Skrevet av Emne: Hva er god kondis? (makspuls, hvilepuls og nedgang)  (Lest 21246 ganger)

Utlogget Adrian

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

  • Ippon!
Noen som vet en enkel måte å finne ut om du har god kondis?
F.eks en tabell som viser hva som er god eller dårlig kondis, ved at man krysser av for alder og hvor mange slag hjertet har gått ned det første minuttet etter treningen.

Makspulsen er vel lite påvirket av treningen, jeg har makspuls på 185. (er 16 år gammel)
Etter et minutt hadde jeg 148-149 slag per minutt, om jeg ikke husker galt. Det blir ca. 36 slag ned på et minutt.
Hvilepulsen har jeg lite peiling på, da jeg alltid sovner når jeg skal sjekke den  Grin men skal prøve igjen i kveld. Eller er det bedre å sjekke det om morgenen?

Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

Viss du har kondis test på skolen så ser du hvor god kondis du har.Jeg fikk 6 på 3000m ifjor,iår fikk jeg bare 6- pga litt for mye festing Undecided

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

Beste måte å måle kondis er ved å teste maks O2 opptak. Dette kreves masse dyrt utstyr, og er en avansert prosedyre. En enkel indikator kan være hvilepuls. God kondis = stort hjerte = stort slagvolum = færre slag pr. minutt nødvendig. Hvilepuls under 55 er vel brukbart. Min er på 45.

PS. Reagerer på at din makspuls er 185. Som 16-åring er det vanlig med makspuls på over 200. Husk ved måling skal man drive seg selv til utmattelse og måle umiddelbart. Pulsen synker fort når arbeidet opphører.

Utlogget Adrian

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

  • Ippon!
Men mange er født med høy hvilepuls, kanskje lite hjerte eller noe sånt? selv om de er godt trent...

Jeg har tatt samme test mange ganger, har fått 185 hver gang. Treneren mente det var makspulsen min, flere andre der har omtremt samme puls.

den kondis-testen på skolen var ikke mye seriøs, og lenge siden jeg tok den... har forbedret meg mye siden.

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Puls og kondisjon har en sammenheng, men dette er meget innviduelt og kondisjon kan dermed ikke gjenspeiles igjennom maks og hvile puls osv. Løp cooper testen da vel. Sjekk hvor lang distanse du bakelegger på 12 minutter. http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=1266&a=6665
Sjekk her og du vil finne ut åssen kondisen din er=)
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Hvilepuls er en relativt god indikator på korleis kondisjonen er. Målte akkurat pulsen min til 56. Antar eg har en hvilepuls om morgon i underkant av 50. I mine velmaktsdager når eg jogget mykje hadde eg en kvilepuls på 36. Bjørn Dæhlie har målt den til 28 når han var i toppform.

Oksygenopptak måler best men er dyrt og krevende å utføre.

Makspuls og kvilepuls er enkle å bruke og ganske gode indikatorer.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Kronoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 250
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 250

Ho ho, målte akkurat pulsen min til 52. Bedre enn jeg hadde forventet faktisk!
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Tja.. hvilepuls er en indikator, men utrolig mange andre faktorer som spiller inn, så formen i seg selv kan ikke sees ut fra makspuls. Selv har jeg et maks 02 opptak på over 60 og hvilepuls på 55. Vet om folk som har hvilepuls langt nede på 30 tallet og har langt dårligere maks 02 og kondisjon enn meg. Noen kan være født med et hjerte med bra slagvolum, men akk ikke ha bra kondisjon.
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Ja. Det er tull å bruke hvilepuls mellom individer som et mål på kor god kondisjon en har. Men utviklingen av egen hvilepuls over tid gir en ganske god indikasjon på din egen kondisjon.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Ja, det er sant. Synker hvilepulsen din har du sannsynligvis blitt i bedre form!
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
 Wink det er sant en lav hvile puls har de fleste med god utholdenhet, men det er forskjell på utholdenhet.

aerob og anaerob utholdenhet. Med og uten luft". Eks. langrenn er en aerob sport, Ishockey er en mer anaerob idrett. Forskjellige tester kan gjøres for utholdenhets prøver, men man må vite hva man jakter på aerob/anaerob biggrin
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Hoho, høres ut som en jente i klassen som blir hørt av venninda før gymteoriprøven. "Anaerob utholdenhet" er i mine øyne et flåsete uttrykk. Anaerob kapasitet er kanskje litt bedre. Essensen er at dette jo ikke har noe med utholdenhet å gjøre? Utholdenhet handler om oksygenopptak og evnen kroppen har til å sende blod med oksygen til musklene. Anaerob kapasitet handler om heltandre  ting, når det skapes melkesyre osv. Pumping er anaerobt - uten luft. En 400 meter sprint regnes visstnok som anaerob utholdenhet, men dette er en fargerik måte å dele de to "formene for utholdenhet" inn i, i og med at en 400 meter egentlig har massevis med oksygenopptaket å gjøre. Du må kunne gi alt hele veien. I tillegg må du være eksplosiv, sterk og ha god teknikk i musklene som brukes. Dvs aerob+anaerob kapasitet, men bare det første kan vel kalles utholdenhet.

Og spørr du meg er den beste måten å teste kondisen sin på å løpe/svømme/sykle forskjellige distanser og se hvordan du ligger ann sammenliknet med andre.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Navaro

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 353
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 353

  • YES
Spurter du 10 mil uten å bli sliten vil jeg si du har god kondis Tongue




kjeder meg litt her Tongue
JEG SKAL! JEG KAN!

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Du merker iallefall forbedring/nedgang i kondis ved å holde styr på hvilepuls. hvilepulsen vil synke dsto bedre kondis du har. dermed kan du ialelfall ha en viss peiling påhvor god kondis du har i forhold til da du startet med evnt. kondistrening;)
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Spørmålet var jo ikke hvordan man måler framgang, alle vet hvordan man måler framgang, spørsmålet var hva som er godt kondis. Til det er, som nevnt tidligere i tråden, Cooper testen en god indikasjon.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!