Skrevet av Emne: legalisering av hasj?  (Lest 54430 ganger)

taraquin

  • Gjest
Sv: legalisering av hasj?
« #120 : 19. september 2010, 14:51 »
Målsettinga kan kanskje være at ingen skal begynne med cannabis, ingen skal drikke, ingen skal røyke, ingen skal kjøre for fort etc. Fin målsetting men desverre en utopi Sad Kulturelt sett er vi ikke så ulike nederlenderne noe som vil føre til at utopien kommer et steg nærmere med legalisering og påfølgende reduksjon i antall brukere etter en tid.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: legalisering av hasj?
« #121 : 19. september 2010, 15:06 »
Målsettinga kan kanskje være at ingen skal begynne med cannabis, ingen skal drikke, ingen skal røyke, ingen skal kjøre for fort etc. Fin målsetting men desverre en utopi Sad Kulturelt sett er vi ikke så ulike nederlenderne noe som vil føre til at utopien kommer et steg nærmere med legalisering og påfølgende reduksjon i antall brukere etter en tid.
Eg ser desverre ingen utpoi i hasjrøykende fjorten-åringer.. Som eg skrev tildig i denne tråden -det skumle med det hele er at dop ville blitt stuerent.

Antall brukere vil stige betraktlig. Du kan ikkje forvente at de som allerede røyker hasj, slutter med det fordi det eventuelt ble lovlig x) DET blir for dumt å tro.
 Eneste grunnen til at det kunne sett bra ut på en statestikk ville vært de ENORME mørketallene..
Westside disciple

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

taraquin

  • Gjest
Sv: legalisering av hasj?
« #123 : 19. september 2010, 19:42 »
Eg ser desverre ingen utpoi i hasjrøykende fjorten-åringer.. Som eg skrev tildig i denne tråden -det skumle med det hele er at dop ville blitt stuerent.

Antall brukere vil stige betraktlig. Du kan ikkje forvente at de som allerede røyker hasj, slutter med det fordi det eventuelt ble lovlig x) DET blir for dumt å tro.
 Eneste grunnen til at det kunne sett bra ut på en statestikk ville vært de ENORME mørketallene..
Hvordan forklarer du da at de stedene hvor det er legalisert\avkriminalisert så har bruken gått NED? Har du lest noe som helst av dokumentasjonen flere har postet? Hvorfor skulle det bli annerledes i Norge? Dumme hasjrøykende, tobakkrøykende, alkoholdrikkende fjortisser kommer vi ikke unna samme hvordan vi vender og vrir på det Wink

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: legalisering av hasj?
« #124 : 19. september 2010, 19:48 »
Neimen så dypsindig og innsiktsfull en kommentar, da gitt.  Kanskje vi også skulle gi opp kampen mot å sette fysisk eller psykisk utviklingshemmede spebarn ut i skogen?  Vi burde vel kanskje heller satse på å få det fenomenet inn i lovlige og ordnede former også?

Om vi ønsker å redusere overbefolkning, kanskje.

Fra spøk til alvor, en slik sammenlikning blir bare barnslig.

Har kampen mot narkotika fungert i DET HELE TATT?
Og da svaret åpenbart var; "nei", spør jeg deg om hvilke tiltak du foreslår. Strengere straffer? Du tuller?
Du evner ikke å se det absurde i at en plante med hundrevis av positive bruksområder, fra hampproduksjon til legemiddel er ulovlig, til tross for en meget svak rus, i mens legemiddelindustrien pusher ut avhengighetsskapende smertestillende til folk som stresser seg til hodepine mm.?

Jeg forstår ikke helt hvilke argumenter motstandsbevegelsen sitter igjen med? Flere og flere forskere, på de fleste felt, fra jussen til sosiologer og leger, har de siste årene beveget seg i riktig retning. Politikere og halvkonservative FRP`ere som deg selv evner desverre ikke å se realitetene i øynene, men svøper seg heller inn i et naivistisk dasspapir av ignoranse og fordommer.
Sa brura

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: legalisering av hasj?
« #125 : 19. september 2010, 23:21 »
Hvordan forklarer du da at de stedene hvor det er legalisert\avkriminalisert så har bruken gått NED? Har du lest noe som helst av dokumentasjonen flere har postet? Hvorfor skulle det bli annerledes i Norge? Dumme hasjrøykende, tobakkrøykende, alkoholdrikkende fjortisser kommer vi ikke unna samme hvordan vi vender og vrir på det Wink
Om du tror på dokumentasjon som viser at bruken av hasj går ned etter legalisering så aner eg ikkje hva eg skal si til deg! Som sagt, her er det ENORME mørketall ute å går, og en slik statestikk ville ikkje være mulig å få korrekt uansett faen!

Hva i helvette får dere til å tro at folk som røyker illegalt nå, slutter å røyke fordi det blir lovlig? og INGEN andre begynner å røyke hasj.. Det er faktisk det som må til hvis bruken skulle gått ned ved legalisering.. Hvor naiv går det ann å bli?

Og nei! vi kommer ikkje unna ravende dritings fjortisser med røyken i hånda, eller jointen for den sags skyld! Men det hjelper da ikkje å lovliggjøre det de ser på som det mest ''hippe'' for tia heller da x) Det blir som å si at vi kommer ikkje til å bli kvitt terrorister, så vi lar dem smugle våpen!
det er en tapersk innstilling til å bli kvalm av. Å tenke at siden vi ikkje for bukt med problemet 100%, så er det bare å gi faen!

bah, dårlig humør! tipper en JOINT ville løst det.. eller hva? så kunne eg ignorert de andre ignorantene i sammfunnet..
Westside disciple

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: legalisering av hasj?
« #126 : 20. september 2010, 14:08 »
H.M:
Å legalisere er ikke det samme som å gi faen. Slik narkotikapolitikken i Norge er idag er å gi faen. År etter år late som at forbud og kriminalisering fungerer, er å gi faen. Oslo er kjent som verdens narkotika hovedstad, plata er kjent som "Heroin Alley".
- Kriminalisering/forbud= Døgnåpne dealere som ikke krever ID, leverer feilinformasjon og dårlig vare.
- Legalisering= Narkopol, korrekt informasjon, aldersgrenser, ingen som presser/frister deg til å kjøpe sterkere stoffer og korrekt doserte varer.

Til siste punchlinen din: En joint ville kanskje roet deg ned, fått den aggressive skrivestilen din ned på et normalt plan og fått deg til å lytte mer til hva andre har på hjertet. Men mest sannsynlig er den en "katalysator" for set og setting. Er du i dårlig humør vil du nok bli litt lei og grinete etter en joint.
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: legalisering av hasj?
« #127 : 20. september 2010, 14:11 »
Oslo er kjent som verdens narkotika hovedstad

Av folk i nord-Norge kanskje.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.


Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: legalisering av hasj?
« #129 : 20. september 2010, 14:30 »

 
Sitat
Oslo's dark reputation as the city with Europe's worst drug scene might be improving somewhat: in the first half of this year there were 31 drug deaths, down from 63 in the same period last year.
    However, the improvement is not attributed to more successful policy, but rather to the temporary reduction in the opium production of Afghanistan.

Her har man løsningen...
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: legalisering av hasj?
« #130 : 20. september 2010, 14:39 »

Sitat
Den britiske avisa som har besøkt Oslo, gir prisnivået i Oslo skylda for mye av elendigheten. En halvliter øl koster mange steder over 50 kroner og en pakke tobakk over 100 kroner. Heroin er relativt billig - et tiendedels gram koster omtrent det samme som en pakke Marlboro.
Hmmm...

Sitat
Ketil Bentzen i Sosialdepartementet forklarer at de fleste norske narkomane bruker sprøyter i stedet for å røyke narkotika. De tar i tillegg rohypnolpiller og alkohol, en blanding som kan være dødelig.
Her er grunnen til at vi er "verst i Europa". Inntaket av narko er som inntaket av alkohol, overdrevet. Så dødsfallene kan tilskrives norsk kultur. Som blir forsterket av høye avgifter på lovlige midler.

EDIT: Sorry ass, fant ikke noe seriøst som støttet utspillet ditt. Mulig Oslo er kjent som Europas heroinhovedstad, selv om artiklene du viste til er over 8 år gamle.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

taraquin

  • Gjest
Sv: legalisering av hasj?
« #132 : 20. september 2010, 14:58 »
Om du tror på dokumentasjon som viser at bruken av hasj går ned etter legalisering så aner eg ikkje hva eg skal si til deg! Som sagt, her er det ENORME mørketall ute å går, og en slik statestikk ville ikkje være mulig å få korrekt uansett faen!

Hva i helvette får dere til å tro at folk som røyker illegalt nå, slutter å røyke fordi det blir lovlig? og INGEN andre begynner å røyke hasj.. Det er faktisk det som må til hvis bruken skulle gått ned ved legalisering.. Hvor naiv går det ann å bli?

Og nei! vi kommer ikkje unna ravende dritings fjortisser med røyken i hånda, eller jointen for den sags skyld! Men det hjelper da ikkje å lovliggjøre det de ser på som det mest ''hippe'' for tia heller da x) Det blir som å si at vi kommer ikkje til å bli kvitt terrorister, så vi lar dem smugle våpen!
det er en tapersk innstilling til å bli kvalm av. Å tenke at siden vi ikkje for bukt med problemet 100%, så er det bare å gi faen!

bah, dårlig humør! tipper en JOINT ville løst det.. eller hva? så kunne eg ignorert de andre ignorantene i sammfunnet..
Jeg tror ikke du forstår hvordan slike studier gjøres. Den mest vanlige formen er å gi ut spørreskjema til flere hundre personer i et representativt utvalg hvor de svarer ANONYMT, altså ingen incentiver for å lyve, slike undersøkelser har vist seg å være treffsikre ift en rekke andre ting som f.eks ungdom og alkoholbruk. Hvorfor i all verden skulle flere lyve på seg å bruke\ha prøvd cannabis når det er ulovlig enn lovlig? Vell, slik er ihvertfall situasjonen i Nederland, forbruket økte riktignok like etter legaliseringen, men sank etterhvert til et nivå litt under hva det var før legaliseringen. Hvorfor måtte fåglarna vite, men sånn var det. Noen garanti for at det samme skjer i Norge har vi ikke, men som sagt er tilgangen så stor i Norge at alle som vil kan prøve det nær  sagt når de vil, hvorfor ikke la staten få inn avgifter, sikre at stoffet er rent, gi et tilbud til de som sliter med avhengighet og pr idag har et labert tilbud?

Jeg mener ikke at vi skal legalisere meth, kokain etc. Men se litt på utberedelsen av ulike stoffer, cannabis er noe nesten hver andre osloborger har prøvd eller bruker jevnlig, kokain er det svært få som bruker. Synes du alkohol burde vært kriminalisert igjen? Om et stoff er lovlig eller ikke forandrer desverre i liten grad hvor mange som bruker det når folk flest ser på forbudet som latterlig, spesielt når staten pusher 2 stoffer med langt værre skadevirkninger lovlig. For meg som ikke har prøvd cannabis, ikke røyker tobakk og drikke svært lite alkohol har det ingen ting å si at det er ulovlig, men når jeg ser ressursbruken til f.eks politi og domstoler mot et stoff samt et stort kriminelt miljø med all den andre driten det medfører som holdes i livet takket være forbudslinja, så vil jeg fortsette å forsvare legalisering.

Utlogget ea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • gogo!
Sv: legalisering av hasj?
« #133 : 20. september 2010, 16:27 »
Om du tror på dokumentasjon som viser at bruken av hasj går ned etter legalisering så aner eg ikkje hva eg skal si til deg! Som sagt, her er det ENORME mørketall ute å går, og en slik statestikk ville ikkje være mulig å få korrekt uansett faen!

Hva i helvette får dere til å tro at folk som røyker illegalt nå, slutter å røyke fordi det blir lovlig? og INGEN andre begynner å røyke hasj.. Det er faktisk det som må til hvis bruken skulle gått ned ved legalisering.. Hvor naiv går det ann å bli?

Og nei! vi kommer ikkje unna ravende dritings fjortisser med røyken i hånda, eller jointen for den sags skyld! Men det hjelper da ikkje å lovliggjøre det de ser på som det mest ''hippe'' for tia heller da x) Det blir som å si at vi kommer ikkje til å bli kvitt terrorister, så vi lar dem smugle våpen!
det er en tapersk innstilling til å bli kvalm av. Å tenke at siden vi ikkje for bukt med problemet 100%, så er det bare å gi faen!

bah, dårlig humør! tipper en JOINT ville løst det.. eller hva? så kunne eg ignorert de andre ignorantene i sammfunnet..

Er et faktum at en legalisering ville gjort det vanskeligere for mange å få tak i hasj, så jeg vil ikke si at det er naivt å si at bruken av hasj vil synke dersom det blir legalisert...I tillegg til at dersom hasj hadde blitt legalisert ville det kanskje for noen blitt enklere å holde seg unna uønskede miljøer som driver med tyngre stoffer.
20 år
86 kg
185 cm

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: legalisering av hasj?
« #134 : 20. september 2010, 17:04 »
Jeg tror ikke du forstår hvordan slike studier gjøres. Den mest vanlige formen er å gi ut spørreskjema til flere hundre personer i et representativt utvalg hvor de svarer ANONYMT, altså ingen incentiver for å lyve, slike undersøkelser har vist seg å være treffsikre ift en rekke andre ting som f.eks ungdom og alkoholbruk. Hvorfor i all verden skulle flere lyve på seg å bruke\ha prøvd cannabis når det er ulovlig enn lovlig? Vell, slik er ihvertfall situasjonen i Nederland, forbruket økte riktignok like etter legaliseringen, men sank etterhvert til et nivå litt under hva det var før legaliseringen. Hvorfor måtte fåglarna vite, men sånn var det. Noen garanti for at det samme skjer i Norge har vi ikke, men som sagt er tilgangen så stor i Norge at alle som vil kan prøve det nær  sagt når de vil, hvorfor ikke la staten få inn avgifter, sikre at stoffet er rent, gi et tilbud til de som sliter med avhengighet og pr idag har et labert tilbud?
Problemet eg ser er at spørreskjemaer rekker ikkje ut til de forskjellige miljøene. De rekker ut til skoleelever, og kansje kontorarbeidere.. Hvordan kan de sende ut skjemaer til 500 folk i oslo, og så konkludere med at slik er det i resten av norge også? Du hører ikkje en bilmekaniker, snekker, vaktmester, eller folk i industrien generelt som har blitt spurt om noe som helst, noen gang x) å alle de ungdomene som er ute på byen til en hver tid har ihvertfall aldri blitt spurt. Så sånne statestikker fungerer helt klart ikkje etter min mening, men meg om det..

Det er fortsatt en rekke ting som kommer inn i bildet. Det ligger veldig store penger i dette. Og slik Norge fungerer er det staten som får hele inntekten. Ja, eg vet. det er det samme med polet, men det betyr ikkje at saken blir bedre av å føre inn hasj i systemet også.

Så har vi det eg har nevnt før, stuerenheten.. å gjøre det greit å dope seg. farligere enn man tror! Toleransegrensen blir skyvd betraktelig opp.

også har vi det med inntekter for kriminelle.. Vi ville blitt kvitt tjenerne, altså smuglere, langere osv. De store synderne hadde ikkje merket dette, ihvertfall ikkje av lille Norge. Hvor skulle staten fått hasjen fra forresten, dyrke den selv? x) Right..


Er et faktum at en legalisering ville gjort det vanskeligere for mange å få tak i hasj, så jeg vil ikke si at det er naivt å si at bruken av hasj vil synke dersom det blir legalisert...I tillegg til at dersom hasj hadde blitt legalisert ville det kanskje for noen blitt enklere å holde seg unna uønskede miljøer som driver med tyngre stoffer.
Om det er legalisering som legemiddel du mener, vil nok det Illegale markedet synke litt, men lite. Da trengs jo fortsatt markedet for alle de som bruker illegalt, som ville vært noe sånt som 90% x) Om det menes at det skal kontrolleres som alkohol, eller tobakk vil tilgjengligheten være like stor som for nettop alkohol og tobakk x)
 Det siste poenget ditt har eg ikkje tenkt på, det var forøvrig ett godt poeng. Eneste er, de som bruker hasj fant gjerne miljøet før de fant hasjen;)
Westside disciple

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!