Skrevet av Emne: Hvem er meste interessert i trening?  (Lest 15482 ganger)

ultralars

  • Gjest
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #45 : 15. oktober 2010, 15:29 »
du tenker på styrke løftere og vektløftere som dyr, isteden for å tenk på ver person som inviduel.

 alle er jo forskjellige


Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #46 : 15. oktober 2010, 16:09 »
Jeg tror styrkeløftere og vektløftere trener ganske likt i grunntreningsperiodene. Ihvertfall i øvelser som knebøy og drag (mark for noen vektløftere og for de fleste styrkeløftere).

(èn kam etc..) Og jeg tror byggere kan mikse og trikse mer, og prøve forskjellige programmer, ettersom de kan ha en mer variert trening. Øvelsene de har er øvelser som de fleste som vet litt om trening trener, og som faktisk vektløftere og styrkeløftere også trener, ofte som skadeforebygging, og ofte på en måte som er mer tilpasset den enkelte idrett.
Om en vektløfter skulle hoppet på det første og beste "motetreningsprogrammet", så kunne dette i verste fall satt utøveren tilbake i konkurranseløftene, ettersom man kan risikere å miste spenst etc, og det at slike programmer ikke er tilpasset rykk og støt.

Det er plenty av vektløftere som jeg vet om, inkludert meg selv, som prøver litt forskjellig og tester ut forskjellige øvelser og teorier, men gjerne tilpasser de litt mer til egen idrett. Jeg prøver bare ikke de mer lettvinte; til failure og ferdig eller andre som blir for mange løft i settene (jeg har dårlig nok spenst, liksom) etc, for jeg vet at for min kropp så fungerer det ikke så bra.
Men, igjen, jeg vet også at det er noen vektløftere som tviholder på en egen teori, står fast i åresvis, og nekter å prøve noe annet. Et typisk eks. på dette er enkelte som rett og slett trener for tungt, har for mange stevner og for lite treningsløft. Jeg tror egentlig dagens generasjon er mer villig til å prøve ut forskjellige ting, sette ting i sykluser og eksperimentere litt, for som det tidligere er blitt sagt; vi ser at det er et stykke opp til de beste. Det funker ikke like bra med 2*4 i rykk, støt, drag og bøy som det gjorde da vi var 14.

Før trente jeg for tungt, hadde for mange stevner etc. Jeg har tatt litt lærdom i dette og fått en lekse i latskap av min kjære, og for øyeblikket er jeg nærmest 100% skadefri. Jeg jobber med spensten (...), og trener reps, sett og øvelser som egentlig ingen andre i lokalet gidder.

Det vi også må huske på, som jeg selv egentlig glemmer hele tiden og ihvertfall ikke forstår, er at det er faktisk ikke alle som har gidden eller motivasjonen til å prøve å bli god. Det er faktisk noen som ikke har interesse av å være på et EM eller VM.

Om man fjerner utstyret på de norske styrkeløfterene, så har de mindre i knebøy enn meg, og dette er en av deres konkurranseøvelser. Ja, de har myyyye mer enn meg i drag og mark, men jeg har ikke behov for 150 i drag om jeg ikke hadde kommet meg opp fra en evt vending likevel. Ryggstyrken kunne nok vært bedre, men det er ikke den som stopper meg. Det er spenst og beinstyrken, og evt. skader som kommer av overdrivelse.

-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #47 : 15. oktober 2010, 16:33 »
Jeg ønsker å være anonym. Jeg kan si litt om konklusjonen. Overraskende oberverte vi at de som hoppet høyest ikke var de som nådd maks kraft og maks hastighet raskest. Er i motsetning til andre funn.

mykje vits å gjennomføre studie som du ikkje vil at andre folk skal lese... eg vil lese det Smiley

einig med du anja!!
har endå ikkje sett nokon der eg trenar som trenar like mykje skadeforebyggande som det eg og dei eg trenar med gjer... (det er då vektløfting for dei som ikkje hadde fått det med seg)
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #48 : 15. oktober 2010, 16:36 »
Jeg tror styrkeløftere og vektløftere trener ganske likt i grunntreningsperiodene. Ihvertfall i øvelser som knebøy og drag (mark for noen vektløftere og for de fleste styrkeløftere).

(èn kam etc..) Og jeg tror byggere kan mikse og trikse mer, og prøve forskjellige programmer, ettersom de kan ha en mer variert trening. Øvelsene de har er øvelser som de fleste som vet litt om trening trener, og som faktisk vektløftere og styrkeløftere også trener, ofte som skadeforebygging, og ofte på en måte som er mer tilpasset den enkelte idrett.
Om en vektløfter skulle hoppet på det første og beste "motetreningsprogrammet", så kunne dette i verste fall satt utøveren tilbake i konkurranseløftene, ettersom man kan risikere å miste spenst etc, og det at slike programmer ikke er tilpasset rykk og støt.

Det er plenty av vektløftere som jeg vet om, inkludert meg selv, som prøver litt forskjellig og tester ut forskjellige øvelser og teorier, men gjerne tilpasser de litt mer til egen idrett. Jeg prøver bare ikke de mer lettvinte; til failure og ferdig eller andre som blir for mange løft i settene (jeg har dårlig nok spenst, liksom) etc, for jeg vet at for min kropp så fungerer det ikke så bra.
Men, igjen, jeg vet også at det er noen vektløftere som tviholder på en egen teori, står fast i åresvis, og nekter å prøve noe annet. Et typisk eks. på dette er enkelte som rett og slett trener for tungt, har for mange stevner og for lite treningsløft. Jeg tror egentlig dagens generasjon er mer villig til å prøve ut forskjellige ting, sette ting i sykluser og eksperimentere litt, for som det tidligere er blitt sagt; vi ser at det er et stykke opp til de beste. Det funker ikke like bra med 2*4 i rykk, støt, drag og bøy som det gjorde da vi var 14.

Før trente jeg for tungt, hadde for mange stevner etc. Jeg har tatt litt lærdom i dette og fått en lekse i latskap av min kjære, og for øyeblikket er jeg nærmest 100% skadefri. Jeg jobber med spensten (...), og trener reps, sett og øvelser som egentlig ingen andre i lokalet gidder.

Det vi også må huske på, som jeg selv egentlig glemmer hele tiden og ihvertfall ikke forstår, er at det er faktisk ikke alle som har gidden eller motivasjonen til å prøve å bli god. Det er faktisk noen som ikke har interesse av å være på et EM eller VM.

Om man fjerner utstyret på de norske styrkeløfterene, så har de mindre i knebøy enn meg, og dette er en av deres konkurranseøvelser. Ja, de har myyyye mer enn meg i drag og mark, men jeg har ikke behov for 150 i drag om jeg ikke hadde kommet meg opp fra en evt vending likevel. Ryggstyrken kunne nok vært bedre, men det er ikke den som stopper meg. Det er spenst og beinstyrken, og evt. skader som kommer av overdrivelse.



Hvor mye løfter du i knebøy da? Smiley

Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #49 : 15. oktober 2010, 16:59 »
Har tatt 5 på 115 i front, 4 på 140 bak, dobbel på 150, og ikke prøvd noe mer egentlig. Spurte en styrkeløfter i samme klasse (omtrent) som meg hva hun hadde uten utstyr, og ble vel ikke videre imponert. Tror det var 110.
-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #50 : 15. oktober 2010, 19:58 »
Du er veldig sterk Anja. Veldig. Men det er stor variasjon på styrkeløfterne. Marte Elverum som har trent styrkeløft i relativ kort tid tar vel rundt 120 kg på samme kroppsvekt som deg. Hun er å anse som nybegynner ; en talentfull nybegynner selvsagt. Samtidig må vi huske på at du sannsynligvis har gjort bøyøktene med vektløfterstang og vektløftervekter. Det kan utgjøre en forskjell fra styrkeløftstang og tilsvarende vektskiver i stål. Når det er sagt så vil du nok være blant de sterkeste av jentene i din vektklasse. Kanskje også den beste, men det er nok 2-3 stykker som vil kunne gi deg konkurranse ; blant annet Ingunn Elise Haakonsen.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #51 : 15. oktober 2010, 21:14 »
Ja, jeg skjønner hva du mener, Einar. Men nå trener jeg heller ikke knebøy med noen form for teknikk på det heller, har hørt den er fæl.  Og i tillegg så "er det ikke det jeg skal være god på". Hadde jeg fokusert på at bøyen skulle være kanon, så hadde den sikkert vært bedre. Om ikke hadde det vært litt kjipt. Jeg sliter jo mest med det faktum at jeg er generellt svak og treg. Som vektløfter svir det asså.
..Og jeg har vel egentlig hatt problemer med å trene ordentlig bøy siden desember 2007..  men, NÅ.. hehe.. (aldri sagt det før!) nå bør det snart bli litt vekter i rykk og støt ihvertfall.
-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #52 : 15. oktober 2010, 21:28 »
Ja, jeg skjønner hva du mener, Einar. Men nå trener jeg heller ikke knebøy med noen form for teknikk på det heller, har hørt den er fæl.  Og i tillegg så "er det ikke det jeg skal være god på". Hadde jeg fokusert på at bøyen skulle være kanon, så hadde den sikkert vært bedre. Om ikke hadde det vært litt kjipt. Jeg sliter jo mest med det faktum at jeg er generellt svak og treg. Som vektløfter svir det asså.
..Og jeg har vel egentlig hatt problemer med å trene ordentlig bøy siden desember 2007..  men, NÅ.. hehe.. (aldri sagt det før!) nå bør det snart bli litt vekter i rykk og støt ihvertfall.
Kanon, det! Jeg ser du har løftet for Bergen SK for endel år tilbake. Siste stevne var i 2007. Du er ikke interessert i å gjøre comeback som styrkeløfter da? Det hadde vært skikkelig tøft å sett deg ta et rawstevne (nå er det jo ranking i utstyrsfritt og du kommer til å toppe rankingen i knebøy) i styrkeløft på slutten av (hvis det er noen slutt) en vektløftersesong. Altså at du har prøvd så godt du kunne på stevnet, men selvsagt ikke latt det gått i veien for din satsing på vektløfting. Hadde også vært knallkult om du hadde fått med noen andre vektløftere. Dere kan gjøre det kjempebra i raw styrkeløft. Vi styrkeløftere kan desverre ikke si det samme om vektløfting Smiley Smiley Smiley (selv om noen få kan det)
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #53 : 15. oktober 2010, 21:36 »
Jeg er altfor dårlig i benk og drag og sånn. Så, neeeevermind! Holder meg til min paibit.
Guttene liker sånt bedre, for de trener jo ofte benk og sånn what
-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #54 : 15. oktober 2010, 21:41 »
Jeg er altfor dårlig i benk og drag og sånn. Så, neeeevermind! Holder meg til min paibit.
Guttene liker sånt bedre, for de trener jo ofte benk og sånn what
du behøver jo ikke toppe alle års rankingene uten utstyr, du kan jo prøve deg på knebøyen aleine, eventuelt bare løfte litt i de andre for at det skal bli gyldig resultat. du er jo sikkert i god form i beina rett etter em eller 3-4 uker før.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #55 : 15. oktober 2010, 22:04 »
Korrekt. Få med noen av gutta, Jostein? Det hadde rett og slett vært morro. Og jeg tror det kan bidra til at styrkeløft og vektløftermiljøet kommer nærmere hverandre. Slik det er nå er vi brødre og søstre uten egentlig å kjenne så godt til hverandre. KK-67 har f.eks. klubblokale rett under TAK og jeg vet bare om noen få navn av de som trener der oppe. Og visa verca er det sikkert likt. Rett og slett tøft om vektløftere hadde kommet og vist seg fram i knebøy Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
Sv: Hvem er meste interessert i trening?
« #56 : 15. oktober 2010, 22:55 »
Folk er jo allerede forvirret nok av vektløfting, styrkeløft, vekttrening og bygging. Gi mannen i gaten en pause.

Styrkeløft og vektløfting er jo faktisk like likt som fotball og basket. Det er en ball, det er lag, de skal score mål.

Vi har en stang med litt vekter, stangen skal opp (hvor langt opp er også forskjellig, og måten det gjøres på også), og begge er individuelle idretter.

Jeg har jo NETTOPP lært meg forskjell selv her! Flink eller?
-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!