Skrevet av Emne: legalisering av hasj?  (Lest 54303 ganger)

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: legalisering av hasj?
« #135 : 20. september 2010, 18:51 »
Nå er vel ikke hasj legalisert i Nederland, men av kriminalisert. Finner dessverre lite av artikler som ser på virkningene etter dette. Noen andre som finner det?? what

Og jeg vet at hadde hasj vært lov på samme linje som med alkohol så hadde helt sikkert mange flere prøvd det. Og jeg tror flere ville falt utenfor samfunnet. Argumentet om at disse uansett ville falt utenfor blir for dumt.  Da kan vi jo like gjerne gi opp disse.
 

Utlogget ea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • gogo!
Sv: legalisering av hasj?
« #136 : 20. september 2010, 18:57 »
Nå er vel ikke hasj legalisert i Nederland, men av kriminalisert. Finner dessverre lite av artikler som ser på virkningene etter dette. Noen andre som finner det?? what

Og jeg vet at hadde hasj vært lov på samme linje som med alkohol så hadde helt sikkert mange flere prøvd det. Og jeg tror flere ville falt utenfor samfunnet. Argumentet om at disse uansett ville falt utenfor blir for dumt.  Da kan vi jo like gjerne gi opp disse.
 
du VET at mange flere ville prøvd det dersom det var lovlig ja. Fint, da har vi jo svaret på det Smiley
20 år
86 kg
185 cm

taraquin

  • Gjest
Sv: legalisering av hasj?
« #137 : 20. september 2010, 19:08 »
Nå er vel ikke hasj legalisert i Nederland, men av kriminalisert. Finner dessverre lite av artikler som ser på virkningene etter dette. Noen andre som finner det?? what
 
Lovlig solgt i mindre kvanta i cofeeshops så i praksis legalt.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: legalisering av hasj?
« #138 : 20. september 2010, 19:08 »
Om vi ønsker å redusere overbefolkning, kanskje.

Fra spøk til alvor, en slik sammenlikning blir bare barnslig.
Joda, jeg tro kanskje til i hardeste laget, men det finnes et underliggende premiss blandt mange narkoliberalister som bekymrer meg.  Det er tanken på at det ikke nytter å fjerne samfunnsproblemer, bare å begrense dem sånn noenlunde, å få dem inn i 'ordnede former', som det heter.  Dette er en viktig grunn til at reaksjonære grupper av typen Tea Party, ymse islamister og Sverigedemokratene har framgang rundt om verden.  Disse gruppene har en ide om politiske formål og hensikter som mange mer fornuftige grupperinger ikke lenger har, og det gir dem vind i seila.

Sitat
Har kampen mot narkotika fungert i DET HELE TATT?
Det er vanskelig å vite sikkert.  Det er massevis av alternativer som ikke er prøvd ut i praksis.  Jeg tror ikke at et frislipp ville vært bedre.

Sitat
Og da svaret åpenbart var; "nei", spør jeg deg om hvilke tiltak du foreslår.  Strengere straffer? Du tuller?
Jeg har skissert en alternativ politikk i et tidligere innlegg.  Den går ut på at smugling og salg av narkotika fortsatt skal straffes strengt.  Men de som blir tatt for besittelse, skal få mulighetene til å få stoff GRATIS kombinert med en rett og en plikt til å følge et opplegg som gjør dem rusfrie.  Stoffet skal inntas under oppsyn av politi og/eller helsepersonell, så de narkomane ikke får sjangsen til å hamstre.  Dette opplegget betyr at de narkomane ikke behøver å ty til kriminalitet for å få tak i stoff, men at smugling og omsetning av stoff ute på gata stadig er forbudt.

Sitat
Du evner ikke å se det absurde i at en plante med hundrevis av positive bruksområder, fra hampproduksjon til legemiddel er ulovlig, til tross for en meget svak rus, i mens legemiddelindustrien pusher ut avhengighetsskapende smertestillende til folk som stresser seg til hodepine mm.?
Dette er helt feil.  For min del kunne det gjerne vært digre hampåkre i Norge, med produksjon av tau, klær og medisiner som formål.  Legaliser gjerne også hasj som smertestillende medisin for folk med ymse kroniske lidelser.  Men narkoliberalistene bør slutte å skyve hasj som medisin foran seg.  Deres reelle agenda er å legalisere hasj som rekreasjonsdop, og de bør innrømme dette først som sist.

Sitat
Jeg forstår ikke helt hvilke argumenter motstandsbevegelsen sitter igjen med? Flere og flere forskere, på de fleste felt, fra jussen til sosiologer og leger, har de siste årene beveget seg i riktig retning. Politikere og halvkonservative FRP`ere som deg selv evner desverre ikke å se realitetene i øynene, men svøper seg heller inn i et naivistisk dasspapir av ignoranse og fordommer.
Hvor har du det fra at jeg stemmer Fr.P?  Det er fullstendig gæernt.  Jeg hører hjemme på den motsatte ytterfløya i norsk politikk.  Jeg tror at Fleksnes kan bekrefte dette, og det er desto hyggeligere å være på samme side som Fleksnes denne gangen.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

taraquin

  • Gjest
Sv: legalisering av hasj?
« #139 : 20. september 2010, 19:16 »
Problemet eg ser er at spørreskjemaer rekker ikkje ut til de forskjellige miljøene. De rekker ut til skoleelever, og kansje kontorarbeidere.. Hvordan kan de sende ut skjemaer til 500 folk i oslo, og så konkludere med at slik er det i resten av norge også? Du hører ikkje en bilmekaniker, snekker, vaktmester, eller folk i industrien generelt som har blitt spurt om noe som helst, noen gang x) å alle de ungdomene som er ute på byen til en hver tid har ihvertfall aldri blitt spurt. Så sånne statestikker fungerer helt klart ikkje etter min mening, men meg om det..
Miljøene sier du? Det spesielle med cannabis er at så mange har brukt det, i alle samfunnslag. Å lage en slik undersøkelse ift heroin kan jeg være enig i at er fånyttes, men de aller fleste som bruker\prøver cannabis er som meg og deg, ikke i noe kriminelt miljø til vnalig selv om de kanskje måtte innom en dealer eller at en venn måtte innom en dealer. Mange dyrker det hjemme selv og og tar omveien om det kriminelle miljøet. Slike undersøkelser blir tilnærmet like gode som undersøkelser ift alkohol. Du har tydeligvis aldri vært med på å gjøre slike undersøkelser, både snekkerne og de som reker på byen blir spurt (selv om man vanligvis ikke oppsøker kriminelle miljø aktivt for å spørre), mangler for mange sosiale grupper blir ikke resultatene signifikante og forskninga blir ikke publisert på seriøse nettsteder, nederlands befolkning er vell studert opp og i mente flere ganger ift bruk av cannabis siden de lenge var unike i den sammenheng og trenden er klar, men om du nekter å godta den så for all del gjør det, de fleste seriøse innen forskningsmiljø stoler på slike rapporter, og jeg stoler for det meste på dem Smiley Uansett om resultater fra kriminelle miljø skulle mangle har det lite å si siden de statistisk utgjør en så liten del og uansett lever på sidelinja ift regler\lover). Av de jeg kjenner\vet om som har brukt cannabis i kortere perioder\prøvd det en gang så er alle med unntak av 2 enten høyskole eller universitetsutdannede og da snakker jeg om et tosifret antall mennesker. De 2 andre har brukt en rekke andre rusmidler som speed, E osv og er i kriminelle miljø. Prøv å se hvor mange høyt utdannede som f.eks har brukt speed og du vil se at dette i langt større grad er tilknyttet kriminelle miljø og lav sosial status selv om det finnes unntak i f.eks utelivsbransjen selv om denne ikke alltid er like stueren.

Utlogget Andyy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 299
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 299

Sv: legalisering av hasj?
« #140 : 20. september 2010, 20:13 »
Nå er vel ikke hasj legalisert i Nederland, men av kriminalisert. Finner dessverre lite av artikler som ser på virkningene etter dette. Noen andre som finner det?? what

Og jeg vet at hadde hasj vært lov på samme linje som med alkohol så hadde helt sikkert mange flere prøvd det. Og jeg tror flere ville falt utenfor samfunnet. Argumentet om at disse uansett ville falt utenfor blir for dumt.  Da kan vi jo like gjerne gi opp disse.
 

Hvordan faller man utenfor samfunnet om man prøver cannabis? Jeg føler meg som en ganske flink borger og er godt med i det norske samfunnet. Er underveis i en høy utdannelse og jobber ved siden av. Har masse venner som røyker og som har tatt at valg at de ikke vil. Både de som røyker og de som velger å ikke røyker blir respektert på lik linje og det er ikke noe gruppe press. Dette er det samme som med alkohol. Det er dems valg. Jeg kjenner flere som er "utenfor" samfunnet pga alkohol missbruk enn jeg kjenner mennesker som er "utenfor" pga cannabis missbruk. Også har vi en fin linje mellom bruk og missbruk.
Jeg vil si om du drikker alkohol hver dag og i store mengder vil du gå som en missbruker av alkohol. Det samme går med cannabis. Om du la oss si røyker litt på ett nachspiel i helgene er du langt fra noe missbruker. Om du røyker deg så skakk at du ikke kommer deg opp av sofaen daglig så vil jeg mene det går over til missbruk.

Om folk som deg sluttet å se ned på folk som brukte cannabis hadde det ikke vært noe problem med å dette utenfor samfunnet som du kaller det selv om det ulovelig i dag. De aller fleste nordmenn er veldig tollerange ovenfor dette. Du ville faktisk bli overrasket over hvor mange som røyker, har røyket eller ikke bryr seg om folk røyker. Det er ikke ett krav om å bli kriminell og gal i hodet bare fordi du vil røyke en plante. Les litt rundt, se ett par dokumentarer. Om du da klarer å åpne øynene dine litt vil du kanskje komme tilbake med litt mer kunnskap og litt mindre ignoranse i ditt neste innlegg.
Njoa

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: legalisering av hasj?
« #141 : 20. september 2010, 20:41 »
Hvordan faller man utenfor samfunnet om man prøver cannabis? Jeg føler meg som en ganske flink borger og er godt med i det norske samfunnet. Er underveis i en høy utdannelse og jobber ved siden av. Har masse venner som røyker og som har tatt at valg at de ikke vil. Både de som røyker og de som velger å ikke røyker blir respektert på lik linje og det er ikke noe gruppe press. Dette er det samme som med alkohol. Det er dems valg. Jeg kjenner flere som er "utenfor" samfunnet pga alkohol missbruk enn jeg kjenner mennesker som er "utenfor" pga cannabis missbruk. Også har vi en fin linje mellom bruk og missbruk.
Jeg vil si om du drikker alkohol hver dag og i store mengder vil du gå som en missbruker av alkohol. Det samme går med cannabis. Om du la oss si røyker litt på ett nachspiel i helgene er du langt fra noe missbruker. Om du røyker deg så skakk at du ikke kommer deg opp av sofaen daglig så vil jeg mene det går over til missbruk.

Om folk som deg sluttet å se ned på folk som brukte cannabis hadde det ikke vært noe problem med å dette utenfor samfunnet som du kaller det selv om det ulovelig i dag. De aller fleste nordmenn er veldig tollerange ovenfor dette. Du ville faktisk bli overrasket over hvor mange som røyker, har røyket eller ikke bryr seg om folk røyker. Det er ikke ett krav om å bli kriminell og gal i hodet bare fordi du vil røyke en plante. Les litt rundt, se ett par dokumentarer. Om du da klarer å åpne øynene dine litt vil du kanskje komme tilbake med litt mer kunnskap og litt mindre ignoranse i ditt neste innlegg.

Ikke hiss deg opp nå Smiley Jeg er enig i mye av det du sier og jeg tviler ikke et sekund på at flere klarer å røyke engang i helga og fint fungere som normale mennesker. Med og uten høy utdannelse som du vektlegger her. Du sier at veldig mange drikker seg drita og gjør kriminelle ting(og ja det stemmer), jeg mener ikke dette er et godt nok argument for at vi skal legalisere hasj av den grunn. Jeg ser ikke ned på cannabis brukere om du tror det:)



Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: legalisering av hasj?
« #142 : 20. september 2010, 20:42 »
du VET at mange flere ville prøvd det dersom det var lovlig ja. Fint, da har vi jo svaret på det Smiley
Ja ihvertfall viser forskning dette, men det trenger ikke å være tilfelle at det skjer i Norge. Smiley

Utlogget ea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • gogo!
Sv: legalisering av hasj?
« #143 : 20. september 2010, 20:51 »
Ja ihvertfall viser forskning dette, men det trenger ikke å være tilfelle at det skjer i Norge. Smiley

Hvilken forskning er dette?
20 år
86 kg
185 cm

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: legalisering av hasj?
« #144 : 20. september 2010, 20:58 »
Hvilken forskning er dette?
Skal se om jeg finner linken igjen, men jeg tror de fleste er enig om at ved en legalisering så vil antall brukere bli flere. Dette vil kanskje synke etterhvert, det gjorde det ihvertfall i Nederland. Om det skjedde i Alaska er jeg usikker på.Smiley

Utlogget Andyy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 299
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 299

Sv: legalisering av hasj?
« #145 : 20. september 2010, 21:33 »
Ikke hiss deg opp nå Smiley Jeg er enig i mye av det du sier og jeg tviler ikke et sekund på at flere klarer å røyke engang i helga og fint fungere som normale mennesker. Med og uten høy utdannelse som du vektlegger her. Du sier at veldig mange drikker seg drita og gjør kriminelle ting(og ja det stemmer), jeg mener ikke dette er et godt nok argument for at vi skal legalisere hasj av den grunn. Jeg ser ikke ned på cannabis brukere om du tror det:)




Om jeg hørtes hissig ut så er det ikke første gangen jeg har hørt det. Er veldig rolig, men er dårlig til å legge inn smileys noe som kan tolkes som aggresiv atferd.

Det jeg mener er at cannabis røyking gjør deg ikke kriminell selv om mange i kriminelle miljøer røyker cannabis. Røyke cannabis gjør deg rolig og langt fra aggresiv. Alkohol derimot må jeg holde meg langt unna for da får jeg ett lignende roid rage og havner alltid i slosskamp. Det å gjøre cannabis lovlig vil bare senke kriminaliteten i norge og ikke øke den.
Njoa

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: legalisering av hasj?
« #146 : 20. september 2010, 21:53 »
Om jeg hørtes hissig ut så er det ikke første gangen jeg har hørt det. Er veldig rolig, men er dårlig til å legge inn smileys noe som kan tolkes som aggresiv atferd.

Det jeg mener er at cannabis røyking gjør deg ikke kriminell selv om mange i kriminelle miljøer røyker cannabis. Røyke cannabis gjør deg rolig og langt fra aggresiv. Alkohol derimot må jeg holde meg langt unna for da får jeg ett lignende roid rage og havner alltid i slosskamp. Det å gjøre cannabis lovlig vil bare senke kriminaliteten i norge og ikke øke den.

Ok:) Nei, skjønner hva du mener og du har veldig mange gode poeng. Personlig er jeg nok ikke helt for enda, men litt nærmere etter diskusjonen her inne:)

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: legalisering av hasj?
« #147 : 20. september 2010, 22:03 »
Miljøene sier du? Det spesielle med cannabis er at så mange har brukt det, i alle samfunnslag. Å lage en slik undersøkelse ift heroin kan jeg være enig i at er fånyttes, men de aller fleste som bruker\prøver cannabis er som meg og deg, ikke i noe kriminelt miljø til vnalig selv om de kanskje måtte innom en dealer eller at en venn måtte innom en dealer. Mange dyrker det hjemme selv og og tar omveien om det kriminelle miljøet. Slike undersøkelser blir tilnærmet like gode som undersøkelser ift alkohol. Du har tydeligvis aldri vært med på å gjøre slike undersøkelser, både snekkerne og de som reker på byen blir spurt (selv om man vanligvis ikke oppsøker kriminelle miljø aktivt for å spørre), mangler for mange sosiale grupper blir ikke resultatene signifikante og forskninga blir ikke publisert på seriøse nettsteder, nederlands befolkning er vell studert opp og i mente flere ganger ift bruk av cannabis siden de lenge var unike i den sammenheng og trenden er klar, men om du nekter å godta den så for all del gjør det, de fleste seriøse innen forskningsmiljø stoler på slike rapporter, og jeg stoler for det meste på dem Smiley Uansett om resultater fra kriminelle miljø skulle mangle har det lite å si siden de statistisk utgjør en så liten del og uansett lever på sidelinja ift regler\lover). Av de jeg kjenner\vet om som har brukt cannabis i kortere perioder\prøvd det en gang så er alle med unntak av 2 enten høyskole eller universitetsutdannede og da snakker jeg om et tosifret antall mennesker. De 2 andre har brukt en rekke andre rusmidler som speed, E osv og er i kriminelle miljø. Prøv å se hvor mange høyt utdannede som f.eks har brukt speed og du vil se at dette i langt større grad er tilknyttet kriminelle miljø og lav sosial status selv om det finnes unntak i f.eks utelivsbransjen selv om denne ikke alltid er like stueren.
Det ser ut til at det er stor forskjell på det lokale samfunnet der du bor, og der eg bor.. Hvis det er sånn du ser hasj, så er det det. Der du bor;) Her, ødlegges skolegang og utdanning for mange. Arbeidsledighet blir vanligere og vanligere aldersgruppe 18-27 år osv.. At dette er pga av dop alene kan eg jo ikkje påstå, men det belastede miljøet blir bare større og større. I gamledager før min tid, når studente først kom, så var det de som brakte bla hasj til denne plassen. De fikk grisejuling osv, det hendte folk ble kjørt til svenskegrensa og tatt fra alle einendeler. i en lang periode etterpå holdt sånne personer seg, for seg selv og ting gikk greit. Nå derimot har det blitt vanlig, og eg ser fler og fler rundt meg begynne med hasj i helgene og fortsetter med å ta livet fullstendig useriøst. Fler av de går videre til tyngre stoffer.
Westside disciple

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: legalisering av hasj?
« #148 : 20. september 2010, 22:05 »
Hvor er det du bor hen?

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: legalisering av hasj?
« #149 : 20. september 2010, 22:28 »
Midt telemark.. altså Bø:P
Westside disciple

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!