Skrevet av Emne: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!  (Lest 127422 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #375 : 28. oktober 2010, 17:56 »
så i bunn og grunn er du imot doping fordi reine utøvere ikke får all "ære og respekt" som et bra løft innebærer fra folk som ikke engang trener?


Betyr ikke det ganske mye? Dessuten handler det ikke bare om ære og respekt, men også penger.

Utlogget thomas18663

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #376 : 28. oktober 2010, 17:59 »
Betyr ikke det ganske mye? Dessuten handler det ikke bare om ære og respekt, men også penger.

da er jeg så kjepphøy at jeg henviser til mitt eget tidligere innlegg i debatten.
videre oppfølgingsspørsmål; hvor mye penger ligger det i styrkesport?

kan jeg få en definisjon på ære?





Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #377 : 28. oktober 2010, 18:17 »
kan jeg få en definisjon på ære?

1) (noe som tjener en til) (høy) anseelse, heder, berømmelse

2) (moralsk) verdighet; godt navn og rykte

her ser vi et brennende engasjement i kampen mot urett, noe som i for seg er vel og bra, men hadde ikke både du og samfunnet vært bedre tjent med at du rettet dine ressurser og påståtte engasjement mot noe som faktisk betyr noe? gi en slant til amnesty eller redd barna, tenk større enn treningsforum eller hva konsensus på gymmet er, for det betyr fint lite i det lange løp.

For meg er det ikke selvsagt at det er bedre å gi penger til amnesty eller redd barna enn å jobbe mot bruk av dopingmidler i Norge.

hvor mye penger ligger det i styrkesport?

Nok til at tusenvis lever av det i Norge. De gjør det ikke nødvendigvis av å vinne konkurranser, men mange driver f.eks. treningssentre, og det gir jo eiere av treningssentere litt mer troverdighet og flere kunder hvis potensielle kunder vet at eierne tidligere har oppnådd gode resultater i sin sport. At folk bruker dopingmidler for høyne det generelle nivået innen sporten gjør nødvendigvis at de som trener rent får mindre anseelse i miljøet enn om alle hadde vært rene.

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #378 : 28. oktober 2010, 18:33 »
Nok til at tusenvis lever av det i Norge. De gjør det ikke nødvendigvis av å vinne konkurranser, men mange driver f.eks. treningssentre, og det gir jo eiere av treningssentere litt mer troverdighet og flere kunder hvis potensielle kunder vet at eierne tidligere har oppnådd gode resultater i sin sport. At folk bruker dopingmidler for høyne det generelle nivået innen sporten gjør nødvendigvis at de som trener rent får mindre anseelse i miljøet enn om alle hadde vært rene.


Hvor mange trener på treningssentre i håp om å oppnå "Hollywood-kroppen" vs. "Styrkesport-kroppen" da tror du?
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget thomas18663

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #379 : 28. oktober 2010, 18:42 »
1) (noe som tjener en til) (høy) anseelse, heder, berømmelse

2) (moralsk) verdighet; godt navn og rykte

For meg er det ikke selvsagt at det er bedre å gi penger til amnesty eller redd barna enn å jobbe mot bruk av dopingmidler i Norge.

Nok til at tusenvis lever av det i Norge. De gjør det ikke nødvendigvis av å vinne konkurranser, men mange driver f.eks. treningssentre, og det gir jo eiere av treningssentere litt mer troverdighet og flere kunder hvis potensielle kunder vet at eierne tidligere har oppnådd gode resultater i sin sport. At folk bruker dopingmidler for høyne det generelle nivået innen sporten gjør nødvendigvis at de som trener rent får mindre anseelse i miljøet enn om alle hadde vært rene.


ut i fra denne definisjonen på ære, (hvor har du sakset den forresten?) må jeg atter en gang stille oppfølgingsspørsmål:
hva slags heder og berømmelse ligger det i at den jevne mann i gata vet at utøver x er dopingfri?

og er ikke ære etter denne definisjonen stort sett oppmerksomhet og anerkjennelse? er det ikke da mulig å argumentere for at ære slettes ikke er noe nobelt eller en slags høyere sosial tilstand?


jeg kan skjønne tankegangen din hvis du ved å si at du ikke vil støtte amnesty mener "jeg veit ikke om penga kommer frem" osv. men disse eksemplene er kun eksempler på saker som det er mer verdt å bruke tid på, enn å streve etter en ide om hyllest fra mannen i gata på grunn av at man er sterk og dopingfri.


kjedereaksjonen du legger frem ang. dopingbruk er høyst spekulativ, og vil i juridiske termer (i beste fall, med meget med godvilje lagt til) kalles indisier






Utlogget thomas18663

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #380 : 28. oktober 2010, 18:42 »

Hvor mange trener på treningssentre i håp om å oppnå "Hollywood-kroppen" vs. "Styrkesport-kroppen" da tror du?

hehe, touchè

Utlogget høggern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #381 : 28. oktober 2010, 18:52 »
Betyr ikke det ganske mye? Dessuten handler det ikke bare om ære og respekt, men også penger.

hvis du bryr deg så mye om hva folk du ikke kjenner eller har noe til felles med syns om deg eller dine prestasjoner syns jeg synd på deg.

ære har ikke en dritt med berømmelse å gjøre heller:S gi meg navn på de norske atleter som lever av idretten sin som er reine da? og da mener jeg ikke gym eiere, for de er business-men.

Utlogget høggern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #382 : 28. oktober 2010, 18:56 »
kan heller ikke si at de som doper seg stjeler penga fra de reine, for det har ikke med hva du dytter i deg å gjøre, men med sporten. styrkeløft er ikke populært på tv... strongman er

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #383 : 28. oktober 2010, 18:58 »
ut i fra denne definisjonen på ære, (hvor har du sakset den forresten?) må jeg atter en gang stille oppfølgingsspørsmål:
hva slags heder og berømmelse ligger det i at den jevne mann i gata vet at utøver x er dopingfri?

Ordene heder og anseelse kom jeg med selv, men de samsvarte med Kunnskapsforlagets ordboks definisjoner. Resten er også fra Kunnskapsforlagets norske ordbok.

Heder og berømmelse ligger i den dopingfrie utøveren. At det ligger heder og berømmelse i ikke å jukse, henter jeg fra min allmennmoral, som stort sett samsvarer med andre menneskers syn på moral i Norge. At det er overlapping mellom moralsyn hos mennesker kommer fra at vi har felles forfedre, og evolusjonen har predisponert oss til å ha en slik moral. De individene som i mindre grad har vært moralske, har hatt mindre suksess rent evolusjonsmessig, og disse er det færre av. Videre har vi vokst opp i felles miljø. Det finnes ingen objektive standarder for moral, men at moral samsvarer mellom mennesker kommer av det jeg nevnte rett ovenfor. Mitt moralsyn sier at det er feil å jukse, derfor får mennesker som ikke jukser, mer anseelse blant folk.

og er ikke ære etter denne definisjonen stort sett oppmerksomhet og anerkjennelse? er det ikke da mulig å argumentere for at ære slettes ikke er noe nobelt eller en slags høyere sosial tilstand?

Jo, det er oppmerksomhet og anerkjennelse. Hvis du ser på oppmerksomhet og anerkjennelse som noe negativt, så kan du argumentere for det, ja. Men jeg gjør ikke det. Oppmerksomhet og anerkjennelse er for meg positivt, og de som har vært redelige bør belønnes med oppmerksomhet og anerkjennelse.

jeg kan skjønne tankegangen din hvis du ved å si at du ikke vil støtte amnesty mener "jeg veit ikke om penga kommer frem" osv. men disse eksemplene er kun eksempler på saker som det er mer verdt å bruke tid på, enn å streve etter en ide om hyllest fra mannen i gata på grunn av at man er sterk og dopingfri.

Hvorfor er det mer verdt å bruke tid på å skyte fart på overbefolkningen i Sierra Leone enn å kjempe mot doping i Norge, for å kjempe for god moral i Norge? For meg er ikke svaret soleklart.

kjedereaksjonen du legger frem ang. dopingbruk er høyst spekulativ, og vil i juridiske termer (i beste fall, med meget med godvilje lagt til) kalles indisier

Den er hypotetisk, ja. Spekulativ er et altfor negativt ladet ord. Indisiekjeder er like gode som observasjoner, så lenge indisiene er logisk gyldige. Det er like store rom for feiltolkning av ren observasjon som det er rom for feil i indisiekjeder.

La oss si at Donavan Bailey var dopet på 1990-tallet (mulig han var det, mulig han ikke var det). Aksepter dette for poengets skyld. I tillegg var det en person av tilsvarende talent i Canada, som ikke dopet seg. Jeg kaller ham Leroy Fast. Donavan Bailey har en personlig rekord på 9,84 i 100-meter, som dopet. Leroy Fast har personlig rekord på 10,01. Hvem vil ha størst sjans til å få jobb på bakgrunn av sine meritter? Svaret er åpenbart Donavan Bailey.

Utlogget thomas18663

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #384 : 28. oktober 2010, 19:14 »
Ordene heder og anseelse kom jeg med selv, men de samsvarte med Kunnskapsforlagets ordboks definisjoner. Resten er også fra Kunnskapsforlagets norske ordbok.

Heder og berømmelse ligger i den dopingfrie utøveren. At det ligger heder og berømmelse i ikke å jukse, henter jeg fra min allmennmoral, som stort sett samsvarer med andre menneskers syn på moral i Norge. At det er overlapping mellom moralsyn hos mennesker kommer fra at vi har felles forfedre, og evolusjonen har predisponert oss til å ha en slik moral. De individene som i mindre grad har vært moralske, har hatt mindre suksess rent evolusjonsmessig, og disse er det færre av. Videre har vi vokst opp i felles miljø. Det finnes ingen objektive standarder for moral, men at moral samsvarer mellom mennesker kommer av det jeg nevnte rett ovenfor. Mitt moralsyn sier at det er feil å jukse, derfor får mennesker som ikke jukser, mer anseelse blant folk.


et høyst spekulativt ressonement min gode mann, hehe.
moral er på ingen måte et kriterie for å ha suksess "evolusjonsmessig".
å føye seg/følge de kollektive spillereglene kan nok tolkes dit hen, men moral er bare en merkelapp flertallet har festet på dette atferdsmønsteret.

så hvor går da skillet mellom moral (som ganske så tydelig er sosialt konstruert), og gruppepress?

kan jeg få noen praktiske eksempler på denne anseelsen man får når man er en moralsk borger? ikke minst en moralsk styrkeidrettsutøver? og er den i det hele tatt verdt å navigere etter?

et anerkjennende nikk fra nabokona, kanskje et skussmål i ny og ne "ja, han Thomas er naturlig sterk"... det er dette det er snakk om i praksis.

jeg ser behovet for, og underkaster meg moralen i det daglige liv, men jeg er samtidig klar over at dette ikke er en form for høyere eksistens, kun spilleregler det er hensiktsmessig at flertallet følger.

uten dette perspektivet kan det fort gå skeis, og man tar seg selv i å navigere etter the popular opinion, fremfor ens eget indre (ikke moralske) kompass.

uansett, atter en gang retter jeg fokus mot hvor ubetydelig denne diskusjonen og denne problemstillingen egentlig er. man kan stille seg selv spørsmålet "hvorfor er dette så viktig for meg?", og kanskje gå inn i seg selv hvor dette behovet om at "rett skal være rett" kommer fra





Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #385 : 28. oktober 2010, 19:17 »
moral er på ingen måte et kriterie for å ha suksess "evolusjonsmessig".

Hvorfor har vi moral, da, hvis vi ikke har fått den gjennom evolusjonen? Det heter forresten kriterium.

kan jeg få noen praktiske eksempler på denne anseelsen man får når man er en moralsk borger? ikke minst en moralsk styrkeidrettsutøver? og er den i det hele tatt verdt å navigere etter?

et anerkjennende nikk fra nabokona, kanskje et skussmål i ny og ne "ja, han Thomas er naturlig sterk"... det er dette det er snakk om i praksis.

Idrettsutøvere som har ære, slik det er blitt definert ovenfor, vil i mange tilfeller lettere få jobb enn en som er blitt dopingtatt. Dette er naturligvis umulig å få bevisat gjennom vitenskapelig eksperimenter, men man kan trolig se tilbake på tidligere høyt ansette idrettsutøvere, og se om de som har blitt dopingtatt har fått flere/færre jobber enn de som ikke har blitt det. Her kan f.eks. Ben Johnson sammenlignes med andre tidligere toppsprintere, Mika Myllylä med Thomas Alsgaard/Bjørn Dæhlie osv.

Utlogget thomas18663

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #386 : 28. oktober 2010, 19:21 »

Hvorfor er det mer verdt å bruke tid på å skyte fart på overbefolkningen i Sierra Leone enn å kjempe mot doping i Norge, for å kjempe for god moral i Norge? For meg er ikke svaret soleklart.

la oss ta amnesty som eksempel. dette er en organisasjon som jobber for bedre forhold for krigsfanger, forbud/avskaffelse av tortur, steining av kvinner osv. (apropos steining av kvinner som igjen kan relateres til æresdrap, her har vi et godt eksempel på at selv om noe er allment vedtatt betyr ikke dette at det er korrekt. og ære fremstår atter en gang som et besudlet og skittent begrep) ikke om å skaffe mat til verdens fattige. noe din allmennbaserte moral så absolutt burde anse for å være et nobelt formål.

i tillegg går du i gang med å rangere mennesker/land etter verdi, og du går på tvers av kategorier (moralsk forfall gjennom å se mellom fingrene når det kommer til doping) og at tusenvis, kanskje millioner av mennesker sulter ihjel. er dette noe man forbinder med mennesker med god moral?


Utlogget Staggere

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 829
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 829

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #387 : 28. oktober 2010, 19:24 »
 woot Ooh Lord. At dere gidder.... var vittig til og begynne med denne tråden.

Trur ikke jeg har logga inn her den siste uka uten at denne tråden har kommet fram.

Har dere kommet fram til noen konklusjon?

Btw, tror dere denne karen er dopa?

http://www.youtube.com/watch?v=dRR-bnRJsK4&feature=player_embedded
Smil med det smilet du har.

Utlogget thomas18663

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #388 : 28. oktober 2010, 19:32 »
Hvorfor har vi moral, da, hvis vi ikke har fått den gjennom evolusjonen? Det heter forresten kriterium.

Idrettsutøvere som har ære, slik det er blitt definert ovenfor, vil i mange tilfeller lettere få jobb enn en som er blitt dopingtatt. Dette er naturligvis umulig å få bevisat gjennom vitenskapelig eksperimenter, men man kan trolig se tilbake på tidligere høyt ansette idrettsutøvere, og se om de som har blitt dopingtatt har fått flere/færre jobber enn de som ikke har blitt det. Her kan f.eks. Ben Johnson sammenlignes med andre tidligere toppsprintere, Mika Myllylä med Thomas Alsgaard/Bjørn Dæhlie osv.


moral er et sosialt styringsmiddel. en måte å opprettholde samfunnsstrukturen.
ideen om moral oppstod av samme årsak som mange religioner, mennesket hadde behov for et system som gjorde livet forutsigbart og trygt.

evolusjon forholder seg kun til fysiske egenskaper, ikke ideer og verdier, slik moral er.
kan du peke på den delen i kroppen eller hjernen hvor moralen sitter?

kan du peke på den delen i hjernen hvor kommunismen sitter?



Utlogget thomas18663

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Benedict Magnusson drar 442,5kg utstyrsfritt!
« #389 : 28. oktober 2010, 19:34 »
woot Ooh Lord. At dere gidder.... var vittig til og begynne med denne tråden.

Trur ikke jeg har logga inn her den siste uka uten at denne tråden har kommet fram.

Har dere kommet fram til noen konklusjon?

Btw, tror dere denne karen er dopa?

http://www.youtube.com/watch?v=dRR-bnRJsK4&feature=player_embedded

hehe, har ikke sett videoen.

uansett, hensikten er jo ikke å bli enige eller å overbevise noen, kun å gå sine egne synspunkter og verdier i sømmene, og forhåpentligvis finne ut hvor man står. i tillegg til at det er moro å krangle litt, hehe

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!