Skrevet av Emne: Lavkarbo er farlig, ketose spiser musklene dine, og fasting spiser musklene dine  (Lest 40439 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Hvor får hjernen glykose fra hvis man f.eks faster på kun vann i lang tid (30+ dager)? Omdanner kroppen kroppsfett til glyserol, og dermed til glukose via glukoneogenese? Dvs at så lange man har fett på kroppen så vil man alltid ha noe glukose tilgjengelig? 40 gram glykose requirements for hjernen høres ganske mye ut ved total faste over lang tid. Jeg vet ikke hvor langt ned "forbrenningen" går ved total faste, men f.eks hvis man ligger på et kaloriunderskudd på 2000 pr dag så er det vel ikke mer enn max et par hundre gram fett som blir "svidd av" hver dag. Er det mulig å få 40 gram glykose ut av det?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Det står vel på wikipedia et sted (om ikke jeg tar feil) at inuitter ha større lever (eller noe sånt) pga lavkarbokosthold også, og dette gjør de mer egnet for å danne ketoner, så deres situasjon er kanskje ikke heeeeelt sammenlignbar med ketogenese i en nordisk kropp f.eks (jeg bare synser her), selv om det helt klart er et relevant argument.

EDIT: ..Inuit studied in the 1970s were found to have abnormally large livers..

De drakk ikke tilfeldigvis store mengder rein sprit hver dag uten å rapportere det?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431


Merket meg også redusert sultfølelse i sammenligning med en diett med mer karbo i kombinasjon med en høy måltidsfrekvense (etter at jeg kuttet ut tullet med å stresse i meg 6+ måltider om dagen for tre-fire år siden så sluttet imidlertid sultfølelse under diett/kaloriunderskudd å være et problem i det hele tatt).

Off-topic!

Det der er nok også nokså individuelt. Selv er jeg praktisk talt aldri reellt sulten på diett, og jeg spiser 6-7 måltider daglig både da og ellers. ...dessuten er det jo greit å slippe å gå å vente et par timer ekstra på neste måltid...for oss som er litt svake i sjelen Wink
Off-season har jeg prøvd færre måltider (3-4), men mitt lille problem er rett og slett å få i meg all den maten jeg må spise da - er litt "småspist" - og da blir en jo fort langt mer sulten frem mot neste måltid enn om en spiser hyppigere (og nok) Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

stiansoftcore du må også forstå en lærers synspunkt.
En lærer sin oppgave er å lære deg og de "trege" i klassen pensumet.
Mange ganger må en legge på litt, for å få fram et poeng.

Morsom tråd dette, mye nytting info.

La oss si du får en dag en kunde. Som kommer for å få en ernærings plan.
For personen er helt/delvis lammet.
Vil du fortelle han pensum for skolegangen din ?
Eller gi han en forenklet plan, å gi han oppfølging etterhvert.
Noen ting må simplifiseres.

Jeg lever periodevis i ketose, og kommer til å gjøre det resten av livet.
Men det er en extreem diet, på lik linje med vegetarianer diet.
Dem er veldig forskjellig. Men du kan overleve på begge, over lang tid.
Men det er nok aldri noe du vil anbefale, med mindre det er extreem tilfeller.

Som med meg som har overaktivt immunforsvar, og kroniske smerter
Er ketose kost et fint alternativ.
Og selv når jeg er i ketose, spiser jeg så mye karbohydrater jeg kan.
Og fortsatt holde meg i ketose, ca 50-70gram.
Kvinnen i mitt liv, går ut av ketose på 25 gram karbo.
Unødvendig informasjon, men det kan hende det er kjekt å vite for en som skal studere.

Og angående BCAA som du nevnte tidligere.
Så har alle aminosyrer forskjellige oppgaver.
BCAA er skapt for det viser tegn, til å sette fortgang kroppens restitusjon.
Med et overskudd av visse typer aminosyrer.
Sette på "fiks deg selv" lysbryteren i kroppen. hehe  Grin

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
stiansoftcore du må også forstå en lærers synspunkt.
En lærer sin oppgave er å lære deg og de "trege" i klassen pensumet.
Mange ganger må en legge på litt, for å få fram et poeng.

Morsom tråd dette, mye nytting info.

La oss si du får en dag en kunde. Som kommer for å få en ernærings plan.
For personen er helt/delvis lammet.
Vil du fortelle han pensum for skolegangen din ?
Eller gi han en forenklet plan, å gi han oppfølging etterhvert.
Noen ting må simplifiseres.

Jeg lever periodevis i ketose, og kommer til å gjøre det resten av livet.
Men det er en extreem diet, på lik linje med vegetarianer diet.
Dem er veldig forskjellig. Men du kan overleve på begge, over lang tid.
Men det er nok aldri noe du vil anbefale, med mindre det er extreem tilfeller.

Som med meg som har overaktivt immunforsvar, og kroniske smerter
Er ketose kost et fint alternativ.
Og selv når jeg er i ketose, spiser jeg så mye karbohydrater jeg kan.
Og fortsatt holde meg i ketose, ca 50-70gram.
Kvinnen i mitt liv, går ut av ketose på 25 gram karbo.
Unødvendig informasjon, men det kan hende det er kjekt å vite for en som skal studere.

Og angående BCAA som du nevnte tidligere.
Så har alle aminosyrer forskjellige oppgaver.
BCAA er skapt for det viser tegn, til å sette fortgang kroppens restitusjon.
Med et overskudd av visse typer aminosyrer.
Sette på "fiks deg selv" lysbryteren i kroppen. hehe  Grin
Joda, selvfølgelig ser jeg det fra lærerens synspunkt også. Men når en først tar seg tid til å forklare alt som skjer inne i mitokondrien, og hele glykolysen, så synes jeg tross alt man kan gi skikkelig svar fra seg når det stilles spørsmål om det vi gjennomgår. Det er tross alt biokjemi på høyskolenivå det er snakk om, ikke "generell biologi".

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Om du setter deg på google.
Og finner frem studie boken din.
Kan du nok finne mer enn 5 feil hehe

Din sunne skepsis vil gjøre deg til en bra student.
Men husk lærerens viten og lærebøkene er basert på en tid tilbake.
På samme måte måtte jeg lære meg teknikker, som ble brukt for 20-30 år siden.
I arbeidet mitt, som ikke lenger er relevant.
Men det ga meg en forståelse, på hvordan dagens teknikker er blitt bygget opp på.

Selv om du gjerne vil le, av noe av det du lærer deg nå senere i din karriere.
Får du vite, hva som er gjort at dagens forståelse mulig.
Ny-viten idag er ikke det samme som før.
Nå er det mye mer informasjon tilgjengelig.

Sett fokuset ditt på å forstå helheten bak det.
Og legg detaljene inn etterhvert.

Ketose undersøkelser er ikke på lik line med andre undersøkelser.
Og tidligere undersøkelser, ble det også brukt kun protein som næring.
Med dårlige protein kilder også.
Det førte frem mye negative virkninger. Og det ble dokumentert.
Dokumenterte ting ble videreført som viten. Og gjerne havnet i lærebøker.
En kombo diet med fett og protein, gir en annen respons.
Samt diet`r i kombinasjon med fett protein karbo og MCT olje.
Er enda en ketonet diet type.

Selv om mye er motbevist i senere tid.
Betyr ikke det at det er blitt pensum av skolen din helt enda.
Dessverre er det nå slik. At ikke alle svar vil være i ny-viten form.

Vet egentlig ikke hvorfor jeg skrev denne posten.
Men jaja  Grin

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Hvis man skal ta en bachelor bør alt man skriver være helt riktig. Utdatert kunnskap bør minimaliseres på ungdomskolen og videregående, men i hvert fall jeg mener at det er helt uakseptabelt på universitetsnivå.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Hva skjer først, blir aminosyrer brukt i glykolysen FØR glyserolet? Eller skjer det samtidig?

Du mener glukoneogenesen? Glykolys er jo en motsatt prosess.

Vil dog tro at det har mye å gjøre med hva man spiser mest av, altså hva det finnes størst tilgang på?


Men BCAA har vel ingenting med saken å gjøre?

Selv om noe mer BCAA vil bli brukt som energi ved lav tilgang på karbo så vil jo et høyt proteininntak motvirke dette. Antar også at læreren din tar utgangspunkt i et mye lavere proteininntak enn hva som er normalt i "byggermiljøet".



Hvor får hjernen glykose fra hvis man f.eks faster på kun vann i lang tid (30+ dager)? Omdanner kroppen kroppsfett til glyserol, og dermed til glukose via glukoneogenese? Dvs at så lange man har fett på kroppen så vil man alltid ha noe glukose tilgjengelig? 40 gram glykose requirements for hjernen høres ganske mye ut ved total faste over lang tid. Jeg vet ikke hvor langt ned "forbrenningen" går ved total faste, men f.eks hvis man ligger på et kaloriunderskudd på 2000 pr dag så er det vel ikke mer enn max et par hundre gram fett som blir "svidd av" hver dag. Er det mulig å få 40 gram glykose ut av det?

Hjernens glukoseoksidasjon vil nok nedreguleres enda mer ved slik faste/sult. Husker ikke helt, men mener det er snakk om <25 g / dag etterhvert. Hovedparten av hjernens energibehov vil vel dekkes av ketoner, så det vil jo kanskje ikke være behov for særlig mye glukoneogenese av glyserol.

Edit: står mer om emnet her (på svensk): http://tinyurl.com/34dwb5z


Off-topic!

Det der er nok også nokså individuelt. Selv er jeg praktisk talt aldri reellt sulten på diett, og jeg spiser 6-7 måltider daglig både da og ellers. ...dessuten er det jo greit å slippe å gå å vente et par timer ekstra på neste måltid...for oss som er litt svake i sjelen Wink
Off-season har jeg prøvd færre måltider (3-4), men mitt lille problem er rett og slett å få i meg all den maten jeg må spise da - er litt "småspist" - og da blir en jo fort langt mer sulten frem mot neste måltid enn om en spiser hyppigere (og nok) Smiley


Jeg er nok mer ... "storspist". Er veldig sjeldent innholdet på tallerken veier under ett kg her i huset Cheesy


Utlogget Danni0812

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

Du mener glukoneogenesen? Glykolys er jo en motsatt prosess.

Glyserol blir til pyruvat gjennom glykolyse, pyruvat blir så gjort om til Acetyl-COA som er er delaktig i sitronsyresyklusen.
Maksløft:

Knebøy - 155kg
Benkpress - 105kg
Markløft - 165kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98369.msg1468410;topicseen#new

20 år gammel
79kg tung

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Beefcake: Jeg har forstått det sånn som danni0812 skriver, det står iallefall sånn i notatene mine. Glyserol blir omgjort til pyruvat -> videre til sitronsyklus etc.

Læreren har nok mer det "generelle" proteininntaket til den norske befolkningen i bakhodet ja, som du sier. Gir vel litt andre forutsetninger for hele metabolismen generelt.

Fikk svar fra ham om at jeg skulle få en forklaring på mandag, altså i morgen. Blir gøy å se hva utfallet blir! Skal prøve å få med meg mye av det som er nevnt her.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Beefcake: Jeg har forstått det sånn som danni0812 skriver, det står iallefall sånn i notatene mine. Glyserol blir omgjort til pyruvat -> videre til sitronsyklus etc.

Mulig jeg misforsto hva du spurte om tidligere, men temaet her i tråden var vel dannelse av glukose (ved mangel på karbo i kostholdet). Glyserol -> pyruvat -> acetyl-CoA -> krebs blir jo motsatt retning.


Læreren har nok mer det "generelle" proteininntaket til den norske befolkningen i bakhodet ja, som du sier. Gir vel litt andre forutsetninger for hele metabolismen generelt.

Ja, det blir jo en ganske så markant forskjell om man tar utgangspunkt i at man tilfører 50-60 g protein med kanskje 15-20% bcaa, og om man tilfører 200+ g protein og dette dessuten til stor del gjennom bcaa-rike proteinkilder som f.eks. myse.



Utlogget Loli84

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

  • Hydrate or die

Jeg er ei jente 26 år. Høyde: 164cm.
Jeg begynte på CKD den 12.08.2010 og veide da 66,8kg. Etter 2 uker så hadde jeg gått ned til 62.3 kg.

Til idag 21.09.2010 så har jeg ikke gått ned eller opp.
Og jeg har opplevd kvalme og slapphet.
Feks. forrige uke så trente jeg på Søndagen før uken begynte, trente så på Mandagen, syklet totalt 4.8mil delt på 3 dager(Tirsdag, Onsdag og Torsdag) (16km pr.dag).
På Torsdagen etter syklingen var jeg helt kjørt!!! lå på sofaen med kald og varm om hverandre og kvalm...null matlyst. Testet en urinstix og der fikk jeg nesten fullt utslag på at jeg hadde ketoner i urinen....wtf???!!! Og så med null energi? er det mulig?

Jeg har ventet og ventet på energien, men den kommer ikke..! og kvalmen motiverer meg ihvertfall ikke...Smiley

Er det noen her som kan hjelpe meg, eller har noe svar på hva som kan skje? Beefcake?

 
Det er deg selv som setter begrensninger...

Min logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113016.new

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Jeg er ei jente 26 år. Høyde: 164cm.
Jeg begynte på CKD den 12.08.2010 og veide da 66,8kg. Etter 2 uker så hadde jeg gått ned til 62.3 kg.

Til idag 21.09.2010 så har jeg ikke gått ned eller opp.
Og jeg har opplevd kvalme og slapphet.
Feks. forrige uke så trente jeg på Søndagen før uken begynte, trente så på Mandagen, syklet totalt 4.8mil delt på 3 dager(Tirsdag, Onsdag og Torsdag) (16km pr.dag).
På Torsdagen etter syklingen var jeg helt kjørt!!! lå på sofaen med kald og varm om hverandre og kvalm...null matlyst. Testet en urinstix og der fikk jeg nesten fullt utslag på at jeg hadde ketoner i urinen....wtf???!!! Og så med null energi? er det mulig?

Jeg har ventet og ventet på energien, men den kommer ikke..! og kvalmen motiverer meg ihvertfall ikke...Smiley

Er det noen her som kan hjelpe meg, eller har noe svar på hva som kan skje? Beefcake?

 

Det er ikke slik at man automatisk plutselig får mye energi fordi man kommer i ketose. Ut i fra det du beskriver så høres det ut som om du har kommet ned på veldig lave glykogennivåer for både lever- og muskelglykogen. Dette er samme følelsen jeg opplevde hver gang jeg kjørte "depletion" trening før oppkarbing, hvor jeg kjørte masse reps og sett med lette vekter på hele kroppen. Da sier det plutselig BOINK og så føler man seg totalt tom, slik du skriver.

Jeg tror du må beskrive dietten mere for at vi skal kunne svare mer spesifikt. Du har tydeligvis droppet voldsomt mye væske de to første ukene. Hvor mye kalorier, proteiner, karb, fett spiser du pr dag? Har du en oppkarbingsdag pr uke eller kjører du lavt på karb kontinuerlig?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Jeg er ei jente 26 år. Høyde: 164cm.
Jeg begynte på CKD den 12.08.2010 og veide da 66,8kg. Etter 2 uker så hadde jeg gått ned til 62.3 kg.

Til idag 21.09.2010 så har jeg ikke gått ned eller opp.
Og jeg har opplevd kvalme og slapphet.
Feks. forrige uke så trente jeg på Søndagen før uken begynte, trente så på Mandagen, syklet totalt 4.8mil delt på 3 dager(Tirsdag, Onsdag og Torsdag) (16km pr.dag).
På Torsdagen etter syklingen var jeg helt kjørt!!! lå på sofaen med kald og varm om hverandre og kvalm...null matlyst. Testet en urinstix og der fikk jeg nesten fullt utslag på at jeg hadde ketoner i urinen....wtf???!!! Og så med null energi? er det mulig?

Jeg har ventet og ventet på energien, men den kommer ikke..! og kvalmen motiverer meg ihvertfall ikke...Smiley

Er det noen her som kan hjelpe meg, eller har noe svar på hva som kan skje? Beefcake?


Jeg har alltid følt at jeg har mye energi når jeg er på ketosediett.

Spiser du noen form for multivitaminer? Når du starter en ketosediett så taper kroppen gjerne flere liter vann, og sammen med væsketapet så forsvinner det også mye vitaminer og mineraler fra kroppen. Derfor er det lurt å ta noen form for multivitaminer hvertfall den første måneden du starter med ketosediett. Mangel på enten vitaminer og mineraler gjør gjerne at du føler deg veldig slapp og får lite energi.

Utlogget Loli84

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

  • Hydrate or die
Det er ikke slik at man automatisk plutselig får mye energi fordi man kommer i ketose. Ut i fra det du beskriver så høres det ut som om du har kommet ned på veldig lave glykogennivåer for både lever- og muskelglykogen. Dette er samme følelsen jeg opplevde hver gang jeg kjørte "depletion" trening før oppkarbing, hvor jeg kjørte masse reps og sett med lette vekter på hele kroppen. Da sier det plutselig BOINK og så føler man seg totalt tom, slik du skriver.



Jeg tror du må beskrive dietten mere for at vi skal kunne svare mer spesifikt. Du har tydeligvis droppet voldsomt mye væske de to første ukene. Hvor mye kalorier, proteiner, karb, fett spiser du pr dag? Har du en oppkarbingsdag pr uke eller kjører du lavt på karb kontinuerlig?


Hei!

Ja, det var litt kjapt lagt inn dette innlegget Smiley, men nå har jeg fått opprettet en logg:
Lise84's trening- og kost logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=101037.0
Det er deg selv som setter begrensninger...

Min logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113016.new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!