Skrevet av Emne: Solid Snakes vei mot AF (og x2 kroppsvekt benk + til og med bedre utholdenhet)  (Lest 190156 ganger)

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Glemte å legge ved at jeg kjører sumo markløft i stedet for vanlig. Føler at skaderisikoen er mindre med sumo og at det er mer naturlig for min del... Høres det greit ut, eller er det på jordet?
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Ble mye spørsmål på en gang, hva er det helt konkret egentlig du lurer på? Tongue

På hvilken måte "kørker" knebøy til ryggen din? Er du skadet, eller er det noe du bare føler sjæl? Tipper det er snakk om mobilitetsproblemer.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Ser ikke helt poenget med å trene sumomark med mindre du skal løfte slik i konkurranse. Relativt stor belastning på hofter, og trener jo rygg mye dårligere da øvelsen er ment for at løftere med sterke bein skal få utnyttet det også i mark.

Om du sliter med både bøy og mark uten å ha spesielle problemer med ryggen så tyder det på at du er for stiv. Da burde du prøve å gjøre noe med dette heller enn å trene alternative(dårligere) øvelser for å ikke kjenne dette. Tren vanlig mark og bøy med lette vekter til du er myk nok og har god nok teknikk.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sorry, her er spørsmålet helt konkret:P

Burde jeg frykte inbalanse mellom muskelmassen på framside og bakside lår?  Er det noen konsekvenser av inbalanse mellom framside og bakside lår?

Når det gjelder markløft og knebøy kan jeg kjøre disse øvelsene, er ganske så fleksibel, men gjør det ikke siden jeg frykter skaderisikoen de to øvelsene innebærer..
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sorry, her er spørsmålet helt konkret:P

Burde jeg frykte inbalanse mellom muskelmassen på framside og bakside lår?  Er det noen konsekvenser av inbalanse mellom framside og bakside lår?

Når det gjelder markløft og knebøy kan jeg kjøre disse øvelsene, er ganske så fleksibel, men gjør det ikke siden jeg frykter skaderisikoen de to øvelsene innebærer..
Så lenge du trener bakdel og fordel vil jeg ikke tro du bør frykte noe. Men jeg tror du får bra utbytte av å søke i skadeforumet, evt. lage en tråd hvis du ikke finner noe.

Synes du fokuserer litt i overkant mye på skader når du argumenter på måten du gjør, fokuset bør være på at skaderisikoen er høy dersom du gjør øvelsen med svak teknikk, ikke at skaderisikoen er høy uavhengig av hvordan man utfører løftet. En viss skaderisiko vil alltid være der uansett (også på maskinøvelser)

Jeg er neppe alene om å tro at du vil få mer ut av treningen din ved å heller trene bøy enn å trene masse isolasjonsøvelser. Dessuten tror jeg du vil ha det artigere med bøy enn med f.eks en knebøymaskin, kan vel kanskje sammenligne knebøy/maskin med pec-deck/benkpress. Litt gøyere å trene benkpress, men det er nå min mening
Ser ikke helt poenget med å trene sumomark med mindre du skal løfte slik i konkurranse. Relativt stor belastning på hofter, og trener jo rygg mye dårligere da øvelsen er ment for at løftere med sterke bein skal få utnyttet det også i mark.

Om du sliter med både bøy og mark uten å ha spesielle problemer med ryggen så tyder det på at du er for stiv. Da burde du prøve å gjøre noe med dette heller enn å trene alternative(dårligere) øvelser for å ikke kjenne dette. Tren vanlig mark og bøy med lette vekter til du er myk nok og har god nok teknikk.
Kan man ikke argumentere for at om anatomien din passer bedre med sumo og du greier å løfte mer, vil belastningen på rygg bli større enn den vil i konvensjonell (siden du greier å løfte mer), og du vil vokse mer? Har sett bla. børge fagerli hevde noe sånt.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Kan man ikke argumentere for at om anatomien din passer bedre med sumo og du greier å løfte mer, vil belastningen på rygg bli større enn den vil i konvensjonell (siden du greier å løfte mer), og du vil vokse mer? Har sett bla. børge fagerli hevde noe sånt.


Blir jo litt som kraft x arm, med sumo er jo ryggen langt mer rett fra start og du må derfor legge på veldig mye mer for at det skal bli like tungt for korsryggen.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Uke 8: 1/2 del I søndag

Benkpress m stopp

100kg x 3
102,5kg x 3
100kg x 3
100kg x 3
100kg x 3

Militærpress

55kg x 5
57,5kg  5
57,5kg x 5

Franskpress

50kg x 5
50kg x 5
50kg x 5

Flyes

100kg x 8
95kg x 8

-----------------------------

Pullups

x 15
x 15
x 15

Bred roing

60kg x 15

80kg x 15
60kg x 15(slow motion)
80kg x 15

Konsentrasjonscurl

16kg x 15
14kg x 15

Omvendt hantelcurl, første sett hammercurls

10kg x 15
10kg x 15 (Blir det noen forskjell om jeg bytter ut omvendt grep til nøytralt/hammercurls? Stimuli av brachialis etc..

Underarmscurls, hantler

20kg x 15
18kg x 15
18kg x 15

Sidehev med hantler

6kg x 15
6kg x 15
6kg x 15(begynner lett, bytter til hantler siden jeg stagnerer med kabel nå)

Facepulls

35kg x 15
30kg x  15
30kg x 15

Kommentar: En helt grei økt, men ganske dårlig trykk i dag...
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Stiansoftcore: Kompis,en person uten "mobilitetsproblemer" som kjører någelunde tunge vekter i øvelsene knebøy og markløft med god teknikk blir utsatt for en rimelig betydelig skaderisiko.(er spesielt snakk om korsryggen) Dette sammenlignet med de andre løftene du kan gjøre på gymmet. Det er jeg ganske så sikker på:)

Videre er det folk som rett og slett ikke er laget for knebøy, og folk som ikke er laget for markløft. Samtidig er genetikken til noen perfekt for en eller i sjeldne tilfeller begge øvelsene. Kanskje til og med alle de tre store... Type lange armer etc kan jo være positivt i markløft, mens det er negativt i benk f.eks.. (om jeg ikke er på jordet på det punktet)
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Stiansoftcore: Kompis,en person uten "mobilitetsproblemer" som kjører någelunde tunge vekter i øvelsene knebøy og markløft med god teknikk blir utsatt for en rimelig betydelig skaderisiko.(er spesielt snakk om korsryggen) Dette sammenlignet med de andre løftene du kan gjøre på gymmet. Det er jeg ganske så sikker på:)

Videre er det folk som rett og slett ikke er laget for knebøy, og folk som ikke er laget for markløft. Samtidig er genetikken til noen perfekt for en eller i sjeldne tilfeller begge øvelsene. Kanskje til og med alle de tre store... Type lange armer etc kan jo være positivt i markløft, mens det er negativt i benk f.eks.. (om jeg ikke er på jordet på det punktet)
Jeg står på mitt, ser fortsatt at du helst skal trene bøy. Høres nesten ut som om du tror du blir skadet uansett om du trener bøy. Du trener jo benkpress, det er jo en skaderisiko inne i bildet der også?

Men jeg skal ikke presse noe særlig mer.

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Jeg står på mitt, ser fortsatt at du helst skal trene bøy. Høres nesten ut som om du tror du blir skadet uansett om du trener bøy. Du trener jo benkpress, det er jo en skaderisiko inne i bildet der også?

Men jeg skal ikke presse noe særlig mer.

Neida, ser poenget ditt. Markløft og bøy kan ikke erstattes, men de to øvelsene er også de suverent mest risikofylte:)

Du presser ikke, helt greit å være uenige.. Er jo dessuten en interessant og konstruktiv debatt.. Jeg har jo hatt prolaps tidligere, dro over 200kg i mark og tok oppimot 200kg i bøy, men etter prolapsen har jeg holdt meg unna de to øvelsene.. Har ikke vært fristende etter å ha vært gjennom det skadehelvete....
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Frykten din for skader blir jo hakket mer forståelig når du forteller at du har hatt prolaps før Smiley Om det har blitt nevnt før beklager jeg, har ikke fått det med meg!

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Frykten din for skader blir jo hakket mer forståelig når du forteller at du har hatt prolaps før Smiley Om det har blitt nevnt før beklager jeg, har ikke fått det med meg!

Er ikke sikker på om jeg har nevnt det.. Men er vel ikke noe høyere risiko for meg nå, enn før det gikk galt.. Er bare så surt... Får evt gå sakte frem og ha lite mengde..
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Uke 8 1/2 Del II Mandag

oppvarming

rygghev x 15
sit-ups til vegg x 15

Sumo markløft(forebyggende/funksjonell styrke)

70kg x 10
70kg x 10
70kg x 10(lett og greit som det skal være) Smiley

Militær sit-ups

x 70

Den henge i pullups-stativet core rotasjonsøvelsen jeg ikke vet hva heter...

x 3
x 4p
x 3

Litt sit-ups på ball

x 15


Løp: 3000m i oppoverbakke på 12.30... Var særdeles grusomt...

Ben

Knebøymaskin, etbeins

55kg x 15/15
55kg x 15/15
55kg x 15/15

Er vel flere som mener hardnakket at etbeinspress/i knebøymaskin er langt mer effektivt for funksjonell styrke i ekte scenarioer enn vanlig med begge ben?)

Tåhev supersett, smale og brede
125kg x 15/15 (slow burn)

150kg x 15/15


Kommentar: En flott økt, men 3000m i oppoverbakke gikk hardt utover meg i dag:)
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget CheddaR

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 679
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 679


Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Nå som dietten er over, eller kanskje på slutten av dietten også så vurderer jeg faen meg å bytte til et opplegg som dette her selvsagt for økt styrke, men også muskelmasse!


Dag 1:
Benkpress: 5 x 5 rep
Rygg (foroverbøyd roing): 5 x 5 rep
(Dype) knebøy: 5 x 5 reps

Dag 2:
Knebøy 2-3 x 5 reps med 20% lettere vekt enn dag 1, eller 3 x 3 reps på frontbøy

Markløft: 3-5 x 5 reps – eller jobb opp mot et toppsett 1 x 5 reps, dvs start på oppvarmingsvekt og øk 5-20kg på hvert sett til du ikke klarer 5 reps mer

Skulderpress eller Skrå benkpress: 5 x 5 reps (frittstående militærpress med skulderbredt grep) – har du en skulderstruktur som bare gir deg vondt når du presser over hodet, kjør skrå benkpress her
Nedtrekk/Chins 5 x 5 reps

Dag 3:
Benkpress: 5 x 5 reps

Roing: 5 x 5 reps

Knebøy: 5 x 5 reps


Vet ikke hva dere tenker, men jeg tror faktisk noe sånt som dette kan få jeg til å gro som et helvete.. Null køddeøvelser, bare the real deal. Husker en gang jeg kuttet isolasjon på biceps etc, og kun trente det via rygg. Armene vokste ifra 41-43cm da på noen måneder..

Hva tenker dere? Løpingen blir jo da evt på egne dager eller noe i den duren.. Markløften blir jo lett i starten, bøy blir kanskje byttet med knebøymaskin... Er det fortsatt fordelaktig for meg å drive på slik som dette da? Målet blir jo økt 1rm i benk + mer muskelmasse fremover
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!