Skrevet av Emne: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke  (Lest 75283 ganger)

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #165 : 01. november 2010, 22:11 »
ABSTINENSER. Det er ikke det samme som simpelt søtsug. Det er respektløst overfor alkoholikere og påstå noe annet mener jeg.
Jeg sier ikke at det er det samme. Jeg bare påpeker at personer med et problematisk forhold til mat ikke kan slutte å spise Wink

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #166 : 01. november 2010, 22:13 »
Problemet er at man ikke kan vite hvordan det er for andre. Jeg vet jo bare hvordan det var for meg. Men det blir for tynt å påstå at det er så ufattelig vanskelig for folk flest. Det går ikke an å bruke"Du vet ikke hvordan jeg har det" som argument. Tenk bare på hvordan det ville blitt hvis folk gikk rundt å sa det. "Jeg er så lat, du aner ikke hvordan det er, for du er ikke like lat", "Jeg klarer ikke la være å spise 1kg sjokolade hver dag, du aner ikke hvordan det er for du er ikke meg"

Når alkoholikere og narkotikamissbrukere blir fratatt rusen sin får de abstinenser. Man får ikke det av å kutte ned på kaloriene. Det er godt dokumentert at når leptin går ned, går stress opp osv. Dette kan såklart være jævlig nok. Det som derimot ikke er dokumentert er at det er like vanskelig som å bli eks-alkoholiker.

Kronisk=noe som er permanent. Permanent er noe som er absolutt. Derfor må de som vil at fedme skal blir definert som en kronisk lidelse også mene at det er en umulighet å gå ned i vekt hvis du har så høy fettprosent.

Hadde det bare vært så enkelt at alle feite spiste 1 kilo sjokolade, og var kjempelate, så hadde du faktisk sittet med hele løsningen her.

Matavhengighet er en psykologisk avhengighet (men like fullt en avhengighet), men det er ikkje alle som er feite fordi de misbruker mat. Som nevnt tidligere, så har fedme ofte sammensatte årsaker.

Det blir rett og slett banalt å kalle alle feite folk for late.  Dette er generalisering av enkleste sort. Inaktivitet eller mangel på mosjon kan ikkje likestilles mad latskap. I såfall kan man kalle alle som har en stillesittende jobb for late, selv om de skulle finne på å jobbe 16 timer i døgnet.

Hvis eg ikkje tar feil, så er NAV sin definisjon på kronisk sykdom en helseplage som varer i mer enn et (eller var det 2?) år.  Prøvde å finne dette på NAV sine sider, men det dukket ikkje opp ved søk.
Poenget er ikkje å ønske seg inn i en kategori der man aldri blir frisk, men å faktisk få hjelp til behandling og oppfølging over tid.  
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #167 : 01. november 2010, 22:28 »

Hadde det bare vært så enkelt at alle feite spiste 1 kilo sjokolade, og var kjempelate, så hadde du faktisk sittet med hele løsningen her.

Matavhengighet er en psykologisk avhengighet (men like fullt en avhengighet), men det er ikkje alle som er feite fordi de misbruker mat. Som nevnt tidligere, så har fedme ofte sammensatte årsaker.

Det blir rett og slett banalt å kalle alle feite folk for late.  Dette er generalisering av enkleste sort. Inaktivitet eller mangel på mosjon kan ikkje likestilles mad latskap. I såfall kan man kalle alle som har en stillesittende jobb for late, selv om de skulle finne på å jobbe 16 timer i døgnet.

Hvis eg ikkje tar feil, så er NAV sin definisjon på kronisk sykdom en helseplage som varer i mer enn et (eller var det 2?) år.  Prøvde å finne dette på NAV sine sider, men det dukket ikkje opp ved søk.
Poenget er ikkje å ønske seg inn i en kategori der man aldri blir frisk, men å faktisk få hjelp til behandling og oppfølging over tid.  

Jeg har vært litt utydelig. Jeg mener ganske enkelt at folk med fedme ikke har belegg for å påstå at de har det så abnormt vanskelig med å ligge i litt kaloriunderskudd. Jeg kjøper det rett og slett ikke. Alkohol-avhengige f,x får kraftige abstinenser. Narkotikavhengige mister nærmest all sin verdighet og menneskelighet i jakten på neste skudd og blir helt klart syk når de ikke får dopet sitt.

Det som skjer når man går ned i vekt er veldig lite i forhold til dette. Stress går opp, man blir mer nedstemt osv. Du nevnte psykologisk avhengighet. Ok, greit nok det. Jeg tror på det konseptet. Men hvorfor manifester det seg ikke biologisk? Deprimerte mangler belønningskjemikalier, spillegale får hormonrus av å spille og så videre. Folk med fedme som mangler litt kalorier får ingen reaksjoner som er i nærheten av dette. Derfor blir det usaklig å påstå det er så vanvittig vanskelig. De eneste som får det vanvittig vanskelig er de som skal spise lite hver dag og bare sunt.

Jeg kaller ikke feite folk late, uverdige, dumme eller noe annet. Jeg kaller dem uvillige. Og jeg respekterer dem for det.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #168 : 01. november 2010, 22:38 »
Jeg sier ikke at det er det samme. Jeg bare påpeker at personer med et problematisk forhold til mat ikke kan slutte å spise Wink

Jaha. Og dette gjelder så godt som alle med fedme? Fedme= BMI over 30 eller noe sånt som 25-30% kroppsfett. Minst 60% av de i USA har fedme. Har alle hadt en slik oppvekst som har gjor at de har et problematisk forhold til mat? Eller er kanskje ALLE SAMMEN mutanter med kraftige genetiske defekter?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #169 : 01. november 2010, 22:42 »
01000110 01100101 01101001 01110100 01100101 01100110 01101111 01101100 01101011 01100101 01110010 01110100 01110010 01100001 01101110 01100111 01110011 01111001 01101110 01110100 01100101
Feitefolkertrangsynte

Også har vi de som er fornøyde med kroppen sin og bla bla bla. De skal få være slik de vil. Er rettet mot de som syter over usunt volum, men som sier de er "født" slik og div bortforklaringer.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Yap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #170 : 01. november 2010, 22:50 »
vist det er SÅ genetisk bestemt som mange påstår, kvifor var ikkje dette eit problem for 20-30 år sidan?
om folk sitter på kontoret 16 timar for dagen er det jo bere ei forklaring som seier at vedkommande er i kcal overskudd, å påstå noko anna er bere ei dårleg unnskylding,  det er jo fortsatt snakk om kcal inn vs kcal ut... om ein faktisk er så uheldig å ha lav forbrenning er det jo framleis "berre" å ligge i underskudd for å gå ned, ein må berre ha ENDÅ meir underskudd...

eg hakkar ikkje ned på nokon eller noko i den duren. det er bere slik det er ... naturens lover...
Handståande terapimeister! Eg e jevlige..

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #171 : 01. november 2010, 22:56 »


Jeg kaller ikke feite folk late, uverdige, dumme eller noe annet. Jeg kaller dem uvillige. Og jeg respekterer dem for det.
Hehehe! Ja, vi blir kanskje litt uvillige, når vi blir satt i bås av andre.  Tror også du ville blitt litt uvillig dersom noen sa du hadde negative egenskaper som overhodet ikkje stemte.
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #172 : 01. november 2010, 22:59 »
Hehehe! Ja, vi blir kanskje litt uvillige, når vi blir satt i bås av andre.  Tror også du ville blitt litt uvillig dersom noen sa du hadde negative egenskaper som overhodet ikkje stemte.

Mener du på ramme alvor at flertallet av de som har fedme(hele 60% av BEFOLKNINGEN i USA f,x)
ikke har noen skyld selv? At alt bare er gener og oppvekst og at de kan prøve så hardt de vil, men ikke lykkes??

Din forestilling om feite folk sin situasjon er absurd.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #173 : 01. november 2010, 23:18 »
Mener du på ramme alvor at flertallet av de som har fedme(hele 60% av BEFOLKNINGEN i USA f,x)
ikke har noen skyld selv? At alt bare er gener og oppvekst og at de kan prøve så hardt de vil, men ikke lykkes??

Din forestilling om feite folk sin situasjon er absurd.
Nei. Leste du det opprinnelige innlegget mitt? Der sier eg at det er et sammensatt problem.
Det er også et stigende samfunnsproblem, og dette rammer dem som har anlegg for fedme hardest.
Hvem sin forestilling er absurd? Eg lever ikkje i en forestilling, eg lever med fedme som en virkelighet for meg. Eg teller kalorier og trener, og eg går ned i vekt. Men det er ikkje lett når en har flere diagnoser som trekker i den andre retningen. Eg kan ikkje svare for andre feite hvilke diagnoser de har, men det kan nok heller ikkje du.   Wink
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #174 : 01. november 2010, 23:24 »
Nei. Leste du det opprinnelige innlegget mitt? Der sier eg at det er et sammensatt problem.
Det er også et stigende samfunnsproblem, og dette rammer dem som har anlegg for fedme hardest.
Hvem sin forestilling er absurd? Eg lever ikkje i en forestilling, eg lever med fedme som en virkelighet for meg. Eg teller kalorier og trener, og eg går ned i vekt. Men det er ikkje lett når en har flere diagnoser som trekker i den andre retningen. Eg kan ikkje svare for andre feite hvilke diagnoser de har, men det kan nok heller ikkje du.   Wink

Jeg bryr meg ikke om minoritetene som har diagnoser og alt mulig. Jeg bryr meg om at fedme selv ikke skal bli en diagnose, fordi folk flest som er feit kan skylde på seg selv. Snakker du om minoriteten eller majoriteten egentlig? Jeg klarer ikke å forstå hva du egentlig mener. Mener du at majoriteten skal fritas for all skyld for å beskytte minoriteten som ikke har noen skyld?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #175 : 01. november 2010, 23:29 »
Der sier eg at det er et sammensatt problem.

Nei, det er ikke et sammensatt problem. For 90% av dem som er kraftig overvektige, så er det bare seg selv og sin viljestyrke de har å takke.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #176 : 02. november 2010, 08:27 »
Tror det er nærmere 99%

Feitefolk; slutt å syt og klag.

Slankefolksomharværtfeite; DERE HAR KLART DET, ingen vits i å syte for at man VAR feit en gang i tida.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #177 : 02. november 2010, 12:44 »
Jeg bryr meg ikke om minoritetene som har diagnoser og alt mulig. Jeg bryr meg om at fedme selv ikke skal bli en diagnose, fordi folk flest som er feit kan skylde på seg selv.

Blir fedme en diagnose, har samfunnet tapt kampen.

No pain, no gain gjelder i omtrent alle tilfeller, bare ett lite hint til visse folk der ute..

-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #178 : 03. november 2010, 14:27 »
No pain, no gain. Man må ofre noe for å oppnå det man er ute etter.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Kari Jaquesson - feite folk er late ikke syke
« #179 : 03. november 2010, 14:48 »
No pain, no lose, stay fat.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!