Skrevet av Emne: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?  (Lest 56038 ganger)

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #15 : 25. september 2010, 22:10 »
"Generell maksimal styrke er verdlaus om kastaren ikkje kan konvertere henne til eksplosivitet i kastrørsla."

jau, men auka generell maks styrke gir vel auka eksplosivitet?...
ergo styrketrening vil vere prestasjonsfremmande.

Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #16 : 25. september 2010, 23:38 »
Kan det være slik at gode kule og diskoskastere er sterke fordi de trener mye styrke? Er det mange kastere som har prøvd å trene mindre styrke og mer eksplosivt? Sleggjesletvold  kommer med noen eks. Ang Ottey så er kilden en svensk rapport om styrketrening der treneren hennes sier dette. Kilden ligger/lå på nettet. Skal se om jeg finner den.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #17 : 26. september 2010, 00:04 »
"Generell maksimal styrke er verdlaus om kastaren ikkje kan konvertere henne til eksplosivitet i kastrørsla."

jau, men auka generell maks styrke gir vel auka eksplosivitet?...
ergo styrketrening vil vere prestasjonsfremmande.



Ikkje av seg sjølv. Ein må gjera det eksplosive, spesifikke arbeidet òg, elles kunne me vente oss at styrkelyftarar hadde betre vertikalhopp enn nokon andre, og det er berre ikkje tilfelle. Kinesiologen og trenaren Don Chu gjenomførte ein gong ein test med to ein spydkastar og to amerikansk fotball-spelarar,alle tri collegeatletar, der han fekk dei til å støyte ein medisinball med to hender frå brystet. Han valde denne øvinga av di ho brukar same musklane som eit benkpress. Dei to karane frå amerikansk fotball lyfta over 180 kg i benkpress, medan spydkastaren ikkje trena benkpress. (Ja, eg veit at nokre spydkastarar trenar temmeleg mykje benk, men denne karen gjorde ikkje det.) Eine fotballspelaren støyta ballen litt over ni meter, den andre greidde mest elleve meter. Spydkastaren støyta ballen over femten meter - då gjekk den i veggen. Skilnaden? Eksplosiv trening.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #18 : 26. september 2010, 00:10 »
Ein må gjera det eksplosive, spesifikke arbeidet òg, elles kunne me vente oss at styrkelyftarar hadde betre vertikalhopp enn nokon andre, og det er berre ikkje tilfelle.
I et forskningstudie på Toppidrettsenteret i 1991, tror jeg det var, så hadde faktisk styrkeløfterne best spenst av ALLE andre idrettsfolk, inkl. skihoppere, hoppere osv.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #19 : 26. september 2010, 00:15 »
Hva kjennetegner egentlig eksplosiv trening? Vil ikke det si å løfte så eksplosivt som mulig? Isåfall trener jo styrkeløftere mye eksplosivitet  what
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #20 : 26. september 2010, 00:31 »
Ikkje av seg sjølv. Ein må gjera det eksplosive, spesifikke arbeidet òg, elles kunne me vente oss at styrkelyftarar hadde betre vertikalhopp enn nokon andre, og det er berre ikkje tilfelle. Kinesiologen og trenaren Don Chu gjenomførte ein gong ein test med to ein spydkastar og to amerikansk fotball-spelarar,alle tri collegeatletar, der han fekk dei til å støyte ein medisinball med to hender frå brystet. Han valde denne øvinga av di ho brukar same musklane som eit benkpress. Dei to karane frå amerikansk fotball lyfta over 180 kg i benkpress, medan spydkastaren ikkje trena benkpress. (Ja, eg veit at nokre spydkastarar trenar temmeleg mykje benk, men denne karen gjorde ikkje det.) Eine fotballspelaren støyta ballen litt over ni meter, den andre greidde mest elleve meter. Spydkastaren støyta ballen over femten meter - då gjekk den i veggen. Skilnaden? Eksplosiv trening.

Eller genetikk?? Kan det rett og slett være at spydkasterne har hatt bedre genetiske forutsettninger for eksplosive oppgaver???
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #21 : 26. september 2010, 00:35 »
I et forskningstudie på Toppidrettsenteret i 1991, tror jeg det var, så hadde faktisk styrkeløfterne best spenst av ALLE andre idrettsfolk, inkl. skihoppere, hoppere osv.
I so fall tek eg rettinga til etterretning. Hugsar du korleis testen var lagt opp?

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #22 : 26. september 2010, 00:41 »
I so fall tek eg rettinga til etterretning. Hugsar du korleis testen var lagt opp?
Jeg gjør egentlig ikke det, men tror kanskje Mr.Benkpress vet mer?
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #23 : 26. september 2010, 00:43 »
Eller genetikk?? Kan det rett og slett være at spydkasterne har hatt bedre genetiske forutsettninger for eksplosive oppgaver???


Ikkje utenkjeleg, sjølvsagt. Men hugs at dei to andre spela amerikansk fotball på collegenivå i USA. I amerikansk idrettsliv er amerikansk fotball ein støvsugar som dreg til seg dei fleste talenta, det vil seie dei fleste som har anlegg for å bli store, sterke og eksplosive. Det manglar ikkje gode genar i amerikansk fotball.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #24 : 26. september 2010, 00:45 »
Hva kjennetegner egentlig eksplosiv trening? Vil ikke det si å løfte så eksplosivt som mulig? Isåfall trener jo styrkeløftere mye eksplosivitet  what

I og for seg, men ikkje naudsynleg på ein måte som er spesifikk for ein annan idrett.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #26 : 26. september 2010, 00:56 »
Ikkje utenkjeleg, sjølvsagt. Men hugs at dei to andre spela amerikansk fotball på collegenivå i USA. I amerikansk idrettsliv eramerikansk fotball ein støvsugar som dreg til seg dei fleste talenta, det vil seie dei fleste som har anlegg for å bli store, sterke og eksplosive. Det manglar ikkje gode genar i amerikansk fotball.

Men det finnes alikevel tusenvis(?) av spillere på collegenivå... Om de to minst eksplosive fotballspillerene ble valgt ut kontra de to beste spydkasterene, så ville det potensielt være en ENORM forskjell i eksplosive kvaliteter. Slik du fremstiller "studien" så forteller den ingenting annet enn at en som ikke har 180 i benkpress, kan støte en ball lenger enn en som har 180 i benkpress. Det er vel ikke akkurat noe overraskelse..

Jeg gjør egentlig ikke det, men tror kanskje Mr.Benkpress vet mer?

Jeg har ikke sett de fulle resultatene av dette, da dette mest sannsynlig var til internt bruk i Olympiatoppen og ikke blitt publisert (tror jeg)

Men i Bacheloroppgaven min testet jeg ulikheten i eksplosive kvaliteter mellom norges beste styrkeløfter og vektløftere. Normalisert for relativ styrke var det ingen ulikhet mellom gruppene, til tross for at styrkeløfterene var vesentlig eldre og tjukkere.. Den som var klart best, var selvsagt en styrkeløfter:-)

Om nettopp eksplosive trening er av slik viktighet, så burde vi helt klart finne ulikhet mellom styrkeløftere og vektløftere når det kommer til spenst. Det gjør vi ikke i Norge.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #27 : 26. september 2010, 12:42 »
thorkilsen som er verdens beste spydkastar har 195 kg i benk.. ( med horribel teknikk vel og merke men dog)

var det bere 2 random  fotballspelarar som spelte kor som helst på bana som benka 180? eller var det to kastarar?
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #28 : 26. september 2010, 15:53 »
I et forskningstudie på Toppidrettsenteret i 1991, tror jeg det var, så hadde faktisk styrkeløfterne best spenst av ALLE andre idrettsfolk, inkl. skihoppere, hoppere osv.
De desidert mest spenstige på vertikalhopp testet over år er sprinterne.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!