor (rask) blodsukkerstigning man får av å spise hvit ris i et sammensatt måltid med kyllingfilet og salat kontra brun ris.
    2  Bilder / Bilder av Medlemmene / Sv: Fra AF utøver til en bedre ro-utøver på: 11. desember 2012, 02:01
    Du trener på Elixia Billingstad?
    3  Bilder / Bilder av Medlemmene / Sv: Sigg1 på: 25. mai 2012, 14:09
    Apropos kaatsu og okklusjon. Noen av dere som har prøvd å begrense blodtilførsel i mellom settene? Tenker da på å ikke rette ut beina mellom sett i bøy, kanskje sitte på huk osv. Eller f.eks i leg extension at man ikke fjerner puta som ligger på leggen men holder beina bøyd og låst mellom settene. Det begrenser jo blodtilførsel
    4  Trening / Forum for ungdom / Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk? på: 09. april 2012, 22:36
    Jeg vil ikke si løs et problem nå, for å utsette deg for et annet senere. Et spenn kan man holde, uten å ha superspennet til de som løfter de tyngste vektene. Å sette beina på benken vil gi et mindre stabilt løft, og er ikke noe jeg anbefaler til noen andre enn de som følger det som ledd i et mengde eller oppkjøringsprogram.

    Slik jeg har opplevd for en nybegynner så er ikke største problemet å presse skulderbladene sammen og ned, men det å holde en god svai og et stabilt forankringspunkt til bakken i tillegg til benkposisjon og hvordan stangen skal føres korrekt ned (som ofte da innebærer at man glemmer spennet i øvre rygg, og får en protraksjon når man skal presse stangen opp igjen). De fleste klarer fint å holde skulderbladene i posisjonen sin, med verbale signaler.

    Protraksjon er likevel et stort problem og med mangel på svai så vil man få en ugunstig løftearm, og et stort press på skulderen og når man i tillegg ikke stabiliserer humerus til skulderleddet så får man mindre optimal løfting.

    Det er sant, men er vel ikke så relevant her. :-) Flott at du deler informasjon, iallefall. Og jeg vil si at skuldrene + protraksjon skjer ofte ganske jevnt, når man flarer albuene ut og spennet forsvinner helt. Det er første synden jeg ser.

    Skulle nok helst hatt en film her, så kunne vi bedømt bedre antar jeg. Kan være ørten milliard ting.
    Jeg vil ikke si løs et problem nå, for å utsette deg for et annet senere. Et spenn kan man holde, uten å ha superspennet til de som løfter de tyngste vektene. Å sette beina på benken vil gi et mindre stabilt løft, og er ikke noe jeg anbefaler til noen andre enn de som følger det som ledd i et mengde eller oppkjøringsprogram.

    Slik jeg har opplevd for en nybegynner så er ikke største problemet å presse skulderbladene sammen og ned, men det å holde en god svai og et stabilt forankringspunkt til bakken i tillegg til benkposisjon og hvordan stangen skal føres korrekt ned (som ofte da innebærer at man glemmer spennet i øvre rygg, og får en protraksjon når man skal presse stangen opp igjen). De fleste klarer fint å holde skulderbladene i posisjonen sin, med verbale signaler.

    Protraksjon er likevel et stort problem og med mangel på svai så vil man få en ugunstig løftearm, og et stort press på skulderen og når man i tillegg ikke stabiliserer humerus til skulderleddet så får man mindre optimal løfting.

    Det er sant, men er vel ikke så relevant her. :-) Flott at du deler informasjon, iallefall. Og jeg vil si at skuldrene + protraksjon skjer ofte ganske jevnt, når man flarer albuene ut og spennet forsvinner helt. Det er første synden jeg ser.

    Skulle nok helst hatt en film her, så kunne vi bedømt bedre antar jeg. Kan være ørten milliard ting.

    Nå vet jeg ikke hva TS gjør og ikke gjør, men tviler på at han har superspenn og skikkelig powerlifting teknikk. Det er flere som får vondt i korsryggen av å bare ligge på benken helt vanlig. Man utsetter seg ikke for et annet problem så lenge man gjør det riktig.

    Hadde jeg vært TS hadde jeg begynt med tøyeøvelser for psoas og trent core øvelser sammen med rumpeøvelser som glute bridge.
    5  Trening / Forum for ungdom / Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk? på: 09. april 2012, 02:51

    Da vil han komme i ugunstig vinkel for skuldrene, og løftearmen der. Smiley Sjansen for skulderproblem øker.


    Det er sant, men vondt i ryggen er vondt i ryggen. Bedre å ta hensyn til skadene som er der nå, enn de som kanskje kan komme senere. Benk kan tilpasses ytterligere for å unngå skulderskader, uten at man trenger svai i ryggen. Største fallgruven i benk er at det ikke skjer en skikkelig retraksjon og protraksjon av scapula, rett og slett fordi scapula forblir i en låst posisjon, noe som fører til overekstensjon av rotator-cuffen ifht scapula. I noen tilfeller på personer med veldig lange armer og lite bryst kan det også bli et problem med overekstensjon av pectoralis i bunnposisjonen. Men som oftest er det skuldrene som gir etter først. Man jobber rett og slett ikke innenfor et normalt leddutslag. Plagene kan dog være på grunn av at ts spenner seg opp for mye, som du sier.
    6  Trening / Forum for ungdom / Sv: Vondt i ryggen når jeg løfter benk? på: 08. april 2012, 03:38
    Prøv å sett beina opp på benken
    7  Generelt / Antidoping / Sv: DOP omfanget i vanlig trening kommer frem på: 03. april 2012, 22:17
    Flott at politiet får enda et virkemiddel for å få tatt kyniske bakmenn og dermed få ned det generelle bruket.

    Jeg kjenner meg ikke helt igjen i avis-artiklene. Jeg har trent på mange forskjellige treningssentere og jobbet som personlig trener. Hverken på Sats, Elixia eller SIO har jeg noen gang hørt prat om steroider hverken blant de jeg trener med eller kolleger.
    Jeg har tatt "Rent senter" kurs som del av kampanjen som Elixia er med i. Visstnok er største omfanget tabletter som selges i garderoben på sentrene. Dette har jeg heller aldri sett eller hørt noe om de plassene jeg har trent.

    Selv på "bole-gymmene" hvor det er litt mer åpenthet rundt tema, har jeg aldri følt noe press om å måtte kjøpe eller bruke noe som helst.

    Og en annen ting.. Om det er blitt så stor vekst i bruk av steroider på vanlige treningssentere,, Hvorfor er ikke folk større og sterkere? Man leser stadig om folk som går fra å være utrente til konkurrerende kroppsbyggere med bare noen måneder eller få år med trening. Om SATS og Elixia er fulle av bolere som har trent der i årevis, burde det ikke vært mer synlig?

    Mulig jeg er naiv, men jeg tror hele problematikken er overdramatisert. Med unntak av noen små miljøer rundt om kring.

    Det er faktisk utrolig hvor godt kamuflert de som bruker dop kan være. Jeg vet om flere som har brukt dop som hadde en helt normal fremgang. De vet rett og slett veldig lite om hva de holder på med. Med god kunnskap om trening og kosthold kunne man fått bedre resultater rent. Så også en dokumentar på nrk om en tenåringsgutt som brukte, og han var helt normalt bygget. Han visste heller ikke hva han drev med da han gikk på sultekurer osv. for å bli stor og rippa.
    8  Generelt / Antidoping / Sv: Razzia i Trondheim på: 21. februar 2012, 18:07
    Noe sannhet i at de trener litt annerledes. Men tverrsnittet på myofibrillene har direkte sammenheng med styrke. Det er ikke til å komme unna. Anabole steroider fremmer sarkoplasmisk hypertrofi, som rett og slett betyr mer energisubstrater og mer vann i muskelen uten en faktisk tilsvarende økning av myofibrillene.
    9  Generelt / Antidoping / Sv: Razzia i Trondheim på: 21. februar 2012, 17:21
    http://www.weightrainer.net/potential.html

    For alle som er interessert i å vite litt mer om hva som kan realistisk sett oppnås med naturlig kroppsbygging.
    10  Generelt / Antidoping / Sv: Razzia i Trondheim på: 21. februar 2012, 16:53
    Hehe nice one
    11  Generelt / Antidoping / Sv: Razzia i Trondheim på: 21. februar 2012, 16:29
    Nei, men jeg er basketspiller og vi har gjerne ganske lange armer så benk er ikke optimalt Wink uansett er 101 kg på 198 ganske lite. Bmi messig er jeg ikke store karen
    12  Generelt / Antidoping / Sv: Razzia i Trondheim på: 21. februar 2012, 16:19
    At du løfter like mye som de store gutta med 105 kg benk var vel å ta i litt vel ?


    Spor

    110 kg 10 reps er ny pers. Hvis du har litt peil klarer du å regne et ca maks ut fra det. Maksen er jo langt over 105. Jeg har aldri sagt at jeg løfter mye, men at mange personer på steroider løfter langt mindre ifht størrelsen.
    13  Generelt / Antidoping / Sv: Razzia i Trondheim på: 21. februar 2012, 15:20
    Det er klart at for oss som sitter med litt faglig kunnskap om emnet, og vet hva som skjer i kroppen når man bruker diverse steroider, og hvordan kroppen ser ut, så er det veldig innlysende enkelte ganger hvem som bruker dop og ikke dop. Samtidig er det flere som ligger litt på grensen, som er litt vanskeligere å avgjøre. En bodybuilder som nylig var på forsiden her er et godt eksempel. Dette er karer som er store som hus, men som løfter som mus. Jeg ser det hver gang jeg er på gymmet. Jeg er ofte like sterk, eller til og med sterkere enn de største gutta. Og jeg blir like "imponert" hver gang jeg ser hvor lite vekt som blir pushet ifht størrelsen. Og ja, det er snakk om maksimale vekter.

    Samtidig kan ikke treningsforum gå ut og synse på hvem som bruker dop og ikke, uansett hvor innlysende det måtte være. Det er nødt til å ligge noe mer bak slikt enn bare synsing.
    14  Trening / Kroppsbygging og Fitness / Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler på: 21. januar 2012, 14:55
    Det du bør gjøre er å optimalisere nervesystemet og tenkikken din i diverse øvelser. En muskelkontaksjon er i seg selv flere kontraksjoner i ett i samsvar med antall nerveimpulser som blir sendt til muskelen. Et optimalisert nervesystem vil sende flere impulser til muskelen, noe som gjør at kontraksjonen blir sterkere. Det er dog en genetisk begrensning på dette, og det er dette som skiller vektløftere i verdensklasse og mannen i gata. Ikke alle kan trene seg opp til å bli verdens sterkeste innen sin vektklasse i styrkeløft. Du kan ikke se helt bort i fra at den treningen du begir deg ut på vil gi deg veldig lite fremgang, kanskje at du til og med stagnere. Det er som The Child skrev over her, myofibrillenes tverrsnitt som er viktigste faktor for styrke til syvende og sist. Nevrologiske tilpassninger for det bare så og så langt. Ellers er det kloke ord som er gitt ovenfor. Det at musklene kun vokser dersom man kjører til failure er forresten piss. Mikrotrauma skjer i større eller mindre grad nesten uansett. Faktisk kan det å kjøre til failure på få reps være gunstig for deg dersom du ikke gjør det for ofte, og det er en del av en plan.
    15  Bilder / Bilder av Medlemmene / Sv: Bildeblogg, som så mange andre.. på: 20. januar 2012, 18:53
    Bol eller ikke, bra fysikk og løft! Bol er ikke noe vidundermedisin om dere tror det..


    Det er akkurat det det er. Sjekk litt rundt om og se filmen doping forever. Se hva slags fremgang til og med en viderekommen person har på AAS, det er helt sykt.

    Treningsopplegget hans virker lite solid.
    Han har bare dyttet i seg diverse matvarer uten telling på noe av kcal eller noe for så å ha den muskelmassen og fettprosenten på 4 år? Han er rundt 5 kg tyngre ifht høyden enn det (gjetter med trent øye at fettprosenten er rundt 10) mange kroppsbyggingsguruer regner for å være det absolutte genetiske maksimale av muskelmasse man kan pakke på seg uten dop. Han er også relativt ung, testosteronproduksjonen hos menn makser gjerne ut i 25-27 års alderen, det betyr at han med stor sannsynlighet fortsatt kan vokse litt til dersom han skulle vært ren. Lite trolig. Da snakker man hvertfall om en ut av en milliard gener.

    Enten har han en ut av en milliard gener, eller så er det doping. Med tanke på hvor useriøst det virker, og at det faktisk er blitt flere og flere på treningssentrene som doper seg, så er det siste mest sannsynlig. Dersom det ikke er doping, så bør han ta dette som et massivt kompliment. Og det vet han best selv.
    Sider:
  • 1
  • 2
  • ...
  • 29
  • Slik finner du treningsmotivasjonen etter et opphold.
    Kalkun på nyttårsaften er en tradisjon. Godt Nytt År!
    Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

    Slik kommer du i form i 2020

    Trening28.12.20192075

    Følg disse 6 rådene for hva du må eller bør gjøre.

    Kardio eller styrketrening først?

    Trening23.12.2019352

    Hva bør du trene først for optimal effekt?