Visning av honnrposter for kris7
Sider:
  • 1
  • 2
  • 16  Generelt / Diskutèr artikler / Sv: Det du ikke visste om melk 18. desember 2008, 20:41
    kjenner jeg blir forbanna. er så jævlig bullshit hele artikkelen

    "Ja hele artikkelen er feil, ingenting som overhode er riktig!"

    Hva er problemet? om det er noe du mener er feil i artikkelen, behøver ikke alt være det.

    Jeg er også en til som har fått det bedre uten melk, vet dog ikke om det var laktosen, kaseinet eller begge to jeg reagerte på, men jeg ble veldig dårlig i magen. Og spessielt sammen med hvetemel.
    Rømme og smør kan jeg maule uten noe problemer.
    Honnr gitt av : Stormbringer, 18. desember 2008, 20:43
    17  Treningsforum Crew / Recycle Bin / Sv: Underernært- min historie, nåværende status og fortsettelsen videre..logg 08. desember 2008, 21:09
    Jo kroppen bryr seg om det. Men det har ikke noe si når på dagen du spiser for vekta. Det handler om kcalinntak og forbrenning. Det er kanskje det du tenker på? Men kroppen merker om den sulter og spiser ujevnt. Fordi blodsukkeret synker og man forstørrer sjansen for å få spisekick.

    Derfor må man spise mest fett når man kjører periodisk faste, av den nette grunn at det ikke påvirker blodsukkeret og det synker ikke. Man får da heller ikke dette kicket på samme måte.
    Men jeg er enig, at det blir slik du sier med karb som basis i kosten.

    qtn:
    Det er ikke noe problem å spise mest på kvelden spessielt når du tilsynelatende liker det best. Man trenger ikke frokost hvis du har næring nok i kroppen fra kveldsmaten eller dagen før.

    Frokost er kun viktig om man spiser lite på kvelden og at du spiser generelt lite fett/mye karbo. Da vil dagen vil bli tung og døsig uten frokost.

    Uansett bør du ete mer fett, ser jo ikke ut som du eter mye av det, det vil hjepe på sult følelsen og gir deg fettsyrer kroppen trenger og har godt av.

    Gode kilder er innmat, flesk, rømme, ekte smør, bacon, fet fisk, div nøtter, kokosfett.

    For all del gratulerer med prestasjoner:)
    Honnr gitt av : Tryggis, 09. desember 2008, 11:05
    18  Kosthold / Vektnedgang og Diett / Sv: Kommenter mitt kostopplegg. 08. desember 2008, 18:31
    Jeg ville prøvd meg på en periodisk faste, bestående av mest fett(animalsk), en del protein og lite karb. Effektiv fettfjerning vil jeg kalle det.
    Honnr gitt av : ArvidH, 08. desember 2008, 20:29
    19  Bilder / Bilder av Medlemmene / Sv: sjans til å få bra kropp etterhvert? 21. juli 2008, 14:03
    Det får du kjøpt på rema 1000 ,

    480gram til 45kr ca, er vel litt forskjellig fra butikk til butikk.
    Finnes og en løvstek variant av kalkun(95%kjøtt) 400fgram for ca 40kr, den er en del billigere enn vanlig løvstek.

    Begge smaker bra!
    Honnr gitt av : Radio Starr, 21. juli 2008, 14:12
    20  Bilder / Bilder av Medlemmene / Sv: sjans til å få bra kropp etterhvert? 20. juli 2008, 15:01
    hehe. per dags dato eter jeg mest kjøttdeig, kylling, kalkunburgere(99%kjøtt), egg, ost, rømme, smør, gulrot, papraika, salat, litt bær/frukt kun etter treningsøkter som raske karbs. hakke så god råd nå så må ta det billigeste. flesk, lam, reinsdyr,elg osv er veldig gode fett og prot kilder. men dyrt!!

    Ikke noe brød poteter, osv.. så ja så å si veldig lite karbo.. å ja jeg har mye mer energi nå enn når jeg siste "vanlig": mye brød, juice men også litt kjøtt, egg osv. masse trykk, trente vekter i 2,5 timer på fredagen uten å være sulten etterpå en gang og fortsatt ha god energi.. (forutsatt store fett og prot måltider)
    Jeg bruker fettet som energikilde og ikke karbo. så null stress.

    Takk du:) kjørte en del mark før og ja nedtrekk, hantelroing osv. marken er nok best på tykkelse, men mener roing og nedtrekk med veldig "bygger" stil gir best vinger, asså at man kjenner hver rep i latsen og kjører sakte negativft osv..
    Honnr gitt av : jaadaa, 21. juli 2008, 13:52
    21  Bilder / Bilder av Medlemmene / Sv: sjans til å få bra kropp etterhvert? 20. juli 2008, 10:41
    Ja de fleste bruker den nok ikke mye pga flesteparten spessielt her i Norge mener mettet fett fra dyr er farlig, Og generelt holder de fleste seg unna mye fett, utenom litt plantefett som nøtter, olje og kosttilskudd som udos choise. Man bør egentlig bruke mest mettet fett, siden det hjelper med veksthormon og testosteron og generelt bedre hormonbalanse, som igjen er gunstig for musklel oppgang og fettnedgang

    Ja, blir vel litt som atkins ja, men man trenger rett og slett ikke stressse med kalori tellinger osv, det er viktigere i en kost med mye karbohydrater.

    Du kan rett og slett ete rimelig mye, alt sett fra ett perspektiv at man ikke stapper mat i seg så man kaster opp. 

    Du trenger strengt talt ikke mer enn 3-4 måltider per dag, spis deg god og mett for vært måltid, du vil føle deg vel, ha mer overskudd og kan gå mangfoldige timer uten mat. Et tips er å ha et stort kveldsmåltid, da vil kroppen bygge godt i løpet av natta og neste morgen kan du gå et par/tre timer uten mat, og på dette tidsrommet har du høy forbrenning, mye pga nå tærer kroppen på sitt eget fett siden den er vant til å bruke fett i maten som energi. Hadde du levd på mest karbohydrater ville også du forbrent en del på denne stunden, men i første omgang muskler og fett, og det er ikke optimalt.

    Jeg snakker av egen erfaring her, prøvd mye deffe metoder her i livet uten mye hell, gjør den ketogene kosten til en livsstil, da vil du se kroppen forandre seg positivft uten å gå noe særlig ned i vekt, siden muskelmassen holder seg eller blir bedre med trening i tillegg.

    Ps: ikke skyld på meg om du blir enda mer "damegal" av denne formen for mat, det blir jeg:)
    Honnr gitt av : jaadaa, 20. juli 2008, 12:26
    22  Bilder / Bilder av Medlemmene / Sv: sjans til å få bra kropp etterhvert? 19. juli 2008, 21:53
    Bulk er ikke optimalt med tanke på fett %, kjør ketogen diett(kun fett,prot og grønsaker), fettet går av samtidig som musklene vokser og styrken øker.

    Iallefall på meg:)

    Ps; bra kropp!
    Honnr gitt av : jaadaa, 20. juli 2008, 02:55
    23  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Fett-venn eller fiende? 17. juli 2008, 16:26
    Striden om fett fortsetter som et brennhett tema, og uenige eksperter forvirrer stadig befolkningen med sine høyst varierende kostholdsråd. Er det fettet som tar livet av oss, eller er flesk, smør og oljer selve nøkkelen til god helse og optimal prestasjon? Vi rydder opp i kaoset og gir deg verdifull kunnskap om fett.

    Helt siden etterkrigstida har vi vært vitne til propaganda der fett framstilles som et svært skummelt næringsstoff. Man ”fant ut” den gangen – og mange mener fortsatt – at fett er selve skurken som må fakkes i kampen mot dagens rekordhøye tilfeller av hjerte- og karsykdommer. Faktisk så står majoriteten i samfunnet vårt bak oppfatningen om at det er fett (fortrinnsvis mettet fett) som får blodårene våre til å tettes igjen, med konsekvenser som høyt blodtrykk, hjertesvikt, hjerteinfarkt, hjerneslag og andre blodpropper. Både staten, det offentlige helsevesenet og skolen forkynner denne sannheten etter beste evne, samtidig som frukt og grønt blir framstilt som selve redningen på den nedadgående folkehelsa. Det er med andre ord ikke rart at de fleste av oss har et anstrengt forhold til fettranden på svinekoteletten. Tette blodårer frister jo ikke noe særlig.

    Likevel har det helt siden teorien oppstod om at mettet fett fører til hjerte- og karsykdommer (som nå har etablert seg som et vitenskapelig faktum) alltid vært motstandere av dette synet. Det er heller ikke spesielt snodig, ettersom fett fram til moderne tid har vært menneskets viktigste energikilde gjennom historien, spesielt før jordbruket og dyrking av korn slo til for fullt. Også i dag ser vi at folkegrupper som lever på et tradisjonelt kosthold med mye fett, har en meget god helse sammenliknet med Norge og andre vestlige land. Eksempler på dette er folk bosatt rundt middelhavet (mye olivenolje), franskmenn (fete oster) og urgamle folkegrupper som eskimoer og indianere (dyrefett utgjør store deler av kosten)
    Den nå avdøde amerikanske legen, Robert Atkins, ble verdenskjent da han på 70-tallet lanserte sin diett mot overvekt og sykdom basert på et kosthold med mye fett, en del proteiner, men svært lite karbohydrater. I dag er Atkins-dietten kanskje enda mer kjent, og hans prinsipper har slanket tusenvis de siste 30 årene. Her i Norge har vi i dag en liten, men voksende gruppe som støtter et kosthold med mye fett, og mindre karbohydrater. Den mest kjente personligheten er nok professor i ernæring, Dag Viljen Poleszynski, og hans kolleger i magasinet Mat&Helse. I tillegg finnes det en rekke fagpersoner og terapeuter innenfor alternativ medisin som forfekter dette synet. Og sist men ikke minst alle de mennesker som har personlige erfaringer med å legge om kosten fra magert og rik på karbohydrater, til mer fett og proteiner. Disse rapporterer stadig om bedre helse og livskvalitet, samt en markant økning i fysiske og psykiske prestasjoner.


     
    Ulike typer fett
    ”Det er ikke ett fett!”. Nei, det er det ikke. Det er vanlig å skille mellom to typer fett: animalsk og vegetabilsk. Det ligger i navnet; animalsk fett er dyrefett, mens vegetabilsk fett er plantefett. Her råder det en svært vanlig misforståelse som går ut på at dyrefett og mettet fett er det samme, mens plantefett og marint fett (fisk og sjømat) inneholder kun umettede fettsyrer.
    Dette stemmer bare delvis. Det er slik at umettet fett finnes i både animalske og vegetabilske kilder. På samme måte består plantefett også av en del mettede fettsyrer. Palmeolje og kokosfett er to gode eksempler. Sistnevnte inneholder over 90% mettet fett, og er bestselger innen slanking i USA. Et paradoks for noen.
    Dyrefett er også rikt på umettede fettsyrer, f eks inneholder høyrygg av okse ca 50% umettede fettsyrer. Dermed kan vi feie den myten av banen.
    Forskjellen på mettet og umettet fett ligger i de kjemiske og fysiske egenskapene. Mettet fett er bygget opp av stabile molekyler som gjør at de tåler både lys, oksygen og høy varme godt. Umettede fettsyrer mangler en eller flere ”plasser” i sitt molekyl, opptrer derfor mer ustabilt og ødelegges raskere i møte med lys, varme og oksygen (harskning). Fordi mettede fettsyrer er bundet sterkere sammen, opptrer gode kilder til mettet fett som fast stoff i romtemperatur – som f eks kokosfett, smør og smult. Fett med størst innhold av umettede fettsyrer opptrer på sin side i flytende form (oljer).
    Hvilket fett kunne du tenke deg å bruke til steking?

    Sunt og usunt fett
    Det eneste ernæringseksperter er enige om når det kommer til fett, er behovet vårt for omega 3 og omega 6. Dette er essensielle fettsyrer som vi er nødt til å få tilført via maten for å unngå mangelsykdommer. Mengden er imidlertid definert som svært liten, og kan dekkes ved å innta noen få måltider med fet fisk i løpet av en uke eller tran/kosttilskudd.

    Man er også enige om skadevirkningene fra transfett, som er et bearbeidet fettstoff matvareindustrien bruker for å bedre holdbarheten i matvarer.
    Men når det kommer til fettets rolle som energikilde, og om det er slik at mettet fett er skadelig eller ikke, så klarer man ikke å komme til enighet.
    Mange synes det virker logisk at man blir feit av fett. ”Spiser man fett, så får man vel fett?” I tillegg kjøres det knallhardt på at fett er den energikilden som inneholder mest energi pr gram. Over dobbelt så mye som proteiner og karbohydrater. For dette med for mye energi i maten fastslås av de fleste ernæringsfysiologer og andre ”eksperter” å være selve svaret på overvekt. Man forenkler kroppen på nivå med en vedovn, og innbiller seg at så lenge folk bare spiser lite nok kalorier (uansett hvilken kilde!), så går man ned i vekt. Denne lærdommen viser stor mangel på forståelse av kroppens grunnleggende fysiologi, og har ført debatten om overvekt og helse inn på et fatalt feilspor.
    Faktisk så tyder det meste på at matens innhold av energi er ganske uvesentlig. Det som er viktig å vite noe om er hvordan matens tas opp, utnyttes og påvirker kroppen hormonelt.

    Hvordan fettet fungerer
    Som tidligere nevnt finnes det flere typer fett, og det hersker uenighet om hvilke typer som er bra eller dårlige. Naturen skiller ikke konsekvent på mettet og umettet fett. Begge typer forekommer både i animalsk og vegetabilsk føde. Likevel er sammensetningen mellom fettsyrer i animalsk og vegetabilsk mat ulik.
    I et vanlig norsk kosthold har karbohydrater – som utelukkende finnes i plantekost - blitt vår største energikilde. Dette er emner som generelt sett fordøyes lett og raskt, jo raskere desto høyere glykemisk indeks (stigning i blodsukker). Å tilføre kroppen rask og lett tilgjengelig energi kan være nyttig i sammenhenger der man havner i et fysisk energiunderskudd, slik at det er mulig å restituere seg raskere. Men trenger vi å restituere oss raskt fire ganger daglig med frokostblandinger, syltetøy, brød og andre karbohydratrike matvarer? Det er naturligvis forskjell på ”vennlige” karbohydrater i f eks bønner, og ”hissige” sukkerarter i hvetemel eller honning – for å ikke snakke om godteri. Likevel er svaret nei. Karbohydratene har nemlig dette til felles at de mer eller mindre får blodsukkeret til å stige, og er avhengig av insulin for å håndteres. Når insulinet har gjort jobben sin, og lagret sukkeret i cellene, leveren eller som fettvev, så starter problemet. Da synker igjen blodsukkeret, og du vil føle deg slapp, tom og kjenne sug etter mer. Men sulten er du ikke. Likevel blir du nødt til å ty til mat for å få opp blodsukkeret igjen, selv om du faktisk talt ikke er i underskudd av energi. Du vil på ny ty til en dose karbohydrater, og nå lagres enda mer som fett. Dermed er den onde sirkelen i gang: Sug. Lagre. Sug. Lagre. Imens rekker ikke du å forbrenne.
    I tillegg til at mye karbohydrater gir deg ubehag i form av stadig varierende blodsukker, har du også gått glipp av essensielle fettsyrer som fet kost ville gitt deg. Essensielle karbohydrater finnes ikke!
    Fett påvirker deg på en helt annen måte. Fordi fett ikke krever insulin for å forbrennes, får du knapt variasjoner i blodsukkeret. Dette gir deg jevn, langvarig og en behagelig energifølelse. Samtidig som du kan yte maksimalt. Det er også slik at fett gir deg større metthetsfølelse, og sjansen for overdreven spising blir derfor liten. Det er ikke slik at du føler deg mett når du har spist en viss mengde mat, men når kroppen har fått de næringsstoffene den trenger. Dette forklarer hvorfor du aldri kan spise deg god og mett på bare bananer. Den inneholder minimalt av de viktigste stoffene kroppen trenger.
    Fett er en glimrende energikilde, men det stopper ikke her. Når kroppen din venner seg til å forbruke fett som energikilde, øker den automatisk produksjonen av de enzymene som må til for å fordøye fettet. Disse enzymene bidrar også til at kroppen lettere omsetter eget fettvev til forbrenning, og du går ned i vekt.
    Så en stor hemmelighet for den som vil oppnå framgang: Fett er byggesteiner i flere anabole hormoner, som gir deg økt styrke, utholdenhet og vitalitet. Dine idrettsprestasjoner kan nå nye høyder, helt uten juks. La fettet bli din naturlige doping, med god helse som bivirkning!
     
    Fett – ja takk!
    Om det er riktig å fortsette med dagens norske standard i form av brød og poteter, eller la kostholdet inspireres av en tenkt steinalder-tilværelse; ja det er noe vi kan diskutere til vi blir både gule og blå. For det er ikke slik at alle som spiser tradisjonelt norsk blir fete eller syke. Dermed vil denne gruppen fortsatt stå standhaftig ved sitt matskap bestående av korn, grønnsaker og frukt. Kjøtt og fisk kommer i annen rekke, mens feit mat – og fremfor alt dyrefett – unngås så godt man kan.
    Diskusjonen fra et ”steinalder-ståsted”, dreier seg i hovedsak om hva som er optimal kost, og hvordan få bukt med dagens enorme utbredelse av livsstilssykdommer. Folk som absolutt vil leve magert skal få lov til det, men det er ikke noe klokt valg dersom man vil nå sitt fulle potensial både helsemessig og prestasjonsmessig.
    Når man til slutt bestemmer seg for om fet eller mager mat skal farge fremtiden, velger mange naturlig nok det offentligheten anbefaler. Men husk da at det finnes andre der ute med andre kunnskaper og erfaringer. Hva med å nullstille seg og tørre å prøve noe nytt? Kanskje er ikke all vitenskapen så riktig som du tror. Spesielt du som stadig mislykkes med slankingen eller du som har stagnert i treningen. Og ikke minst du som er syk. Historiene om folk som får hjelp av mat som kommer i naturens form og forhold, er mange og gledelige.
    Å bytte ut karbohydratene med fett er grovt sett hva det dreier seg om. Å redusere plantekosten og øke andelen animalsk kost (inkludert fisk) er en annen måte å forenkle det på. Mindre sukker, mer flesk. Mindre korn, mer smør. Mer kjøtt, ikke bare frukt.
    Fra naturens side er vegetabilsk kost kun sesongbetont, mens dyreføde er det som finnes tilgjengelig hele året, og er følgelig basisen i kostholdet. Hvis mennesket var genetisk tilpasset til å leve best som vegetarianere, hadde vi kun overlevd i moderne tid, der kommersielt jordbruk og import av varer sikrer oss føde gjennom hele året.
    Filosofien bak et urtidsinspirert kosthold er altså veldig enkel. Utallige erfaringer med denne kosten, og masse ny forskning støtter den samme oppfatningen: store deler av verden er på ville veier når det gjelder kosthold og sin streben etter bedre helse.

    Honnr gitt av : Prodigy92, 17. juli 2008, 16:37
    24  Generelt / Loggbok Online / Sv: Apaco trener mot 10.000 meter juli 2008. Ta SATS og bli med! (bilder s.88) 16. desember 2007, 12:00


    Hvor er Telemark? Langt fra Oslo? Går det tog til Ulefoss? Noen som skal kjøre til Ulefoss?
    [/quote]

    Telemark er nabokomunen til Buskerud, du bør kjøre fra oslo mot kongsberg, vidre til notodden så mot gvarv så vidre til ulefoss. Hele turen er kanskje ca 2,5 timer hvis du kjører i en grei fart.

    Tog går innom nordagutu fra oslo som er rundt en halvtime fra ulefoss med bil.
    Honnr gitt av : Apaco, 16. desember 2007, 12:01
    25  Kosthold / Kosthold og Ernæring / Sv: Hvordan er dette kostholdet? 07. november 2007, 22:29
    frokost: havregryn med h-melk kanel og litt honning, omlett(egg, paprika, skinke, stekt i ekte smør, ikke olje)

    lunsj: fisk/kjøtt (hvitt brød kommer du ikke langt med)

    før trening: kjøttdeig stekt i ektesmør, ha gjerne litt ost på og litt ketscup (nam)

    kvelds: GROVFTBRØD med smør og makrell i tomat, samt h-melk

    gjerne litt knasking i løpet av dagen av frukt og/eller grønsaker når du føler for det

    de andre måltida er vel greie nok, d har kanskje ikke allverdens med penger til mer kvalitetsmat heller...
    Honnr gitt av : Prodigy92, 07. november 2007, 23:29
    26  Kosthold / Kosthold og Ernæring / basis i kosthold er karbs. Jeg sier: bytt med Fett 20. juni 2007, 18:11
    Basisen i norsk kosthold er karbohydrater
    typisk norsk:

    froktost: brødmat
    lunch: brødmat
    middag: poteter
    kveldsmat: brødmat

    Får å forstå hva det beste er må man sette seg inn i naturenspremisser. Fra steinalderen  jaget menneske etter mat som ville dyr. Deretter spiste de kjøttet og fettet dette innholdt. I løpet av et år var det en liten tid hvor det fantes karbohydrater, som vokste naturlig opp og dette fikk de spise, men det var ikke noen basis i deres kosthold. Etter som tiden gikk slo mennesker seg ned og startet med gårsbruk, dyrke poteter etc. Her skjedde den store feilen!! Folk gikk mer til karborik mat...

    Jeg vil påstå at man blir syk av karbohydrater, man ser alle disse sykdommene som blomstrer nå om tiden og tidligere. Her er det karbohydratene som er den store fienden. Naturen vet best! Et eksempel er at kriminelle blir roligere av og spise omega 3 ogg fett, enn karbohydrater, kanskje verden ikke hadde vært så syk og voldelig hvis menneskene ikke hatt hatt disse svingningene i blodsukkeret.. og søtbehovet..?

    Gi kroppen din det den trenger dvs: Fett og proteiner
    Karbo kan/skal du bruke ved frokost og etter trening, da kroppen virkelig trenger det. Fett er den energikiden kroppen skal bruke til vanlig!

    Nemlig, fordi da gir kroppen lettere opp sitt eget fett, dessuten gir karbs en mer sukkersøte, slik at du bare må ha mer og mer og legger på deg som en vind, du blir sur og gretten og blodsukkeret går ned.

    Hvis man setter kjøtt/egg/fisk og fett til basisen i kosten vil du merke at du føler deg mye bedre, glad og en stabil energi!

    PS. Dette er ikke bare umettet fett, men også mettet fett er bra!

    men bruk gjerne grønnsaker og frukt som mellom måltid og karbs i noen måltider.




    Honnr gitt av : Missy-, 25. juni 2007, 13:56
    27  Generelt / Loggbok Online / Sv: Valesco trener mot Nybegynner 07! 18. juni 2007, 21:21
    Gratulerer med ny pers:)
    Honnr gitt av : AlexanderDGL, 18. juni 2007, 21:21
    Sider:
  • 1
  • 2
  • Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

    5 digge middager med cottage cheese

    Kosthold09.08.2021270

    Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
    Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
    Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

    5 fordeler med stående leggpress

    Trening28.06.202153

    Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!