Skrevet av Emne: Hvem trener hardt?  (Lest 6428 ganger)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvem trener hardt?
« #15 : 17. september 2010, 11:41 »
Jeg satte hardere anførsel. Hardt er jo et veldig subjektivt ord. Det var anderledes jeg tenkte på. Nærmere utmattelse. Flere sett med supramaksimal løfting.

Skjønner det - men det blir på en måte litt som å sammenligne epler og pærer.

Det er jo slik at selv om en kjører mange sett ett stykke unna failure, og det gjør de jo ofte i perioder, så vil jo totalbelastningen i løpet av ei økt uansett bli betydelig all den tid de også har en lei tendens til å være på gymmet dobbelt så lenge som vanlige gymrotter. Smiley



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
Sv: Hvem trener hardt?
« #16 : 17. september 2010, 11:46 »
Styrkeløfterne nå til dags trener hardere og bedre en noen gang tidligere her til lands, dette tilates med programmen som Dietmar Wolf setter opp.
Periodisering med innspill av feks volum program er ett sant helvete. Et eksepmpel:kolonnene som angir maks løft uten utstyr på volumprogrammene, de blir for min del satt rundt 320-230-330, dog så er jeg aldri høyere en 270 i bøy og mark gjennom hele programmet.
270 er en fin og lett vekt som man skulle tro jeg løfter lett men når det i 9 strake uker er mark og bøy hver dag med vekter fra 220-270 iform av alt fra vanlig sett til supersett og reps fra 3-11r så føler man seg fort skikkelig rasert, men for en effekt du kan forvente, blir alltid i monster form av disse programmene Wink


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hvem trener hardt?
« #17 : 17. september 2010, 12:04 »
Styrkeløfterne nå til dags trener hardere og bedre en noen gang tidligere her til lands, dette tilates med programmen som Dietmar Wolf setter opp.
Periodisering med innspill av feks volum program er ett sant helvete. Et eksepmpel:kolonnene som angir maks løft uten utstyr på volumprogrammene, de blir for min del satt rundt 320-230-330, dog så er jeg aldri høyere en 270 i bøy og mark gjennom hele programmet.
270 er en fin og lett vekt som man skulle tro jeg løfter lett men når det i 9 strake uker er mark og bøy hver dag med vekter fra 220-270 iform av alt fra vanlig sett til supersett og reps fra 3-11r så føler man seg fort skikkelig rasert, men for en effekt du kan forvente, blir alltid i monster form av disse programmene Wink
Enig. Trener bedre nå enn før. Du synes mengde er hardt. Jeg synes mengde er mye mer behagelig enn noen få sett til utmattelse. For meg har det vært vanlig å bare trene 2 til 3 sett knebøy. Men to helvetessett til utmattlese. F.eks første sett med 9 reps på 175kg. Så 10-15 min pause. Så et nytt sett på 175. Nå blir det bare 7 reps. Utrolig krevende. Vil mye heller vil jeg ha 10 sett med 3ere.  Nå har jeg ikke trent så mye som du, men prøvde et sheikoopplegg. Mange sett, men kos.

Hvor lenge har du trent Wolf-opplegg?


Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Hvem trener hardt?
« #18 : 17. september 2010, 12:08 »
Tror mange snakker litt forbi hverandre her. Jeg er sikker på at styrkeløftere trente hardere/tyngre på hver enkelt økt tidligere,  mange trente nok som kroppsbyggere og tradisjonell kroppsbyggertrening med trening til failure, forced rep, tunge supersett osv. er på en måte tyngre enn hvordan styrkeløftere trener. Styrkeløftere bruker derimot tyngre vekter og ,nå til dags, trener samme muskel oftere enn tidligere. Det er også flere serier og reps totalt. Så på dén måten trener vi tyngre nå enn tidligere ; altså totalbelastningen på kroppen blir større og lette vekter blir tyngre som følge av dette.

De fleste treningene på et styrkeløftprogram nå er ganske lette treninger, men det er altså mye mer trening totalt enn tidligere. De fleste treningene på et styrkeløftprogram tidligere var nok mye tyngre og det var om å gjøre å være i form på hver eneste økt slik at man skulle klare økten, men mengden var mindre totalt sett likevel. To forskjellige definisjoner av "tungt" med andre ord.


Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvem trener hardt?
« #19 : 17. september 2010, 12:38 »
Styrkeløfterne nå til dags trener hardere og bedre en noen gang tidligere her til lands, dette tilates med programmen som Dietmar Wolf setter opp.
Periodisering med innspill av feks volum program er ett sant helvete. Et eksepmpel:kolonnene som angir maks løft uten utstyr på volumprogrammene, de blir for min del satt rundt 320-230-330, dog så er jeg aldri høyere en 270 i bøy og mark gjennom hele programmet.
270 er en fin og lett vekt som man skulle tro jeg løfter lett men når det i 9 strake uker er mark og bøy hver dag med vekter fra 220-270 iform av alt fra vanlig sett til supersett og reps fra 3-11r så føler man seg fort skikkelig rasert, men for en effekt du kan forvente, blir alltid i monster form av disse programmene Wink

Tror mange snakker litt forbi hverandre her. Jeg er sikker på at styrkeløftere trente hardere/tyngre på hver enkelt økt tidligere,  mange trente nok som kroppsbyggere og tradisjonell kroppsbyggertrening med trening til failure, forced rep, tunge supersett osv. er på en måte tyngre enn hvordan styrkeløftere trener. Styrkeløftere bruker derimot tyngre vekter og ,nå til dags, trener samme muskel oftere enn tidligere. Det er også flere serier og reps totalt. Så på dén måten trener vi tyngre nå enn tidligere ; altså totalbelastningen på kroppen blir større og lette vekter blir tyngre som følge av dette.

De fleste treningene på et styrkeløftprogram nå er ganske lette treninger, men det er altså mye mer trening totalt enn tidligere. De fleste treningene på et styrkeløftprogram tidligere var nok mye tyngre og det var om å gjøre å være i form på hver eneste økt slik at man skulle klare økten, men mengden var mindre totalt sett likevel. To forskjellige definisjoner av "tungt" med andre ord.


To gode innlegg som i hvertfall for meg bekrefter min misstanke...etter å ha sett deler av f.eks Knut Olav H's trening fram til han la opp for et par år siden.
...særlig de perioden med all den mengdetreningen med mark og bøy virket på meg intuitivt voldsomt utslitende reint fysisk!

men, det er vel som Einar sier lett å prate litt forbi hverandre i en slik sammenheng - og ikke minst lett å feiltolke begrepene "lett" og "hardt" når en ikke har den treninga under huden slik aktive utøver har.

For meg som kun trener for velværet og det mer visuelles del, så kan jeg i hverfall si at min trening på alle måter må kunne kalles for "lett" selv om jeg nok etter en del økter føler meg rimelig slakteferdig... Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hvem trener hardt?
« #20 : 17. september 2010, 12:47 »
Ser ut som prinsippet om lengre periode med mengde gjelder i flere idrett. Det samme er innenfor utholdenhetstrening mye mengde utenfor konk.sesongen. Dette kommer i motsetning til pop.treningen til Hoff & Helgerud. Du skal bare trene 4x4 min intervaller med høy intensitet og 4x4 styrketrening med høy int. Innnefor fotballen er det stort sett dette som gjelder.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!