Visning av honnrposter for Jaa
Sider:
  • 1
  • ...
  • 3
  • 4
  • 46  Trening / Skader og Smerter / SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg? 05. februar 2005, 16:46

    Skjønner ikkje kva du meiner med at vektarma blir lenger. Løftet skal vere heilt likt enten du løfter med eller uten belte så sant du har god teknikk da.


    Det er ren biomekanikk. Det er ryggmusklene, fortrinnsvis den sterkeste som heter m.erector spinae, som holder ryggen oppreist og strekker i ryggen i både markløft og knebøy. Ryggmusklene virker på RYGGVIRVLENE, dermed blir omdreiningsaksen ryggvirvlene. Den indre vektarmen som musklene arbeider med går fra musklene til ryggvirvlene, mens den ytre vektarmen for de 200 kiloene(eller hva man løfter i knebøy..) man har på skuldrene vil falle foran dette(man forholder seg til tyngdekraften som faller loddrett ned mot bakken/jorden). Jo lenger foran de 200 kiloene ligger, jo lenger vil den ytre vektarmen være og dess tyngre vil det være for ryggmusklene å holde ryggen oppreist mot disse 200 kiloene.

    Men dersom man øker buktrykket, vil man kunne flytte den indre omdreiningsaksen lenger fram for ryggvirvlene, ergo blir den indre vektarmen som musklene jobber med lenger og det blir lettere for musklene å arbeide. Dette medfører samtidig at man flytter omdreiningsaksen nærmere den loddrette kraftlinjen for de 200 kiloene, og den ytre vektarmen for de 200 kiloene blir relativt sett kortere, og dermed blir de 200 kiloene lettere rent biomekanisk!

    Man kan sammenligne dette med bicepsfestet; Et bicepsfeste som fester helt oppe på radius(underarmen), altså nært albuleddet,  vil ha et dårligere "styrkemessig" utgangspunkt enn et bicepsfeste som fester lenger ut på radius(lenger fra albuleddet)!
    Dersom man fester en vekt midt på underarmen, vil den ytre vektamren være kortere og vekten være lettere enn hvis man holder den samme vekten helt ute i hendene!

    Var det forståelig?

    Honnr gitt av : Ossie, 05. februar 2005, 17:09
    47  Trening / Skader og Smerter / SV: strekke ut??! 27. januar 2005, 21:59
    Det kan jo diskuteres om kampsport-folka har effekt av tøyninga eller om det er selve utførelsen av bevegelsene (spark, slag etc etc) som gjør at de blir myke.

    Det er fortsatt mye usikkerhet angående effekten av tøyning, og jeg ville ikke bastant påstå at det forebygger mot en stiv eller irritert muskel. Det har ingen forskning vist med særlig sikkerhet. Med noenlunde sikkerhet kan man derimot si at tøyning øker den individuelle tolegrensen for strekk, slik at man kan strekke litt lenger uten sedvanlige bergensninger (som smerte).
    Honnr gitt av : Borge6, 27. januar 2005, 22:10
    48  Trening / Skader og Smerter / SV: Ondt i ryggen under skulderbladene. 24. januar 2005, 15:51
    Baahh:
    Det er vanskelig å si.. Det kan jo selvfølgelig sitte noe igjen der, men det er vel mer sannsynlig at det er litt stivhet og triggerpunkter i etterkant av en evt prolaps/protrusjon.. Hvis det nå var det som var problemet ditt dengang..
    Behandlingen er helt forskjellig fra triggerpunktbehandling. Det dreier seg bl.a. om traksjoner, manipulasjoner og tilpasset trening.

    raphaug:
    Flott, da blir du sikkert hjelpen:) Heimdal Helsehus har jo en mengde gode fysioterapeuter etter som jeg har forstått, hvis det er dit du skal da...
    (PS! det kan se ut som "BB" men det står "pp"Smiley hehe
    Honnr gitt av : Baahh, 24. januar 2005, 15:52
    49  Trening / Skader og Smerter / SV: Ondt i ryggen under skulderbladene. 24. januar 2005, 15:07
    Det er IKKE en strekk det du beskriver, det skal være sikkert! De symptomene du beskriver er forenlig med en liten prolaps i thorakalen!
    Prolaps i thorakalen (brystryggen) vil gjøre vondt ved nysing og bøyning som du sier, men også ved andre belastninger som påvirker mellomvirvelskiva. Også dyp innpust og det å presse skuldrene bakover vil kunne gjøre vondt.
    Det er ikke spesielt farlig, men i motsetning til i korsryggen, så går det ikke alltid over av seg selv. derfor bør du oppsøke profesjonell hjelp til å bli kvitt problemet, jeg vil anbefale en fysioterapeut med utdannelse innen klinisk ortopedisk medisin. En manuell terapeut eller en vanlig fysioterapeut med erfaring eller interesse for ortopediske tilstander vil også kunne hjelpe. Kiropraktoren vil også kunne knekke deg opp, men da med en annen teori bak.. Kiropraktoren vil sannsynligvis prøve å låse opp "låste" fasettledd. Men manipulasjonsteknikken vil samtidig føre til at prolapset/protrusjonen vil skli tilbake igjen, selv om dette ikke er kiropraktorens hensikt:) så..lykke til!
    Honnr gitt av : Baahh, 24. januar 2005, 15:18
    50  Trening / Skader og Smerter / SV: Ondt i ryggen under skulderbladene. 24. januar 2005, 15:07
    Det er IKKE en strekk det du beskriver, det skal være sikkert! De symptomene du beskriver er forenlig med en liten prolaps i thorakalen!
    Prolaps i thorakalen (brystryggen) vil gjøre vondt ved nysing og bøyning som du sier, men også ved andre belastninger som påvirker mellomvirvelskiva. Også dyp innpust og det å presse skuldrene bakover vil kunne gjøre vondt.
    Det er ikke spesielt farlig, men i motsetning til i korsryggen, så går det ikke alltid over av seg selv. derfor bør du oppsøke profesjonell hjelp til å bli kvitt problemet, jeg vil anbefale en fysioterapeut med utdannelse innen klinisk ortopedisk medisin. En manuell terapeut eller en vanlig fysioterapeut med erfaring eller interesse for ortopediske tilstander vil også kunne hjelpe. Kiropraktoren vil også kunne knekke deg opp, men da med en annen teori bak.. Kiropraktoren vil sannsynligvis prøve å låse opp "låste" fasettledd. Men manipulasjonsteknikken vil samtidig føre til at prolapset/protrusjonen vil skli tilbake igjen, selv om dette ikke er kiropraktorens hensikt:) så..lykke til!
    Honnr gitt av : Binais, 24. januar 2005, 15:15
    Sider:
  • 1
  • ...
  • 3
  • 4
  • Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

    Strak markløft

    Trening12.11.2019135

    Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

    Omvendt curl

    Trening11.11.2019145

    Tren opp underarmene med omvendt curl.
    Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
    Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!