Skrevet av Emne: Trenger meninger og tips på treningsprogrammet mitt :)  (Lest 9936 ganger)

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Dette er helt feil. Tror du virkerlig at du oppnår en ubalansert fysikk om du ikke inkluderer isolasjonsøvelser? Du bør nokk skaffe deg litt mer grunnleggende treningskunnskap før du utaler deg. Linær progresjon i øvelser som bøy, mark, benk, militærpress, chin-ups/pull-ups, roing/cleans og dips vil gi deg en fullstendig balansert fysikk. Dessuten kan man være nybegynner i flere år i denne sporten. Kom nettopp en veldig bra artikkel anngående treningsprogram. Her vises det eksempler på fullkroppsprogram, 2 splitt over 4 dager og 3 splitt over 6 dager.

http://treningsforum.no/php/art.php?id=1360


Ser helst at du trener noen år før du begynner å anbefale nybegynnere ting du ikke har prøvd ut/erfart enda. Ser på loggen din, du er 17 år og så og si nettopp begynt selv. Er enig i deg at ingen isolasjonsøvelser kan slå baseøvelser. Men disse prinnsippene gjelder ikke absolutt alle.. mange har problemer med å få armene å vokse - mange har fått bedre resultater med å legge til isolasjonsøvelser for biceps/triceps og andre muskelgrupper du evt. sliter med.
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Poenget er at det tar en god stund før det synlig kommer frem at enkelte muskelgrupper henger etter. Så lenge du har progresjon i de grunnleggende løftene, så blir de aktuelle muskelgruppene den enkelte øvelsen stimulerer både sterkere/større. Å legge mer vekt på enkelte muskelgrupper i starten, mener jeg bare er tull - det kan du gjøre senere når du har et solid grunnlag.

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Poenget er at det tar en god stund før det synlig kommer frem at enkelte muskelgrupper henger etter. Så lenge du har progresjon i de grunnleggende løftene, så blir de aktuelle muskelgruppene den enkelte øvelsen stimulerer både sterkere/større. Å legge mer vekt på enkelte muskelgrupper i starten, mener jeg bare er tull - det kan du gjøre senere når du har et solid grunnlag.


Joda, jeg ser den! Smiley

Eneste jeg mener er at det varierer litt fra person til person.
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget Lillelotte

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 819
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 819

Hmm..oki, men hvor lenge mener du at man er i "startfasen?"

Du har forresten noen gode poeng Kris70 Smiley  bodybuilder

Og er det i grunn noen forskjell mellom jente og gutt her?


Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Hmm..oki, men hvor lenge mener du at man er i "startfasen?"

Du har forresten noen gode poeng Kris70 Smiley  bodybuilder

Og er det i grunn noen forskjell mellom jente og gutt her?


Akkuratt de samme prinsippene gjelder. Jeg vil anbefale deg å komme i gang med stronglifts - veldig bra program og nettisden har mye bra lesestoff om både trening og kosthold.

http://stronglifts.com/strength-training-for-women/

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/


Utlogget Dark iron.

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 46
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 46

Poenget er at det tar en god stund før det synlig kommer frem at enkelte muskelgrupper henger etter. Så lenge du har progresjon i de grunnleggende løftene, så blir de aktuelle muskelgruppene den enkelte øvelsen stimulerer både sterkere/større. Å legge mer vekt på enkelte muskelgrupper i starten, mener jeg bare er tull - det kan du gjøre senere når du har et solid grunnlag.

Når det endelig for det utrente øye kommer frem at en muskelgruppe eller/og et av hodene på en muskel henger etter. Så kan det ta flere år og rette opp. Fra min personlige erfaring har de fleste nybegynnere muskelgrupper som er mye mer dominerende enn andre.



Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Når det endelig for det utrente øye kommer frem at en muskelgruppe eller/og et av hodene på en muskel henger etter. Så kan det ta flere år og rette opp. Fra min personlige erfaring har de fleste nybegynnere muskelgrupper som er mye mer dominerende enn andre.
Så lenge du kjører et bra program som stronglifts, vil ingen muskelgrupper henge etter i en så stor grad at det tar flere år å rette det opp. Det skal usedvanlig dårlig programmering til for at dette skal skje. Knebøy og markløft kjører lår muskulaturen + korsrygg, benkpress, militærpress og dips kjører bryst, skuldre og triceps, chin-ups, pull-ups og stangroing kjører lats/biceps. Hele kroppen blir trent, slik at du oppnår en veltrent, balansert fysikk.

Utlogget FX!

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 255

Så lenge du kjører et bra program som stronglifts, vil ingen muskelgrupper henge etter i en så stor grad at det tar flere år å rette det opp. Det skal usedvanlig dårlig programmering til for at dette skal skje. Knebøy og markløft kjører lår muskulaturen + korsrygg, benkpress, militærpress og dips kjører bryst, skuldre og triceps, chin-ups og pull-ups og stangroing kjører lats/biceps. Hele kroppen blir trent, slik at du oppnår en veltrent, balansert fysikk.

Si meg, at en som makser 50 kg i benken slenger ut råd i hytt og pine er vel litt... spesielt. Ikke har du gode resultater å vise til, ikke gode løft og ikke har du trent lenge heller. Hvordan kan du da være så bastant?
1x200 mark
1x110 benk
1x155 bøy
1x80 millitærpress

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Hva mener du er feil av det jeg nettopp sa? Man kan erkjenne seg bra kunnskap om trening selv om man ikke løfter 100kg i benk vettu.

Utlogget FX!

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 255

Hva mener du er feil av det jeg nettopp sa? Man kan erkjenne seg bra kunnskap om trening selv om man ikke løfter 100kg i benk vettu.

Les innlegget mitt igjen.
Du har trent en veldig kort periode, men innrømmer deg selv så mye kunnskap? Du har sannsynligvis lest litt på noen sider og har dermed bestemt at det skal være "fasiten".
Kom tilbake etter noen år med hard trening og fortell meg hvordan det gikk. Ikke alle er skapt likt, ikke alle får supre resultater av 5x5, programmet er ikke magisk og det finnes mange andre programmer som kan fungerer bedre enn dette. Det er jo bare noen treningsøvelser som er satt sammen? Det er dog ett bra program, ikke noe tvil om det, men det er alltid noe som kan fungere bedre. Selv vokste jeg på GVT, men anbefaler det ikke ( jeg tror dog jeg er unntaket, da mange stagnerer fort der )

Hvordan vet DU at ingen muskelgrupper vil henge etter? Har du prøvd det lenge? Eller er det hearsay du driver med?
1x200 mark
1x110 benk
1x155 bøy
1x80 millitærpress

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Når du er nybegynner, så øker du i styrke/muskelmasse nesten samme hva du gjør. Som du sier, så er det alltid noe som vil fungere bedre enn andre ting. Jeg anbefaler stronglifts 5x5 fordi det har gitt resultater for tusenvis av folk og ser derfor ingen grunn til at det ikke vil fungere for trådstarter.

Hvordan kan en muskelgruppe henge etter, så lenge du har progresjon i den aktuelle øvelsen som stimulerer den muskelgruppen?

Celdiir

  • Gjest
Hvordan kan en muskelgruppe henge etter, så lenge du har progresjon i den aktuelle øvelsen som stimulerer den muskelgruppen?

Men cluet her er jo at man på det sterkeste frarådes fra å vike fra cookie-cutter programmene, selv når det gjelder de mest trivielle tingene, og dermed kanskje ikke får muligheten å trene enkelte muskelgrupper optimalt.

Fåkke lov å trene skråbenk selv om man har droopy pecs eller får vondt av flatbenk. Da er man wack og ghey, og tror man vet bedre enn Rippetoe enda Rippetoe aldri har møtt deg og vet hvordan du ser ut.  Cry

La meg få komme med et eksempel som vedrører vår verste "fiende" - biceps:
Chin-ups er en knall øvelse. På min topp 5 liste, og er bestandig med i mine programmer. Men det er lats som jobber hardest her. Det er lats som feiler. Altså, det er lats som oppnår mest muskelfiberaktivering og utmattelse - to grunnpillarer for hypertrofi. Biceps bidrar så klart og får trening, men ikke like mye som lats. Dette vil kunne føre til en ubalanse over tid.
Bicepscurls vil bøte på dette. Det er forskjell på å få treningsstimuli og på å få optimal treningsstimuli.
Du kan ro og chinse så mye du bare vil, men drar du med ryggen så er det masse god ryggtrening på gang, men bare masse ok/sånn-der bicepstrening.

Altså:
Progresjon i chin-ups = bredere rygg og større biceps
Progresjon i chin-ups + scottcurl med kabel = bredere rygg og enda større biceps

Og om nå rygg og biceps var i helt perfekt harmoni, hva er galt med å ville ha enda litt større armer i relasjon til ryggen? C'mon... armer er tøft.  Wink

Det er selvfølgelig fint at folk har gode programmer, men gode programmer er nå uansett fleksible. Eventuelle feil man gjør går nå uansett bare ut over en selv.

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Men cluet her er jo at man på det sterkeste frarådes fra å vike fra cookie-cutter programmene, selv når det gjelder de mest trivielle tingene, og dermed kanskje ikke får muligheten å trene enkelte muskelgrupper optimalt.

Fåkke lov å trene skråbenk selv om man har droopy pecs eller får vondt av flatbenk. Da er man wack og ghey, og tror man vet bedre enn Rippetoe enda Rippetoe aldri har møtt deg og vet hvordan du ser ut.  Cry

La meg få komme med et eksempel som vedrører vår verste "fiende" - biceps:
Chin-ups er en knall øvelse. På min topp 5 liste, og er bestandig med i mine programmer. Men det er lats som jobber hardest her. Det er lats som feiler. Altså, det er lats som oppnår mest muskelfiberaktivering og utmattelse - to grunnpillarer for hypertrofi. Biceps bidrar så klart og får trening, men ikke like mye som lats. Dette vil kunne føre til en ubalanse over tid.
Bicepscurls vil bøte på dette. Det er forskjell på å få treningsstimuli og på å få optimal treningsstimuli.
Du kan ro og chinse så mye du bare vil, men drar du med ryggen så er det masse god ryggtrening på gang, men bare masse ok/sånn-der bicepstrening.

Altså:
Progresjon i chin-ups = bredere rygg og større biceps
Progresjon i chin-ups + scottcurl med kabel = bredere rygg og enda større biceps

Og om nå rygg og biceps var i helt perfekt harmoni, hva er galt med å ville ha enda litt større armer i relasjon til ryggen? C'mon... armer er tøft.  Wink

Det er selvfølgelig fint at folk har gode programmer, men gode programmer er nå uansett fleksible. Eventuelle feil man gjør går nå uansett bare ut over en selv.

Problemet med bicepscurls er jo at det er vansklig å legge in progresjon. De fleste ligger på samme vekt over lang tid - altså da er det ingen vits uansett.
Bicepscurl + mye roing/Chins osv kan lett føre til overkill i diverse fullkroppsprogram. Så man bør begrense det litt.
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget Excentric

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 113

Jeg synes at erfaring med programmet er minstekravet for å gjøre endringer. Kjør programmet som der i et par måneder - finner du ut at biceps henger etter så legger du inn et par sett curls.

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Les innlegget mitt igjen.
Du har trent en veldig kort periode, men innrømmer deg selv så mye kunnskap? Du har sannsynligvis lest litt på noen sider og har dermed bestemt at det skal være "fasiten".
Kom tilbake etter noen år med hard trening og fortell meg hvordan det gikk. Ikke alle er skapt likt, ikke alle får supre resultater av 5x5, programmet er ikke magisk og det finnes mange andre programmer som kan fungerer bedre enn dette. Det er jo bare noen treningsøvelser som er satt sammen? Det er dog ett bra program, ikke noe tvil om det, men det er alltid noe som kan fungere bedre. Selv vokste jeg på GVT, men anbefaler det ikke ( jeg tror dog jeg er unntaket, da mange stagnerer fort der )

Hvordan vet DU at ingen muskelgrupper vil henge etter? Har du prøvd det lenge? Eller er det hearsay du driver med?

Du skal ha honnør for den Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!