Vis innlegg
Sider:
  • 1
  • 2
  • 1  Kosthold / Oppskrifter / Hva har DU på proteinpannekakene? på: 04. februar 2015, 18:44
    Hei folkens!

    Jeg er en fan av proteinpannekaker på morgenkvisten før den ordentlige frokosten. Jeg bruker bananer og annet hjemmelaget syltetøy laget av mikset bær i en blender.

    Hva har du på dine proteinpannekaker?
    2  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Tilbakemelding på min kostholdsplan på: 04. februar 2015, 10:47
    Tenker jeg prøver denne og ser energinivået, justerte opp idag og merker en økning allerede. Klarere i hodet og mer energisk Smiley Ser nå hvilken vei jeg må gå med justeringen Wink

    Excel filen har jeg laget selv ja, regner ut det meste automatisk. Trenger kun å legge inn verdiene per ting jeg spiser Smiley
    Har og en fane per dag, så en uke per dokument. Fungerer veldig greit til å holde kontroll, skrive ut dagsplan og ikke minst lage handleliste Smiley
    3  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Tilbakemelding på min kostholdsplan på: 03. februar 2015, 23:15
    Gikk over tallene på nytt, nå tror jeg de er enda mer solide Smiley

    Fikk også variert mer på middagene mellom kylling, laks, indrefilet av svin og biff.
    Varierer også karbohydratene mellom ris, havregryn og søtpoteter. Legge ved fullkornspaste i blandt om jeg velger kjøttdeig til middag da det er en god fit.

    Føler det er en god balanse mellom høyt protein inntak, litt lavere karboinntak for vekt reduksjonen og ok fett inntakt sammen med godt brukbar kalori inntak for vektnedgang.
    4  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Tilbakemelding på min kostholdsplan på: 03. februar 2015, 20:31
    Det er jo vanskelig å være internettdoktor og guru, og vanskelig å se for seg 7 dager i uka med noen form for meningsfylt trening på 1400 kalorier om dagen. Men funker det for deg så er det jo ingen vits i å sitte her å si at det er feil. Men når vektnedgangen stopper opp eller du blir utbrent og utslitt kan det være verdt å se på å øke inntaket en god del i alle fall.

    Var i grunden dette jeg var ute etter, juster opp kjøttet og ser hvordan kroppen reagerer Smiley
    5  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Tilbakemelding på min kostholdsplan på: 03. februar 2015, 20:09
    Er veldig obs på småspisingen min, så nei jeg sniker ikke i meg noen ekstra kallorier enn dette.

    Poenget med å trappe ned salat/grønnsaker er for å øke mengden mat jeg kan spise før jeg føler at jeg tvinger i meg mat, lite relevant i grunden da det bare må justeres på det jeg ikke spiser opp.

    Øke kjøtt og muligens karbohydratene litt er det jeg tenker på nå, nøtter derimot hjelper på en god del. Tenker du usaltede peanøtter, valnøtter og mandler?

    sålangt er jeg ned 6kg på 4 uker.
    Kardioen er basert på 20-25 minutter jogging/intervall jogging, min kondisjon er ikke helt topp.
    Har og noen 30-45 minutters høy intesivt bokserutiner en gang i uken som kardio.

    Styrkeprogrammet er rimelig standard.
    Dag 1:
    Bryst, avslutter med triceps

    dag 2:
    kardio

    dag 3:
    øvre rygg, traps(varierer mellom dag 3 og dag 7) og kjerne muskelatur.

    dag 4:
    kardio

    dag 5:
    bein

    dag 6:
    armer og kardio - typisk 30minutter høy intensivt bokserutine før armer.

    dag 7:
    skuldre, korsrygg og mindre muskelgruppe øvelser.
    6  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Tilbakemelding på min kostholdsplan på: 03. februar 2015, 19:41
    Trener styrke 4-5 dager i uken og kardio 1-2 dager avhengig av energinivået og hvor hardt jeg har gått på med styrken.

    Jeg har fulgt planen med øyemål i 3-4 uker, justerte just opp en liten del på alt ved å veie og måle opp all maten etter jeg fikk kjøpt inn en kjøkenvekt. Altså jeg hadde et lavere kalori inntak før jeg just justerte opp, før det hadde jeg energi mangel. Akkurat nå har jeg mye mer energi men merker jeg går litt sulten mellom måltid i blandt.

    Er litt derfor jeg ønsker innsikt fra andre for blir litt nyskjerrig selv fordi følte tallene var små kontra mengden mat, men føler allerede nå at måltidene er store og at jeg spiser en god del. Hvor er det lurest å justere, trappe ned på salaten og grønnsakene og ersatte med mer kjøtt?

    Føler jeg sliter med å øke protein inntaket, har allerede 2 shakes om dagen, 3 shakes blir vel litt i det meste laget?

    Hele hensikten min er å redusere kropsfett og øke muskelmasse, målet er ned mot 10-12% fett. Og selvfølgelig bli sterkere hele tiden.
    7  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Tilbakemelding på min kostholdsplan på: 03. februar 2015, 14:49
    Hei Bane,

    Det så rimelig lite ut for meg og, men alle måltidene er veid opp og målt. Merker ofte at jeg ikke klarer å spise opp all maten en gang.

    Jeg veier 95 kg og er 179cm høy, vil anta at min fettprosent er rundt 25-27%
    8  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Tilbakemelding på min kostholdsplan på: 02. februar 2015, 23:32
    Heisann alle sammen!

    Skulle gjerne hatt litt tilbakemelding på kostholdsplanen jeg har laget, har brukt denne en stund nå og energinivået virker helt ok -> topp, men jeg syntes kaloritallene var litt små samt at det er litt lite fett. Noen som har noen formening om min kostholdsplan og evt. noen inspill med hvor jeg bør justere og/eller hva jeg kan legge til?

    Jeg er en litt overvektig 23 år gammel man som trenger tung styrkeløft og kardio 1-2 ganger i uken.
    Jobber på kontor så blir mye sitting.

    Takker for alle innspill. Har laget en Excel fil som automatisk oppdatere totalsummen nedover på kalorier, fett osv. Om noen ønsker filen til eget bruk så bare si ifra.
    9  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Kyllingfilet vs Kyllingkjøttdeig på: 26. oktober 2014, 23:32
    Var vel næringsinnholdsmessig jeg tenkte på Smiley

    Bruker mye laks, tunfisk og kylling for tiden. Må utforske mer middagsalternativer Smiley
    10  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Kyllingfilet vs Kyllingkjøttdeig på: 26. oktober 2014, 23:17
    Var egentlig prisrelatert, kyllingkjøttdeigen er jo halvparten av prisen Smiley Kvern har jeg nok ikke så da tror jeg at jeg heller tyr til filet, dog filet er ganske kjedelig i perioder!

    Hvor mye bedre er karbonadedeigen mot kyllingkjøttdeigen egentlig?
    11  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Kyllingfilet vs Kyllingkjøttdeig på: 26. oktober 2014, 19:27
    Hei!

    Var litt nyskjerrig på hva deres mening er på kyllingkjøttdeig som en variasjon i kostholdet til kyllingfilet og annet rent kjøtt, en litt enklere og raskere versjon som inneholder salt.

    Typiske retter hvor den er perfekt for min del er med renkokt grovpasta krydret med rosmarin til middag eller wrap med pesto, salat, kesam og kyllingkjøttdeigen til lunch.
    12  Helse & Velvære / Helse og Livsstil / Kjedespising på: 13. august 2014, 20:41
    Hei forum!

    Jeg er da en av de skapsnokerene som sliter med kjedespising om jeg ikke holder meg selv opptatt. Nå som PCen ble solgt for 2 mnd siden og jeg tok meg en uke (oppe i 4 uker nå) pause fra dietten har jeg falt helt ut og sliter hardt med og hente meg inn og fylle fritiden. Treningen faller smått ut også, motivasjonene er der til å trene men normalt spiser jeg meg så mett/overmett att jeg ikke har orket til å trene.

    Noen som har noen tips?
    13  Kosthold / Vektnedgang og Diett / Sv: Min deffe plan. på: 05. august 2014, 23:37
    Heisann,

    Noen må gjerne korrigere meg på dette men om vektreduksjon er i fokus kan du fint redusere kaloriene litt totalt. Spesielt på hviledager hvor kropper ikke forbrenne like mye.

    Mener å huske at høyt inntak av karbs bør være på dager med harde økter, spesielt om du kjører kardio.
    Selv kutter jeg ris på styrke dager og har ris til middag på kardio dager for å balansere karbo inntaket. Spiser du en god middag med trege karbs og venter i 3-4 timer før trening, tar en-to kopp kaffe/preworkout før treninga vil du ha en killer treningsøkt med masse energi.
    14  Kosthold / Vektnedgang og Diett / Overspising på: 05. august 2014, 23:25
    Hei,

    Jeg har nå trent aktivt i 5 mnd 4-7 dager i mnd med styrke trening og har de 2 siste mnd tatt opp kardio smått. Har i tidligere tid (2 år siden) gått ned fra 125kg til min nåværende vekt ved hjelp av lavkarbo som varierer mellom 90 og 93kg. Har sittet fast her det siste året, vil tro det er relatert til "sukkeravhengighet" og overspising. Mulig også til mine foreldres spisevaner og deres små spising, hele familien er overvektige så ligger muligens noe her også.

    Min diett/livsstil er i grunnen lagt opp helt perfekt meg god sunn mat og varierte måltider. Fra havregryn til frokost til frukt og salat med skinkekjøtt/kylling til lunch/mellomåltid. Så kommer man hjem fra jobb og lager middag, tar en litt større porsjon enn man bør, så blir man kjesken på noe søtt mens man glor TV etter en lang arbeidsdag. Så begynner å rote i skapene etter noe søtt som til slutt ender opp med at man overstiger kalori inntaket og humøret synker drastisk.

    Personlig kjøper jeg ikke inn slikt men da jeg bor med min far for å bo billig (2000kr mnd istedet for 6000-7000kr) må jeg helst leve med det.

    Har prøvd det meste men føler jeg sitter midt i klisteret, her hvor jeg bor og jobber har jeg verken noen venner eller bekjente å "henge" med på fritiden utenom helger. De nærmeste bor 1 time unna så blir dyrt å pendle i lengden, jeg har tidligere ledet av spillavhengighet fra alderen 13 til april i år hvor jeg tok valget å solgte hele PCen min, så nå er man litt fritids forvirret utenom den daglige treningen. Ender mye opp med at man kommer hjem fra jobb, lager middag og hiver på en serie eller TVen så blir man sittende til kl 8 på kvelden hvor man går på trening før sengetid.

    Mitt lange innledende spørsmål er vel om noen har diverse tips/ideer til hva jeg videre kan prøve? Har slitet med denne uvanen i mange år å er blant de siste jeg må få ut av verden før jeg endelig kan bli kvitt de siste 10-15 kg på kroppen. Har så langt sluttet å røyke fast, begynt å trene regelmessig, startet vekt reduksjon, bearbeidet manisk depresjon og dårlig selvtillit men dette problemet sliter jeg virkelig med, litt urolig for at de førnevnte er bygget opp rundt denne siste på et psykologisk nivå.

    Jeg har prøvd mye allerede men er åpen for ideer. Mitt neste prosjekt er bøker, vet av tidligere erfaring at jeg sliter med å sitte i ro for lenge men verdt et forsøk!

    Takker for alle innspill.
    15  Trening / Kroppsbygging og Fitness / Sv: Kosthold for en litt overvektig aktiv person på: 07. mai 2014, 16:57
    Hei og takker for tips!
    Tror det blir litt for mye "ekstra" for min diett, har før gått på lavkarbo men forholder meg til lavkalori diet nå Smiley
    Får allerede masse fett fra andre kilder utover dagen så liker å holde middager relativt plain, men som sagt begynner å bli relativt kjedelig Smiley 
    Sider:
  • 1
  • 2
  • Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

    Effektiv beintrening

    Trening30.07.202069

    Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
    Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
    Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
    Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?