Vis innlegg
Sider:
  • 1
  • 2
  • 3
  • ...
  • 208
  • 16  Kosthold / Kosttilskudd / Sv: Grønn Te ekstrakt på: 28. november 2006, 21:45
    Noen som har noen GTekstrakt å anbefalle nå? Før brukte jeg Vertelin og Lean Green, men ser ut som de har sluttet å selge de. Tenkte å kjøpe ny dose før helgen.

    http://www.norkost.no/product_info.php?cPath=21&products_id=385

    Er denne grei nok? Såvidt jeg husker var Lean Green 500mg.

    Det er den sikkert.
    Jeg har prøvd et tilskudd som internutrition har, og som inneholder mye grønn te-ekstrakt, men også en del andre sunne ingredisenser. Er svært godt fornøyd med den! (har bla utrolig bra appetittdempende effekt, ideelt på deff). produktet  heter Therm-X energy.
    17  Generelt / Loggbok Online / Sv: 25årstrenings logg på: 28. november 2006, 21:38
    Jauda går bra her! Enn med deg?
    Skikkelig lenge siden du har vært her. Bra at du er tilbake.
    Håpe ikke det blir et år til neste gang du logger deg inn.



    takk for det. Har flyttet+avsluttet div prosjekter+begynt i ny (og hektisk) jobb, så har ikke hatt tid til å være på forum. Håper jeg kan følge bedre med nå framover. Treninga har faktisk gått bra.

    Ja det var lenge siden!

    Ja, har savna deg Jan! Jeg må sjekke alle de festlige trådene dine det siste året. Jeg sier bare.
    Peace!
    18  Generelt / Loggbok Online / Sv: Benpressern prøver å bli sterkere! på: 28. november 2006, 21:35
    Ser jo ut til at treninga di går veldig bra! Jeg har ikke fått rekapitulert loggen din siden sist, men konkurrerer du i styrkeløft, eller har planer om det?
    19  Arkiv / The Best Of Treningsforum / Sv: Å tøye, eller ikke å tøye... på: 25. november 2006, 03:00
    En ting.. Hva skal jeg evt stretche ut med, når jeg f.eks trener med benkpress? skal jeg stretche med denne øvelsen da, eller skal jeg bruke en annen øvelse til å  stretche ut?

    Det er flere muligheter. En variant som er mye brukt, og som jeg sjøl liker er å ta to hantler rett etter siste sett i benk, også gå sakte og forsiktig ned til bunnposisjon i flies, også er det bare å la hantlene hjelpe deg til å strekke kontrollert så lenge du orker. Om du ikke vet hva flies er, se sticky øvelser...
    20  Generelt / Loggbok Online / Sv: 25årstrenings logg på: 25. november 2006, 02:47
    intresangt


    Ja, ikke sant? Går det bra ellers BPM? Leeenge siden jeg har vært her inne nå.
    21  Bilder / Bilder av Kroppsbyggere / SV: Mike Mentzer på: 08. desember 2005, 15:52
    Husker ikke eksakt høyde, men han var mye lavere enn Arnold. De konkurrerte jo i Mr O i 1980. Det er vel en av de mest omdiskuterte MR O noensinne, men på scenen ved siden av Arnold så alle de andre byggerne små ut (Boyer Coe, Chris Dickerson og Mentzer var alle i svært bra form). Slik var det vel flere ganger med Arnie-hans kolossale bryst og biceps gjorde at han dominerte de fleste konkurransene han var med i.

    Ellers er livsforløpet til Mentzer ganske dramatisk. Ved siden av en flott fysikk er han etter min mening en av de mer interessante byggerne. Han gjorde det stort også økonomisk på slutten av 70-tallet, drev et postordrefirma og var redaktør for et treningsblad, han var en dyktig skribent, og var vel en av de mer beleste byggerne på det nivået.
    Det er riktig, uansett hva man måtte mene om teoriene hans, at han etterlot en spesiell arv, siden han populariserte less is more filosofien til A. Jones og Ellington Darden. Med standhaftighet grensende til det fanatiske spredte han dette budskapet til svært mange. Man kan i alle fall si at etter dette var ikke volumtrening det eneste "riktige". Om man ser på programmene han satte opp for utøvere på middels nivå, er disse ganske lik mye av den treningen som gjøres blant en rekke byggere den dag i dag.

    Men i denne sterke individualistiske innstillingen lå også kimen til hans tragedie. Han kunne aldri forsone seg med at han hadde tapt mot Arnold, og etter at han hadde kastet premien sin i søppelkorga bak scenen i 1980, konkurrerte han aldri igjen. Mentzer ble en slave av amfetamin (amfetamin var ganske populært blant byggere i USA på den tiden), og dette førte ham etterhvert ut i psykoser. Til slutt ravet han rundt som en uteligger, ute av stand til å ta vare på seg selv. Slik var tilstanden hans i årevis, alt han engang hadde bygget opp var borte. På 90-tallet ble han imidlertid bra, og gjenopptok sitt virke som skribent og trener. Han fikk bra suksess med dette, og trente også en kjent bygger som Aaron Baker. Dante (Doggcrapp) var også trainee under Mentzer, og utviklet senere sitt eget system som deler noen, men ikke alle, prinsippene til Mentzer.

    Han døde i 2001 pga hjertet (han var arvelig belastet og røkte, men det er liten tvil om at AAS og kanskje også amfetamindosene bidro til tidlig død. Tragisk nok gikk hans bror Ray mentzer bort noen dager seinere).

    Det er liten tvil om at Mentzer tok feil på flere punkter i sin treningsfilosofi (for lite volum og lav frekvens for viderekomne utøvere, ingen løsninger i retning periodisering/lettere treningsperioder). Likevel eksisterer det veldig mange feilaktige oppfatninger om hva han anbefalte i sin HIT-filosofi. Den siste boken han bidro til  (High intensity training the Mike Mentzer way) anbefales, den er inspirerende og viser at treningsoppleggene hans ikke var så aparte som mange vil ha det til.
    22  Generelt / Loggbok Online / SV: lav å feit e klar igjen på: 08. desember 2005, 11:54
    ligger på 50-65% på to av treningene og 80-90% på to det vil jo variere litt etter dags form. dette gjør eg i 3 uker (12 treninger) så har eg en uke ( 4 treninger) på ca 70% uten faliure for å hente meg inn igjen. kommer til å variere litt, neste syklus blir kansje 50-60% på de "lette" dagene og 70-80% på de tunge. går ikke til faliure på de tunge dagene og har 3 min pause mellom settene. på de lette dagene tar eg ut alt og har maks 1 min pause mellom settene. det er har eg har størst fremgang. det er meget energi krevende trening, midje mål og fett% har gått betydlig ned Grin dettet uten att eg har endret kosten. skal og teste dette med litt kalori overskudd Food

    Det er  et bra opplegg, men for min egen del vil eg tru du kan ta det enda lettere på den rolige innhentings-uka. Har jo akkurat samme erfaring som deg på de såkalte "lette" dagene-utrolig framgang i antall reps, men jeg tror man skal spise dugelig for å få fullt utbytte hva gjelder muskelvekst. Skal man deffe, er endel doser av denne treninga med korte pauser selvsagt også ideell. Ellers merker jeg at på belastning fra 75% og oppover, så blir behovet for virkelig lette treningsdager litt større. Individuelt, dette selvsagt, så man må prøve seg litt fram, I guess.

    Har ikke så mye tid til forumet nå, men vi kan jo fortsette å utveksle erfaringer underveis. Skal kikke innom loggboka di fra tid til annen.

    23  Kosthold / Kosttilskudd / SV: ZMA- eller ikke... på: 07. desember 2005, 12:00
    Blir det tyngre å stå opp etter en natt når man bruker ZMA? eller omvendt?

    Det kan du oppleve, ja-men litt individuelt.

    Jeg har en stund lurt på om jeg skal begynne med ZMA. Men er liksom litt engstelig for dette da det gjør noe med hormonene. Har lest at man f.eks sover mye bedre ved bruk av dette produktet, men hva vil da skje den dagen man slutter med dette? Har kroppen vendt seg til dette, og man vil slite med søvnen??? Hadde vært fint med å om noen kunne fortelle om SINE erfaringer ved bruk av dette. Bivirkninger? Fungerer det? Blir man sterkere? Vokser man? Og hvor bør jeg evt. kjøpe dette?
    På forhånd takk....


    Ingen uheldige bivirkninger så lenge du holder deg til oppgitte doseringer (se artikkel ZMA på forumet).

    ZMA er et bra tilskudd for de som trener endel/relativt hardt.

    Om jeg skal anbefale et produkt spesielt, blir det Nordic Power sin Pro ZMA til 175 kroner. I dette produktet får du i tillegg rikelig med vitamin C, L-carnytine, NAC (anti-oksydant) og ekstrakt av tribulus terrestris (Nordic har to gode produkt, men jeg vil spesielt anbefale den med disse ingrediensene i tillegg. Selv med halvparten av anbefalt dagsdose er dette et bra produkt).
    24  Generelt / Loggbok Online / SV: lav å feit e klar igjen på: 07. desember 2005, 11:55
    Kjører du på over 70% av 1RM på halvparten av treningene nå? Ser du er oppe på 80% på endel økter, og det tar jo naturlig nok på en del.
    25  Treningsforum / Informasjon om Treningsforum / SV: 25åt slutter som mod. på: 24. november 2005, 20:17
    Betyr det at jeg kan banne deg nå? Wink


    Du skal ikke se bort fra at det blir aktuelt, kommer vel til å spamme max. fremover!!
    Takk for lykke til ønsker, alle sammen.
    I`ll be back!!
    26  Treningsforum / Informasjon om Treningsforum / 25åt slutter som mod. på: 22. november 2005, 22:02
    Heisann
    På grunn av arbeidsmengden er jeg nødt til å si fra meg rollen som moderator og treningsveileder på treningsforum. Det er ikke riktig å ha det vervet når man ikke får tid til å være så mye her lenger, mener jeg. Synd, men c`est la vie. Vil takke crewet og spesielt NR 1 for svært hyggelig samarbeid. Spesielt å skrive noen artikler var morsomt, og vi har hatt mang en artig og engasjert diskusjon.

    For de som nå håper de er kvitt meg en gang for alle, må jeg likevel advare om at jeg fortsatt er medlem, og kommer til å forbli det inntil jeg har kjørt min siste rep i knebøy! Evil Jeg synes nemlig forumet er blitt bedre og bedre, og det skyldes alle de kunnskapsrike medlemmene. Treningsforum har også en helt annen bredde enn de aller fleste konkurrenter kan skilte med.

    Håper jeg kommer mer tilbake seinere, og jeg kommer til å fortsette med å lese litt om trening og eksperimentere med treningsprogrammer, for noe galskap må man ha i tilværelsen.
    27  Kosthold / Kosthold og Ernæring / SV: Unnskyldningen blir underbygd... på: 22. november 2005, 18:23
    Hva er det som blir for dumt?
    Synes 10% av befolkningen med arvelig hyperkolesterolemi høres noe mye ut, men er noe usikker på dette. Det som er interesangt er jo hvor mange som behandles på samfunnets regning, som relatift lett kunne komet seg ned på ikke behandlingstrengende verdier ved hjelp av kost og mosjon.
    Det er vel ikke en umulighet at det er noe konfortabelt for legen å kalle det arvelig h.K når det er fler i en familie som lider av H.K. Årsaken kan jo alikevel ligge uten for genene.
    Selfølgelig mener jeg ikke det er noe galt i at de med en arvelig disposisjon får medisinen sin dekt av folketrygden- og jeg mener heller ikke at det er galt av sammfunnet å bruke den biligste behandlingen for livsstilservervet H.K, alså statiner.


    Det jeg synes er for dumt er å si at det er så betenkelig at statinene er blitt mye brukt etterhvert. Du nevner jo selv målgruppen for disse medisinene. Det er liten tvil om at de beste preparatene i dag gir svært mange mennesker et mye lengre liv og en bedre livskvalitet enn de ville hatt uten. Det samme sier jeg glatt for blodtrykksmedisin. Etter min mening burde de rimeligere medisinene for høyt blodtrykk blitt brukt MYE MER enn hva som gjøres i dag.
    Så kan en selvsagt spekulere i hva framtida vil bringe. Personlig tipper jeg følgende:

    -trenings- og helseindustrien blir en av de raskest voksende servicenæringene i den vestlige verden

    -kunnskap om kosthold er DRAMATISK økt i befolkningen på noen få år, og vil trolig bedres ytterligere (her er det private aktører av typen Fedon Lindberg og ikke offentlige instanser som er viktige pionerer. Dessverre vil de mindre ressurssterke gruppene i samfunnet antakelig fremdeles falle utenfor)

    -medisin og behandling for de mest typiske sykdommene med dødelig utgang vil bli dramatisk bedret. Her ligger det  flere etiske og samfunnsøkonomiske avveininger (tenk på bølgen av friske mennesker som når høy alder etterhvert).
    28  Kosthold / Kosthold og Ernæring / SV: Unnskyldningen blir underbygd... på: 22. november 2005, 18:12
    Det er klart. Man må skille mellom nødvendig og unødvendig medisinering, og inntil nylig har det ikke alltid vært enkelt for legene å avgjøre dette i hvert enkelt tilfelle.

    Mitt råd til de som har hatt mye hjerteproblemer i familien er virkelig å ta dette på alvor, også gjennom grundig sjekk og medisinering om nødvendig på et veldig tidlig stadium.
    Samtidig skal man selvsagt ikke oppfordre latsabbene til å ta det med ro fordi det finnes medisiner som hjelper på endel av risikofaktorene. Jeg har sett rikelig av eksempler på begge grupper, tynne aktive idrettsfolk som plutselig stuper, og de som røyker 60 om dagen, aldri beveger seg og lever til de er 85. Ganske utrolig.

    Det er et skille her, hjertesykdom er ikke nødvendigvis en "livsstilssykdom".
    29  Trening / Kroppsbygging og Fitness / SV: Ikke ta seg helt ut på trening? på: 22. november 2005, 18:02
    Det kommer helt anpå forutsetningene til den som trener, hvor ofte og hvor mye som trenes, og ikke minst hvilke belastninger en bruker på trening. For å si det enkelt:

    -trener du med de typiske belastningene som styrkeløftere gjør, bør du sky failure
    -trener du samme øvelse 3 ganger per uke, bør du sky failure
    -er du nybegynner, styr unna


    Om du derimot trener hver muskelgruppe mindre enn 3 ganger per uke, med submaksimale belastninger og du har god teknikk, er det ikke noe som helst "farlig" med å gå til failure. Personlig har jeg eksperimentert med dette i ganske mange år, og jeg tror disse enkle tommelfingerreglene stemmer godt med erfaringen til veldig mange som trener for hypertrofi, og det stemmer også godt overens med rådene til en del meriterte trenere. Forskningen har ikke gitt noe som er i nærheten av definitive svar på dette.

    Du har helt rett i at man derfor bør veksle mellom ulike treningsfaser, hvor belastning, volum og failureteknikk varieres deretter.
    30  Kosthold / Kosthold og Ernæring / SV: Unnskyldningen blir underbygd... på: 22. november 2005, 17:50
    Dette blir for dumt.
    ca 10% av befolkningen er genetisk disponert for hjerte- karsykdom i den forstand at det ikke hjelper synderlig om de lever på salatblader og jogger 4 timer hver dag-kolesterolverdiene deres vil uansett innsats ikke være i nærheten av hva en smellfeit Mcdonalds-etende person uten denne disposisjonen har. Alle disse med familiær hyperkolesterolemi bør få statiner++.

    Jeg er selv i denne gruppen, og det er bare de seinere åra at disse medisinene er blitt brukt aktivt nok. Selv gikk jeg til 2 sauehoder av noen leger som mente det var fullstendig bortkastet for en som var veltrent og slank å bruke disse medisinene. Den største tabben i mitt liv var at jeg hørte på dem, resultatet var hjerteoperasjon i en alder av 37. Legen som opererte meg var rett og slett rasende over de rådene jeg var gitt av mine tidligere fastleger, så det er fremdeles forvirring på høyt nivå om disse tingene.

    Dette forumet skal selvsagt fremme en sunn livsstil, men vi skal være forbanna klar over at en sunn livsstil ikke er nok for en lang rekke mennesker som er genetisk disponert for feks hjerte-karsykdommer. Her hjelper det ikke med sunt kosthold og litt trening.
    Sider:
  • 1
  • 2
  • 3
  • ...
  • 208
  • Bananpannekake

    Kosthold23.11.20202213

    Perfekt å starte dagen på!
    Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.

    Proteinrike tacolefser

    Trening21.11.202030

    Bytt ut tradisjonelle tortillalefser eller speltlomper med hjemmelaget proteinrike tacolefser.
    Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

    Effektiv beintrening

    Trening30.07.202069

    Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.