Skrevet av Emne: Veksthormoner, IGF-1 og testosteron...fører ikke til hypertrofi av muskelceller  (Lest 67321 ganger)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

klinisk studie fra oktober 2010 som belyser det som opprinnelig var tema for tråden:

http://www.physsportsmed.com/index.php?article=1814

Abstract fra Pubmed:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20959702
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Baldre

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Bra tråd. Bra lesning!

Bare sånn for å få etpar ting på banen..

Hgh eller Igf-1 kunstig tilført er vel hovedsaklig brukt for å øke celledelinga, sånn at man får flere muskelceller (Hyperplasi). Man kan si at man får ett nytt utgangspunk å bygge på. At det også øker protein-syntesen, transport av aminosyrer og at det stimulerer nitrogenretensjon, som deretter gir økt størrelse på muskelcellene (hypertrofi) er bonus. Andre fordeler er at sener og leddbånd osv også blir sterkere. Og minsker sjansen for skader. Smiley   

Testosteron.. En av di største fordelene med å tilføre seg kunstige hormoner, sett ut i fra ett hypertrofisk standpunkt.. Tongue er at man har jevne boldverdier og hormon-nivåene blir ikke påvirket at de naturlige opp og nedturer man har i løpet av en vanlig dag, eller en mnd om du vil. Man blir i mye større grad påvirket av av mat, stress og andre ytre faktorer som ren utøver og det påvirker som kjent muskelveksten. Selfølgelige fordeler som økt appetitt, økt næringopptak, økt insulin-følsomhet m.m er også veldig bra for bifflagring.   

Så det ble skrevet noe om å stikke hgh i blodet en plass, det er ikke særlig smart og kan føre til allslags ulumskheter. Hgh stikker man subkutant (i fettet) og Igf-1lr3 intramskulert (muskelen).
180cm
103kg

Mål 2011:
113kg

Langsiktig mål:
hundreogmasse+

Gal glagutt! Smiley

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Hgh eller Igf-1 kunstig tilført er vel hovedsaklig brukt for å øke celledelinga, sånn at man får flere muskelceller (Hyperplasi). Man kan si at man får ett nytt utgangspunk å bygge på.

Stemmer det da? Hgh i kroppen stimulerer til proteinsyntese, men ikke til hyperplasi (en svinnende liten del av vekst etter styrketrening er pga hyperplasi). Det stimulerer til celledifferensiering av bruskceller..Men ikke hyperplasi.

For alt jeg vet kan tilførte ekstreme doser gi en tilleggseffekt i form av hyperplasi (eller muligens en forsterket effekt av en allerede liten faktor).. Men er det noen flere som kan gå god for dette?
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget geir23

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221


Utlogget Baldre

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Det jeg skrev om er ved bruk av veksthormoner, da det er snakk om nivåer som man bare kan glemme uten å stikke. En av hoved oppgavene til til hgh er jo nettopp og sette i gang celledeling å lage nye friske celler som kan ta over for de gamle og avdanka.  Hentet ut ett utdrag fra steroider.net.. Er enkelt og ryddig skrevet, på norsk! Nyttig info uansett.


Veksthormon produseres i egne celler i hypofyseforlappen, og hvor mye som produseres styres av hypotalamus. Hypotalamus produserer to nevrohormoner som stimulerer eller hemmer produksjonen av veksthormon, på grunnlag av signaler fra blant annet sentralnervesystemet. Dette forklarer hvorfor fysiske ting som f.eks. stress og trening kan øke produksjonen av veksthormon.

Veksthormon påvirker de fleste vev i kroppen og er ikke knyttet til ett spesielt målorgan. Veksthormon er den viktigste regulatoren for lengdevekst fra man er spedbarn. I puberteten kommer det en økt produksjon av kjønnshormoner som stopper lengde veksten ved at vekstsonene i knokler forbeines. 
 
Veksthormon er et anabolt hormon, som stimulerer til vekst via IGF-1(insulinlignende vekstfaktor) og økt proteinsyntese. Veksthormon har også virkninger på fettomsetningen og omsetning av karbohydrater. Veksthormon har anti-insulin effekt og beskytter kroppen mot hypoglykemi. Veksthormonsekresjonen stimuleres raskt og kraftig av hypoglykemi, som f.eks. oppstår ved faste.
Veksthormon er et polypeptid hormon som består av 191 aminosyrer, og fremstilt ved rekombinant DNA-teknikk med E. coli som vekstorganisme. Aminosyrefrekvensen er identisk med humant veksthormon fra hypofysen.
 
 Det er viktig å forstå at veksthormon ikke har noen direkte effekt, men stimulerer leveren til å produsere og frigjøre IGF-1. Det meste av den anabole virkningen av somatropin utøves via IGF-1. Problemet er at leveren kun kan produsere en viss mengde av disse stoffene, og man har ingen kontroll over hvor mye IGF-1 leveren produserer. 
 
Veksthormon gjør som nevnt flere ting med kroppen. Men det viktigste er at det gir kroppen flere muskelceller, som kalles hyperplasi. 
Dette er noe som ikke kan oppnås ved bruk av anabole steroider.
180cm
103kg

Mål 2011:
113kg

Langsiktig mål:
hundreogmasse+

Gal glagutt! Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Bra tråd. Bra lesning!

Bare sånn for å få etpar ting på banen..

Hgh eller Igf-1 kunstig tilført er vel hovedsaklig brukt for å øke celledelinga, sånn at man får flere muskelceller (Hyperplasi). Man kan si at man får ett nytt utgangspunk å bygge på. At det også øker protein-syntesen, transport av aminosyrer og at det stimulerer nitrogenretensjon, som deretter gir økt størrelse på muskelcellene (hypertrofi) er bonus. Andre fordeler er at sener og leddbånd osv også blir sterkere. Og minsker sjansen for skader. Smiley   

Testosteron.. En av di største fordelene med å tilføre seg kunstige hormoner, sett ut i fra ett hypertrofisk standpunkt.. Tongue er at man har jevne boldverdier og hormon-nivåene blir ikke påvirket at de naturlige opp og nedturer man har i løpet av en vanlig dag, eller en mnd om du vil. Man blir i mye større grad påvirket av av mat, stress og andre ytre faktorer som ren utøver og det påvirker som kjent muskelveksten. Selfølgelige fordeler som økt appetitt, økt næringopptak, økt insulin-følsomhet m.m er også veldig bra for bifflagring.   

Så det ble skrevet noe om å stikke hgh i blodet en plass, det er ikke særlig smart og kan føre til allslags ulumskheter. Hgh stikker man subkutant (i fettet) og Igf-1lr3 intramskulert (muskelen).

Det er viktig å skille mellom celledeling og utvikling og modning av progenitorceller. Hos mennesker har det vanskelig latt seg påvise hyperplasi i form av celledeling i skjellettmuskler. Noen studier viser at det er mulig hos enkelt individer ved sykdomstilstander, eller ved f.eks nekrose (f.eks ved brannskader) eller rabdomyolyse (muskelcelle død som følge av overstimulering av testosteron reseptorer). Det finnes i hovedsak to teorier, enten at muskelfibre kan splittes, eller ved modning av progenitorceller (satelittceller som jeg har skrevet om lenger bak i tråden). Det vil være enkelte organer/deler av kroppen som har større potensial for hyperplasi enn andre, ved f.eks store konsentrasjoner av veksthormoner som hos pasienter med tumor i hypofysen (sykdommen heter akromegali), ser man at det i hovedsak er hender, føtter, tunge, kjeveparti og hjertet som vokser, ikke skjelettmuskler.

Hos ett friskt menneske så vil i hovedsak veksthormon (gjennom vekstfaktorer) virke synergisk med andre hormoner og enzymer involvert i muskelvekst, samt påvirke reguleringmekanismer som kan senke katabole reaksjoner, øke forbrenning etc. I tillegg kan det påvirke den generelle veksten i øvrige organer, bein, brusk etc. Veksthormon kan derfor bedre vilkårene for vekst i kroppen. Men isolert sett, så vil muskelvekst hos normale mennesker (selv ved bruk av AAS, GH, IGF etc) være ett resultat av hypertrofi.

Edit: og når det gjelder mengden veksthormoner så har jeg møtt mange pasienter som har brukt svært høye doser med somatotropin alene, og deretter opplevd mye vekst.....men desverre ikke på ønsket sted.

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Baldre

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Du skriver mye bra. Smiley Nå må jeg lese mer. Tongue

Stiller meg litt kritisk til inormasjon uten referanser, men det skal man vel.

Man har jo hørt om og sett mange skrekkeksempler dær det har vært overdoseringer i bilde.. og i motsetning til AAS, så er ikke bivirkninger på Hgh reverserbare. Har prøvd Igf-1lr3 selv å har ingen bis av det, er vel 4år siden, så dem burde vel ha meldt seg til nå. Eller jo, jeg ble vel litt større, jævli fornøyd, sykt sulten og fikk ett sinnsykt godt sovehjerte. Tongue

Vet du om noen gode artikler eller rapporter som handler om hyperplasi, som finnes på nett?
180cm
103kg

Mål 2011:
113kg

Langsiktig mål:
hundreogmasse+

Gal glagutt! Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Du skriver mye bra. Smiley Nå må jeg lese mer. Tongue

Stiller meg litt kritisk til inormasjon uten referanser, men det skal man vel.

Man har jo hørt om og sett mange skrekkeksempler dær det har vært overdoseringer i bilde.. og i motsetning til AAS, så er ikke bivirkninger på Hgh reverserbare. Har prøvd Igf-1lr3 selv å har ingen bis av det, er vel 4år siden, så dem burde vel ha meldt seg til nå. Eller jo, jeg ble vel litt større, jævli fornøyd, sykt sulten og fikk ett sinnsykt godt sovehjerte. Tongue

Vet du om noen gode artikler eller rapporter som handler om hyperplasi, som finnes på nett?

Ja, dette med kilder blir knotete innimellom siden jeg jobber med faget og mye av kunnskapen er basis fra studier blandet med erfaringer, fagbøker, forskningsrapporter etc. som leses fortløpende. Jeg prøver å linke til f.eks studier når jeg finner noe spesielt, som de jeg har lagt ut i denne tråden, samtidig som jeg forsøker å ikke rote inn for mye utover det som er tema da både jeg og mange andre fort kan begynne å blande sammen kortene. Muskelvekst er en sammensatt prosess, jeg har bare satt lys på en liten del hvor ny kunnskap/teori er tilgjengelig.

Når det gjelder tilgjengelige studier på Hyperplasi i skjelettmuskler så er dette begrenset, både fordi det ikke er ett hyppig symptom i sykdom eller hyppig bivirkning av medikamentell behandling. Selv om det ikke forskes direkte på dette så er nok mye av kunnskapen og teorien hentet sekundært ut i fra andre relaterte områder det forskes mye på, spesielt innen kreft. Dessuten er forskning som inkluderer muskelbiopsi veldig invasivt, og gjøres i liten grad på mennesker med det formål som vi diskuterer her;-) Men hvis man tar for seg den teorien som ble presentert i begynnelsen av tråden hvor man beskriver hvordan satelittceller aktiveres og utvikles, så kunne man kalt dette for en slags form for hyperplasi. Men dette er da altså primært indusert av de indre mekanismer som følge av muskelskade, muskelvekst som en følge av hormoner og vekstfaktorer kommer da sekundært.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Nok en studie som kan bekrefte/belyse hva man i dag tenker er mekanismene rundt hypertrofi i skjelettmuskulatur. Denne er skrevet av Kristian Gundersen, som er biolologiprofessor ved universitetet i Oslo. Hans forskningsarbeid var også noe av bakgrunnen for artikkelen som Dagbladet skrev for en liten stund tilbake, hvor man så på den varige endringen i muskelmasse hos mennesker som bedriver styrketrening, også sett i sammenheng med bruk av doping.


Her tar man for seg deler av mekanismen som jeg har nevnt tidligere, om hvordan den mekaniske kontraksjon i muskelfibre induserer reaksjoner inne i selve muskelcellene, som står for den tidligste formen for restitusjon og hypertrofi rett etter trening. Men i denne studien går man litt dypere inn i de signalveiene som aktiveres, og som fører til økt transkripsjon og proteinsyntese.

Kort (og på norsk) så forklarer studien bl.a hvordan er nerveaktivering av muskler, fører til økt transkripsjon og produksjon av mRNA, som er involvert i proteinsyntesen. Kalsium har en veldig viktig funksjon med tanke på muskelkontraksjon, og er også involvert i veldig mange andre viktige reaksjoner i cellene. Nerveimpulser som oppstår i forkant av en muskelkontraksjon, aktiverer Kalsium (Ca2+)-kanaler som sitter i cellemebran i muskelcellene. Dette fører til at store mengder kalsium kan strømme inn i cellen. I tillegg finnes det også kalsium-kanaler i "lagringsorganeller" (endoplasmic reticulum) inni cellene, som også innholder store mengder kalsium, som frigjøres og er tilgjengelig inni cellene. Denne "frie" mengden kalsium er helt nødvendig for å aktivere en muskelkontraksjon (Ca2+ binder seg til troponin C i actinfilamentene). I tillegg vil det under en muskelkontraksjon oppstå mekanisk stress på muskelfibre, hypoxi (redusert mengde oksygen) og akkumulering av lipider og ADP (som er produseres når ATP brukes). Den økte mengden kalsium, samt de andre faktorene nevnt over vil aktivere mange ulike signalmolekyler, som i sin tur øker proteinsyntesen. Dette fører da til økt produksjon av nødvendige proteiner (actin, myosin, enzymer etc.) som er involvert i restitusjon og hypertrofi i muskelcellene. I tillegg vil det som nevnt tidligere aktivere satelittceller (muskel stamceller som er delvis differensiert, men som kun har kapasitet til å modnes, ikke deles). Disse satelittcellene og dens cellekomponenter smelter sammen med muskelfibre, og øker kapasiteten på proteinsyntesen. Dette er en del av det man i dag mener er primære årsaken til de anabole effektene og hypertrofi som styrketrening medfører. Det forklarer selvfølgelig ikke hvordan hormoner som brukes i doping influerer vekstprosessen på lengre sikt, men jeg kan se om jeg klarer å rote frem noe etter hvert.

Men siden jeg først er i gang kan jeg jo ta med ett lite eksempel på hvordan ett hormon kan ha effekt i trenings sammenheng. Clenbuterol er ett medikament som fortsatt brukes mye. Dette ble opprinnelig laget som astma-medisin fordi den er selektiv for beta-2-reseptorer, som vi blandt annet finner i glatt muskulatur i lungene, samt i skjelettmuskulatur (og andre steder). Når beta-2-reseptorer aktiveres, så vil f.eks bronkiene i lungene utvides (musklene slapper av), slik at man lettere får mer luft ned i lungene. Grunnen til at det brukes i treningssammenheng er litt annerledes. Selv om man anser det som en svakt anabolt horomon, så er man ikke helt sikker på hvordan det virker Men en del av mekanismen er at Clenbuterol stimulerer beta-2-reseptorer, som fører til en langtidseffekt i musklene. Dette øker proteinsyntesen av funksjonelle proteiner inne i muskelcellene. Disse proteinene styrer kinetikken i en muskelkontraksjon, noe som resulterer i at hastigheten og kraften under en kontraksjon øker. Dette vil i sin tur vil øke den mekaniske belastningen på muskelfibrene, og stimulere de intracellulære reaksjonene som er beskrevet over ytteligere. NB! Dette er ikke ment som noe form for brukerveiledning eller oppfordring til bruk av Clenbuterol, det er kun ment som ett eksempel, og jeg har utelatt en del av de negative effektene på blandt annet hjertet.

Dette ble kanskje ikke noe kort forklaring, men ett forsøk på å oversette det til norsk Wink

Studien kan du lese fra Pubmed her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21040371
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Baldre

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Nice!! Cheesy *Lese nøye en gang til, så lese studien*
180cm
103kg

Mål 2011:
113kg

Langsiktig mål:
hundreogmasse+

Gal glagutt! Smiley

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Fortsett med oppdateringene! Dette her er gull verdt!

"lagringsorganeller" (endoplasmic reticulum)

Bare for å være litt dust.. Sarkoplasmatisk retikulum i muskler Cheesy
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Fortsett med oppdateringene! Dette her er gull verdt!

Bare for å være litt dust.. Sarkoplasmatisk retikulum i muskler Cheesy
hehe...ja, du har helt rett, i muskelcellene kaller vi det sarkoplasmatisk retikulum;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Luke Skywalker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

Hvis økte verdier av testo, IGF-1 og HGH som følge av motstandstrening ikke hjelper på tilveksten av muskler (hvor jeg da forutsetter at flerledds/baseøvelser gir større økninger i nivåer enn isolasjonsøvelser), hvordan ville man da forklare effektiviteten til baseløfta?

Jeg har ihvertfall gått rundt og trodd at mark, bøy, benk, pullupsen og fremoverbøyd roing har bidratt overall til min utvikling, men det er vel bare kanskje det at du i større grad får aktivisert muskelfibrene enn ved isolasjonsøvlesene?

Noen tanker folkens?

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

At man får nevneverdige økninger i testoproduksjonen av baseøvelse kontra isolasjonsøvelser har jeg lite tro på. Man oppnår like stor utmattelse av å trene hver muskelgruppe separat.

Men når man trener baseøvelser så er man sikret å bruke store deler av kroppens muskler på samme treningsdag. En annen sak er at man blir sterkere av å trene baseøvelser...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Hvis økte verdier av testo, IGF-1 og HGH som følge av motstandstrening ikke hjelper på tilveksten av muskler (hvor jeg da forutsetter at flerledds/baseøvelser gir større økninger i nivåer enn isolasjonsøvelser), hvordan ville man da forklare effektiviteten til baseløfta?

Jeg har ihvertfall gått rundt og trodd at mark, bøy, benk, pullupsen og fremoverbøyd roing har bidratt overall til min utvikling, men det er vel bare kanskje det at du i større grad får aktivisert muskelfibrene enn ved isolasjonsøvlesene?

Noen tanker folkens?

Det er ingenting som utelukker at disse hormonene har effekt på hypertrofi i muskler i det som er skrevet på de forgående sidene, hvis du tar deg tid til å lese.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!