Noen betraktninger:
En liten bensinbil (av den typen som er i nærheten av å kunne sammenlignes med elbil) bruker omlag 0,5l pr mil. Dette tilsvarer 1160g CO2 pr mil. (innen 2015 antar jeg dette er redusert ytterligere ved å f.eks utvikle direkteinnsprøytning (tilsvarende dagens diesel) også på bensinmotorer, som forøvrig da vil ha et betydelig potensiale)
Men du må ikke glemme at brorparten av strøm i norge kommer ifra vannkraft.
En El-bil bruker 1,5-2kWh pr mil. Da marginalproduksjon av elkraft er basert på brunkull er utslippet 740g CO2 pr kWh + 15% overføringstap = 841 g CO2 pr kWh =
1276 - 1702 g CO2 pr mil Altså et høyere CO2 utslipp enn bensinbilen...
Miljødebatten er mao avsporet. Kjernekraft må være den viktigste kilden til el. før Elbil-diskusjonen har noe for seg.
Dersom du skal springe denne mila, bruker du omlag 800kcal Dersom du benytter oksekjøtt som energikilde. Trenger du da ca 800g biff. Det snakkes om et CO2 avtrykk på 16000g CO2 pr kg oksekjøtt. Det betyr av vi får følgende rangering på miljøvennlig måte å komme seg på jobb (om jobben er en mil fra hjemmet):
Bensinbil: 1160g CO2
Elbil: 1270g CO2
Jogge til jobb: 12800gCO2
Du må ikke finne på å la bilen stå, det er dessidert det mest miljøfiendlige...
http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.3592124