Skrevet av Emne: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?  (Lest 56289 ganger)

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #30 : 26. september 2010, 16:13 »
Merlene Ottey (10,7/21,6) greide ikke å få opp 50 kg i bøy. Olapade Adeniken (9,95) fikk akkurat opp 80kg. Pietro Mennea hadde 115 som pers. Bob Beamen (8,90 i lengde) rørte ikke vekter. Det er mange eksempler på mer eller mindre kjente utøvere som ikke er sterk eller har trent med vekter. Redskapen i kast veier neste ingenting. 7kg-kula blir som å løfte 14kg i skråbenk. Det skal ikke store styrken til det. Diskosen blir som å løfte flies med 2kg manualer. Hvem klarer ikke det ganske fort? Enda verre er det for jentene.
Dette er noe forferdelig sprøyt.  Kulestøterne Geoff Capes, Brian Oldfield og Udo Beyer er alle blandt de sterkeste idrettsutøvere som verden har sett.  Dersom du tror at det å løfte 14 kilo i skråbenk sier noe som helst om hvilket styrkenivå som kreves for å få kula til å gå over 22 meter, så burde du virkelig ta et elementært kurs i Newtons mekanikk.  Brian Oldfield hadde en pers på over 2 meter i høyde.  Kan du forestille deg hvilken lårstyrke en 130 kilo tung kar må ha for å greie dette?  For å få kula til å gå langt, må man være stor og tung og ha glimrende spenst samtidig.  Dette krever en formidabel styrke.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #31 : 26. september 2010, 17:29 »

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #33 : 26. september 2010, 19:12 »
Hei
Jeg kan skrive under på at styrke er viktig i både kast og hopp!
I kast er styrke en av de mest avgjørende egenskapene... Noe som er veldig lett å forstå om man spurte samtlige kastere med resultater opp mot verdenstoppen. Teknikk er selvfølgelig vesentlig ..  Men har du 100kg i benk ... Så kommer du ingen vei i Diskos eller kule, uanset om du har verdens beste teknikk.
Spyd krever også styrke, for å stå imot stemmet... Samme gjelder f.eks Lengdehopp.

Når det kommer til all denne diskusjonen om vertikalhopp... I kast er det mer vesentlig hvor mange newton som trykkes ned i bakken, enn hvor høyt utøveren hopper. Grunnen for dette er at en relativt lett utøver kan hoppe høyt med mindre trykk ned i bakken enn en tung utøver... Men siden all denne kraften skal overføres inn i et redskap på en gitt vekt, f.eks 7,26kg (Kule menn) er "gamet" likt for alle... En utøver på 100kg kroppsvekt som hopper f.eks 45cm vertikalhopp, trykker betydelig mindre enn en utøverpå 140kg som hopper 40cm...  Men i kule går kraften inn i kula, og utøveren på 140kg støter lengre! ...    Der ser vi også mye av poenget med styrketrening.
Og når gutter på 130kg hopper 3,50 i stille lengde kan man jo forstå hvilke krefter som ligger til grunn..

Uhm, håper dette var forståelig.

Angående lengdehopp så er det en artikkel om styrkens påvirkning i:  "Jump, Contemporary theory, technique and training". s107: Effect of Muscular Strength on Long Jump Performance av Henrik Sørensen, Erik B. Simonsen, Anton J. van den Bogert. Fra Danmark.
De kom til denne konklusjonen:
"The study investigated the relationship between strength, body mass and jump length with specific emphasis on the existence of an upper strength limit with respect to performance. The results showed that the model increased its performance until a relative muscle mass of approximatly 55% body mass was obtained. Further increased strength and body mass did not help performance . Thus, we postulate the existence of an upper strength limit. Practical implications for coaches / athletes include better reasons to determine whether strength training will benefit a particular athlete"

Altså, de konluderer med at man på et vist styrkenivå er "sterk nok" i lengde....
Angående dette for kast viser det praktiske at man kan være "sterk nok" der og.... I diskos ser vi at utøvere rundt 200kg i benk for eksempel er sterke nok... Det er utkasthastighet som til slutt er det vesentlige...  Dersom man kaster 2kg diskosen 60m, og ikke kaster lengre med en 1,5kg diskos er det IKKE styrke som er den avgjørende faktoren... Da må man først bli istand til å få den lettere redskapen opp i høyere utkasthastighet og dermed lengre lengder (70m) .. Før det igjen kan sies å være styrken som er den avgjørende faktor.
=)
Magnus R Berntsen


Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #34 : 26. september 2010, 20:38 »
Ja, styrketrening er nødvendig fro hoppere og kastere.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #35 : 26. september 2010, 21:36 »
Det er jo ingen tvil om at kastere er spenstige. Det må de være. Det er det det handler om. Men hva skal de med all den styrken? Ser jo veldig mange som ikke er sterke (stor maksstyrke) som er eksplosive. Hvor langt kan man støte i kule med 100kg i benkpress og med god teknikk og god spenst? Vil tro mellom mellom 15-17 meter. Trenger man da 200kg for å støte 20 meter? 150 må nå i alle fall holde.

Vet ikke om jeg skjønner Berntsen helt, men det handler vel ikke om hvor mye kraft du klarer å trykke i bakken. Det er klart at en tung person vil skape mere kraft enn en lett en. Men det betyr jo ikke at han greier å skape større akselerasjon.

På side 55 og 56 står det om Ottey og Adeniken som var toppsprintere men svært svak i knebøy:

http://www.spjutforum.se/res/default/sok_styrketraning.pdf

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #36 : 26. september 2010, 22:26 »
Det er jo ingen tvil om at kastere er spenstige. Det må de være. Det er det det handler om. Men hva skal de med all den styrken? Ser jo veldig mange som ikke er sterke (stor maksstyrke) som er eksplosive. Hvor langt kan man støte i kule med 100kg i benkpress og med god teknikk og god spenst? Vil tro mellom mellom 15-17 meter. Trenger man da 200kg for å støte 20 meter? 150 må nå i alle fall holde.

Vet ikke om jeg skjønner Berntsen helt, men det handler vel ikke om hvor mye kraft du klarer å trykke i bakken. Det er klart at en tung person vil skape mere kraft enn en lett en. Men det betyr jo ikke at han greier å skape større akselerasjon.

Vel, jo. Om han skapar meir kraft, kjem han til å skapa meir akselerasjon, ettersom massen på reiskapen er den same. Elementær fysikk her: F=ma. Sjølvsagt er maksfarta til kastaren ei avgrensing som gjer at ei slik kurve ikkje er lineær.

Elles trur eg du fær ta orda til Magnus for god fisk, han har trass alt vore der. Han er der, i høgste grad. Han har kasta 57,07 i diskos i år, og om eg ikkje er feilinformert, har han Mac Wilkins som trenar!

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #38 : 26. september 2010, 22:40 »
Men det finnes alikevel tusenvis(?) av spillere på collegenivå... Om de to minst eksplosive fotballspillerene ble valgt ut kontra de to beste spydkasterene, så ville det potensielt være en ENORM forskjell i eksplosive kvaliteter. Slik du fremstiller "studien" så forteller den ingenting annet enn at en som ikke har 180 i benkpress, kan støte en ball lenger enn en som har 180 i benkpress. Det er vel ikke akkurat noe overraskelse..

Jeg har ikke sett de fulle resultatene av dette, da dette mest sannsynlig var til internt bruk i Olympiatoppen og ikke blitt publisert (tror jeg)

Men i Bacheloroppgaven min testet jeg ulikheten i eksplosive kvaliteter mellom norges beste styrkeløfter og vektløftere. Normalisert for relativ styrke var det ingen ulikhet mellom gruppene, til tross for at styrkeløfterene var vesentlig eldre og tjukkere.. Den som var klart best, var selvsagt en styrkeløfter:-)

Om nettopp eksplosive trening er av slik viktighet, så burde vi helt klart finne ulikhet mellom styrkeløftere og vektløftere når det kommer til spenst. Det gjør vi ikke i Norge.

Den testen som Don Chu gjenomførte veit eg eigentleg litt for lite om til å kommentere meir. Men du har rett, han er for vilkårleg, og utvalet er for lite.

Når det gjeld samanlikning av utøvarar frå ulike idrettar, så reiser du i grunnen eit viktig spursmål her: Validitet og relevans av fysiske testar. Måler me det me prøver å måle? Er denne eigenskapen relevant for denne utøvaren?

Elles har eg nokre tankar om kvifor styrkelyftarar testar godt på sume spensttestar. Eg veit ikkje kva du testa for, men eg prøver meg på ei gissing: Vertikalhopp, stille lengde og 30m akselerasjonstest? Eg vil gjerne halde fram med dette ordskiftet, ettersom eg tykkjer eg lærer noko, og ettersom det fær meg til å sjå saka frå fleire sider.

Er det forresten råd å få lesa bacheloroppgåva di?

Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #39 : 26. september 2010, 23:17 »
Til skøyteløperen Smiley
Det stemmer nok at ganske enkelt regnet så er det trykket i bakken som skaper aksellerasjon .... antall newton i bakken måler aksellerasjon .. når du skal se hvem som får mest kraft i kula... Se bort fra utøver .. ikke tenk at han ene er 100 og han andre er 140 .. Tenk 7.26kg.. Den som trykker mest newton i bakken får mest kraft.. Når det da viser seg å væreden på 140kg.. Må svaret være at han vil støte lengst, selv om han hopper lavere... Nå er det selvfølgelig veldig mange aspekter av et kast ... Det var bare en forenklet illustrasjon for å få frem poenget om at kraft i kast er noe annet en kraft i vertikalhopp =)

Til sleggekastern Smiley
57.07 er riktig Smiley Syntes det var ok, men vil gjerne ha 2,93m fremgang neste år!.. Det er riktig at jeg trente med Mac, men jeg gjorde det bare fra 4mnd fra Januar til Mai 2009... Jeg liker meg nok for godt her hjemme!.. Akkurat nå har jeg Edvard Harnes og Lars Ola sundt som trenere!.. Jeg synes det fungerer veldig godt!


Forresten!... Jeg vil anbefale Trenerseminar i friidrett i slutten av november! =)

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #40 : 26. september 2010, 23:25 »
Ja, lukke til med det. Me vil gjerne ha deg over 60.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #41 : 27. september 2010, 00:37 »
Vet ikke om jeg misforstår deg, Magnus. Krafta mot bakken måler ikke aks. Jeg kan stå i ro på bakken og skape kraft (ca 100kg), men jeg akser ikke. Blir kraften over 100kg akser jeg. Den riktige formellen å bruke her må vel være denne: v = F × t/m

Farten (v) er proporsjonal med kraften (F) vi klarer å utvikle fra skyvet, og tiden (t) kraften virker over, og omvendt proporsjonal med massen (m).


     


Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #42 : 27. september 2010, 01:55 »
Det har du nok rett i....
Tanken var vel den at man må påføre kraft for å skape en aksellerasjon...

"In physics, a force is any influence that causes a free body to undergo an acceleration"

"Kraft = masse * akselerasjon"
altså  akeselerasjon = kraft/masse
.... Siden massen i kule er definert.. 7,26kg er det eneste som gjenstår for å avgjøre akselerasjonen hvor mye kraft som blir påført....

eller ?

Men i vertikalhopp er ikke massen definert... Derfor kan en person skape mer akselerasjon på seg selv (hopp) enn en annen person, og allikvell skape mindre akselerasjon på kula...

Nå er det to år siden jeg hadde fysikk på skolen =P .. Så vær så snill å si ifra om jeg har misforstått noe.. Uanset veldig interessant!


Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #43 : 27. september 2010, 15:27 »
Det er jo ingen tvil om at kastere er spenstige. Det må de være. Det er det det handler om. Men hva skal de med all den styrken? Ser jo veldig mange som ikke er sterke (stor maksstyrke) som er eksplosive. Hvor langt kan man støte i kule med 100kg i benkpress og med god teknikk og god spenst? Vil tro mellom mellom 15-17 meter. Trenger man da 200kg for å støte 20 meter? 150 må nå i alle fall holde.

Vet ikke om jeg skjønner Berntsen helt, men det handler vel ikke om hvor mye kraft du klarer å trykke i bakken. Det er klart at en tung person vil skape mere kraft enn en lett en. Men det betyr jo ikke at han greier å skape større akselerasjon.

På side 55 og 56 står det om Ottey og Adeniken som var toppsprintere men svært svak i knebøy:

http://www.spjutforum.se/res/default/sok_styrketraning.pdf
Jeg kikket på den kilden som du oppga.  Der står det at Ottey missa på 50 kilo i knebøy, mens Adeniken missa på 80 kilo i samme øvelse.  Den eneste mulige forklaringen som jeg kan komme på, er at de to var såpass uvante med selve knebøyøvelsen at de opplvede smerte og balanseproblemer.  Jeg har sett nykommere på Elixia reagere på liknende vis når PT'er har introdusert dem til knebøy.  Jeg tar det for gitt at Ottey og Adeniken reint styrkemessig var gode for minst det dobbelte av de nevnte vektene.  Noe annet er litt for utrolig tatt i betraktning størrelsen på musklene og det generelle sportslige nivået.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #44 : 27. september 2010, 17:11 »
Jeg kikket på den kilden som du oppga.  Der står det at Ottey missa på 50 kilo i knebøy, mens Adeniken missa på 80 kilo i samme øvelse.  Den eneste mulige forklaringen som jeg kan komme på, er at de to var såpass uvante med selve knebøyøvelsen at de opplvede smerte og balanseproblemer.  Jeg har sett nykommere på Elixia reagere på liknende vis når PT'er har introdusert dem til knebøy.  Jeg tar det for gitt at Ottey og Adeniken reint styrkemessig var gode for minst det dobbelte av de nevnte vektene.  Noe annet er litt for utrolig tatt i betraktning størrelsen på musklene og det generelle sportslige nivået.


De hadde nok ikke løftet bøy før og var uvant med øvelsen. Kunne sikkert komme seg fort opp i tyngre vekter. Men det dobbelte, nei. Det er en misforstått oppfatning at det er en klar sammenheng mellom hurtighet og maks kraft. Det vil nok i de fleste tilfeller hjelpe å bli sterkere, men du kan være ektremt rask uten å være spes sterk.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!