Skrevet av Emne: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.  (Lest 70344 ganger)

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #180 : 04. november 2010, 17:17 »
Ifølge Oly-Toppen er jo 1g pr. BW protein nok om man trener hardt what
Da ska det rimelig godt gjøres å ikke få i seg nok haha. for eg får i meg så å si 30-50g protein i hvert måltid. varierer. spiser til eg e mett heheh

andysmuck

  • Gjest
Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #181 : 04. november 2010, 17:31 »
Ikkje godt å vite.. Men kan ihvertfall si det at minst 70% av folka på dette forumet bruker tillskudd, og minst 70% av folka på dette forumet er større en gjennomsnitts-befolkningen. innkludert de aller fleste personlige trenere aka jeg-vet-alt-personer..

Enig med den, har hørt flere småpuslete instruktører og PT'er som kommer med "Trenger ikke proteinpulver for å bli større blablablabla"Samme kara er gjerne også under/rundt 60 kg. Jeg er så teit at jeg tar råd i fra folk som har bygget seg opp og er kommet til ett nivå jeg vil komme meg opp på, ikke helsedirektoratet og Anne-Grete Strøm-Erichsen....

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #182 : 04. november 2010, 17:52 »
Er jo stor forskjell på en skiløper som fokuserer hovesakelig på kondisjon, kontra en som river fra i værandre muskel fiber for å igjen bygge dem opp igjen.

Kan også dra inn hvor seriøst personen tar treningen og kosthold, vekten til personen jo tyngre du er jo mere vill du trenge.

En fin ting jeg har lært ang når du veit du for i deg nok proteiner, da vill svetten av klærene dine lukter aminioak etter trening har du mere en nok i overskudd av proteiner i kroppen

Du pisser ikke akkurat ut proteinene, dem brukes på lik linje som karbohydrater og fett som energi. Men det er en dårligere energi kilde og ikke minst en mye dyrere energi kilde.

2-2,5 g pr kg kroppsvekt er en grei mal å gå etter mere en det vill jeg påstå er bortkastet penger. Det finnes jo som sagt untak enten form av genetiske freaks eller de som driver med Preperater som trenger mere for å få opptimalt ut av det.
 

Utlogget andersgronn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 255

  • GISP!!!!
Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #183 : 04. november 2010, 18:21 »
Ikkje godt å vite.. Men kan ihvertfall si det at minst 70% av folka på dette forumet bruker tillskudd, og minst 70% av folka på dette forumet er større en gjennomsnitts-befolkningen. innkludert de aller fleste personlige trenere aka jeg-vet-alt-personer..

idiotisk påstand.. tipper 70 % av personene på norsk marathonforum er flinkere til å løpe marathon en gjennomsnittsbefolkningen, tipper 70 % bruker et karbotilskudd under øktene sine...  altså bruker du karbotilskudd blir du flink til å løpe...


Ifølge Oly-Toppen er jo 1g protein pr. BW nok om man trener hardt what Noe som strider mot mye om ikke alt annet jeg har lest. Prøver selv å holde en 2g+ x BW, men så kommer disse uttalelsene om at kroppen skiller ut alt "overskuddet" gjennom urinen... ¤&#%@£$€ Makes a guy wonder whether he's wasting money or not.

Regner med at dette vil da også gjelde protein via solid food, ifølge Oly-Toppen, og ikke bare overskudd gjennom pulver?

hvor har du 1 g pr kg ifra?
olympiatoppens anbefallinger er 1,2-1,8g pr kg kroppsvekt for "styrkeutøvere". 2 for unge utøvere.


Enig med den, har hørt flere småpuslete instruktører og PT'er som kommer med "Trenger ikke proteinpulver for å bli større blablablabla"Samme kara er gjerne også under/rundt 60 kg. Jeg er så teit at jeg tar råd i fra folk som har bygget seg opp og er kommet til ett nivå jeg vil komme meg opp på, ikke helsedirektoratet og Anne-Grete Strøm-Erichsen....

å bergne kunnsapsnivå ut ifra bicepsmål høres ut som veien til suksess :-)




http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/proteinogidrett/media3917.media
When you deadlift more than you frenchpress, its time to start doing som kickbacks!!!!!!

andysmuck

  • Gjest
Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #184 : 04. november 2010, 18:31 »
Sitat
å bergne kunnsapsnivå ut ifra bicepsmål høres ut som veien til suksess :-)

Tror ikke jeg skrev noe om biceps, men jeg er av den oppfatning at olympiatoppen prioriterer utholdenhetsidrett.

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/proteinogidrett/media3917.media

"De aller fleste får derfor dekket behovet for protein gjennom vanlig kost. Det er sjeldent behov for proteintilskudd blant idrettsutøvere og ekstra proteiner ”for sikkerhets skyld” anbefales ikke."

Var ikke diskusjonen rundt en dokumentar på brennpunkt? Sånn egentlig?

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #185 : 04. november 2010, 20:31 »
idiotisk påstand.. tipper 70 % av personene på norsk marathonforum er flinkere til å løpe marathon en gjennomsnittsbefolkningen, tipper 70 % bruker et karbotilskudd under øktene sine...  altså bruker du karbotilskudd blir du flink til å løpe...

Elegant sammenligning må eg si.. karbo gir deg ikkje bedre kondis.. Men uansett; under ett maratonløp, ville man holdt ut lenger med ett karbotilskudd underveis. Trent eller ikkje.
skulle innlegget ditt vært riktig i forhold til mitt og stått i samme stil, ville påstanden min vært at man blir bedre til å trene av å ta proteintilskudd, noe eg ikkje har påstått. Kan hende det dog var dårlig/feilaktig formulering, det er jo lov..
Westside disciple

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #186 : 04. november 2010, 20:36 »
Ifølge Oly-Toppen er jo 1g protein pr. BW nok om man trener hardt what Noe som strider mot mye om ikke alt annet jeg har lest. Prøver selv å holde en 2g+ x BW, men så kommer disse uttalelsene om at kroppen skiller ut alt "overskuddet" gjennom urinen... ¤&#%@£$€ Makes a guy wonder whether he's wasting money or not.

Regner med at dette vil da også gjelde protein via solid food, ifølge Oly-Toppen, og ikke bare overskudd gjennom pulver?

Angående at man tisser ut protein. Det er en myte.
Hvis en lege finner protein i tisset ditt, så er du pr definisjon syk og trenger videre undersøkelse for å finne ut hva som feiler deg.


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #187 : 04. november 2010, 20:39 »
Ifølge Oly-Toppen er jo 1g protein pr. BW nok om man trener hardt what Noe som strider mot mye om ikke alt annet jeg har lest. Prøver selv å holde en 2g+ x BW, men så kommer disse uttalelsene om at kroppen skiller ut alt "overskuddet" gjennom urinen... ¤&#%@£$€ Makes a guy wonder whether he's wasting money or not.

Regner med at dette vil da også gjelde protein via solid food, ifølge Oly-Toppen, og ikke bare overskudd gjennom pulver?

Tror international society of sport nutrition anbefaler noe sånt som 2-2,5g proteiner per kilo. De har nok litt mer peiling enn olympia toppen.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #188 : 04. november 2010, 21:00 »
Påstandene om Olympiatoppens anbefalinger stemmer ikke.

Sitat
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) er et kompetanse- og forvaltningsorgan under Sosial- og helse-departementet i spørsmål som angår ernæring, fysisk aktivitet og helse. Hovedoppgaven er å gi faglige råd og vurderinger til offentlige myndigheter, forskningsmiljøer, helse og sosialtjeneste, skoleverket, arbeidslivet, frivillige organisasjoner, storhusholdninger, matvarebransjen, dagligvarehandelen, media og forbrukerne.
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet er organisert i to seksjoner, et fagråd for ernæring og et fagråd for fysisk aktivitet. De to fagrådene har 12 medlemmer hver. Rådsmedlemmene arbeider ved forsknings- og utdanningsinstitusjoner innen ernæring og fysisk aktivitet, i helsesektoren eller i idrettsbevegelsen.
De 19 ansatte i administrasjonen har kompetanse innen ernæring, fysisk aktivitet, informasjon, økonomi og administrasjon.

Kaare R. Norum, Institutt for ernæringsforskning (leder)
Christine Helle, Olympiatoppen
Kirsti Bjerkan, Institutt for ernæringsforskning
Oddveig Fossdal Drøpping, Kliniske ernæringsfysiologers forening
Ola Rønsen, Olympiatoppen
Peter Hemmersbach, Hormonlaboratoriet, Aker sykehus
Sigmund B. Strømme, Norges idrettshøgskole
Svein Olav Kolset, Institutt for ernæringsforskning
Heidi Tomten, Sosial- og helsedirektoratet

Proteinbehovet for idrettsutøvere er noe økt avhengig av utøverens
treningsbelastning, og hvilken fase i treningen utøveren er i.
• Utøvere som trener 4-5 ganger per uke (> 45 min per gang, høy intensitet)
har et proteinbehov tilsvarende omtrent 1,0 gram per kg kroppsvekt per dag.
• Utøvere som driver med hard utholdenhetstrening og/eller trener flere økter
per dag har et proteinbehov tilsvarende 50-100% mer enn de generelle
anbefalingene. Disse anbefales et proteininntak på 1,2-1,6 gram per kg
kroppsvekt per dag.
• Utøvere som driver hard styrketrening anbefales ytterligere økt proteininntak,
tilsvarende 1,5-1,8 gram per kg kroppsvekt per dag.

• Det er gjort få studier på kvinnelige idrettsutøvere og deres proteinbehov,
men litteraturen antyder at kvinner har et proteinbehov som er 10-20% lavere
enn mannlige utøvere.
(MAT OG PRESTASJON – Kostholdsanbefalinger for idrettsutøvere /www.shdir.no)
'
/OT

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #189 : 04. november 2010, 21:03 »
utrolig avsporing

Tror international society of sport nutrition anbefaler noe sånt som 2-2,5g proteiner per kilo. De har nok litt mer peiling enn olympia toppen.
du er sikkert den rette til og avgjøre hvem som har mest peiling
Angående at man tisser ut protein. Det er en myte.
Hvis en lege finner protein i tisset ditt, så er du pr definisjon syk og trenger videre undersøkelse for å finne ut hva som feiler deg.
ja, kroppen skiller ut nitrogen ved for mye protein inntak, kan lukte amoniakk. Energien taes opp som glykogen eller lagres
Ifølge Oly-Toppen er jo 1g protein pr. BW nok om man trener hardt what Noe som strider mot mye om ikke alt annet jeg har lest. Prøver selv å holde en 2g+
virker som du har lest mye, husk at Svenskene leser dette også nå, nå gjeller det og ikke framstille oss som tullinger her på berget Wink

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #190 : 04. november 2010, 21:30 »
du er sikkert den rette til og avgjøre hvem som har mest peiling.

Tror du den norske olympiatoppen har mer peiling enn en internasjonal organisasjon? ISCSN publiserer gjennomganger og studier, gjør olympiatoppen det? For meg virker det i alle fall som om sistnevnte er mer troverdig.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #191 : 04. november 2010, 21:38 »
Tror du den norske olympiatoppen har mer peiling enn en internasjonal organisasjon? ISCSN publiserer gjennomganger og studier, gjør olympiatoppen det? For meg virker det i alle fall som om sistnevnte er mer troverdig.
jeg tror norsk forskning kan sitte på like bra eller bedre svar som internasjonal forskning. så da står vi likt, for begge synser noe om det vi leser

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #192 : 04. november 2010, 21:58 »
Er jo stor forskjell på en skiløper som fokuserer hovesakelig på kondisjon, kontra en som river fra i værandre muskel fiber for å igjen bygge dem opp igjen.

Kan også dra inn hvor seriøst personen tar treningen og kosthold, vekten til personen jo tyngre du er jo mere vill du trenge.

En fin ting jeg har lært ang når du veit du for i deg nok proteiner, da vill svetten av klærene dine lukter aminioak etter trening har du mere en nok i overskudd av proteiner i kroppen

Du pisser ikke akkurat ut proteinene, dem brukes på lik linje som karbohydrater og fett som energi. Men det er en dårligere energi kilde og ikke minst en mye dyrere energi kilde.

2-2,5 g pr kg kroppsvekt er en grei mal å gå etter mere en det vill jeg påstå er bortkastet penger. Det finnes jo som sagt untak enten form av genetiske freaks eller de som driver med Preperater som trenger mere for å få opptimalt ut av det.
 

Lukte aminioak? Hvorfor skjer dette?

Hva mener du med dårlig energikilde? Få kalorier per gram i forhold til fett liksom?
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #193 : 04. november 2010, 22:05 »
Hvis det lukter ammoniakk av svetten din er det fordi du ikke har mer karbohydrater igjen, og derfor spalter proteiner som igjen skiller ut nitrogen og DET gjør at du lukter. Hvis du lar være å spise i en uke, og samtidig går hele dagen lover jeg at du vil stinke ammoniakk etter to dager, til tross for at du ikke har spist noe som helst.

Kort sagt: du tar feil  Grin
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: Brennpunkt "Steroider" verdt å se.
« #194 : 04. november 2010, 22:15 »
Hvis det lukter ammoniakk av svetten din er det fordi du ikke har mer karbohydrater igjen, og derfor spalter proteiner som igjen skiller ut nitrogen og DET gjør at du lukter. Hvis du lar være å spise i en uke, og samtidig går hele dagen lover jeg at du vil stinke ammoniakk etter to dager, til tross for at du ikke har spist noe som helst.

Kort sagt: du tar feil  Grin

hvis man ikke har Karbohydrater i glykogenlagrene? spaltes proteiner når du ikke spiser over tid? Er dette det samme som ketogen?
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!