Skrevet av Emne: Løfte klypesteinen i Seljord? - Dumme seg ut live på tv!?  (Lest 22936 ganger)

Utlogget Ske

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 874
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 874

Det er klart med ei så tung vekt så kunne han ikke løfte den mer enn maks 7-8 cm.
Han stod med kjettingen mellom beina Smiley skrevte over steinen og løfta opp Wink
Jeg skal sprite opp med å legge ut sekvensen der Torkel forteller om dette Smiley skrider til verket nå så ligger den nok ute på youtube i kveld Smiley og legger inn link her Smiley

Konge! Cool Torkel var en (sterk) skrue Smiley
260-195-280 raw stevne

Utlogget pump

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Pump
Pump

Utlogget pump

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Pump
Okey Egil Smiley

Har du noen liste over de håpefulle som skal prøve seg på klypesteinen på direkten ? Smiley
og for å lage litt show hvorfor kan ikke noen presse den over hodet noen ganger og sette den "pent" ned igjen Wink for å forsvare litt av æren  Cheesy
De som tar turen kan se sterkenils steinen ved Seljord kirke, samt en stein som står ved muren ved veien på kirkegården,(retning brua) det er også en stein som sterkenils skal ha løftet og veier 400 kg. Det er liksom gravstøtta til Nils. Jeg trur ikke det står noe på den nå. dårlige greier egentlig.
Men om en først tar turen for å se klypeløftet så kan en jo forstille seg åssen sterkenils så ut mellom fjella i flotte Seljord.  Sterkenils ble beskrevet som ikke så veldig høy,men kraftig med korte legger og svært lange armer.
At han var veldig sterk er det mange andre bevis på om ikke steinene blir trodd på.
Han hadde i følge kirkebøkene dobbel lønn fordi han hadde så krefter og han ble jo født i 1722 og på den tiden var det jo status og være sterk.Han døde i 1800 blank og det finnes ikke foto av han siden det første ble tatt i rundt 1830 tror jeg.
Det finnes også masse masse historier om han som det går gjeteord om idag. og det finnes bok om han en gammal en som jeg har lest noen ganger."Soga om sterkenils" av Jørund Telnes. "Eige forlag" (altså eget forlag) står det på den.

Pump

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

Okey Egil Smiley

Har du noen liste over de håpefulle som skal prøve seg på klypesteinen på direkten ? Smiley
og for å lage litt show hvorfor kan ikke noen presse den over hodet noen ganger og sette den "pent" ned igjen Wink for å forsvare litt av æren  Cheesy
De som tar turen kan se sterkenils steinen ved Seljord kirke, samt en stein som står ved muren ved veien på kirkegården,(retning brua) det er også en stein som sterkenils skal ha løftet og veier 400 kg. Det er liksom gravstøtta til Nils. Jeg trur ikke det står noe på den nå. dårlige greier egentlig.
Men om en først tar turen for å se klypeløftet så kan en jo forstille seg åssen sterkenils så ut mellom fjella i flotte Seljord.  Sterkenils ble beskrevet som ikke så veldig høy,men kraftig med korte legger og svært lange armer.
At han var veldig sterk er det mange andre bevis på om ikke steinene blir trodd på.
Han hadde i følge kirkebøkene dobbel lønn fordi han hadde så krefter og han ble jo født i 1722 og på den tiden var det jo status og være sterk.Han døde i 1800 blank og det finnes ikke foto av han siden det første ble tatt i rundt 1830 tror jeg.
Det finnes også masse masse historier om han som det går gjeteord om idag. og det finnes bok om han en gammal en som jeg har lest noen ganger."Soga om sterkenils" av Jørund Telnes. "Eige forlag" (altså eget forlag) står det på den.



jeg skal til seljord å prøve, hehe..

Utlogget pump

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Pump
jeg skal til seljord å prøve, hehe..
Sånn mener'ru sier du også blåser du den over huet Wink men ikke knekk resten av steinen på direkten Wink
for da kan det jo hende du blir kjørt ut i politibli etterpå fordi dem vil "Slå deg ihjæl"
"Sku faan ikkkje røre sterknils steinen"  nei ... Wink 
Pump

Utlogget pump

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Pump
jaja da var det bedre grep på steinen enn jeg huska ! Tongue
jeg var innom dyrskuen for 9 år siden og så steinen der da.
Jeg forsto det sånn at ingen menneske hadde noen gang løftet steinen før
05:10 ut i klippet ser dere hva som skjer der en ikke så ukjent herremann prøver seg  Wink

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/228753/
Pump

Utlogget Biffmaister

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Real men lift stones!
Kult at han løftet den! Jeg stikker nok opp i morra for å prøve.
Norgesmester i grep 2011
Norgesmester i grep 2012
3. Plass Ironmind Grip Classic
Norgesmester Rolling Thunder 2013
Norgesmester Farmers Walk 2013

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Ja, den var ikke så umulig som du først trodde, pump Smiley

Jeg var selv på Dyrsku`n i går og var en av de som prøvde meg på steinen. Jeg klarte å holde den i 3,5 sekunder (iflg. reporteren fra NRK), mens vinneren - Frode Rui - holdt den i 12 sekunder i kvalifiseringen. Mannen er ingen hvem som helst: tidligere norgesmester i styrkeløft (+125 kg) og gjorde i 2005 et forrykende show på dyrsku`n da han dro formidable 375 kg i markløft. Kun iført belte. Hvor lenge Rui holdt steinen i finalen ser dere ut fra klippet pump linket til.

Konkurransen var et bra tiltak av NRK, og reporterne kunne fortelle meg at de var positivt overrasket over interessen fra publikum. Folk strømmet på når reporteren begynte å introdusere en ny kar som ville prøve seg. Alle som kom innenfor ringen og ville prøve seg ble kjapt intervjuet og spurt om bakgrunn o.l. Her var også god humor inne i bildet fra NRK sin side. Folk likte dette absolutt!

Frode Rui ble hyret inn av NRK etter at de mislykkes å få tak i håndbakbryter og debutant i årets NSM, Sigbjørn Sønderland fra Notodden. Ole Martin så ut til å komme noe for seint, da kvalifiseringen var over da han dukket opp. Men den tiden jeg var der fikk heller ikke Ole Martin steinen opp. Er usikker om han fikk det til seinere, da jeg selv måtte reise.

Steien er slett ingen umulighet å løfte. Jeg vet ikke hvor mange som prøvde seg offisielt (kvalifiseringen), men kanskje rundt 30 stk. Folk stod ikke akkurat i kø for å prøve. Etterpå fikk jeg vite av reporteren at ca. ti stk. greide å lette steinen - flere av disse var "amatører", bl.a. meg selv. En kokk greide å holde steinen 7-8 sekunder, men han brukte et spesielt kilegrep som ikke ble godkjent (kilte "halsen" på steinen mellom lange- og ringefinger)
I kvalifiseringen var det Rui som med sine 12 sek. som gikk videre, sammen med en håndbakbryter fra Notodden. Sistnevnte slet veldig med steinen i kvalifiseringen, men plutselig satt grepet og han holdt steinen i 21 sekunder. Dette løftet var uansett tvilsomt, da karen lente seg bakover mens han holdt steinen, og trolig ble mye av tyngden avlastet  via beina. Som vi kan se av TV-klippet greide ikke vedkommende å lette steinen i finalen, og således ble Rui en verdig vinner. Rui ruler dyrsku`n  biggrin

Hvis Torkel Ravndal ikke greide å løfte denne steinen, vil det forundre meg stort. Men prestasjonene her var ikke helt "logiske". Mange faktorer spiller inn for å lykkes med å holde steinen. Type grep, størrelse på fingre osv. Det er ikke sikkert de med størst fingre hadde den største fordelen her. Uansett fingre, grep o.l. er man vel likevel avhengig av en viss grunnstyrke - og kanskje smerteterskel. Min pekefinger var litt blodig etterpå.

Det hadde vært veldig moro om styrke-show kunne blitt en fast post på dyrsku`n. Gjerne med TV-dekning Smiley  NRK var i alle fall fornøyde virket det som. Hvis noen av oss legger litt press på dem mot neste års dyrsku`n, kan vi håpe at det blir en vellykket styrkeseanse også neste år. Det hører virkelig med på et arrangement som dette.


Utlogget pump

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Pump
Ja det hadde vært moro og hatt ett årlig show der med feks å sette rekorder i ett eller annet.
En ting som faktisk er mulig og som jeg laget en tråd her om er "Storegutsteinen" som ligger i Vinje
Jeg håper Arild kan prøve seg på den en vakker dag !
Hadde vært dritkult og fått den til seljord neste år !! woot Men... bonden som er der wer ganske steilt på at den ikke skal flyttes, Huh Huh
men klart om NRK hadde tatt kontakt så kanskje  what

Jeg er overbevist om at hvis noen har ett bilde av steinen og legger det ut så dundrer vel noen strongman's opp dit og vil prøve Smiley
For de som er interessert så har NRK en liten reportasje om steinen i sitt arkiv og en rekonstrukjon av løftet. ganske kult faktisk.
Steinen veier 248 kilo og akkurat som klypesteinen er den UMULIG og løfte !!!
Wink Cheesy woot  :Smiley
ikke noe for smågutter  Wink
Pump

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

kom til seljord i går og etter det jeg hadde fått beskjed om så var det ikke noe spesielt tidspunkt jeg skulle komme til, så når jeg kom dit og prata med hu nrk dama så sa hu at hu hadde prøvd å ringe meg flere ganger men på feil telefon nr!!!! så da hadde de tatt ut allerede 2 stk fra kvalifiseringa som skulle være med på tv showet.. å det kunne de ikke endre på så da fikk jeg ikke være med..  fikla litt med stein forde og når jeg fant det rette grepet så holdt jeg den ganke lett og skulle fint holdt den mye lenger enn han som vant, løfta den også over hodet..

å få det rette grepet på stein er jo hele greia her... hadde egentlig vært kult å hatt med en slik stein på en strongman konkuranse en gang Smiley

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Bra du fikk det til etterhvert da, Ole Martin Smiley  Åssen grep funka best for deg? Noe i nærheten av det jeg viste deg eller?

Jeg tok også steinen over hodet, og høsta litt applaus for det. Middels tungt for meg, men pisslett for deg tenker jeg Wink

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Enig pump, den storegutsteinen hadde vært moro og fått til dursku`n. I såfall blir det bare eliten som har sjans - det er litt moro med øvelser der også amatører har en teoretisk sjanse til å klare et løft. En slik mulighet fikk vi jo med denne klypesteinen.
Skal mannen i gata ha noen sjans på tunge løft er det som regel grep og/eller trekkøvelser som er aktuelt. Pressøvelser er utrente folk som som regel ganske svake i, mens håndverkere ol. kan inneha imponerende trekkraft Smiley

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Storegutsteinen? Haddemohadden altso? Er det i det heile nokon som har lyfta den steinen i moderne tid?

Utlogget pump

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Pump
Storegutsteinen? Haddemohadden altso? Er det i det heile nokon som har lyfta den steinen i moderne tid?
Nei ingen har noengang løfta den steinen !men igjen akkurat som sterkenils skal ha løftet den ved kirka så skal "storegut" ha løfta "haddemohadden"
Torkel Ravndal prøvde den steinen i 1972 trur jeg det var, men han klarte det ikke.
men på den steinen som er såpass lav så må du "helt ned i suppa" som Torkel sa for å få tak på den og da går det voldsomt på beinstyrken vil jeg tro og det var ikke Torkel sin styrke selv om han var rå på å løfte veldig store steiner. men skulle noen klart steinen så måtte det vært Arild Haugen med ekstrem bein styrke, ja i det hele tatt ekstrem i alt Wink
Kjenner du godt til steinen ? evt bor i nærheten ? siden du har hørt om den..
Bestillte klippet fra NRK idag om steinen en reportasje fra 1996 Smiley
Pump

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

75 Kg høres ikke så veldig vanskelig ut. Det er det som trengs for å lukke en Captains of Crush #1.5 gripper.

Å lukke en CoC #1.5 mellom tommelfingeren og pekefinger, langefinger, ringefinger, ja. Evt det samme som å holde ei vektskive på 75 kg i klypa. Man får jo ikke samme taket på denne steinen som man får på en gripper.

EDIT: Ok, nå har jeg sett innslaget. Steinen var kanskje ikke helt som en vektskive, da. Min feil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!