Skrevet av Emne: Gradvis økende smerter nederst i ankelen  (Lest 20385 ganger)

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« : 26. september 2010, 09:33 »
For to dager siden hadde jeg time i idrett på skolen, hvor tema var spensttrening rettet mot løpsteknikk. Det innebar mange øvelser med mye hopping og belastning av ankel- og leggmuskulatur. Utover i økten kjente jeg at det gradvis begynte å gjøre litt vondt i ankelen. Følte imidlertid ikke at det var så ille at jeg måtte avbryte, så jeg fullførte økten. Jeg la altså ikke merke til tidspunktet for at skaden inntraff.

Utover dagen etter timen og frem til nå har det blitt verre. Dersom jeg har hvilt ankelen en stund klarer jeg å gå normalt uten smerter, men så tar det et par minutter før smertene gradvis kommer. Det er vanskelig å beskrive smertene ettersom jeg verken har opplevd skikkelige overtråkk eller lignende ankelskader, men det er lokalisert i området rett foran ankelkulen. Foten er ikke hoven eller misfarget.

Hva kan dette være? Jeg synes det er rart at ankelen tilsynelatende ser normal ut, ettersom det til tider gjør skikkelig vondt å belaste foten. Har vært inne på tanken om at det kan være et ørlite brudd inne i fotbladet, men da ville jeg kanskje ikke klart å gå på foten i det hele tatt? Jeg kan heller ikke huske å ha tråkket over på noe tidspunkt, og da ville jeg vel sannsynligvis vært relativt hoven i tillegg.

Noen ideer?

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #1 : 26. september 2010, 11:06 »
For to dager siden hadde jeg time i idrett på skolen, hvor tema var spensttrening rettet mot løpsteknikk. Det innebar mange øvelser med mye hopping og belastning av ankel- og leggmuskulatur. Utover i økten kjente jeg at det gradvis begynte å gjøre litt vondt i ankelen. Følte imidlertid ikke at det var så ille at jeg måtte avbryte, så jeg fullførte økten. Jeg la altså ikke merke til tidspunktet for at skaden inntraff.

Utover dagen etter timen og frem til nå har det blitt verre. Dersom jeg har hvilt ankelen en stund klarer jeg å gå normalt uten smerter, men så tar det et par minutter før smertene gradvis kommer. Det er vanskelig å beskrive smertene ettersom jeg verken har opplevd skikkelige overtråkk eller lignende ankelskader, men det er lokalisert i området rett foran ankelkulen. Foten er ikke hoven eller misfarget.

Hva kan dette være? Jeg synes det er rart at ankelen tilsynelatende ser normal ut, ettersom det til tider gjør skikkelig vondt å belaste foten. Har vært inne på tanken om at det kan være et ørlite brudd inne i fotbladet, men da ville jeg kanskje ikke klart å gå på foten i det hele tatt? Jeg kan heller ikke huske å ha tråkket over på noe tidspunkt, og da ville jeg vel sannsynligvis vært relativt hoven i tillegg.

Noen ideer?

Sinus Tarsi Syndrom ?? Hvis det er like under og foran kulen utpå ankelen?

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #2 : 26. september 2010, 11:51 »
Det har jeg aldri hørt om før, men etter et kjapt søk (og gjennomlesning av de få forståelige resultatene jeg fant) virker det ikke helt usannsynlig. Jeg overpronerer/er plattfot, men bruker alltid gode sko mot dette når jeg trener, inkludert på fredag. Ut fra det jeg leser om dette så oppstår det i forbindelse med overtråkk, noe jeg som sagt ikke kan huske å ha gjort. Det er imidlertid ikke usannsynlig at jeg på en eller annen måte kan ha landet litt skeivt, uten at det var merkbart der og da.

Bør jeg i såfall oppsøke legevakt, eller lignende? Har ikke fastlege her jeg bor, men kan alltids stikke innom en privat klinikk.

Utlogget Jaws-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 124

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #3 : 26. september 2010, 12:22 »
Hvis du er plattfot bør du bruke sko med god oppbygning hele tiden, ikke bare når du trener. Jeg har noe som jeg tror er beinhinnebetennelse i begge leggene, som kan ha kommet pga plattfot og dårlige sko. Har selv vært til legen, men ble bare bedt om å bruke bra sko. Jeg fikk vondt første gangen da jeg løp litt for en god stund siden. For noen måneder siden hadde jeg vondt hver eneste dag siden jeg bare brukte dårlig oppbygde sko/støvler, men er så godt som ingen smerte i leggene etter jeg begynnte å bruke sko som legen anbefaler. Dvs tjukke hæler og sterke på siden som unngår at du pronerer.

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #4 : 26. september 2010, 13:00 »
Det har jeg aldri hørt om før, men etter et kjapt søk (og gjennomlesning av de få forståelige resultatene jeg fant) virker det ikke helt usannsynlig. Jeg overpronerer/er plattfot, men bruker alltid gode sko mot dette når jeg trener, inkludert på fredag. Ut fra det jeg leser om dette så oppstår det i forbindelse med overtråkk, noe jeg som sagt ikke kan huske å ha gjort. Det er imidlertid ikke usannsynlig at jeg på en eller annen måte kan ha landet litt skeivt, uten at det var merkbart der og da.

Bør jeg i såfall oppsøke legevakt, eller lignende? Har ikke fastlege her jeg bor, men kan alltids stikke innom en privat klinikk.

Det trenger ikke oppstå ved en overtråkk, men ofte ved en litt halvskeiv bevegelse som skjer flere ganger, f.eks en sats (Og hvis du i tillegg tråkker litt skeivt, kan det ha oppstått en irritasjon).
Hvis det er vondt når du strekker utsiden av foten oppover, er det ikke umulig at det er ST-syndrom.

Prøv konservativ behandling i en ukes tid: (ispose 3x daglig, og så kan du evt smøre på IBUX/Ibuprofen-gel 2-3 ganger daglig. Det kan også være en idé å ta seg et par ibux piller, for å hindre inflammasjon)

Er ikke vits å oppsøke lege, det er ikke noe de kan gjøre, utenom å anbefale is og gel. Men ta hensyn til det, for det kan bli kronisk.

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #5 : 26. september 2010, 15:43 »
Takk for svar.

Av bevegelser i ankelleddet gjør det mest vondt når jeg strekker foten ut og ned. Da kjenner jeg hovedsakelig smerter på et punkt på utsiden av fotsålen (litt bak midten av foten). Når jeg går er det vondt litt lenger oppe og inne i selve ankelen, som beskrevet tidligere. Jeg var ute og gikk litt i sted, og smertene varierte veldig. Jeg innbiller meg at det er mindre smertefullt når jeg har gått en stund og kommet over det verste, slik at jeg er noenlunde varm. Det er ikke vondt å belaste foten ved å stå rett opp og ned.

Jeg har selvsagt eksamen i 3000 meter om åtte dager. Dersom dette ikke kan behandles på noe måte, så får jeg vel bare innfinne meg med det, og ta det med ro. Men må muligens uansett ha legeattest for å få gyldig fravær på eksamen... Usj, så utrolig kjedelig.

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #6 : 26. september 2010, 19:55 »
Takk for svar.

Av bevegelser i ankelleddet gjør det mest vondt når jeg strekker foten ut og ned. Da kjenner jeg hovedsakelig smerter på et punkt på utsiden av fotsålen (litt bak midten av foten). Når jeg går er det vondt litt lenger oppe og inne i selve ankelen, som beskrevet tidligere. Jeg var ute og gikk litt i sted, og smertene varierte veldig. Jeg innbiller meg at det er mindre smertefullt når jeg har gått en stund og kommet over det verste, slik at jeg er noenlunde varm. Det er ikke vondt å belaste foten ved å stå rett opp og ned.

Jeg har selvsagt eksamen i 3000 meter om åtte dager. Dersom dette ikke kan behandles på noe måte, så får jeg vel bare innfinne meg med det, og ta det med ro. Men må muligens uansett ha legeattest for å få gyldig fravær på eksamen... Usj, så utrolig kjedelig.

Hm... da er det ikke sikkert det er sinus tarsi. Da ville du hatt ekstremt vondt like under og foran ankelkulen. Men det kan jo forsvinne like fort som det kom! Mye bra kan skje på 8 dager Wink

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #7 : 26. september 2010, 20:39 »
"Ekstremt vondt" har det aldri vært (selv om dette naturligvis alltid vil være en subjektiv opplevelse), men på det verste er det såpass vondt at jeg sliter veldig med å gå. I dag tidlig føltes det verre enn i går, men nå i kveld virker det litt bedre igjen. Man får vel bare ta tiden til hjelp, selv om jeg veldigveldig gjerne skulle vært på mølla og forberedt meg til eksamen i stedet... Smiley

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #8 : 29. september 2010, 20:16 »
Oppdatering:

Nå, fem-seks dager etter, er det stort sett like vondt. Smertene varierer fremdeles noe, men jeg føler ikke det har blitt noe særlig mye bedre. Jeg kan sykle og f.eks trene styrke for bein uten problemer, men det er som sagt det å gå som er verst. Har ikke prøvd å løpe ennå. Er usikker på hvor lenge jeg skal gå med dette før jeg eventuelt oppsøker lege...

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #9 : 29. september 2010, 20:25 »
Oppdatering:

Nå, fem-seks dager etter, er det stort sett like vondt. Smertene varierer fremdeles noe, men jeg føler ikke det har blitt noe særlig mye bedre. Jeg kan sykle og f.eks trene styrke for bein uten problemer, men det er som sagt det å gå som er verst. Har ikke prøvd å løpe ennå. Er usikker på hvor lenge jeg skal gå med dette før jeg eventuelt oppsøker lege...

Har du gjort behandlingen med is, ibux og gel?

Hvis det like vondt om et par dager, er det kanskje lurt å oppsøke lege/fysioterpeut for evt røntgen e.l

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #10 : 30. september 2010, 19:51 »
Vel, bortsett fra litt bruk av vanlig Ibux har jeg slurvet litt der. Det er fremdeles ingen ytre tegn på at ankelen er skadet, i form av opphovning eller lignende. Jeg drøyer nok uansett med legebesøket til etter 3000 meter-testen, enten jeg løper den eller ikke. Om jeg får løpt vet jeg strengt tatt ikke før jeg våkner tirsdag morgen...

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #11 : 30. september 2010, 20:55 »
Vel, bortsett fra litt bruk av vanlig Ibux har jeg slurvet litt der. Det er fremdeles ingen ytre tegn på at ankelen er skadet, i form av opphovning eller lignende.

Is funker selvom det ikke er tegn til opphovning e.l. Dersom du iser ned området, får du bedre blodgjennomstrømming og kroppen vil fortere lege det. Og hvis det er ST syndrom, kommer det av at en leddkapsel er skadet, betent eller irritert. Og da er is uansett ikke bortkasta Wink

Men fortsatt god bedring Smiley

Utlogget Ahmadyaseen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Gradvis økende smerter nederst i ankelen
« #12 : 02. november 2016, 06:40 »
Takk

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!