Skrevet av Emne: 0.5g proteinpulver pr. kg  (Lest 1219 ganger)

Utlogget Lanz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

0.5g proteinpulver pr. kg
« : 23. september 2010, 00:13 »
Hei, har hørt at man skal ta 0.5g proteinpulver pr. kg kropsvekt etter trening.
Men hvorfor er det slik? De fleste anbefaler vel rundt 2g pr. kg i løpet av en dag, da er protein fra all mat regnet med. Hvis jeg for eksempel bare får i meg 1g pr. kg fra maten en dag, er det feil av meg å ta mer proteinpulver?

Hvor mye "bedre" er protein fra egg/tunfisk/makrell/pålegg i forhold til proteintilskudd?

Håper jeg gjør meg forstått og takker for svar=)
5x5 stronglift
65kg 170cm
Benk: 4x5 80kg, Mark: 1x5 110kg, (Bøy: 5x5 72.5kg)
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102574.msg1536104;topicseen#new

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: 0.5g proteinpulver pr. kg
« #1 : 23. september 2010, 00:23 »
Hei, har hørt at man skal ta 0.5g proteinpulver pr. kg kropsvekt etter trening.
Men hvorfor er det slik? De fleste anbefaler vel rundt 2g pr. kg i løpet av en dag, da er protein fra all mat regnet med. Hvis jeg for eksempel bare får i meg 1g pr. kg fra maten en dag, er det feil av meg å ta mer proteinpulver?

Hvor mye "bedre" er protein fra egg/tunfisk/makrell/pålegg i forhold til proteintilskudd?

Håper jeg gjør meg forstått og takker for svar=)


Det er ingenting, og da mener jeg forskning som anbefaler 0,5g pr/kg kroppsvekt etter trening. En viss mengde aminosyrer har vist seg å ha en god effekt etter trening. Likevel kan du godt spise mye proteiner etter trening for å være på den sikre siden. Men om du tenker på RETT etter trening er det langt i fra nødvendig med store mengder protein. Du kan gjerne få i deg noe, 10-20 gram fra shake rett etter trening, og så spise en større middag innen et par timer. Om du har maten klar, eller lager noe som går kjappt etter trening er hverken banan eller proteinshake nødvendig.

Har ikke aminosyresammensetningen (essensielle/ikke-essensielle) på de matvarene du nevner i hodet, tror imidlertid egg har stort sett alle essensielle aminosyrer, og fisk sikkert ikke så langt i fra. Proteinpulver har som regel alle essensielle, og en overvekt av de aminosyrene som er spesielt viktige ved muskelvekst. Med andre ord, ikke kjempeforskjell, og ingenting du merker, men vil poengtere at naturlig mat alltid burde prioriteres.
Sa brura

Utlogget Lanz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

Sv: 0.5g proteinpulver pr. kg
« #2 : 23. september 2010, 00:33 »
Ok, så det å ta proteinpulver/proteinrik mat direkte etter trening, er ikke så viktig som mange skal ha det til?
5x5 stronglift
65kg 170cm
Benk: 4x5 80kg, Mark: 1x5 110kg, (Bøy: 5x5 72.5kg)
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102574.msg1536104;topicseen#new

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: 0.5g proteinpulver pr. kg
« #3 : 23. september 2010, 00:49 »
Ok, så det å ta proteinpulver/proteinrik mat direkte etter trening, er ikke så viktig som mange skal ha det til?

Kommer an på flere ting. Dersom du f.eks har spist en solid middag en time eller to før trening er det unødvendig med proteiner direkte etter trening, da proteinene fortsatt er på vei fra magesekk og tarm inn i blodet/musklene. Men jeg tenker at dersom du har proteintilskudd og tenker å bruke det, så er det en gang i døgnet du skal ta det, og det er rett etter trening. Som jeg sa, for å være på den sikre siden kan du godt ta litt proteiner etter trening, 10-30gram, dersom du veier 80-100kg. Det er uansett viktigere med proteiner enn karbohydratpåfyll rett etter treningen.

At kroppen tar opp proteiner etter trening er veldig viktig, men de mengder som kosttilskuddsprodusenter anbefaler er sannsynligvis poengløst. Som sagt, har du spist en liten stund før trening har du sannsynligvis nok proteiner i "omløp" og umiddelbart tilskudd etter trening er mindre nødvendig. Trener du på tom mage, eller det er lenge siden du har spist burde du absolutt få i deg proteiner etterpå. Om du velger å drikke en liten shake rett etter, eller spise en proteinrik middag 30-45 minutter etterpå, spiller nok i praksis liten rolle.
Sa brura

Utlogget Lanz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

Sv: 0.5g proteinpulver pr. kg
« #4 : 23. september 2010, 07:58 »
Takk skal du ha for bra svar!
5x5 stronglift
65kg 170cm
Benk: 4x5 80kg, Mark: 1x5 110kg, (Bøy: 5x5 72.5kg)
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102574.msg1536104;topicseen#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!