Skrevet av Emne: Deffing av personer med lav BMI?  (Lest 3470 ganger)

Utlogget Stefan0

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

  • Uforklarlig
Deffing av personer med lav BMI?
« : 28. august 2010, 17:15 »
Hei!

Har ei dame som begynte å trene i vinter. Hun var på den tiden bare 40 kilo, og 166 høy. Hun er nå gått opp til 50 kilo, men pågrunn av hennes "bulkeperiode" hvor hun nesten bare spiste sjit-mat, har hun fått en del flesk med på kjøpet. Hun har såklart også fått muskler, men problemet for henne er at hun har fått en del appelsinhud, pluss fett på siden av magen som stikker litt ut.

Hun har nylig begynt å jogge kardio 3 ganger i uken, i tillegg til de vanlige 3 ganger styrkeøktene (ryp). Hun har også begynt å spise måltider med mer proteiner. Enkelte plasser på kroppen ligger hun på 27%fett (målt i tn.no`s fettklype), men måler man i bmi vil man få streng beskjed om at hun må legge på seg.

Har hørt at appelsinhud er noe som sprer seg. Vil det være lurest for henne og fjerne det lille ektra med jogging + bedre kosthold (tiltross lav bmi), og heller vente med å legge på seg til fett% har gått litt ned? Altså en liten deff for å unngå evt å få mer appelsinhud?

Målet hennes er å nå 55kg, men i "ren" muskelmasse (altså være 55 & stram).
Hun er selv ganske frustrert over å endelig ha klart å ha lagt på seg, og må nå evt gå ned i vekt.

Om du har noen tips, forslag, kommentarer eller smarte ord, skrik ut!

mvh
Stef

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #1 : 28. august 2010, 17:20 »
Deffing av personer med lav BMI er egentlig ikke så forskjellig fra deffing med personer med høy BMI. Den viktigste forskjellen er at kaloriunderskuddet må være lavt siden de ikke kan frigjøre like mye fett som en tyngre person med mer fettmasse totalt.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #2 : 29. august 2010, 21:25 »
Deffing av personer med lav BMI er egentlig ikke så forskjellig fra deffing med personer med høy BMI. Den viktigste forskjellen er at kaloriunderskuddet må være lavt siden de ikke kan frigjøre like mye fett som en tyngre person med mer fettmasse totalt.
Ja, men en jente som tydeligvis har vært alt for tynn for ikke så lenge siden bør vel ta vektnedgangen rolig og gradvis..? Mulig jeg har misforstått det du sier
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #3 : 29. august 2010, 21:34 »
Jeg har lite å tilføye diskusjonen, men jeg synes allikevel det er relevant å få frem at Body Mass Index og alt som relaterer seg til Body Mass Index, ikke er annet enn svada, og også muligens piss. Sånn. Der sa jeg det.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #4 : 29. august 2010, 21:43 »
Jeg har lite å tilføye diskusjonen, men jeg synes allikevel det er relevant å få frem at Body Mass Index og alt som relaterer seg til Body Mass Index, ikke er annet enn svada, og også muligens piss. Sånn. Der sa jeg det.
For en bodybuilder er det svada, men det er heller ikke dette BMI er laget for/til.
BMI er faktisk den enkleste måten for å se ca vekt/overvekt-status på en hel befolkning, og måle dette over tid.

Tipper du også synes skatter og avgifter er tull? ;-)
Passion trumps fucking everything!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #5 : 29. august 2010, 21:58 »
For en bodybuilder er det svada, men det er heller ikke dette BMI er laget for/til.
BMI er faktisk den enkleste måten for å se ca vekt/overvekt-status på en hel befolkning, og måle dette over tid.

Tipper du også synes skatter og avgifter er tull? ;-)
Demografi og individ er to forskjellige ting. Å rangere en person etter høye eller lave BMI poeng sier ingenting om hvorvidt et enkeltindivid har for mye spekk / for lite spekk på kroppen.

...ehm jeg tipper du foretrekker farris fremfor cola når du er på kafé...?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #6 : 29. august 2010, 22:32 »
Ja, men en jente som tydeligvis har vært alt for tynn for ikke så lenge siden bør vel ta vektnedgangen rolig og gradvis..? Mulig jeg har misforstått det du sier

Folk som veier lite burde gå ned rolig og gradvis uansett. Ser ikke helt hvorfor hun fysiologisk sett skal være mer forsiktig hvis du hun har pleid å vært for tynn. Psykologisk derimot aaaner jeg ikke.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #7 : 29. august 2010, 22:36 »
Demografi og individ er to forskjellige ting. Å rangere en person etter høye eller lave BMI poeng sier ingenting om hvorvidt et enkeltindivid har for mye spekk / for lite spekk på kroppen.

...ehm jeg tipper du foretrekker farris fremfor cola når du er på kafé...?
Jepp det sier ikke noen om et enkeltindivid, men det sier noe om en stor gruppe. ;-)

Og jeg foretrekker en stor kopp kaffe:)
Passion trumps fucking everything!

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #8 : 29. august 2010, 22:46 »
Hei!

Har ei dame som begynte å trene i vinter. Hun var på den tiden bare 40 kilo, og 166 høy. Hun er nå gått opp til 50 kilo, men pågrunn av hennes "bulkeperiode" hvor hun nesten bare spiste sjit-mat, har hun fått en del flesk med på kjøpet. Hun har såklart også fått muskler, men problemet for henne er at hun har fått en del appelsinhud, pluss fett på siden av magen som stikker litt ut.

Hun har nylig begynt å jogge kardio 3 ganger i uken, i tillegg til de vanlige 3 ganger styrkeøktene (ryp). Hun har også begynt å spise måltider med mer proteiner. Enkelte plasser på kroppen ligger hun på 27%fett (målt i tn.no`s fettklype), men måler man i bmi vil man få streng beskjed om at hun må legge på seg.

Har hørt at appelsinhud er noe som sprer seg. Vil det være lurest for henne og fjerne det lille ektra med jogging + bedre kosthold (tiltross lav bmi), og heller vente med å legge på seg til fett% har gått litt ned? Altså en liten deff for å unngå evt å få mer appelsinhud?

Målet hennes er å nå 55kg, men i "ren" muskelmasse (altså være 55 & stram).
Hun er selv ganske frustrert over å endelig ha klart å ha lagt på seg, og må nå evt gå ned i vekt.

Om du har noen tips, forslag, kommentarer eller smarte ord, skrik ut!

mvh
Stef

Jeg ville vært skeptisk til en ren "deff" ut i fra hva du forteller her, altså jeg ville ikke anbefalt det til vedkommende uten å først ha pratet med henne. Dersom hun faktisk er avbalansert og fornuftig, så kan det gå bra med en liten "deff" (i gåseøyne, ettersom en ordentlig deff er litt mer hårete enn hva Ola Dunk ser for seg). Om hun ikke er det, så bør hun være klar over at en deff kan være sterk kost for psyken - både på grunn av kroppsfokuset men også hormonelt sett..

Det jeg ville anbefalt, ut i fra hva du forteller, er ikke noen konkret deff, men heller et fornuftig kosthold og fortsatt trening. Kontroll over kaloriene vil være viktig, ettersom en fortsatt fint kan legge på seg selv om en spiser "sunt". Dette vil ikke være entydig med å telle kalorier, men en viss formening om hvor mye energi hun inntar bør ikke være noe problem. Når dette er gjort, så er det bare å starte på et visst nivå - og holde seg der i noen uker for å se hvordan utviklingen går (viktig å ikke justere hurtig - vent ca 3 uker mellom hver justering).

Etter hvert så bør fysikken forbedres og strammes opp. Dette kan (og bør) ta en stund - og da vil problemene hun har nå (appelsinhud, fettprosent og lav vekt) forsvinne av seg selv.

Kan også legge til at appelsinhud (og cellulitter) ikke er noe slags smittsom greie som sprer seg selv, men er et resultat av fettprosenten og kroppssammensetningen hennes. Dette løses altså ikke med fete kremmer og andre lure løsninger. Skriver kun dette etter en underlig formuligering i innlegget ditt.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #9 : 29. august 2010, 23:01 »
Kan jo også være en idè å lese denne artikkelen: Smiley

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=887

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #10 : 29. august 2010, 23:13 »
Ola Dunk

Kjenner du denne Ola? Hører noe om ham ganske ofte, men har aldri sett bilder eller film av at han faktisk eksisterer.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #11 : 30. august 2010, 02:38 »
Kjenner du denne Ola? Hører noe om ham ganske ofte, men har aldri sett bilder eller film av at han faktisk eksisterer.

Hehe.. Har du skiftet navn til Ryu - street fighter karen? Selv syns jeg E.Honda var imponerende kjapp til å være så tjukk..

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Deffing av personer med lav BMI?
« #12 : 30. august 2010, 12:38 »
Hehe.. Har du skiftet navn til Ryu - street fighter karen? Selv syns jeg E.Honda var imponerende kjapp til å være så tjukk..


Ja, er på bulk Grin Rask er jeg og, dama mi sier at ingen umulig kan være fortere ferdig.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!