Skrevet av Emne: legalisering av hasj?  (Lest 54377 ganger)

Utlogget Space Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 533
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 533

legalisering av hasj?
« : 08. september 2010, 16:32 »
Dette er nettopp en sak jeg har dukket ned i. Det finnes mange kilder av feks doktorer som mener at det er helt ufarlig, til noen som mener at det kan skade hjerne, hjerte og lunger.
Det mer jeg dukker ned i saken kommer jeg frem til at jeg synes det burde vert lovlig. Jeg mener at det faktisk er mindre farlig enn alt fra alkohol og tobakk til pommes frites fra mc Donalds!

Jeg bare lurer på hva dere mener om saken og om noen vet om det er sjangs for en nasjonal avstemning for/mot legalisering av cannbis??


Her er en meget interessant film som forklarer på hvilket idiotisk grunnlag cannabis ble legalisert  Smiley
(Joe rogan kan ufattelig masse om blandt annet dette)
http://www.youtube.com/watch?v=WJbh-O7-44Y

(så må jeg også bare si at jeg aldri har prøvd hasj og aldri kommer til å gjøre det så lenge det er ulovlig)

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: legalisering av hasj?
« #1 : 08. september 2010, 19:40 »
at hasj i seg selv helsemessig ikkje er så veldig skadelig er vel gammelt nytt nå ville eg tro.
Problemet eg personlig ser er fks at ved legalisering vil det bli stuerent å dope seg. Man begynner å drikke tidligere å tidligere. mange begynner helt i starten av ungdomsskulen. Hva med Hasj etter 40-50-60 år, barneskole elever som hasjer?
 
 Hasj har en helt klar psykisk effekt på mennesker. Virkeligheten og fantasiverden kommer ett godt skritt nærmere hverandre. Det er også ekstremt avhengighetsskapende -psykisk.

Eg har aldri selv heller prøvd hasj. Men ser mange som bruker det. Det er ikkje vanskelig å se at det sløver deg. Noe som kan gjøre jobbsituasjon osv vanskelig.

Mange mennesker har tydd til dop når livet ble for vanskelig. Men mange fler har holdt seg unnda å klart seg fordi det er ulovlig. Hvis hasj hjelper deg med å komme igjennom dagen, vil nok mange færre konfrontere problemene sine. Å bli avhengige dagen lang.. Høres kjent ut? Alkoholisme.. Det holder faen meg med ett samfunnsproblem av den typen!
Westside disciple

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: legalisering av hasj?
« #2 : 08. september 2010, 20:03 »
at hasj i seg selv helsemessig ikkje er så veldig skadelig er vel gammelt nytt nå ville eg tro.
Problemet eg personlig ser er fks at ved legalisering vil det bli stuerent å dope seg. Man begynner å drikke tidligere å tidligere. mange begynner helt i starten av ungdomsskulen. Hva med Hasj etter 40-50-60 år, barneskole elever som hasjer?
 
 Hasj har en helt klar psykisk effekt på mennesker. Virkeligheten og fantasiverden kommer ett godt skritt nærmere hverandre. Det er også ekstremt avhengighetsskapende -psykisk.

Eg har aldri selv heller prøvd hasj. Men ser mange som bruker det. Det er ikkje vanskelig å se at det sløver deg. Noe som kan gjøre jobbsituasjon osv vanskelig.

Mange mennesker har tydd til dop når livet ble for vanskelig. Men mange fler har holdt seg unnda å klart seg fordi det er ulovlig. Hvis hasj hjelper deg med å komme igjennom dagen, vil nok mange færre konfrontere problemene sine. Å bli avhengige dagen lang.. Høres kjent ut? Alkoholisme.. Det holder faen meg med ett samfunnsproblem av den typen!

Ekstremt avhengighetsskapende er vel litt å ta i! Det er klart at dette er individuelt! Akkuratt som noen ikke klarer å holde seg til bare lørdags pilsen.

  Legalisering har mange gode samfunnsmessige argumenter i ryggen. Regulering av staten har vist seg å ikke øke bruk. Mange land med en annen politikk har meldt gode resultater. (Amsterdam og Portugal f.eks.)

Jeg synes ikke vi skal legge et marked som er verdt flere milliarder i hendene på kriminelle og terrorister. Forbudet og krigen mot narkotika har aldri fungert! Det vill det heller aldri gjøre! Det er på tide å tenke nytt! Det finnes utallige gode argumenter for legalisering. les litt rundt og ikke bare gammel statlig propaganda. Det er en grunn til at mange har snudd i saken også den norske sosiologen Willy Pedersen, han har mye bra å si om saken.

Krigen mot narkotika er over, vi tapte! - Amerikansk DEA agent(?)

Jeg vill anbefale alle på det sterkeste å se den Canadiske dokumentaren The union. meget bra objektiv dokumentar. Har vunnet mange priser blant annet årets canadiske dokumentar.
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: legalisering av hasj?
« #3 : 08. september 2010, 20:20 »
"All plants should be legal." 

Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: legalisering av hasj?
« #4 : 08. september 2010, 20:26 »
For legalisering. Tror ikke det vil skje på 20-30 år.
Sa brura

Utlogget Space Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 533
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 533

Sv: legalisering av hasj?
« #5 : 08. september 2010, 20:30 »
Jeg lurer selv på om jeg er for eller mot legalisering, men heller mer og mer for.
Hvis man hadde satt noen grunnregler, som feks:
* 21 års grense
* bare lov å kjøpe av staten (gjennom feks apotek)
* ikke lov å bruke/være påvirket offentlig
* bare lov å kjøpe en viss menge

så ser jeg ikke hvorfor det skal være så negativt..

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: legalisering av hasj?
« #6 : 08. september 2010, 20:39 »
Jeg lurer selv på om jeg er for eller mot legalisering, men heller mer og mer for.
Hvis man hadde satt noen grunnregler, som feks:
* 21 års grense
* bare lov å kjøpe av staten (gjennom feks apotek)
* ikke lov å bruke/være påvirket offentlig
* bare lov å kjøpe en viss menge

så ser jeg ikke hvorfor det skal være så negativt..

Helt enig, regulering er veien å gå. Men tviler på at hvis noen er påvirket offentlig er så sjenerende! Går jo nesten ikke ann å se hvis noen er påvirket. Det er langt verre med alle de fulle apekattene som sloss,skriker og lager hælvette!

For legalisering. Tror ikke det vil skje på 20-30 år.


Nå synes jeg du er pessimistisk altså Tongue

 Debatten er i ihvertfall sånn halvveis i gang! Trur det vil bli mere fokus når California legaliserer i september (folkeavstemning)
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Utlogget Space Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 533
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 533

Sv: legalisering av hasj?
« #7 : 08. september 2010, 20:45 »
vet du hva, vi skulle nesten lagd en bra gjennomført facebook side som vi fikk reklamert for. En side som støtter legalisering av hasj og som har klare reguleringspunkt.

Slike facebook sider har skapt oppsikt før..

Utlogget Snusmumrikken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 45

Sv: legalisering av hasj?
« #8 : 08. september 2010, 20:48 »
Jeg syns det er merkelig at de i det hele tatt lager lover for sånt. Vi mennesker kan da vel passe litt på oss selv? Er så drittlei av lover for alt som er... Undecided
Harder, better, faster, stronger.

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: legalisering av hasj?
« #9 : 08. september 2010, 20:50 »
Jeg har et innspill som sikkert kan skape litt mer debatt angående dette.

For det første er det veldig mange ting som er usikkert og også direkte feil i denne debatten. Det klassiske eksemplet er at enkelte land eller byer har hatt så positivt erfaringer med avkriminalisering. For det første er det viktig å skille mellom legalisering og avkriminalisering. Cannabis er ikke legalisert i Amsterdam. Det er bare avkriminalisert. For det andre så stemmer det at Amsterdam først meldte om positive effekter av avkriminaliseringen. Men etter å ha sett mer og mer av langtidsvirkningene som kommer fra avkriminaliseringen har vinden snudd helt. Det meldes nå om flere store problemer som man ikke hadde sett komme i starten. Dette er helt symptomatisk for hva som skjer når man avkriminaliserer nye rusmidler. Problematikken rundt slike ting kommer først lenge etter at det er mulig å gjøre retrett.

At cannabis er mer eller mindre farlig enn f.eks alkohol kan man diskutere til man blir blå uten å bli enige. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor argumentet for å avkriminalisere cannabis er at det ikke er verre enn alkohol. Er det et argument for å tillate? I mine ører er det minst like mye et argument for å la være.

For ikke lenge siden leste jeg en av de siste artiklene til W.Pedersen skrev om nettopp dette: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091016/OAKTUELT/710169949
Og med all respekt å melde så synes jeg argumentasjonen i den artikkelen er den dårligste argumentasjonen Pedersen noengang har kommet med. Den faller på sin egen urimelighet. Hovedessensen (for de som ikke leser artikkelen)er at man som bruker eller omsetter av cannabis løper en større risiko for domfellelse med alt det medfører og at dette av en grunn er urimelig. Jeg forstår ikke retorikken.

All forskning som er gjort på rusmidler generelt tilsier at økt tilgang gir økt forbruk. Som en følge av økt forbruk kommer også økt misbruk. Således også cannabistilgang.

Mange hevder at cannabis fører til store inntekter for kriminelle og ønsker at staten heller skal tilfalles disse pengene. I stor grad har man rett i dette. Samtidig tror jeg det er naivt å tro at det kriminelle markedet for cannabis vil falle bort dersom vi fikk en avkriminalisering. Det er langt mellom en avkriminalisering og frem til den dagen da staten starter produksjon av cannabis.

Det finnes idag endel mennesker som ville fått et bedre liv dersom de fikk cannabis i en eller annen  for på resept. Akkurat som det finnes mennesker som trenger morfin, steroider o.l. Derimot så er det ikke det samme som at alle og enhver burde bruke det til eget forgodtbefinnende.

Selv om vi helt klart ligger ann til å tape krigen mot narkotika så er ikke jeg typen til å bare gi opp. Men folk er kanskje forskjellige....

LT

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: legalisering av hasj?
« #10 : 08. september 2010, 20:54 »
Hasj har en helt klar psykisk effekt på mennesker. Virkeligheten og fantasiverden kommer ett godt skritt nærmere hverandre. Det er også ekstremt avhengighetsskapende -psykisk.
Alt er psykisk avhengighetsskapende. Spise sjokolade, pule, spise is, spise god mat. Det argumentet holder ikke i noen som helst sammenheng.

Eg har aldri selv heller prøvd hasj.
Hvordan klarer du da å komme frem til at hasj ekstremt avhengighetsskapende -psykisk?

Jeg sier ikke at man MÅ ha erfaring med noe for å uttale seg, men når din kunnskap om temaet bare baserer seg på gammalt vås og kjærringsladder burde du holde deg ute av diskusjonen.
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: legalisering av hasj?
« #11 : 08. september 2010, 21:01 »
Hvis man virkelig trenger det, er det fullt mulig å få det på resept. Men en legalisering av cannabis vil føre med seg en trygdebølge langt større enn den vi har i dag. Så hvis det skal legaliseres, eller avkriminaliseres, må man først gjøre det vanskeligere å leve på uføre -eller arbeidsledighetstrygd. Ellers blir de som bidrar positivt i samfunnet sittende med skjegget i postkassa. Igjen.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: legalisering av hasj?
« #12 : 08. september 2010, 21:04 »
Det som må forstås er at det faktum at substanser er ulovlig faktisk gjør at ting (stort sett) er lettere tilgjengelig, enn det det ville vært ved en statlig regulering.

For øyeblikket finnes det ikke aldersgrenser, kvalitetskontroll, mengdebegrensninger, objektiv informasjon om hva som selges, noe som gjør substansene langt farligere enn det de faktisk er.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: legalisering av hasj?
« #13 : 08. september 2010, 21:07 »
Det som må forstås er at det faktum at substanser er ulovlig faktisk gjør at ting (stort sett) er lettere tilgjengelig, enn det det ville vært ved en statlig regulering.

For øyeblikket finnes det ikke aldersgrenser, kvalitetskontroll, mengdebegrensninger, objektiv informasjon om hva som selges, noe som gjør substansene langt farligere enn det de faktisk er.

Det hindret ikke en del peroner fra å dø av methanolforgiftning noen år tilbake, enda alkohol er det mest lovregulerte produktet i Norge.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: legalisering av hasj?
« #14 : 08. september 2010, 21:09 »
vet du hva, vi skulle nesten lagd en bra gjennomført facebook side som vi fikk reklamert for. En side som støtter legalisering av hasj og som har klare reguleringspunkt.

Slike facebook sider har skapt oppsikt før..

Det finnes selvfølgelig og den er faktisk veldig stor. Folkeaksjonen LUHM på facebook er en seriøs gruppe av god kvalitet. Står mye bra der.

Jeg syns det er merkelig at de i det hele tatt lager lover for sånt. Vi mennesker kan da vel passe litt på oss selv? Er så drittlei av lover for alt som er... Undecided

Er veldig enig! En tanke som gjør meg litt kvalm er at en demokratisk stat skal fortelle meg at det er greit at jeg ruser meg på gift. Mens en naturlig plante er fyfy. Ja alkohol er gift! Drikker du nok så dør du, det ender ofte med skallebank, oppkast og at man er totalt ubrukelig den påfølgende dagen.


Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!