Skrevet av Emne: Skråbenk og skulderslitasje  (Lest 6362 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Skråbenk og skulderslitasje
« : 15. oktober 2010, 18:02 »
Har benket en stund nå, og begynner å bli lei av at skuldrene blir småkilne etterhvert.

Har ikke følt dette i sammenheng med skråbenk. Er det noen flere som opplever noe av det samme? Finnes det noe særlig info på nett om temaet? Er ikke helt sikker på hvor jeg skal lete..

Utlogget Tormod123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #1 : 15. oktober 2010, 18:21 »
Hei.
Har samme problem bare omvendt, får vondt i skuldrene av skråbenk men merker ingenting med vanlig benk Smiley
Usikker på om det finnes noe info om det, har ikke undersøkt egentlig, bare byttet øvelse Smiley
Alder: 19 år                         Knebøy: 125kg 1 RM
Høyde: 183 cm                    Benkpress: 100kg 1RM
Vekt: 88 Kg                         Markløft: ?

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #2 : 15. oktober 2010, 18:49 »
Er nok mer belastning på frontdeltoid (jeg bare synser) i skråbenk, men mer belastning på selve skulderleddet i flatbenk. Kan dette være tilfellet?
Hei.
Har samme problem bare omvendt, får vondt i skuldrene av skråbenk men merker ingenting med vanlig benk Smiley
Usikker på om det finnes noe info om det, har ikke undersøkt egentlig, bare byttet øvelse Smiley
Skjønner skjønner! Men hadde vært ok å finne noe info om det, så jeg slipper å bruke tid på ting som bare gjør vondt verre!

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #3 : 15. oktober 2010, 18:54 »
Er en kjent sak at benkpress (flat) ikke er en god øvelse for skuldrene for veldig mange. Skråbenk med hantler og stang er ofte snillere mot skuldrene samtidig som de er bedre øvelser for å bygge massive brystmuskler. Dette fordi skuldrene jobber mindre og brystet mer. Er individuelt dette som mye annet seff.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #4 : 15. oktober 2010, 18:58 »
Bra innspill. Og det er det inntrykket jeg har av hele situasjonen. Skråbenk føles helt klart mye bedre ut.

Utlogget skelly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #5 : 18. oktober 2010, 13:03 »
Det har også endel med teknikk, de fleste har albuene rett ut til siden og det er den posisjonen som er mest skadelig for skuldrene..

Søk på Dave Tate, så får du se ordentlig benkpress teknikk Smiley Ellers kan du kjøre benk med hantler og albuene helt inn til kroppen!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #6 : 08. desember 2010, 13:43 »
Hei.

Når det gjelder skulderleddet er dette et ledd som er litt vrient. Skulderen er kun "festet" til kroppen gjennom en benete forbindelse i leddet mellom sternum (brystbeinet) og klavicula (kravebenet). Dette stiller store krav til muskulær stabilitet, og i mange tilfeller opplever jeg at skuldersmerter er knyttet til muskulaturen. Unntakene er jo de akutte traumene, som f.eks. SLAP lesjoner, ut av ledd etc.

Dersom man har skuldersmerter som ikke gir seg etter å ha justert treningen over til rotatorcuff rotasjoner etc, ville jeg tatt kontakt med en fysioterapeut. Det skal jo ikke akkurat stor fantasi for å forestille seg de muskulære kravene som stilles til skulderen når man løfter noe med armen. Lang vektarm som stiller stor krav til en fintunet muskulatur. Et eksempel er Deltoid, som med fordel nåles for å fjerne muskulære triggerpunkter, og vi ser at mange blir klart bedre bare av dette.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #7 : 08. desember 2010, 16:25 »
Nesten alle som klager over vondt i skuldrene ved benkpress har dårlig teknikk. overtrening/undertrening på enkelte muskelgrupper er også med på og forværre dette.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #8 : 08. desember 2010, 18:24 »
Samme erfaring her, og som det sies over så er relativt vanlig. Når det gjelder info om dette så er det vel også mye sånn av det har gått i arv fra generasjon til generasjon av byggere helt fra siden før internettets tid Smiley

Men da ikke veldig skrå (45 grader el), snarere lavere, som rundt 30 grader.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #9 : 08. desember 2010, 23:00 »
Det har også endel med teknikk, de fleste har albuene rett ut til siden og det er den posisjonen som er mest skadelig for skuldrene..

Søk på Dave Tate, så får du se ordentlig benkpress teknikk Smiley Ellers kan du kjøre benk med hantler og albuene helt inn til kroppen!
Jeg jobber aktivt med teknikk hele tiden, og jeg føler helt ærlig ikke at teknikken suger. Skuldrene innover. Alt er "korrekt" etter det Tates sier på youtube, f.eks.
Hei.

Når det gjelder skulderleddet er dette et ledd som er litt vrient. Skulderen er kun "festet" til kroppen gjennom en benete forbindelse i leddet mellom sternum (brystbeinet) og klavicula (kravebenet). Dette stiller store krav til muskulær stabilitet, og i mange tilfeller opplever jeg at skuldersmerter er knyttet til muskulaturen. Unntakene er jo de akutte traumene, som f.eks. SLAP lesjoner, ut av ledd etc.

Dersom man har skuldersmerter som ikke gir seg etter å ha justert treningen over til rotatorcuff rotasjoner etc, ville jeg tatt kontakt med en fysioterapeut. Det skal jo ikke akkurat stor fantasi for å forestille seg de muskulære kravene som stilles til skulderen når man løfter noe med armen. Lang vektarm som stiller stor krav til en fintunet muskulatur. Et eksempel er Deltoid, som med fordel nåles for å fjerne muskulære triggerpunkter, og vi ser at mange blir klart bedre bare av dette.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
Hva mener du med "å justere til rotatorcuff rotasjoner"? Jeg kjører en oppvarmingsrutine før hver pressøkt (og noen ganger dra-økter) som inneholder hvertfall en rotatorcuff-øvelse, det har jeg gjort lenge. Benkpress/skuldervondt-problemet har ikke gitt seg av dette.

Dog, det som hjalp, var å trene skråbenk istedet for flatbenk.

Fysioterapeut er noe jeg har tenkt på lenge, men jeg har "aldri" penger til dette.. Selv om jeg vet det sikkert hadde vært en god investering.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #10 : 08. desember 2010, 23:22 »
Jeg jobber aktivt med teknikk hele tiden, og jeg føler helt ærlig ikke at teknikken suger. Skuldrene innover. Alt er "korrekt" etter det Tates sier på youtube, f.eks.Hva mener du med "å justere til rotatorcuff rotasjoner"? Jeg kjører en oppvarmingsrutine før hver pressøkt (og noen ganger dra-økter) som inneholder hvertfall en rotatorcuff-øvelse, det har jeg gjort lenge. Benkpress/skuldervondt-problemet har ikke gitt seg av dette.

Dog, det som hjalp, var å trene skråbenk istedet for flatbenk.

Fysioterapeut er noe jeg har tenkt på lenge, men jeg har "aldri" penger til dette.. Selv om jeg vet det sikkert hadde vært en god investering.

Trodde han ganske enkelt mente å gå over til rot. cuff-øvelsene for en periode...

Du har ikke fått noen forbedring ved å kjøre gjennom dette før du starter? Det hadde bra effekt for meg i sin tid, men husker det var litt omdiskutert en stund.

Bl.a at man trener med ganske beskjedne vekter på disse øvelsene, det er små muskler/blir de så mye sterkere av dette, i de banene. Samt at man egentlig kommer lenger med å se på selve utførelsen av øvelsen(e) som skaper problemer, justere evt finne alternativer, sørge for at fleksibiliteten er på plass...
 what



As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #11 : 09. desember 2010, 12:18 »
Trodde han ganske enkelt mente å gå over til rot. cuff-øvelsene for en periode...

Du har ikke fått noen forbedring ved å kjøre gjennom dette før du starter? Det hadde bra effekt for meg i sin tid, men husker det var litt omdiskutert en stund.

Bl.a at man trener med ganske beskjedne vekter på disse øvelsene, det er små muskler/blir de så mye sterkere av dette, i de banene. Samt at man egentlig kommer lenger med å se på selve utførelsen av øvelsen(e) som skaper problemer, justere evt finne alternativer, sørge for at fleksibiliteten er på plass...
 what




Aha.

Enig der. Blir alltid 12+ reps på meg, på ganske lave vekter, tør ikke noe særlig høyere.

Ikke noe bedre nei! Eneste som hjalp var å trene skrått istedet for flatt. Ikke at det gjør noe (er ingen benkelsker) nå som jeg har gått over, men det hadde jo vært ok å kunne trene den øvelsen innimellom også.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #12 : 09. desember 2010, 22:27 »
Det stemmer at jeg mente en periode med rotatorcuff trening, slik at caput humeri kan posisjoneres riktig slik at man kan korrigere eventuelle feilstillinger. Det viser seg at utadrotasjoner i forskjellige vinkler er det mest effektive enkelttiltaket.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #13 : 10. desember 2010, 00:28 »
What up softcore baby!

Grunnen til at du ikke får vondt i skråbenk er rett og slett fordi at ved skråbenk så vil leddet mellom kragebenet og skulderbladet (enkelt forklart) bli presset ned og stabilisert.

Men f.eks i dips eller liggende press vil leddet bli hypermobilt og bli misplassert, det fører til smerten. Pga ustabilitet. (om du har strekk i ligamentene til acromioklavikulærleddet).

Om fysioterapeuten her vil forklare dypere så har han selvsagt lov til det!


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Skråbenk og skulderslitasje
« #14 : 10. desember 2010, 16:35 »
What up softcore baby!

Grunnen til at du ikke får vondt i skråbenk er rett og slett fordi at ved skråbenk så vil leddet mellom kragebenet og skulderbladet (enkelt forklart) bli presset ned og stabilisert.

Men f.eks i dips eller liggende press vil leddet bli hypermobilt og bli misplassert, det fører til smerten. Pga ustabilitet. (om du har strekk i ligamentene til acromioklavikulærleddet).

Om fysioterapeuten her vil forklare dypere så har han selvsagt lov til det!


Begynte på anatomi i forrige uke med skolen, så ikke vær redd for å litt mer inn på detaljnivå (hvis du er redd, mener jeg). Så er kjent med navnene sånn halvveis, og hvis ikke, kan jeg bare slå opp.
Det stemmer at jeg mente en periode med rotatorcuff trening, slik at caput humeri kan posisjoneres riktig slik at man kan korrigere eventuelle feilstillinger. Det viser seg at utadrotasjoner i forskjellige vinkler er det mest effektive enkelttiltaket.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
Har gjort rotatorcuff øvelser siden hvertfall i sommer en gang, og det har ikke blitt bra ennå. Dog har jeg bare gjort én, og det er den hvor man har 90 graders vinkel i albuen, strekker ut (abduserer?) overarmene, og roterer overarmene oppover. Jeg bør kanskje ha undersøkt dette litt nærmere. Skal titte litt på youtube etter øvelser.

Kan vel også legge til at jeg har hatt dårlig holdning så lenge jeg kan huske. Prøver så godt jeg kan å rette meg opp når jeg går, og være bevisst på det, men føler at det er til liten hjelp. Overvekt av draøvelser ifh. pressøvelser er det også i treningsprogrammet mitt.

Foroverrotasjonen er også veldig synlig hvis jeg ser meg selv i speilet sidelengs når jeg slapper av. Tomlene peker også litt innover, og håndflaten bakover når jeg slapper av.

(tenkte bare det var verdt å nevne)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!