Skrevet av Emne: Løfte klypesteinen i Seljord? - Dumme seg ut live på tv!?  (Lest 22899 ganger)

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Nei ingen har noengang løfta den steinen !men igjen akkurat som sterkenils skal ha løftet den ved kirka så skal "storegut" ha løfta "haddemohadden"
Torkel Ravndal prøvde den steinen i 1972 trur jeg det var, men han klarte det ikke.
men på den steinen som er såpass lav så må du "helt ned i suppa" som Torkel sa for å få tak på den og da går det voldsomt på beinstyrken vil jeg tro og det var ikke Torkel sin styrke selv om han var rå på å løfte veldig store steiner. men skulle noen klart steinen så måtte det vært Arild Haugen med ekstrem bein styrke, ja i det hele tatt ekstrem i alt Wink
Kjenner du godt til steinen ? evt bor i nærheten ? siden du har hørt om den..
Bestillte klippet fra NRK idag om steinen en reportasje fra 1996 Smiley

Eg er litterært interessert. "Storegut" av Vinje står i bokhylla mi. I etterordet står det at Storegut skal ha lyfta Haddemohadden. Ettersom eg òg er oppteken av historie og styrkeidrett, har eg prøvd å finne ut litt om steinen på eiga hand. Men eg veit ikkje anna enn det du allereie har skrive, at han ser ut som ein diger atlasstein.

Storegut, Olav Olavsson Edland (Eddand på telemål) levde frå 1764 til 1791, han var nok ein røsleg kar, og han døydde på mystisk vis, so folkesnakket etter honom gjorde honom endå større og sterkare enn han var, vil eg tru.

Det hadde vore artig å sjå Arild Haugen i strongmanform prøve seg på steinen.

Utlogget pump

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

  • Pump
Eg er litterært interessert. "Storegut" av Vinje står i bokhylla mi. I etterordet står det at Storegut skal ha lyfta Haddemohadden. Ettersom eg òg er oppteken av historie og styrkeidrett, har eg prøvd å finne ut litt om steinen på eiga hand. Men eg veit ikkje anna enn det du allereie har skrive, at han ser ut som ein diger atlasstein.

Storegut, Olav Olavsson Edland (Eddand på telemål) levde frå 1764 til 1791, han var nok ein røsleg kar, og han døydde på mystisk vis, so folkesnakket etter honom gjorde honom endå større og sterkare enn han var, vil eg tru.

Det hadde vore artig å sjå Arild Haugen i strongmanform prøve seg på steinen.

Ja stemmer:) jeg har lest endel jeg også men det var mest dikt og tjafs så stod ikke så mye om løfting. men leste en plass at "Det var ingen som la han på rygg" var vel bryting det, og minnes at han her i motsetning til sterkenils var ganske høy.Leste at han kunne ro en båt 6 mann ikke klarte også Wink
Det som var litt interessant var at han levde på samme tid som sterkenils. Lurer på om de noengang møttes ?? Ville tru det, for det var ikke så langt unna, og rykter sprer seg og sånne karstak spredde seg vel som ild i tørt gress den gangen Smiley
Storegut forsvant mystisk i fjella da han bare var 27 år gammel og dem lurte vel på om noen hadde "tatt han av dage" som det så fint heter.
Pump

Utlogget Frank T Tank

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 235
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 235

  • Failure is not an option..Drammen Strongman
Hvor blir det av filmen/bildene når du løfta steinen a Hoss? ,)
kom til seljord i går og etter det jeg hadde fått beskjed om så var det ikke noe spesielt tidspunkt jeg skulle komme til, så når jeg kom dit og prata med hu nrk dama så sa hu at hu hadde prøvd å ringe meg flere ganger men på feil telefon nr!!!! så da hadde de tatt ut allerede 2 stk fra kvalifiseringa som skulle være med på tv showet.. å det kunne de ikke endre på så da fikk jeg ikke være med..  fikla litt med stein forde og når jeg fant det rette grepet så holdt jeg den ganke lett og skulle fint holdt den mye lenger enn han som vant, løfta den også over hodet..

å få det rette grepet på stein er jo hele greia her... hadde egentlig vært kult å hatt med en slik stein på en strongman konkuranse en gang Smiley
140kgx3m farmers
410 kgx3m Yoke
180 kgx1 Stein H=110 cm
450 kgx4 Dekk
121 kg Stokk
116 kg Apollons

Strongman Training http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88396.msg1419589#msg1419589

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
kunna tenkt meg å prøvd den der Smiley men den så vrien ut hehe
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

å de som trur på at lissom nils har løfta den stein på 570kg med hendene, må være rimelig dumme.. Grin
passe stor den stein..

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

å de som trur på at lissom nils har løfta den stein på 570kg med hendene, må være rimelig dumme.. Grin
passe stor den stein..
Du skulle stått foran sterkenils-steinen, ikke bak. Da hadde steinen sett mindre ut og du større ut  Wink

Hvor lenge holdt du klypesteinen?

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

fikla litt med stein forde og når jeg fant det rette grepet så holdt jeg den ganke lett og skulle fint holdt den mye lenger enn han som vant, løfta den også over hodet..

å få det rette grepet på stein er jo hele greia her... hadde egentlig vært kult å hatt med en slik stein på en strongman konkuranse en gang Smiley

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

fikla litt med stein forde og når jeg fant det rette grepet så holdt jeg den ganke lett og skulle fint holdt den mye lenger enn han som vant, løfta den også over hodet..

å få det rette grepet på stein er jo hele greia her... hadde egentlig vært kult å hatt med en slik stein på en strongman konkuranse en gang Smiley

Jeg snakka litt med Frode og han sa akkurat det samme som du her skriver. Han mente han kunne holde den i rundt et minutt når han først fant grepet, noe han gjorde mellom kvalifisering og finale, men det var ikke så lett å treffe (visstnok). Hørte han gikk en runde eller to inne i innhegningen med steinen mellom rundene.

Merker det frister å løfte på denne steinen selv - bare for å se om småtasser også har sjanse. Grin

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Merker det frister å løfte på denne steinen selv - bare for å se om småtasser også har sjanse. Grin

Eg òg har lyst til å prøve. Eg er "kjent" for å vera hard i klypa, og kan gjera betre grepstunt enn mange som er mykje sterkare enn meg elles.

Utlogget MatsErik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 84

Sku likt å sett David Horne prøve seg på den hehe. Han har 67.5 kg i enhånds-pinch som PR (glatt jernskive) Har også vandret avgårde med Dinnie steinene (ikke den samme som klypesteinen da).
8 Ironmind red nail på rad! Ny PR!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!