Skrevet av Emne: Hvor viktig er kreatin for en som ønsker å gå opp 5-6kg i muskler  (Lest 4201 ganger)

Utlogget Fismen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

173 høy og veier 65 kilo. Er i bra form og er ganske markert, men musklene er ikke av den størrelsen jeg ønsker for å si det sånn. Er på mitt andre RYP program siden mai/juni, og tilskuddene jeg tar er tran og 85g/100g blanda protein, hovedsakelig whey isolate. Har ikke gått opp noe særlig i vekt siden jeg begynte med RYP programmet for flere måneder siden, selv om jeg har lagt om kostholdet.

Kostholdet består som regel av 4-5 måltider:
Frokost: 1 skål havregryn, rosiner, banan, 30g proteinshake med melk
Lunsj: 3 rugknekkebrød med 1 boks makrell i tomat/tunfisk/cottage cheese
Mellommåltid: Noe drit jeg plukker opp på narvesen på toget hjem, type nøtter, olapakke, bananer o.l
Middag: Muttern som står for. Poteter, kjøtt og litt grønt er regla. Mye kylling, okse, svin, fisk. Ca 300-400g kjøtt
Proteinshake+frukt etter trening
Kveldsmat: Ca 1 time etter trening. Varierende. Ofte noe enkelt, knekkebrød/brød med ost

Litt av greia med meg er, at hvis jeg spiser knekkebrød med tunfisk (f eks), blir jeg mett etter 1/2 boks tunfisk og 3 knekkebrød, mens hvis jeg spiser biff med potet, eller pasta og kjøtt deig, eter jeg for hele familien.
Med andre ord, jeg eter som en hest, hvis maten er god. Hvis kostholdet mitt nå inneholder for lite KCAL, proteiner osv, hvordan skal jeg praktisere å få i meg nok mat? Å ete 6 knekkebrød og 1 boks tunfisk er helt umulig bare så det er sagt.

Og en ting som skremte meg litt med kreatin: A: Studier har visst at subjekter(personer) har kunnet gå så lenge som 5år på kreatin uten tegn på at kroppen selv slutter å produsere kreatin.
Dvs at kreatin kan føre til at kroppen slutter å produsere kreatin selv?

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Du må spise mer. Finn noe billig som er sunt og godt, er mer enn nok å velge mellom. Spis cottage c, mager kesam med fun light, drikk melk osv.

Den studien du henviser til motbeviser at kroppen slutter å produsere kreatin. At du studien ikke var lenger enn 5 år veit jeg ikke hvorfor.

Men nei kreatin er ikke viktig når du ønsker å øke i muskelmasse. Det er et produkt du kan få nytte av, men du skal ikke forvente deg en økning på 5-6 kg i muskler selvfølgelig.

Utlogget Fismen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

ok, men for en som ikke har planer om å bli "stor", men heller å ligge på rundt 70-75 kilo 173cm, 3 styrkeøkter 2 løpeøkter, er det gunstig for meg å ta kreatin eller er det unødvendig?

Utlogget Loffen08

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Kreatin er alltid gunstig å ta uansett målsetning (opp/ned/vedlikehold av vekt).

Kreatin tillater deg til å kunne trene tyngre og holde opp progresjonen lettere. I perioder med hard styrketrening er det et must.

Les denne, her har du alt du trenger å vite om kreatin.
http://myrevolution.no/kreatin-naturens-egen-muskelbygger/

Utlogget Ncz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160


 I perioder med hard styrketrening er det et must.



Kreatin er aldeles ikke noe must, uansett om du trener hardt eller ikke. Det handler bare om å spise nok Smiley
I don't eat for taste, I eat for function!

Utlogget Proteinmannen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • :D
Nå skal det sies at kreatin er mer brukt enn proteinpulver.. og det er vel en grunn til det..

Jeg er akkurat som deg..  jeg kan spise mer enn noen annen hvis det er "god" mat som pizza, lasagne osv.. men brødskiver og lignende kjedelig mat blir jeg fort mett av.. sikkert litt syke som spiller inn, kanskje... hehe..  Men jeg sleit med å gå opp i vekt.. men det siste året har jeg brukt  kreatin og det  har hjulpet meg opp ca 10 kg det siste året.. Det er sikkert ikke bare kreatinen men..
9
Kreatin  har hjulpet meg med å gå opp i vekt ( muskelmasse) men det er jo ingen garanti for at det hjelper for deg Tongue

Det viktigste er jo masse mat og hard trening..
Weightlifter3 + Food = bodybuilder

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Jeg føler jeg får mer ut av treningen og mer overskudd av kreatin, noen merker ikke en ting. Wink
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget Loffen08

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Kreatin er aldeles ikke noe must, uansett om du trener hardt eller ikke. Det handler bare om å spise nok Smiley
Kan si meg enig i at det ikke er noe must, det var dumt av meg å formulere det slikt. Men i harde treningsperioder kan det være veldig gunstig å bruke. Men som du sier handler det selfølgelig om å spise nok også! Også må man ta i betraktning i at det er ikke alle det har effekt på heller.

 Anbefaler å lese artikkelen jeg linket til i forrige innlegg. Der lærer du alt du trenger og vite. Wink

Utlogget Fismen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

la oss si jeg begynner på kreatin, og får god effekt av det. Så etter noen 6 mnd er jeg fornøyd og ønsker vedlikehold. Hvis jeg da slutter på kreatin, vil jeg da kunne vedlikeholde uten problemer, eller er jeg på en måte avhengig av kreatin så lenge jeg trener-?

Utlogget Fismen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51



Satte opp en rask mal for et kostholdsprogram som hadde passet med hverdagen min... Vil dette gå under kategorien "bulking" for en 65kg/173cm gutt 20 år som for øyeblikket trener RYP (3 økter) og løping/sykling (2 økter)?

Alltid slitt med å gå opp i vekt, sikkert en kombinasjon av høy forbrenning og 5-6 fotballøkter helt til jeg ble skada i fjor vinter.

Er som sagt interessert i å gå opp 5-10 kg, hvor lenge må jeg evt følge et sånt program som dette for å oppnå det resultatet?

Burde vel kanskje stillt dette spm på Kostholds-delen, men følte jeg var så godt i gang med å plage folk på denne seksjonen at det ikke er no vits å at på til plage folk der inne også.

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Jeg kan love deg at du har ikke gått opp 10kg i muskler ved bruk av kreatin. Kreatin drar også inn vann i musklene og derfra vektøking. 

Du må ligge på kcal overskudd for å bygge, så ja derfor blir det "bulking", men du trenger derimot ikke å ligge så mye over. Derfor slipper du å legge på deg unødvendig fett.
Ja med 5-6 fotball økter i uka så er det vanskelig å legge på seg.

Prøv kreatin, det er ikke noe ekstreme greier. Øker du i styrke og føler deg ekstra pigg så er det bra. Da kan du jo bare fortsette med det:)

Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Men jeg sleit med å gå opp i vekt.. men det siste året har jeg brukt  kreatin og det  har hjulpet meg opp ca 10 kg det siste året..

Det var da voldsomme greier, sikker på at det er kreatin du har proppa i deg? Tongue
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

ok, men for en som ikke har planer om å bli "stor", men heller å ligge på rundt 70-75 kilo 173cm, 3 styrkeøkter 2 løpeøkter, er det gunstig for meg å ta kreatin eller er det unødvendig?

Kjøp noe monohydrat, ta 2-3 gram/dag. Koster jo ikke akkurat mye. Se på det som et tilskudd som fx fiskeolje eller hva det måtte være. Eller la være Wink

Ok da, for å ta den helt ut:  Om du aldri har brukt kreatin før, og så pøser på og får en "fullness" av det, og deretter slutter totalt, kan du nok se "flatere" ut. Mulig du tom. misser en rep her og der.



As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!