Skrevet av Emne: Lavkarbo er farlig, ketose spiser musklene dine, og fasting spiser musklene dine  (Lest 40397 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Jeg startet på min bachelor i ernæring ved en høyskole i Oslo forrige torsdag. Hittil har vi hatt cellelære, og har såvidt begynt på biokjemi.

I dag lærte vi om mitokondriet inne i cella. Dannelse av ATP osv.

Så kom jo dette opp da. Lavkarbo osv., ketose osv... Jeg husker ikke helt hvor det startet, men det begynte med at foreleseren sa "og nå snart, skal vi prate om hvorfor det ikke er så lurt å hoppe over frokost". Her ble jeg litt skeptisk. Han la frem et eksempel hvor han sa "hvis for eksempel en av dere ikke har spist siden i går kveld (som jeg ikke hadde, siden jeg driver med IF), så er nå glykogenlagrene deres tomme. Hvor får kroppen energien fra? Den begynner å spise av musklene. Den omdanner aminosyrer til acetyl-coa, og videre til ATP gjennom sitronsyresyklusen etc. (de som skjønner hva jeg prater om, vet sikkert også svaret på spørsmålet mitt). Dette kan ikke gjøres med fett."

Videre sa han at hvis man ikke spiste karbohydrater, vil kroppen begynne å lage glukose av proteiner. Dette gjorde den ikke med fett. Kroppen foretrakk også aminosyrene som allerede var på kroppen, han nevnte bla. at de forgrenede aminosyrene (som jeg går utifra er leucin, isoleucin og valine?). Så hvis du spiste proteiner, så ville ikke det hjelpe noe særlig, siden kroppen allikevel foretrakk proteinene som allerede var lagret på kroppen (dvs. musklene).

Jeg husker ikke mye av akkurat det, hele temaet var noe jeg spurte ham om i pausen, så jeg fikk ikke notert noe særlig av det.

Videre nevnte han at da kroppen begynte å produsere ketoner, var dette kjempefarlig. Det var kroppens "last resort", og var som regel forbeholdt folk som sultet.

Hva betyr dette? Hvor lang tid tar det før glykogenlagrene i kroppen går tomme? Jeg har også forstått det som at kroppens foretrukne brensel er:
1. Karbo
2. Fett
3. Aminosyrer
Han forklarte det som om det var sånn:
1. Karbo
2. Aminosyrer
3. Fett
Dette i kontekst av fasting, eller det å ikke spise frokost.

Hovedpunkt:
Kroppen kan ikke lage glukose av fett, derfor brenner den musklene dine hvis du ikke spiser karb.
Fasting gjør også at kroppen spiser av musklene, siden den ikke kan lage glukose ut av fett (hjernen trenger jo glukose).
Dette har jeg glemt å nevne over, men ifølge forelseren er ketolysestadiet er kjempefarlig, siden dette gjør ph verdien i blodet sur, og du kan bla. får kaliumforgiftning?HuhHuhHuh

Jeg blir veldig forvirret av dette her. Og jeg føler ikke for å "jatte med" når det er snakk om en bachelorgrad. Hvordan kan jeg bevise at f.eks fasting ikke spiser musklene dine? Jeg har lett etter studier, men jeg finner ikke noe særlig, aner ikke hvor jeg skal lete.

Kommer sannsynligvis også til å endre denne posten litt etterhvert når jeg husker mer.

EDIT: Ser nå at dette ble en voldsomt rotete post, men jeg håper noen skjønner hva jeg mener.
EDIT2: Jeg kan også nevne at fyren ikke er særlig utdannet innen ernæring. Første året på ernæring er det samme som medisin grunnfag, altså anatomi/fysiologi/patologi. Men det er da fortsatt litt på trynet å nevne sånne ting, selv om det ikke er pensum? Eller?

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Han er jo helt på bærtur.

Det finnes en rekke studier på ketose som viser at deltagerene ikke bare beholder muskelmassen, men de går også opp i muskelmasse, og dette på kaloriunderskudd.

At en sånn sopp i det hele tatt får undervise er helt latterlig, dette burde du virkelig ta opp med ledelsen eller lignende. Men da må du huske på at du har lest deg opp på emnet, og det du postulerer er basert på vitenskapelige studier.

Du kan jo tenke deg selv, hvis det han foredro om var tilfellet, hvordan i svarte klarer da innuittene å overleve, hvordan klarte en gruppe mennesker å reise på tvers av amerika når de kun spiste buffalo kjøtt, hvordan i huleste kunne mennesket ha utviklet seg til det det er i dag, hvis de ikke kunne overleve lengre perioder uten karbohydrater? Hva med istiden, hva med vinter og mindre fruktbare områder? Mennesket er utrolig tilpassningsdyktig, men hvis vi skal tro foreleseren din så må vi spise karbohydrater til frokost middag og kvelds ellers så setter man sitt eget liv i fare,l atterlig.

Det som er tilfellet er at kroppen trenger en viss mengde glukose selv når det er ketoner i blodet, dette kan tilføres via protein gjennom kosten.
You know I like your style, I really do.

Utlogget Mathi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

  • Steinløfting i fjæra
Trangsynt tulling... Vis han siden http://www.leangains.com

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Han er jo helt på bærtur.

Det finnes en rekke studier på ketose som viser at deltagerene ikke bare beholder muskelmassen, men de går også opp i muskelmasse, og dette på kaloriunderskudd.

At en sånn sopp i det hele tatt får undervise er helt latterlig, dette burde du virkelig ta opp med ledelsen eller lignende. Men da må du huske på at du har lest deg opp på emnet, og det du postulerer er basert på vitenskapelige studier.

Du kan jo tenke deg selv, hvis det han foredro om var tilfellet, hvordan i svarte klarer da innuittene å overleve, hvordan klarte en gruppe mennesker å reise på tvers av amerika når de kun spiste buffalo kjøtt, hvordan i huleste kunne mennesket ha utviklet seg til det det er i dag, hvis de ikke kunne overleve lengre perioder uten karbohydrater? Hva med istiden, hva med vinter og mindre fruktbare områder? Mennesket er utrolig tilpassningsdyktig, men hvis vi skal tro foreleseren din så må vi spise karbohydrater til frokost middag og kvelds ellers så setter man sitt eget liv i fare,l atterlig.

Det som er tilfellet er at kroppen trenger en viss mengde glukose selv når det er ketoner i blodet, dette kan tilføres via protein gjennom kosten.
Det er da flere ernæringsfysiologer som mener at karbo er essensielt (dette har forresten forelseren min sagt), jeg tror dette er noe spesielt som mange tar feil av. Jeg vet han har kompetanse, men dette er det eneste jeg har stusset på som han har sagt hittil. Og bare for å nevne det, så har jeg aldri hørt én eneste ernæringsfysio (utenom på nett) nevne at måltidsfrekvens ikke spiller noen rolle, eller at du ikke har behov for karbo.

Da jeg spurte ham om dette, sa jeg jo f.eks at det ikke er naturlig for mennesket å spise hver tredje eller fjerde time. Det virker jo som om det er essensielt å f.eks spise frokost hvis man skal følge logikken i at glykogenlagrene går tomme over natten osv.

Jeg fant denne og denne, men jeg vet ikke om det er relevant?

Noe annet jeg også stusset på, var at han trakk konklusjonen "fasting spiser muskler/keto spiser muskler" ut av ATP-dannelsen alene. Det er jo flere hormoner bla. som spiller en rolle her? Man kan ikke hevde at fasting/keto spiser muskler ved å se på mitokondriumet i cellen alene? Eller er jeg på bærtur?

Jeg synes bare det er interessant å diskutere det, jeg er ikke ute etter å "ta" foreleseren eller noe sånt. Men hvis han er helt på bærtur, så bør det som du sier, sies ifra til ledelsen om dette. Men da trenger jeg ben å stå på!

Dette med inuitter osv. er jeg veldig klar over, og det bør jo ha god slagkraft.

EDIT: Litt skrivefeil her og der, rettet litt. Har også endret på førsteposten.

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Det er da flere ernæringsfysiologer som mener at karbo er essensielt (dette har forresten forelseren min sagt), jeg tror dette er noe spesielt som mange tar feil av. Jeg vet han har kompetanse, men dette er det eneste jeg har stusset på som han har sagt hittil. Og bare for å nevne det, så har jeg aldri hørt én eneste ernæringsfysio (utenom på nett) nevne at måltidsfrekvens ikke spiller noen rolle, eller at du ikke har behov for karbo.

Da jeg spurte ham om dette, sa jeg jo f.eks at det ikke er naturlig for mennesket å spise hver tredje eller fjerde time. Det virker jo som om det er essensielt å f.eks spise frokost hvis man skal følge logikken i at glykogenlagrene går tomme over natten osv.

Jeg fant denne og denne, men jeg vet ikke om det er relevant?

Noe annet jeg også stusset på, var at han trakk konklusjonen "fasting spiser muskler/keto spiser muskler" ut av ATP-dannelsen alene. Det er jo flere hormoner bla. som spiller en rolle her? Man kan ikke hevde at fasting/keto spiser muskler ved å se på mitokondriumet i cellen alene? Eller er jeg på bærtur?

Jeg synes bare det er interessant å diskutere det, jeg er ikke ute etter å "ta" foreleseren eller noe sånt. Men hvis han er helt på bærtur, så bør det som du sier, sies ifra til ledelsen om dette. Men da trenger jeg ben å stå på!

Dette med inuitter osv. er jeg veldig klar over, og det bør jo ha god slagkraft.

EDIT: Litt skrivefeil her og der, rettet litt. Har også endret på førsteposten.

Karbohydrater er det eneste næringsstoffet som ikke er essensielt, fett og protein derimot er essensielt. Mange med epilepsi blant annet lever på en ketogen diett, ettersom dette har dokumentert effekt mot anfall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet#Epilepsy

Her er en del info om ketose sett i et positivt lys.

http://www.ispub.com/ostia/index.php?xmlFilePath=journals/ijnw/vol4n2/diet.xml#h2-0

Det man må huske på at verden er styrt av penger, og den moderne vestlige diet baserer seg i hovedsak på korn og karbohydrater, så naturlignok kommer det til å være motstand mot lavkarbo. Når jeg var yngre, var jeg vokst opp til å tro at karbohydrater var det viktigste man kunne få i seg, og det å ikke spise mye karbohydrater trodde jeg var direkte skadelig. Jeg vil våge å påstå at jeg nærmest var hjernevasket, for min overbevisning var i allefall ikke basert på fornuft og vitenskap.

Jeg har lest flere studier der personer som har gått på en ketogen diett, ikke bare har gått ned i vekt, men også har opplevd å ha mer energi og være i bedre humør, enn de som også gikk ned i vekt men spiste en god del karbo.

Det er ikke farlig å spise karbohydrater, og mange fungerer bra på kosthold med mye karbohydrater, men det er veldig lett å spise for mye av det i dagens samfunn fylt med brød, bakst, korn, ris, søtsaker og frukter som har blitt avlet frem til å inneholde unaturlig mye sukker. Frukten man kjøper i butikken i dag er jo så søt, at det nærmest er godteri som vokser på trær.

Livsstilsykdommer har jo blitt en landeplage, og en enkel løsning er å velge lavkarbo.

Men hvis du tar det opp, bør du ta det opp med foreleseren. Ingen grunn til å gå bak ryggen på han, men det er jo urovekkende at personen overhodet ikke vet hva han snakker om.
You know I like your style, I really do.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Karbohydrater er det eneste næringsstoffet som ikke er essensielt, fett og protein derimot er essensielt. Mange med epilepsi blant annet lever på en ketogen diett, ettersom dette har dokumentert effekt mot anfall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet#Epilepsy

Her er en del info om ketose sett i et positivt lys.

http://www.ispub.com/ostia/index.php?xmlFilePath=journals/ijnw/vol4n2/diet.xml#h2-0

Det man må huske på at verden er styrt av penger, og den moderne vestlige diet baserer seg i hovedsak på korn og karbohydrater, så naturlignok kommer det til å være motstand mot lavkarbo. Når jeg var yngre, var jeg vokst opp til å tro at karbohydrater var det viktigste man kunne få i seg, og det å ikke spise mye karbohydrater trodde jeg var direkte skadelig. Jeg vil våge å påstå at jeg nærmest var hjernevasket, for min overbevisning var i allefall ikke basert på fornuft og vitenskap.

Jeg har lest flere studier der personer som har gått på en ketogen diett, ikke bare har gått ned i vekt, men også har opplevd å ha mer energi og være i bedre humør, enn de som også gikk ned i vekt men spiste en god del karbo.

Det er ikke farlig å spise karbohydrater, og mange fungerer bra på kosthold med mye karbohydrater, men det er veldig lett å spise for mye av det i dagens samfunn fylt med brød, bakst, korn, ris, søtsaker og frukter som har blitt avlet frem til å inneholde unaturlig mye sukker. Frukten man kjøper i butikken i dag er jo så søt, at det nærmest er godteri som vokser på trær.

Livsstilsykdommer har jo blitt en landeplage, og en enkel løsning er å velge lavkarbo.

Men hvis du tar det opp, bør du ta det opp med foreleseren. Ingen grunn til å gå bak ryggen på han, men det er jo urovekkende at personen overhodet ikke vet hva han snakker om.
Legg til denne, så får du svar
http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Karbohydrater er det eneste næringsstoffet som ikke er essensielt, fett og protein derimot er essensielt. Mange med epilepsi blant annet lever på en ketogen diett, ettersom dette har dokumentert effekt mot anfall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet#Epilepsy

Her er en del info om ketose sett i et positivt lys.

http://www.ispub.com/ostia/index.php?xmlFilePath=journals/ijnw/vol4n2/diet.xml#h2-0

Det man må huske på at verden er styrt av penger, og den moderne vestlige diet baserer seg i hovedsak på korn og karbohydrater, så naturlignok kommer det til å være motstand mot lavkarbo. Når jeg var yngre, var jeg vokst opp til å tro at karbohydrater var det viktigste man kunne få i seg, og det å ikke spise mye karbohydrater trodde jeg var direkte skadelig. Jeg vil våge å påstå at jeg nærmest var hjernevasket, for min overbevisning var i allefall ikke basert på fornuft og vitenskap.

Jeg har lest flere studier der personer som har gått på en ketogen diett, ikke bare har gått ned i vekt, men også har opplevd å ha mer energi og være i bedre humør, enn de som også gikk ned i vekt men spiste en god del karbo.

Det er ikke farlig å spise karbohydrater, og mange fungerer bra på kosthold med mye karbohydrater, men det er veldig lett å spise for mye av det i dagens samfunn fylt med brød, bakst, korn, ris, søtsaker og frukter som har blitt avlet frem til å inneholde unaturlig mye sukker. Frukten man kjøper i butikken i dag er jo så søt, at det nærmest er godteri som vokser på trær.

Livsstilsykdommer har jo blitt en landeplage, og en enkel løsning er å velge lavkarbo.

Men hvis du tar det opp, bør du ta det opp med foreleseren. Ingen grunn til å gå bak ryggen på han, men det er jo urovekkende at personen overhodet ikke vet hva han snakker om.
Just my point! Jeg for eksempel, føler meg mye mer "vel" når jeg begrenser eller fjerner store deler av karboinntaket. Men sånne ting tror jeg ikke har nok slagningskraft til å kunne brukes som argument. Det blir som å si "jeg føler ikke at styrken synker parallelt som proteininntaket mitt synker, ergo er ikke høyt proteininntak relevant for styrketrening". Litt satt på spissen, men jeg håper du forstår poenget.

ISPUB lenken du viste til derimot, er noe jeg kan ta med meg videre.

Selvfølgelig skal jeg ta det med ham først! Sendte han en melding på nett nå for ikke mange minutter siden. Håper bare han svarer bra, siden han virker som en meget reflektert og intelligent fyr. Også mulig jeg at jeg misforsto ham (selv om jeg tviler sterkt på at jeg gjorde det) - som sagt er heller ikke ernæring hans felt - det er det anatomi/fysiologi/patologi som er. Men jeg synes allikevel det er dustete å komme med utsagn som nevnt i første post.
Legg til denne, så får du svar
http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis
Hehehhehehe. Wikipedia er vel ansett som relativt elementært stoff, men jeg føler dog at det er nettopp dette som skurrer litt - det elementære. Så jeg legger det i bokmerkene mine inntil jeg får svar fra ham! Takker så mye.

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Hva kommer til å skje med karakteren din om du til en prøve/eksamen osv. skriver noe andre studier/forskninger viser?
Er læreren din proffesjonell nok til å sjekke ut fakta?
Eller vil han/hun gi deg feil på feil på feil?
Det kan straffe seg å være bedreviter overfor en lærer som ikke er proff nok..
Hvis det er vranglære er det selvsagt en tragedie at læreren får fortsette med jobben sin.

Bare en tanke som slo meg...
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Hva kommer til å skje med karakteren din om du til en prøve/eksamen osv. skriver noe andre studier/forskninger viser?
Er læreren din proffesjonell nok til å sjekke ut fakta?
Eller vil han/hun gi deg feil på feil på feil?
Det kan straffe seg å være bedreviter overfor en lærer som ikke er proff nok..
Hvis det er vranglære er det selvsagt en tragedie at læreren får fortsette med jobben sin.

Bare en tanke som slo meg...

Selvfølgelig har jeg tenkt på dette. Men dette er ikke ungdomsskole. Dette er høyskole. Det er heller ikke hensikten å være "bedreviter", men å forstå stoffet riktig. Kjipt å være feilinformert, selv om man evt. består eksamen med en knallgod karakter. Ser du poenget mitt?

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Ja jøss Smiley
Klart du vil vite hva som er fakta, skulle bare mangle!
Vet bare at der er lærere som ikke liker at noen har bedre peil enn dem.. Noe som er synd.
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Noe av det foreleseren sier er direkte feil, og noe er riktig, men han trekker feil slutninger. Dvs at det har ikke den effekten han sier/tror.
Lyle McDonald har jo skrevet mye om dette temaet.
Eller så er vel Beefcake den på forumet som er best til å svare på dette på en måte som er forståelig og som er backet opp av forskning.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Tror Beefcake har mye å bidra med på dette temaet, håper han skriver ett innlegg!
Utrolig interessant, har tenkt over problemstillingen mange ganger! Veldig mange av vanene og teknikkene kroppsbyggere gjør er tabu i læren om ernæring og fysiologi. Jeg har en personlig trener på mitt gym som ofte spør meg ut hvorfor jeg gjør ting som motstrider alt hun har lært og erfart etter 20 år i bransjen - Dette er en utrolig hyggelig kvinne som alltid sier; "Aha, da forstår jeg!" når jeg har forklart tanken bak mine treningsmetoder og diettplaner.

Du er litt mer på tynn is Stian, du skal ikke utfordre sjebnen når det er karrieren din det er snakk om. Vær veldig forsiktig når du snakker om temaet med foreleseren, og for all del ikke utfordre han under en samling med flere hundre mennesker tilstede, ta det mellom dere. Så kan det eventuelt være opp til han om han vill forklare og diskutere dette i en forelesning senere. Utrolig kjedelig om det går utover deg bare fordi han er bastant og ikke er åpen for nye metoder / teknikker for fem flate øre!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Håper på at beef eller unknown soldier tar seg en tur innom tråden ja Smiley

Tynn is. Tja. Jeg er vel ikke akkurat den som er mest frampå under forelesningene, tvert i mot. Er mer typen som stiller spørsmål i pausene. Jeg tror helt ærlig ikke det skal være noe problem, siden han absolutt ikke virker som en type som er bastant eller ikke er åpen for nye tanker.

Blir kult å se hva han svarer Smiley

JanB: Lyle McDonald var det første som slo meg. Jeg må bare fiske frem noen gode artikler først som er relevant nok. Tror dog ikke det er særlig vanskelig mtp. at han har et ganske lavkarb-approach på vektproblematikk.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Lenge siden jeg har lest den, men i "The Ketogenic Diet" så forklarer jo McDonald det meste om dette temaet, og også på det detaljnivået som forelseren er på. Tror du vil finne de fleste svarene der.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
[...]"hvis for eksempel en av dere ikke har spist siden i går kveld (som jeg ikke hadde, siden jeg driver med IF), så er nå glykogenlagrene deres tomme. Hvor får kroppen energien fra? Den begynner å spise av musklene. Den omdanner aminosyrer til acetyl-coa, og videre til ATP gjennom sitronsyresyklusen etc. (de som skjønner hva jeg prater om, vet sikkert også svaret på spørsmålet mitt). Dette kan ikke gjøres med fett."

Det har jo først og fremst blitt bygget opp veldig mye empiri de seneste par årene (gjennom alle som periodfaster à la Martin Berkhan / Leangains) som motsier det han sier, hvis han nå mener at det å droppe frokost skulle føre til stort muskeltap.

... og glykogenlagrene tomme etter en natts søvn? Håper han mener leverglykogen da og ikke muskelglykogen. Jeg lurer på hvordan en sover som klarer å forbruke et par hundre gram (et til to tusen kalorier) av muskelglykogen i løpet av en natt. Det må jo høyintensiv aktivitet til for at kroppen skal bruke muskelglykogen som energikilde i stor skala (jf. glykogentømming før karbopåfyll før konkurranse for dem som prøvd seg på det - flere dager med lavkarbo i kombinasjon med høyintensiv trening).


Videre sa han at hvis man ikke spiste karbohydrater, vil kroppen begynne å lage glukose av proteiner. Dette gjorde den ikke med fett. Kroppen foretrakk også aminosyrene som allerede var på kroppen,

Også her finnes det jo mye empiri innen kroppsbyggermiljøet (og kontrollerte studier) som viser at muskeltap ved lavkarbo-/ketosekosthold i stor skala ikke er en issue, hvis det nå er hva han mener.


han nevnte bla. at de forgrenede aminosyrene (som jeg går utifra er leucin, isoleucin og valine?).

De fleste aminosyrene er glukogene. Karbonskjelettene dems kan og vil altså omdannes til glukose ved behov. Noen få aminosyrer er både glukogene og ketogene, og leucin og lysin er kun ketogene (av ketogene aminosyrer kan altså ketoner dannes).


Så hvis du spiste proteiner, så ville ikke det hjelpe noe særlig, siden kroppen allikevel foretrakk proteinene som allerede var lagret på kroppen (dvs. musklene).

Spiser man mye protein vil man vel ha mye aminosyrer sirkulerende i blodet som kan brukes, hvorfor skulle kroppen da plutselig begynne å bryte ned ekstra mye muskelprotein for å tilføre enda mer aminosyrer i blodet? Får ikke det til å gå ihop.


Hvor lang tid tar det før glykogenlagrene i kroppen går tomme?

Du har vel ca 50-100 g glykogen i leveren, og 3-500 g i musklene. Muskelglykogen brukes kun i stor skala ved høyintensiv trening, og leverglykogen tømmes vel med sånn ca 3-5 g i timen hvis man ikke har noe mat i magen som tilfører glukose i blodet tror jeg.



Dette har jeg glemt å nevne over, men ifølge forelseren er ketolysestadiet er kjempefarlig, siden dette gjør ph verdien i blodet sur, og du kan bla. får kaliumforgiftning?HuhHuhHuh

Da snakker vi om ketoacidose, og det er jo noe helt annet enn ketose. For ketoacidose må det enten alvorlig insulinmangel til (som ved diabetes 1), eller en lengre sulteperiode. Ikke noe friske mennesker trenger å tenke på akkurat. De små mengdene ketoner man vil ha i blodet ved et ketogent kosthold vil ikke påvirke pH-verdien i blodet nevneverdig.


Lyle McDonalds kommentar her er forresten leseverdig:
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=753134523377951862&postID=8933353915228329896


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!