Skrevet av Emne: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?  (Lest 56237 ganger)

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #60 : 08. oktober 2010, 15:09 »
Venta ikke de innlegga fra deg siden du ikke kan bruke en studie som bevis. Grin

det du legger ut her er jo bare en treners erfaringer eller studie. Det fins jo helt sikkert masse trenere som mener og erfarer noe annet.( jeg orker ikke begynne og leite etter dem).  hvis jeg skal være usaklig.

Kan ikke bruke en studie som bevis. Det er masse studier som viser det motsatte (orker ikke å begynne å lete etter dem). Jeg mener at de som mener at stor styrke er nødvendig for å være hurtig er uvitende. Da har du ikke fått med deg det du trenger. Men det ser ut som de som har styrkebakgrunn tror styrke hjelper mot alt. Å vise til sterke utøvere som er spenstige er ikke det samme som at spenstige utøvere er sterke. Styrkefolk må komme seg ut av sin lille boble.  Angry

DEt er klart jeg kan trene kaste eller hoppe uten og trene styrke. Men når teknikken blir så effektiv at jeg ikke tjener mer på å trene teknikk, kan synligvis styrketrening gjør meg til en bedre utøver sammen med den samme teknikk treninga.

Sitatene du refererer til fra han treneren er perfeksjonering av styrke trening som han har erfart fungerer best for sine utøvere. og det viser vel ganske klart hvor viktig styrketrening er for og bli best, siden han hadde basert sine erfaringer på verdens beste utøvere. Men jeg sitter jo i en liten boble. så hva veit jeg. Wink

men nødvenndig er det ikke, hvis du snakker nødvendig i form av mat for og overleve.

trenger du og låne kniv sliperen, kan ta med en fra jobben Huh










Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #61 : 08. oktober 2010, 16:16 »
tråden heiter" er styrketrening nødvendig for hopp og kast?"
svaret er: ja det er nødvendig for hopp og kast.
vist du prøver å motbevise det med den teksten som står ovenfor ( eg kunne tenkt meg å lese heile den kan du legge ut linken?)
så er du faen meg teit.
der står det som samtlege her inne har prøvd å forklare deg i 5 sider no.

At what point should a shot/disc/hammer athlete stop training maximum
strength?
Bondarchuk: A good measure for shot and discus is around a 160k bench, 200k
squat, and 150k clean. The discus throwers could incline a bit more for development
of the shoulders. At the average level, every exercise is good. Once the shot putter
hits 19, 20 –22, the exercises and transfer need to have a much higher correlation.

her står at på eit GJENNOMSNITTLEG  nivå burde ca talla ligge på  160 benk, 200, bøy og 150 vending,
når du tar det så er du sterk og har trent mykje styrke.

Once the shot putter
hits 19, 20 –22, the exercises and transfer need to have a much higher correlation. og for å komme på dette nivået må ein opp på høgre vekter.
føler du at du har fått svar på spørsmålet?
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #62 : 08. oktober 2010, 20:59 »
Er ikke lett å holde styr på sine egne argumenter. Motsier kanskje meg selv litt. Bondarchuk er en av de meste kjente kjenteidrettsforskere og trenere. Men det er klart at det er manns erfaring/mening. Han ord veier tung.

Ro deg ned Yap. Tittelen på debatten stemmer kanskje ikke helt med dette innlegget, men debatter sporer jo stadig av. Kan vel ikke være nødvendig å kalle noen teit om man sporer litt av.


Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #64 : 08. oktober 2010, 22:02 »
beklager, var kanskje litt kvass.
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #65 : 10. oktober 2010, 10:37 »
Bondarchuk veit hva han prater om, og jeg tror han for øyeblikken trener Dylan Armstrong i kule.

MEN, Jeg er litt redd poenget til Bondarchuk blir litt misforstått, det er sant at han sier maksstyrkenivået ikke lenger er det viktigste etter man har nådd de nevnte resultatene i løfting... Det han sier er at da er det viktigere å fokusere på mer spesifikk styrketrening... I vektrommet vil dette for han bety løft på lavere vekter, men med høy hastighet...  Hans egen studie fra 94 som sammenligner styrkefremgang og hastighetfremgang ved løfting på forskjellige % av 1rm viser minimal forskjell i styrkefremgang på 70 og 100 % ..(10 og 12%) , mens det viste klart større fremgang i hastighet å trene på 70% ...

Angående spesiell styrke som jo er hovedpoenget hans... Er det viktig å forstå at STYRKE i kast, ikke er Benk, Bøy og Mark ...  Det er KASTSTYRKE ... Dette oppnår man ved å trene med tung redskap, og gjøre styrkeøvelser som er så nært opp til den aktuelle øvelsen som mulig..
Det er derfor ikke riktig å si at Styrke ikke er så viktig, da Bondarchuk sier du trenger 160 benk, 200 bøy og 150kg vending ....  Det betyr bare at det er veldig mye viktigere å kaste langt med 4kg diskos, 3kg diskos, 2,5kg diskos, 2,25kg diskos  = 2kg Diskos går langt!...   Det betyr ikke at man er svak, det betyr bare at man er sterk der det gjelder... I bevegelsesmønstret.
(Jeg bruker diskos jeg, siden det er det jeg driver med)

=)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #66 : 10. oktober 2010, 18:37 »
Tittelen på emne blir litt feil i forhold til det jeg mener. Spørsmålet er om de trenger å være veldig sterk. Mitt inntrykk av de fleste kasterne at de er veldig sterke. Tror ikke det er mange som støter over 20m i kule som som tar under 200kg i benk. De fleste tar sikkert rundt 300 i bøy. Virker som kastere ønsker å være ubegrenset sterke.

Hvor langt har du kastet og hva har du i benk, bøy, vending, støt og rykk, Magnus?

Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #67 : 10. oktober 2010, 18:51 »
Jeg har:

Diskos 2kg: 57.07m 
Løftepersene på det tidspunktet: (jeg var sterkere i Front ved Jul, men gått veldig ned i vekt, så ikke der nå)
Benk m/hofte: 157,5kg
Benk m/stopp: 140kg
Frontknebøy m/surringer: 160kg
Markløft: 230kg
Vending: 130
Rykk: 90

Diskos 4kg stille, 27.60    ....

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #68 : 10. oktober 2010, 19:15 »
Du er jo ikke ektremt sterk. Og 57 m er jo ganske langt.

Har ikke så mye peiling på kast, men lurer på om det er nødvendig å være så sterkt/sprek i beina? Kan jo uansett ikke produsere de store lengdene med beina. Det må jo være de rotasjon i overkroppen og armene som skaper lengdene. Men det er kanskje de siste metrene som kommer fra beina?

Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #69 : 10. oktober 2010, 19:34 »
Ifølge biomekanikerene er visstnok 70% av kastet bein..

NEI, jeg er ikke ekstremt sterk .... Men jeg er god teknisk.
57m er ganske langt det i u23 klassen .. Men, veien derifra til 67 ... er ganske lang.
27,60 med 4kg Diskos er forresten ikke så dårlig ..hehe, jeg la den med for å vise at jeg har en del styrke, selv om jeg ikke er et monster i vektrommet.. 230 i mark er nok det beste der.

Jeg kan jo legge ved en tabell jeg har laget over fremgang i styrke sammenlignet med fremgang i diskos:
                        2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010
Alder:                  14     15       16       17      18      19       20      21

Benk vekt:                    60       70       85     100     125     140    157,5
Fremg prosent:                         17%   21%   18%    25%    12%   13%

Frontknebøy vekt:         60      80       100     110     120     150    160
Fremg. Prosent:                      33%    25%    10%     9%    25%    7%

Vending:                                70        85      100     105     120    130
Fremg Prosent:                                  22%    18%    5%      14%  8%
                           1kg    1kg  1,5kg 1,5kg      1,75kg-------- 2kg-------
Diskos:             31,29   46,61  44,95  53,05   53,97   55,91 54,45   57,07

Utifra dette her og hvordan det har gått i forskjellige år, ikke kun utifra personlig rekord, men også stabilitet på lengdene... Er det tydelig at Vending har vært den øvelsen som har vært den beste indikatoren på fremgang i diskos... Gode år i Vending har gitt gode år i Diskos.. Mens år med lav fremgang i Vending har gitt dårlige år i diskos... Deretter har Frontknebøy vist seg som den nest-beste ... Og Benk som den dårligste indikatoren... (Da har jeg også den tanken at 2008 var mitt dårligste år, og 2009 mitt beste.. Utifra gjennomsnittelig fremgang på diskosprestasjon... Mye av dette skyldes selvfølgelig også teknikk... Men teknikk er lettere å få til om man har styrken som skal til for å lede bevegelsen med beina.. istedetfor overkroppen)

Utlogget Michael-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 687
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 687



Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

"The squat rack became like the altar, where life and death would pass in front of your eyes, and you looked forward to that every squat workout."

Watch med lift and jump
http://www.youtube.com/user/RosenbergMichael

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #71 : 11. oktober 2010, 18:14 »
Ifølge biomekanikerene er visstnok 70% av kastet bein..



Det er det som er so vondt å skjøna for folk som ikkje har kastbakgrunn. "Alle" trur at ein kastar med armane. Den som har vore med litt, veit at mesteparten må koma frå dei store, streke musklane i underkroppen. Serleg i sleggje, der armane mest ikkje blir brukte i det heile.

Me som reiser rundt litt på stemne og ser desse ungdomane kaste, ser at mange av dei er so helsikes talentfulle, men dei har ikkje god nok teknikk, og so koplar dei ut beina for tidleg. Til dømes landar folk mest på strakt vinstrebein (høgrehendte kastarar) etter hinket. Eller dei låser hofta ned og bak i utkastet i diskos. Dei mister mange meter på dårleg fotarbeid.

Det var hjartesukket for i dag... unge kastarar i Møre og Romsdal fær jamnast ikkje nok tid saman med gode trenarar.

Utlogget magnusrb89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • Diskos: 57.07
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #72 : 11. oktober 2010, 18:31 »
Det finnes vel også video av Cantwell hvor han gjør 630lbs.. Som er litt over 285kg tror jeg =) ...

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #74 : 12. oktober 2010, 00:13 »
Klart at beina må være med (spes i slegge). Uten beina taper du mye lengde. Men ta kule f.eks. Beina må jo løfte skyve/løfte hele kropppen. Det er tungt og skaper ikke mye fart på kula. Det vil bidra litt, men det må være bevegelsen i overkroppen med armene som skaper den store farta på kula. Beina er med for de ekstra metrene, men det er ikke de som skaper den store lengden. Du kan jo prøve å støte kula med bare beina, det blir ikke langt. Så kan du prøve og ikke bruke beina, bare armene. Du får mange meter likevel.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!