Skrevet av Emne: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?  (Lest 56031 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« : 22. september 2010, 14:17 »
Knebøy anbefales som regel på det sterkeste i forhold til å øke din spenst og hurtiget. Er det egentlig stor sammenheng mellom styrke og disse egenskapene? Har sett utallige eks på svake folk som løper både raskt og hopper høyt. Flere sprintere i v-toppen har har ikke kommet seg opp med 80kg i bøy. Er det slik at de som er naturlig rask ikke trenger styrketrening, mens de som ikke har denne naturlige hurtigheten vil nye godt av løfting med tunge vekter?

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #1 : 22. september 2010, 14:28 »
Husker noe Fred Hatfield diskuterte i Power, A Scientific Approach.

Hvis du tar utgangspunkt i 2 helt jevne sprintere som vanligvis vinner 50 % av spurtene hver.
Hvis den ene da blir 10% sterkere vil han vinne 90 % av duellene.
(Med forbehold om dårlig hukommelse mener eg det var disse tallene han brukte)

Han burde jo ha litt peiling da han har trent en god del raske utøvere.


Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #2 : 22. september 2010, 14:48 »
Flere sprintere i v-toppen har har ikke kommet seg opp med 80kg i bøy.
Har du kilder på dette? Jeg nekter å tro at dette er tilfelle.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #3 : 22. september 2010, 14:50 »
Det er jo det å være eksplosiv og ha styrke i forhold til kroppsvekta, som man ser har de ikke mange grammene fett på kroppen, spesielt høydehopperne.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #4 : 22. september 2010, 14:59 »

Det finst folk med gode genar som ikkje er veldig sterke, men endå kan vera  brukbart raske. Det som er gjort av forskning tyder på at dei hadde vore endå betre om dei hadde vore litt sterkare. Bundarchuck syner i "Transfer of Training" at det er ein sterk samanheng millom framgang i halve knebøy og framgang på 100m, høgde, lengde, tristeg og stavhopp. Samanhengen finst på 200m og 400m òg, men der er han mindre markant og avtek tidlegare. Og elles er eg samd med Einar. Kjelde?

Forresten, posten din høver ikkje heilt med spursmålet i namnet på tråden. Når det gjeld om styrketrening trengs for kast, er svaret: "Ja"!! Men eg er ikkje overvettes glad i den amerikanske modellen. Det ser ut som dei fleste amerikanske high-school- og collegetrenarar har klokkartru på at all framgang i styrkeromet leier til framgang i kastøvingane.
 Russisk forsking (Greitt, Bondarchuk!) tilseier at ein kastar må vera sterk "nok", tid som blir brukt på å bli sterkare enn det, hadde det vore betre å bruke til å kaste. Til dømes meiner nokre at ein sleggjekastar bør lyfte 170 kg i benkpress for å kunne kaste 76-78 meter. Kvifor det, når musklane ein brukar i eit benkpress ikkje er primære musklar i sleggjekast? Røynsla fortel oss òg at Yuriy Sedykh lyfta 120 kg i benkpress, og han har verdsrekorden i sleggjekast. So...kor mykje treng ein sleggjekastar å lyfte i benkpress?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #5 : 25. september 2010, 19:51 »
Merlene Ottey (10,7/21,6) greide ikke å få opp 50 kg i bøy. Olapade Adeniken (9,95) fikk akkurat opp 80kg. Pietro Mennea hadde 115 som pers. Bob Beamen (8,90 i lengde) rørte ikke vekter. Det er mange eksempler på mer eller mindre kjente utøvere som ikke er sterk eller har trent med vekter. Redskapen i kast veier neste ingenting. 7kg-kula blir som å løfte 14kg i skråbenk. Det skal ikke store styrken til det. Diskosen blir som å løfte flies med 2kg manualer. Hvem klarer ikke det ganske fort? Enda verre er det for jentene.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #6 : 25. september 2010, 20:00 »
7kg-kula blir som å løfte 14kg i skråbenk. Det skal ikke store styrken til det. Diskosen blir som å løfte flies med 2kg manualer. Hvem klarer ikke det ganske fort? Enda verre er det for jentene.

Du kødder nå sant?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kulest%C3%B8t

"I tillegg til teknikken som krever balanse, timing og eleganse må kasteren ha ekstrem maksimal styrke, eksplosiv styrke og spenst. Det er ikke uvanlig for en mannlig kulestøter på høyt internasjonalt nivå å ha følgende testresultater fra ulike deler av treningen: 40 meter sprint på under 4,80 sek, stille lengde opp mot 3,50 m, benkpress over 200 kg, knebøy over 300 kg, rykk over 140 kg. De ekstreme fysiske kravene får mye av skylden for at kulestøt er belastet med mange dopingsaker."
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #7 : 25. september 2010, 20:28 »
Kødder ikke nei. Når ble Wikipedia den evige sannhet? Tenk litt over det. Hvorfor skal en kulestøter være sterkere enn en hopper. Det handler om spenst og ikke maks styrke.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #8 : 25. september 2010, 20:38 »
Kødder ikke nei. Når ble Wikipedia den evige sannhet? Tenk litt over det. Hvorfor skal en kulestøter være sterkere enn en hopper. Det handler om spenst og ikke maks styrke.

Det er ingen evige sannheter, men det er noen aksepterte teorier og empiri som sier at det hjelper å være sterk. Når man skal akselere en 7 kg kule til en fart som kan måle seg i verdenstoppen, må man være sterk. Det er det ingen tvil om. Kastere i baseball trener også maksimal styrke selv om ballen de kaster veier betraktelig mindre.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #9 : 25. september 2010, 20:46 »
Jeg vet dette er den gjeldene sannhet, men det var også en gang at sannheten var at jorden var flat. Treningstrender snur også. Er vel kanskje en ny sprintertype på gang. Ikke så kompakt og makssterk. Kan i alle fall se litt sånn ut med typer som Bolt og Ndure. Tror nok en kaster bør være relativt sterk, men 200kg i benk og 300 i bøy kan da ikke være nødvendig. 3,50 i stille lengde er nok mere på sin plass da det gjelder å å være eksplosiv.

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #10 : 25. september 2010, 20:48 »
Merlene Ottey (10,7/21,6) greide ikke å få opp 50 kg i bøy. Olapade Adeniken (9,95) fikk akkurat opp 80kg. Pietro Mennea hadde 115 som pers. Bob Beamen (8,90 i lengde) rørte ikke vekter.

er det du som er kjelden?

grunnen til at dei er raske er gode gener og fleirtall av riktige muskeltype.
 dei ville utan tvil hatt betre resultat om det stemmer at foreks. ottey ikkje klarde 50 kg i knebøy... noko som eg finner tvilsomt,  det finnest jo dei som ikkje trenar vekter, men 50 kg er LITE for ein som er i verdstoppen i sprint...
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #11 : 25. september 2010, 20:56 »
Merlene Ottey (10,7/21,6) greide ikke å få opp 50 kg i bøy. Olapade Adeniken (9,95) fikk akkurat opp 80kg. Pietro Mennea hadde 115 som pers. Bob Beamen (8,90 i lengde) rørte ikke vekter.

er det du som er kjelden?

grunnen til at dei er raske er gode gener og fleirtall av riktige muskeltype.
 dei ville utan tvil hatt betre resultat om det stemmer at foreks. ottey ikkje klarde 50 kg i knebøy... noko som eg finner tvilsomt,  det finnest jo dei som ikkje trenar vekter, men 50 kg er LITE for ein som er i verdstoppen i sprint...


Det er lite, men det kan vera at ho aldri trena knebøy. Ho hadde nok fått det opp med litt teknikktrening. Kan ikkje tenkje meg at det var styrken ho mangla. Elles veit eg at australske Dani Samuels, som er verdsmeister i diskos, ikkje trenar knebøy. I staden driv ho med styrkeøvingar som liknar meir på rørslemønstret i diskosøvinga. Det er bortimot blasfemi, serleg for amerikanske trenarar; dei har, som eg sa, klokkartru på trening i vektromet.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #12 : 25. september 2010, 21:01 »
Merlene Ottey (10,7/21,6) greide ikke å få opp 50 kg i bøy. Olapade Adeniken (9,95) fikk akkurat opp 80kg. Pietro Mennea hadde 115 som pers. Bob Beamen (8,90 i lengde) rørte ikke vekter. Det er mange eksempler på mer eller mindre kjente utøvere som ikke er sterk eller har trent med vekter. Redskapen i kast veier neste ingenting. 7kg-kula blir som å løfte 14kg i skråbenk. Det skal ikke store styrken til det. Diskosen blir som å løfte flies med 2kg manualer. Hvem klarer ikke det ganske fort? Enda verre er det for jentene.
Frøken Ottey veier sikkert 65 kg. Knekken i høyrebeinet i startblokka er 90 grader. Det tar henne 0,2 sek. å forlate startblokka med ett bein. Tror du virkelig at hun bommer på 50 kg i bøy når hun kan ta i med begge beina?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #13 : 25. september 2010, 21:04 »
Du slenger ut fryktelig mange påstander om spesifikke utøvere, har du egentlig noen kilder på disse påstander? what Jeg har ihvertfall sett Debbie Ferguson (kvinnelig sprinter fra Bahamas) kjøre dobble reps på 100kg i dyp knebøy på sats spektrum få dager før bislett games for en del år siden (2005 eller 2006?) og dette var rimelig lett....synes derfor det høres helt utrolig ut at Ottey ikke skal ha klart 50kg - en vekt mange jenter klarer i løpet av en måned? med styrketrening og Ottey har ihvertfall trent mye styrke i sin karriere.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #14 : 25. september 2010, 21:37 »
Jeg vet dette er den gjeldene sannhet, men det var også en gang at sannheten var at jorden var flat. Treningstrender snur også. Er vel kanskje en ny sprintertype på gang. Ikke så kompakt og makssterk. Kan i alle fall se litt sånn ut med typer som Bolt og Ndure. Tror nok en kaster bør være relativt sterk, men 200kg i benk og 300 i bøy kan da ikke være nødvendig. 3,50 i stille lengde er nok mere på sin plass da det gjelder å å være eksplosiv.
Eg trur du er inne på noko her.
Serleg når det gjeld sprintarar, kan det sjå ut som du har rett. Dei trenar då òg mindre maksstyrke med vekter no enn sprintarane gjorde for berre 10-15 år sidan. I staden brukar dei meir sprintspesifikk styrketrening, som til dømes løp med motstand og hoppøvingar med ekstra belastning.
Talar me om kastarar, so er det vanskeleg å finne døme på gode diskoskastarar og kulestøytarar som ikkje har ein ekstrem maksstyrke. Mette Bergmann, som har den norske rekorden i diskos på 69,68 har òg ein EM- medalje i styrkelyft. Det er interessant med Dani Samuels, som eg nemnde i eit anna innlegg, for ho trenar altso ikkje knebøy. Trenaren hennar sa det i eit intervju. Kan hende ho snik seg i veg og trenar knebøy når han ikkje ser henne? [/ironi]
Eg har allereie tala om sleggjekastarar, og korleis verdsrekordhaldar Yuriy Sedykh ikkje har so imponerande resultat i vektromet som mange andre kastarar. 120 kg i benkpress, 230 kg i knebøy, 155 kg i frivending, 120 kg i rykk. Han hadde heller ikkje meir enn 3,15 i stille lengde, og eit vertikalhopp på 85 cm, truleg i Sargent-test. Hovudtyngda av treninga hans Sedykh var sleggjespesifikk, ikkje generell. Han var ikkje "svak", det er berre at styrken hans var serleg retta mot å kaste sleggje. Elles er diskoskjempene John Powell og Anthony Washington interessante. Styrketreninga til Powell var eksplosiv. Ikkje veldig tunge vekter, 5-8 repetisjonar og full fart. Washington bruka i grunnen berre to øvingar med stong: Knebøy og push press. Sergej Litvinov jr. har òg eit veldig enkelt styrkeprogram. Lynraske repetisjonar i rykk på 60-70 kg, tilsvarande i vending på 120-130kg, og knebøy. Eg veit ikkje kva vekt eller repetisjonsskjema han brukar i bøy.

Alt i alt trur eg at kastarar og kasttrenarar lyt taka innover seg kva Anatoly Bondarchuk skjøna. Generell maksimal styrke er verdlaus om kastaren ikkje kan konvertere henne til eksplosivitet i kastrørsla.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!