Visning av honnrposter for Flexxo
Sider:
  • 1
  • 2
  • 1  Kosthold / Kosthold og Ernæring / SV: Hvor mye karbs? 29. september 2005, 20:44
    hvor mye karbohydrater trenger man egentlig om dagen? Har hørt at hjernen trenger 150g for og funger normalt. Stemmer dette?

    Jeg tror det er 120g hjernen trenger. Men det betyr ikke at du trenger å spise det. Du kan i prinsippet spise 0 gram karbohydrater, og kroppen klarer seg fint. (Kanskje til og med optimalt for enkelte.) Det finnes ikke noe som heter essensielle karbohydrater. Kroppen kan lage de karbohydratene den trenger selv. Vi har så mye som fem ulike hormoner som regulerer sukkerproduksjonen, så det er ikke farlig på noen som helst måte å ikke spise karbohydrater, selv om veldig mange tror det.
    Honnr gitt av : VikingFjord, 29. september 2005, 20:47
    2  Kosthold / Kosthold og Ernæring / SV: Sunt fett flytende? 21. september 2005, 11:57
    Jo, takk.  Cheesy

    Greia er at for å gjøre fettet mer holdbart, så herder de fettet. Det er dette som kalles "delvis hydrogenert fett", eller oftest bare "vegetabilsk fett". Her kommer plantemargarin innunder.  Grunnen til at dette ikke er sunt er at det inneholder mye transfett (som vi jo vet ikke er så sunt).  Altså er det en grei regel å være skeptisk til matvarer som inneholder "vegetabilsk fett". Dette er sjelden sunt fett. Visstnok ligner det mer på stearin sånn kjemisk sett.

    ...det er ikke dermed sagt at plantefett er usunt. De fleste oljer og nøtter, grønnsaker etc. som inneholder mye fett er sunne. Det samme er fett fra smør, ost og kjøtt. (Merk: så lenge mengden av mettet/umettet fett balanseres riktig.) Mettet fett er ikke nødvendigvis usunt, men det er usunt i store mengder hvis du spiser for lite umettet fett.  Umettet fett i store mengder er minst like ille.
    Honnr gitt av : HotWheels, 21. september 2005, 12:06
    3  Kosthold / Vektnedgang og Diett / SV: Ketose? noen som har prøvd å spise kun protein og fett? 28. juli 2005, 21:59
    både litt av hvert.. trenger det som trøst. og også for at jeg ikke skal bli helt usosial ovenfor familie og venner. vanskelig nok som det er nå....

    Ok, hvis det er sosialt betinget kan det være litt vanskelig. Jeg har selv venner som har veldig liten forståelse for sånne ting. (Heldigvis er familien ganske forståelsesfull.) Jeg kan ikke spise taco med venner og ikke spise skjellene. Så jeg skjønner problemet til en viss grad.

    Løsningen for meg er å finne sosiale aktiviteter som ikke innebærer mat. Hvis du i tillegg spiser rett før du skal ut, eller finne på noe, så unngår du dilemmaet. Skal du i en situasjon der det er godterispising, ta med noe sukkerfritt godteri. Skal du i kakeselskap, begrens mengden. Hvis du er sugen på sjokolade, spis en med mye kakao, eller uten sukker. Det gjelder å velge et mindre onde, og prøve å følge en gylden middelvei. Dersom du er absolutt nødt til å fråtse litt innimellom, kan det nok hende at det er riktig å kutte (det daglige) brødet f.eks. Og velge de grønnsakene med minst karbohydrater (altså ikke sukkererter og mais).
    Honnr gitt av : MartinW, 06. september 2005, 15:22
    4  Kosthold / Kosthold og Ernæring / SV: Fruktose ikke bedre enn vanlig sukker 02. august 2005, 21:14
    1) Bli omdannet til muskelglykogen (max 50-100g som UAC skriver).


    Mener du ikke leverglykogen? Fruktose går vel i første omgang til glykogenlagrene i leveren, mens glukose hovedsaklig går til musklene?

    Du skal ha for at du er et vandrende leksikon når det gjelder biokjemi. Du har en utdannelse på området ja?


    Det er en ting med sukker som ikke blir nevnt så veldig ofte. Sukker er veldig sticky, og binder seg lett med proteiner og danner "avanserte glyserte endeprodukter" (direkte oversatt). Dette er rett og slett det som kalles karamellisering, som er en av de to måtene kroppen brytes ned på. (Harskning og karamellisering. Cheesy) Dette skader proteinene i kroppen i en slik grad at de til slutt blir tatt hånd om av immunforsvaret. På denne måten er sukker en direkte skade for kroppen, i tillegg til at det blir en belastning på immunforsvaret. Kroppen setter i gang en inflammatorisk reaksjon, og man blir veldig mottagelig for infeksjoner.

    ...hvis denne prosessen begynner å skje fort, så fort at immunforsvaret ikke klarer å ta hånd om de ødelagte proteinene, så begynner det å bli ille. Da vil disse ødelagte proteinene akkumuleres i kroppen og fortsette å gjøre skade. Mye sukker, uansett type, er altså en påkjenning på kroppen, også utover det at man legger på seg.
    Honnr gitt av : HITman, 02. august 2005, 21:35
    5  Kosthold / Vektnedgang og Diett / SV: Ketose? noen som har prøvd å spise kun protein og fett? 28. juli 2005, 22:45
    Det er ingen umulighet heller. Du får tenke på hvor god helse og form du får når du nærmer deg målet ditt. Hvis du har en plan som du føler deg vel med, kunnskap til å backe opp valgene dine, og et inderlig ønske om å bli i form så er du uslåelig. Wink Jeg synes du skal benytte deg av lavkarbo.no til å dokumentere framgangen din og til å få støtte.

    Selv har jeg vært syk (og nesten døende et par ganger) i over to år nå. Ennå har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal komme meg opp den siste bakken før mål. Veien har vært lang og tøff, og jeg har følt meg hjelpeløs til tider. Men det er i motbakke at det går oppover. Jeg vet at jeg det finnes en utvei for alt og alle, og at en dag i framtiden så vil jeg stille dobbelt så sterkt som det jeg gjorde i utgangspunktet. Om det betyr at jeg må bryte grenser og være unormal, så får det heller være. Det gjelder å ha troen på deg selv og det du gjør.   2thumbsup
    Honnr gitt av : Perfect.Element, 28. juli 2005, 23:05
    6  Kosthold / Vektnedgang og Diett / SV: Ketose? noen som har prøvd å spise kun protein og fett? 28. juli 2005, 22:45
    Det er ingen umulighet heller. Du får tenke på hvor god helse og form du får når du nærmer deg målet ditt. Hvis du har en plan som du føler deg vel med, kunnskap til å backe opp valgene dine, og et inderlig ønske om å bli i form så er du uslåelig. Wink Jeg synes du skal benytte deg av lavkarbo.no til å dokumentere framgangen din og til å få støtte.

    Selv har jeg vært syk (og nesten døende et par ganger) i over to år nå. Ennå har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal komme meg opp den siste bakken før mål. Veien har vært lang og tøff, og jeg har følt meg hjelpeløs til tider. Men det er i motbakke at det går oppover. Jeg vet at jeg det finnes en utvei for alt og alle, og at en dag i framtiden så vil jeg stille dobbelt så sterkt som det jeg gjorde i utgangspunktet. Om det betyr at jeg må bryte grenser og være unormal, så får det heller være. Det gjelder å ha troen på deg selv og det du gjør.   2thumbsup
    Honnr gitt av : chumpsy, 28. juli 2005, 22:53
    7  Kosthold / Kosthold og Ernæring / SV: Løgn og bedrag 23. juli 2005, 07:39
    Bygge muskler bare ved å spise?? Da må det være fordi at kroppen blir så feit at den bygger muskler av den ekstra vekta... Musklene vokser da bare av motstand som blir en smule for tung for muskelen?

    Hehe... nei, faktisk: Hormonell balanse fører til muskelvekt. Naturlig økt veksthormon gjennom kostholdet fører til muskelvekst. Har sett det med egne øyne. (Til tross for at jeg er tynn som en flis.)

    Det beste er jo selvfølgelig å trene i tillegg. Mat og trening sammen er den beste veien til optimal hormonbalanse.
    Honnr gitt av : lillekristian, 23. juli 2005, 15:04
    8  Kosthold / Oppskrifter / SV: Tips til mat uten karbs 11. juli 2005, 20:58
    Neinei... Knekkebrød er ikke så bra på low carb. Brunost er også en dårlig ide. Og det har ingen hensikt å spise magre oster og lite fett med mindre du har veldig lav forbrenning. Det enkleste er å bygge opp kosten rundt kjøtt, fisk, fugl, egg, ost, skalldyr sammen med grønnsaker og oljer. Når det gjelder matretter er det bare å improvisere med de matvarene.  Man kan lage utallige variasjoner av dette. I tillegg kan du spise litt lindbergs-brød innimellom. Det er hakket bedre enn knekkebrød, men litt dyrere. Tynne skiver og mye pålegg er cluet. Trikset er bare å vende seg av med å spise brødmat, så kommer ideene etter hvert. Jeg tror ikke jeg har spist en brødskive på tre uker nå.  woot

    www.lavkarbo.no er, som sagt, en god kilde til informasjon. Der får du masse tips og oppskrifter. Typiske "hva skal du ha til middag"- og "hva spiste du til frokost"-tråder er nyttige.
    Honnr gitt av : Germ, 14. juli 2005, 16:50
    9  Generelt / Loggbok Online / SV: Hvordan får jeg mindre kroppsfett og samtidig mer muskler 11. juli 2005, 08:50
    Hei du...

    Nå er det vel lenge siden jeg har vært inne på denne tråden. Jeg må si jeg er imponert over hvor godt du klarer deg, og ser at du har hatt god framgang på kort tid. Bare vent om et par måneder. Da har du nok hatt mer framgang enn du har hatt de siste tre årene. Smiley Jeg ser også på kostholdet at du begynner å komme litt mer inn i det. Det blir helt klart enklere etter hvert. Selv har jeg vært litt sløv i det siste, så i dag begynner jeg på "metabolic shift" igjen.

    ...jeg har forresten funnet et bra produkt til carb-load. Potetbåter med basilikum og hvitløk. Du finner det i frysedisken.  Food Det var knallgodt.
    Honnr gitt av : RuneN, 11. juli 2005, 09:18
    10  Generelt / Loggbok Online / SV: Hvordan får jeg mindre kroppsfett og samtidig mer muskler 16. juni 2005, 17:18
    Ja, du holder deg i alle fall godt under grensa. Smiley Når du spiser såpass med fløte og smør, bør du bruke en del olivenolje i tillegg. Det gjelder å balansere litt mellom mettet og umettet fett. Det er fint hvis du får i deg en del friske (grønne) grønnsaker også. Typiske salatgrønnsaker. Du bør ikke gå noe særlig under carb-grensa. Den bør fylles. Frisk salat er også en ypperlig måte å få i seg olivenolje på. (Eller rapsolje, eller linfrøolje)

    ...boksmat er en fin ting, spesielt hvis du liker fisk. Makrell i tomat, tunfisk og sardiner er ypperlig til frokost og lunsj. (Sardiner er forresten veldig undervurdert som helsekost.  Cheesy) Hvis du klarer å spise sånt så er det en grei måte å komme seg gjennom første uka med litt variasjon. Gresk salat er kanskje den perfekte retten for low carb. Ikke et dumt tips. (Spesielt hvis du får tak i ordentlig gresk feta ost, og ikke sånn Apetina-dritt.) Etter hvert som du kommer litt inn i det, så blir det mye lettere. Jeg har gjennomført introduksjonen fire-fem ganger. Må inrømme at det var litt vanskelig første gangen.

    Du bør også tenke på mengden proteiner i et måltid. Tre kyllingfileter høres mye ut. Se figuren på side 135, og merk fotnoten. For best mulig fettforbrenning bør du ikke gå over 50 gram protein i et måltid.
    Honnr gitt av : RuneN, 16. juni 2005, 23:48
    11  Kosthold / Vektnedgang og Diett / SV: Low-Carbs, hvor effektivt? 12. juni 2005, 20:17
    Jeg synes det ser ut som at du kommer til å sulte deg ut. Wink

    Anbefaler å ta en titt på www.lavkarbo.no. Her finner du en del grunnleggende info. Denne tråden er spesielt fin hvis du vil ha tips til frokost:
    http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2494&highlight=frokost

    Når det gjelder middag er det enkelt å spise matretter der ris, pasta og brød er vanlig tilbehør... men bare kutt ut de delene. F.eks: spaghetti og kjøttsaus uten spaghetti, taco uten skjell (eller pita eller tortillas) osv. Du finner en masse tips på forumet. Men jeg vil uansett anbefale å lese om det først. Det er lett å gjøre feil, og ende opp med å gjøre vondt verre.
    Honnr gitt av : Germ, 12. juni 2005, 21:04
    12  Kosthold / Vektnedgang og Diett / SV: Low-Carbs, hvor effektivt? 10. juni 2005, 20:24
    Cluet er å finne andre alternativer til brød. Da er du et stykke på vei. Krever bare litt planlegging og en litt ny tenkemåte. Jeg sleit litt i begynnelsen, men nå klarer jeg lett å gå under 30 gram om jeg vil, og allikevel få i meg plenty grønnsaker. Men du kan ikke spise så ufattelig lite kalorier. Da klarer du deg aldri i lengden. Må dra på med en del fett.
    Honnr gitt av : Germ, 11. juni 2005, 00:23
    13  Kosthold / Oppskrifter / SV: Gulrot 07. juni 2005, 20:03
    http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s01u7.html

    Vet ikke hvor stor forskjell det er på norske og amerikanske gulrøtter jeg. Uansett ganske detaljert info
    Honnr gitt av : Germ, 08. juni 2005, 14:13
    14  Helse & Velvære / Helse og Livsstil / SV: hva er rett? 07. juni 2005, 20:16
    Glem heller ikke de høye nivåene av veksthormon man har etter en lang og god natts søvn, som vil beskytte mot muskelnedbrytning under morgencardioen.

    Hmm... Hvor har du det fra? Mine grafer viser høyt veksthormon første halvdelen av natta, men økende kortisol andre halvdelen. Smiley Veksthormonet ser ut som det ligger bittelitt lavere når man står opp enn når man legger seg.

    Sitat:
    "Controversely, the second half of the night is marked by diminished growth hormone output, and cortisol levels rising toward a morning peak." (med fem ulike studier, som backup)
    Honnr gitt av : HITman, 07. juni 2005, 20:30
    15  Generelt / Åpent forum / SV: Integrasjon 03. juni 2005, 18:25
    Prosjekt i 2MX? Hva er det for noe tull? Matteprosjekt? Er det noe Clemet har funnet på eller? 

    Vi liker ikke Clemet.
    Honnr gitt av : Baahh, 03. juni 2005, 18:44
    Sider:
  • 1
  • 2
  • Derfor bør du spise torsk

    Kosthold08.04.2020121

    Vi vet at det er viktig å spise fet fisk, men hvit fisk er også bra.
    Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
    Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
    Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
    Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?