Skrevet av Emne: 5x5 stronglifts Skal opp!!!  (Lest 12065 ganger)

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

5x5 stronglifts Skal opp!!!
« : 11. september 2010, 21:47 »
Dette er ikke den første 5x5 posten, men jeg prøver alikevell:
Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å begynne med 5x5 stronglifts, rett og slett for å bygge ett grunnlag for videre bygging. Jeg er/var som de fleste ungdommer på min alder optatt av biceps. Den skulle være stor. Benken (den var svært viktig!!!) var som regel omringet av statuskåte ungdommer. Dette har ikke jeg aldri vært så veldig fan av, men det er blitt mye feiltrening! Derfor skal jeg ta meg i nakkeskinnet og starte med et "basisoppsett". Et helkroppsprogram der det er satt fokus på hele kroppen, og ikke bare den fordømte overkroppen.
Jeg er ikke veldig breiskuldret, jeg er ikke spesielt spe, jeg er ikke den sterkeste men er ikke den svakeste. Jeg er 175,5 høy og ca 64 kg. Har derfor en lav fettprosent og ser smått atletisk da jeg går idrettslinja og er litt trent i hele kroppen. Jeg ønsker å øke i vekt, men ikke så veldig i fettprosent da jeg er sterk i forhold til min egen kropsvekt (den berømte senesterkheten). Jeg ønsker da mer muskler uten å se ut som et "fettberg". Med skikkelig kosthold, døgnrytme osv burde vell dette gå ann?

Jeg kommer ikke til å logge som en tulling, da alle som vet hva 5x5 stronglifts er veit hva slagsøvelser jeg kommer til å utføre. Det blir da gjenntagelse på gjenntagelse, noe som ikke er så veldig interesant for folk flest. Men det blir logging om hvordan øvelsene går og mine meninger om program osv.


Jeg har ikke blitt enig med meg selv om jeg skal starte med bare stanga, eller hoppe på 30. Jeg kan teknikken greit nokk på alle øvelsene med de vektene (Har market og bøyet over 70 kg bare for på prøve det. Jeg er vell den eneste i klassa som har utført markløft. Det er ikke tøft lizzzm). Innspill til dette taes imot med stor takk. Når jeg utfører markløft får jeg i tillegg usaklige kommentarer som "Du, strongman 2013. Ta det rolig nå"



Kjører 5x5 da programmet har fått skryt og det ser ut til å fungere. Tanken er at jeg kjører 5x5 til jeg stangerer på alle øvelsene som ikke går ut over kroppvekt, og enten kjøre en 5x5 variant der vektene ikke øker i jevn takt, og kanskje legge til og trekke fra noen øvelser, men ikke noen radikale forandringer.



Kommer til å kjøre programmet fra og med torsdag neste uke, da jeg skal på klassetur mandag-onsdag.



Edit: Endret navn fra Magnus93 til hardcorebakken.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget ea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • gogo!
Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #1 : 12. september 2010, 21:19 »
"(den berømte senesterkheten)" Kunne du tenke deg og forklare den litt bedre?Smiley Det finnes ikke noe som heter senesterk så vidt jeg vet Wink

Og foresten så mener jeg at du bær kunne teknikken mere en "greit nok" før du tenker så mye på belastningen..
20 år
86 kg
185 cm

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #2 : 12. september 2010, 21:45 »
"Senesterkhet" er et godt brukt begrep blandt ungdommen, spesielt når det gjelder håndbak. Jeg blir kalt senesterk da jeg, tynn som jeg er, klarer 24 pull-ups samt 5 reps med 50kg festet til kroppen uten den tullete sparkinga. Jeg tar også alle i klassa å håndbak og blir kalt senesterk på grunn av det, men grunnen til det er at jeg har snakka med en som har tatt sølv i nm i håndbak, og lært noe teknikk av han.


Grunnen til at jeg skriver "greit nokk" ang teknikk er at jeg kan det å utføre markløft og bøy med god teknikk, men jeg kan telle hvor mange ganger je har prøvd meg på begge deler på 2 hender, så jeg er nybegynner der. Derfor "grei nokk" teknikk.


Edit: Er ikke tillhenger av overdreven bruk av smileys, så hvis jeg ikke poster sånne " Smiley" betyr det ikke at jeg er sur og stor i kjeften. Folk har missforstått meg på grunn av det før
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #3 : 12. september 2010, 22:29 »
Senesterk er et idiotisk begrep, enten er du sterk eller svak. Grunnen til at du tar mange pullups er fordi du veier like mye som 10 pakker havrekjeks.
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget ea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • gogo!
Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #4 : 12. september 2010, 22:30 »
"Senesterkhet" er et godt brukt begrep blandt ungdommen, spesielt når det gjelder håndbak. Jeg blir kalt senesterk da jeg, tynn som jeg er, klarer 24 pull-ups samt 5 reps med 50kg festet til kroppen uten den tullete sparkinga. Jeg tar også alle i klassa å håndbak og blir kalt senesterk på grunn av det, men grunnen til det er at jeg har snakka med en som har tatt sølv i nm i håndbak, og lært noe teknikk av han.

I så fall handler det om teknikk:) Senestrek er ikke et begrep:p
20 år
86 kg
185 cm

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #5 : 12. september 2010, 22:42 »
For å svare på spørsmålet:
Siden du selv mener du har høy forbrenning skal det svært mye til før du blir seende ut som et fleskeberg. Du vil mest sannsynlig ha en fin muskel/fett rate. Husk å spise nok, ikke bruk det at du har høy forbrenning som en unnskyldning, bruk det som en motivasjon. Forbrenner du mye må du spise MYE. SmileySmileyCheesy:D:D:)
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #6 : 12. september 2010, 22:58 »
Ja, jeg har høy forbrenning. Og jeg sier det ikke fordi jeg tror det. Min far har utdannelse innenfor idrett og kropp etelelrannet så dette har jeg fått bekreftet. Spiser lett mye over lang tid, men det er ingen unskyldning for ikke å legge på seg nei. Skal bli spennende å se hvor lang jeg kommer i benken, da jeg har stått stille på samme vekt i laaang tid. Her skal det spises og soves nok.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #7 : 12. september 2010, 23:02 »
I så fall handler det om teknikk:) Senestrek er ikke et begrep:p

Det er et begrep for gudhvethva som tilsier at en er sterkere enn muskelmasse skulle tilsi. Har konfrontert flere av de i klassa med det. f.eks: Ene karen nevner senesterkheten, og da spør jeg "Hva mener du med senesterkhet? At man har muskler i senene?". Får aldri noe godt svar... Senesterkhet er et vellbrukt begrep for en som er tynn og sterk. Det er bare tull og tøys, og den myten burde avlives, noe som blir vanskelig
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget ea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • gogo!
Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #8 : 12. september 2010, 23:06 »
Ja, jeg har høy forbrenning. Og jeg sier det ikke fordi jeg tror det. Min far har utdannelse innenfor idrett og kropp etelelrannet så dette har jeg fått bekreftet. Spiser lett mye over lang tid, men det er ingen unskyldning for ikke å legge på seg nei. Skal bli spennende å se hvor lang jeg kommer i benken, da jeg har stått stille på samme vekt i laaang tid. Her skal det spises og soves nok.

Deload i benken og begynn på nytt:)
20 år
86 kg
185 cm

Utlogget ea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • gogo!
Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #9 : 12. september 2010, 23:07 »
"Hva mener du med senesterkhet? At man har muskler i senene?"

Sene er sene og muskel er muskel:p
20 år
86 kg
185 cm

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #10 : 20. september 2010, 20:26 »
Da har jeg vært gjennom første 5x5 økta.

Squat 5x5    
Bench Press 5x5    
Inverted Rows 3xF    
Push-ups 3xF    
Reverse Crunch 3x12


Fikk en herlig følelse i kroppen etter at jeg var ferdig, så detta lover godt. Har imidlertidlig gjort meg opp noen meninger ang programmet. Jeg skal/kan ikke utføre pull-ups 3xF.. Jeg tar da 25 stk på første serie, og etter å ha tatt 25 stk kjennes det ut som om bicepsen skal "explodere". Derfor blir det 15-15-10 istedenfor. Jeg la også merke til at det ikke er noen "helkropps øvelser for triceps.  Men helkropps mener jeg at hele kroppen er med på bevegelsen. Bicepsen har pull-ups/chin-ups, men tricepsen har ingen. Vurderer da å legge til dips på workout A&B.

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Det er fortsatt ei god stund til det blir vekter jeg kommer til å slite med, men den tid kommer tidsnokk. Nå skal jeg ta tak i kostholdet og skjerpe meg der. Ble lasagne, tunfisk, salat og 2 bananer etter treninga i dag.
Det blir 4 økter denne uka. Mandag- tirsdag- torsdag-fredag. Det blir slik akuratt denne uka grunnet jobb og treningsmuligheter. Deretter blir det stabilt 3 økter i uka
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Champions

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #11 : 20. september 2010, 20:33 »
Spis, spis, spis!!
Stats:
18 år (96 mod)
182 cm
86 kg (13.12.14)

Maksløft:                               
Knebøy:       177,5kg            13.12.2014
Benkpress:   110kg               23.11.2013             
Markløft:      190kg               13.12.2014


Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102203.0

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #12 : 20. september 2010, 20:42 »
[...] Jeg tar da 25 stk på første serie, og etter å ha tatt 25 stk kjennes det ut som om bicepsen skal "explodere". Derfor blir det 15-15-10 istedenfor. [...]

Bruk belte med kjetting og fest en vektplate i kjettingen under utførelsen av pull-ups iom. at du tar såppas mange. Istedenfor push-ups i programmet kan du bytte det ut med dips, hvor du benytter deg av samme måte å øke vekten på som under pull-ups; belte med kjetting som du fester vekt(er) på. Inverted rows kan du bytte ut med stang-roing om du vil (dette er da fra den tidligere versjonen av SL).

Om du leter etter inspirasjon/tips/motivasjon til SL-treningen, besøk gjerne loggen min : )
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #13 : 20. september 2010, 20:54 »
Bruk belte med kjetting og fest en vektplate i kjettingen under utførelsen av pull-ups iom. at du tar såppas mange. Istedenfor push-ups i programmet kan du bytte det ut med dips, hvor du benytter deg av samme måte å øke vekten på som under pull-ups; belte med kjetting som du fester vekt(er) på. Inverted rows kan du bytte ut med stang-roing om du vil (dette er da fra den tidligere versjonen av SL).

Om du leter etter inspirasjon/tips/motivasjon til SL-treningen, besøk gjerne loggen min : )

Har sjekket ut loggen din flere ganger. Det er også en av grunnene til at jeg startet med 5x5, da du er et levende eksempel på hva en kan oppnå.. Ang pull-ups. Hvis vi sier at vektene jeg fester til kroppen er x, og med x antall kg klarer jeg x antall pull-ups. hvor mange pull-ups burde jeg ta med vekter på, hvis du skjønner?. Kan tenke meg et tall mellom 8-12.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: 5x5 stronglifts Skal opp!!!
« #14 : 20. september 2010, 21:35 »
La oss si det slik; klarer du mer enn 15 pull-ups så trenger du å legge på mer vekter.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!