Skrevet av Emne: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?  (Lest 51931 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #90 : 12. oktober 2010, 15:48 »
Tror dere ikke at de som allerde driver proffesjonellt vet dette bedre enn dere?

Hvorfor tror dere kulestøterne bruker timesvis i vektrommet hvis det ikke har noen overføringsverdi til grenen deres???

Kulstøt er ikke akkurat en ny gren innen friidrett, den har eksistert i over hundre år. Og folk har prøvd seg fram og funnet ut at det er viktig med styrketreining for å støte kula langt.

Prøv selv, test hvor langt du kan støte kula nå idag, og så trener du spesifikk styrketrening for kule i 2 måneder, å se hvor langt du kan støte etterpå. Da finner du ut om styrketreninga hjalp.

Alle svar kommer ikke fra sofakroken. Av og til er det best å finne utav ting ved å faktisk prøve det selv, å ikke bare fundere i hytt pg pine. (Slik mesteparten her gjør) !





Er jo forsåvidt enig, men er ikke de fleste som diskuterer her inne ikke-eksperter? Skulle man være ekspert på alt man diskuterer, så hadde det blitt lite debatt her inne.

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #91 : 12. oktober 2010, 16:36 »
Er jo forsåvidt enig, men er ikke de fleste som diskuterer her inne ikke-eksperter? Skulle man være ekspert på alt man diskuterer, så hadde det blitt lite debatt her inne.

Man kan jo diskutere alt, men hva er vitsen med å diskutere noe man vet fra før?
En debatt eller diskusjon kan være nyttig dersom man ikke egentlig vet hva som stemmer, eller om man har forskjellige meninger om noe men egentlig ikke vet. Men hva er poenget med å dra en debatt ut i det lange og det breie, når man egentlig vet hva svaret er?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #92 : 12. oktober 2010, 16:59 »
Man kan jo diskutere alt, men hva er vitsen med å diskutere noe man vet fra før?
En debatt eller diskusjon kan være nyttig dersom man ikke egentlig vet hva som stemmer, eller om man har forskjellige meninger om noe men egentlig ikke vet. Men hva er poenget med å dra en debatt ut i det lange og det breie, når man egentlig vet hva svaret er?

Vet vi svaret? Jorda var visst flat en gang.

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #93 : 12. oktober 2010, 17:36 »
http://www.youtube.com/watch?v=jzYMX_3K_xE#noexternalembed 
det viktigste som blir sagt her er ca på 3:11 ut i klippet..
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #94 : 12. oktober 2010, 17:48 »
http://www.youtube.com/watch?v=jzYMX_3K_xE#noexternalembed 
det viktigste som blir sagt her er ca på 3:11 ut i klippet..

Artig å sjå. Rampage brukar ein ganske vid sving på slaget, faktisk samanliknbart med kva ein diskoskastar gjer. Merk at heile kroppen roterer, men neven, som roterer lengre ute, fær større banefart enn hofta. Krafta må koma innanfrå, "from the ass!" Her ser ein òg kvifor du ikkje blir ein verkeleg god diskoskastar utan å ha lange armar.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #95 : 12. oktober 2010, 19:12 »
http://www.youtube.com/watch?v=jzYMX_3K_xE#noexternalembed 
det viktigste som blir sagt her er ca på 3:11 ut i klippet..

Mener å sett denne før. Discovery tror jeg. Bra innslag. Nok en gang; beina er viktig. Men sett denne karen i en stol og la han slå deg. Tror ikke det blir behagelig. Får selvf mye kraft fra beina, men mesteparten kommer fra rotasjon av overkropp, skulder og brystmusklene (mener jeg). Mange reagerer kraftig på rokking av gamle velletablerte tankesett. At kastere må være veldig sterke og at beina er hovedmusklene i et kast skal en ikke prøve seg på.

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #96 : 12. oktober 2010, 19:18 »
Vet vi svaret? Jorda var visst flat en gang.

Ja, jeg vet svaret. tj

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #97 : 12. oktober 2010, 20:11 »
Mener å sett denne før. Discovery tror jeg. Bra innslag. Nok en gang; beina er viktig. Men sett denne karen i en stol og la han slå deg. Tror ikke det blir behagelig. Får selvf mye kraft fra beina, men mesteparten kommer fra rotasjon av overkropp, skulder og brystmusklene (mener jeg). Mange reagerer kraftig på rokking av gamle velletablerte tankesett. At kastere må være veldig sterke og at beina er hovedmusklene i et kast skal en ikke prøve seg på.

Dersom du skal sammenligne ditt slag, må du vel sammenligne det med et spark? Tviler på han får noe kraft dersom han skal bruke armene til å få baken til å dytte deg, kontra beina for å få skuldrene til å skade deg. Blir to vidt forskjellige ting du snakker om.

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #98 : 12. oktober 2010, 23:01 »


har du heiden, noko som helst slags idrettsbakgrunn? isofall kva?
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #99 : 13. oktober 2010, 00:16 »

har du heiden, noko som helst slags idrettsbakgrunn? isofall kva?

Masse forkjellig. Langrenn, friidrett, fotball, volleyball og litt vektløfting. Har master i idrett. Mener jeg kan en del (men der er ikke alle enig ser jeg), men er ute etter å lære mer.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #100 : 13. oktober 2010, 00:31 »
Eg legg merke til at mållina er flytta. No vart det plutseleg snakk om rotasjon av overkroppen, i stad var det armane som var hovudaktørane.
Nja, talk is cheap, tenkte eg, og gjennomførte forsøket - med armane. Hadde ikkje kule i bilen i dag, so eg laut greie meg med ein fire kg tung medisinball. Eg gjorde ti stille støyt, frå "power position" som i kule. Lengda? Frå 11 til 12,5 meter. >Mer kat ein brukar beina i eit sokalla "stille" støyt. Utan beina? Det næraste eg kom var å støyte frå opprett stilling, jamsides føter og ingen separasjon. Kunne ikkje unngå å gå opp på tå i utstøytet. Langt? 3,0 til 4,5 meter, med eit slag medianverde på 4 meter. 3,0 var ein rein bom, ballen glei av handa. Kulestøyt med fart (hink eller rotasjon) har endå meir beinbruk.

Eg er klar over at det er litt lite data, og at eg som part i ordskiftet ikkje kan reknast som ei nøytral kjelde, men tru meg den som vil. For meg er det tydeleg nok.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #101 : 13. oktober 2010, 00:48 »
Eg legg merke til at mållina er flytta. No vart det plutseleg snakk om rotasjon av overkroppen, i stad var det armane som var hovudaktørane.
Nja, talk is cheap, tenkte eg, og gjennomførte forsøket - med armane. Hadde ikkje kule i bilen i dag, so eg laut greie meg med ein fire kg tung medisinball. Eg gjorde ti stille støyt, frå "power position" som i kule. Lengda? Frå 11 til 12,5 meter. >Mer kat ein brukar beina i eit sokalla "stille" støyt. Utan beina? Det næraste eg kom var å støyte frå opprett stilling, jamsides føter og ingen separasjon. Kunne ikkje unngå å gå opp på tå i utstøytet. Langt? 3,0 til 4,5 meter, med eit slag medianverde på 4 meter. 3,0 var ein rein bom, ballen glei av handa. Kulestøyt med fart (hink eller rotasjon) har endå meir beinbruk.

Eg er klar over at det er litt lite data, og at eg som part i ordskiftet ikkje kan reknast som ei nøytral kjelde, men tru meg den som vil. For meg er det tydeleg nok.

Ok. Bra at du prøvde. Kanskje jeg tuller og tar helt feil. Tror jeg må prøve også.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #102 : 14. oktober 2010, 23:25 »
Ok. Bra at du prøvde. Kanskje jeg tuller og tar helt feil. Tror jeg må prøve også.

Det synes jeg du bør gjøre. Dette blir nesten som om jeg skal begynne å diskutere hvilke p piller som funker best.

Kan vi ikke bare få Jays til å prøve litt kule da. Han er jo ganske rask, så bør vel støte ganske langt?
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #103 : 15. oktober 2010, 11:35 »
Kanskje jeg tuller og tar helt feil.

Ja det gjør du.

Siden du har master i idrett burde kanskje du vite svaret på problemstillinga di sjøl. . .
Og hvis du har noe som heldst erfaring, burde dette være piece of cake for deg å finne utav sjøl.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Er styrketrening nødvendig for hopp og kast?
« #104 : 15. oktober 2010, 11:41 »
Må huske at treningslære er ikke som matematikken. Det er ikke absolutt. Det er mange veier til framgang. Og veldig mye innenfor trening er diskuterbart.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!