Skrevet av Emne: Fullkroppsprogram - Et godt valg for en proporsjonal fysikk med mye muskelmasse?  (Lest 11528 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Aha. Så tungvektsløftere har ikke peiling på hvordan man blir rippet fordi de ikke er det. Da lurer jeg på om de styrkeløfterme i lave vektklasser som er rippet har peiling.. Så vidt jeg vet trener ikke de 4-splitt, så de må jo gjøre noe rart..

Jeg antar han i verden som kan mest om trening er Markus Ruhl siden han er størst. Ronnie Coleman kan vel nest mest.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Det er sant som du sier med magen og alt det der. Et treningsprogram beregnet på styrkeløft, med slapt kosthold fører til slapp kropp, sånn er den saken, i hvert fall for min del...

Men det er mange sider av den evinnelige konflikten mellom styrkeløftere og byggere som du har oversett, eventuelt ikke forstått. I en byggers øyne så er alle styrkeløftere feite, og det er helt uforståelig for en bygger at det går an å være så tjukk eller 'i dårlig form' som de kaller det som styrkeløfterne er.

For styrkeløfterne er saken omvendt. De ser ned på byggerne fordi mange av dem er så svake. For en styrkeløfter er det helt uforståelig at karer med armer på over 50cm ikke løfter mer enn 140kg uten stopp i benken, og sikkert ikke mer enn 100kg i knebøy og mark(fordi de ikke trener disse øvelsene). I en styrkeløfters øyne skal det ikke være mulig å være så svak...
Et annet poeng er at mange byggere har et medisinskap som får enhver amerikansk kjøttprodusent til å himle med øynene, tilgjengelig til enhver tid. Her er det nok mange styrkeløftere som mener at dette er umoralsk, og i det minste burde gitt bedre resultater i form av flere eleikoskiver på stanga.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sitat
Kroppsbyggere bruker bol og kan derfor trene nesten akkurat slik de vil. Fitness-folk hører på kroppsbyggere fordi kroppsbygging er mer kjent + kroppsbyggere har en fysikk som ligner den de vil ha. Derfor trener mange fitnessmodeller slik som kroppsbyggere. Kroppsbyggere (ikke alle da) trener høyreps fordi de tror pump og skvis osv osv er viktige ting. En blanding av høy og lavreps er jo forøvrig det beste mtp muskelbygging.

Kroppsbyggere og fitnessmodeller er ute etter mest mulig definisjon og en fysikk med estetiske proporsjoner(store armer, v-form). Vektløftere i lave vektklasser har veldig god definisjon og veldig gode magemuskler, men ofte små armer. De trener jo ikke for det samme.

Enten kan du tro på at markeringer har med treningsmetode å gjøre, eller så kan du tro det har med fettprosent å gjøre. Når vi snakker om anekdotiske beviser, hva du tror du erfaringen viser.....?

Det er dumt hvis du mener vi bruker en nedlatende tone, men resonemangene dine får meg til å lure på om du kødder. Er du forresten klar over at du har bilde av en vektløfter? De trener jo mest enere og toere.

T-nation skriver veldig mye tull.

Bra innlegg, og jeg er enig i alt (i mer eller mindre grad - f. eks tror jeg ikke en kroppsbygger kan trene nesten akkurat som han vil bare fordi han boler, men du er inne på et poeng som jeg også synes er utrolig viktig).

Ja, jeg er klar over at det er en vektløfter. Og ja, jeg vet hvordan de trener. Men å trene som en vektløfter ville vært en dårlig måte å trene på for å få en estetisk flott kropp, selv om det er mange vektløftere med flotte kropper der ute. Og, selv om det er flere grunner til dette, så vil jeg utpeke som hovedgrunn til dette: Vektløftere har en enorm arbeidstoleranse, som er opparbeidet over tid - som Christian Thibaudeau sier, viss du trener vektløfting over lang tid, kan du få en ekstremt rå fysikk, men det vil gjerne ta lang tid pga. måten den utvikler seg på gjennom treningen. Det er ikke en tidseffektiv måte å trene på for estetikk, selv om det kan fungere.

T-Nation skriver fryktelig mye tull, men også mye bra. Jeg leser de fleste artiklene, men vet - etter å ha vært der noen år - hvem som er verdt å lytte til. Chad Waterbury sier f. eks fryktelig mye tull, samme vil jeg si om Scott Abel. Derimot nærmest pugger jeg artikler av Dave Tate, Joe DeFranco, Clay Hyght og Erick Minor.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt det trådstarter sier, men han har noen gode poenger. Debatten bør taes. Det er ikke alltid at Stronglifts/Rippetoe/RYP er det beste valget å gå for for de som vil ha strandkropp, men som ikke bryr seg så mye om hvor sterke de er og om de er "store".

Det ligger ofte like mye ideologi som faglige begrunnelser bak anbefalinger som gies.

Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Jeg vet ikke helt hva du mener med 'synlig økt styrke'. Men hvis man er ute etter å imponere folk er det mye viktigere å SE stor ut enn å være sterk. For folk flest er det å løfte over 100kg i benken helt vilt Smiley det holder lenge for å imponere damene Wink
Synlig økt styrke som at du selv ser økning i vektene på treninga Cheesy
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Synlig økt styrke som at du selv ser økning i vektene på treninga Cheesy
Ja da så, synlig for en selv, men ikke når man sprader på stranda Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Det ligger ofte like mye ideologi som faglige begrunnelser bak anbefalinger som gies.

Honnør for den! Me lid nok alle litt av "confirmation bias."

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Det ligger ofte like mye ideologi som faglige begrunnelser bak anbefalinger som gies.

Dette er det ingen tvil om. Men når sant skal sies, så er det viktigste å komme godt igang med treningen istedenfor å sitte på nettet/forum å lete opp den beste måten å trene på... uten å engang starte å trene. Alt for mange som leter opp de beste treningsmetodene over lengre perioder, uten å komme ordentlig gang i fysisk aktivitet 'siden de ikke har funnet den perfekte treningsmetoden ennå'.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Det er sant som du sier med magen og alt det der. Et treningsprogram beregnet på styrkeløft, med slapt kosthold fører til slapp kropp, sånn er den saken, i hvert fall for min del...

Ett slapt kosthold vil føre til en slapp kropp uansett treningsprogram.

Skal man bli definert og stor osv. Må man først bygge litt, og vi er vel alle enige(nesten) om at den beste og raskeste måten å gjøre det på er å bli sterk. Og da trener man ikke hver muskel en gang i uka. Når man ha lagt på seg endel masse, og kan se at visse muskelgrupper lagger, kan man ta tak i det. Men det er mange som skriver på forumet her og klager over at bicepsen ikke har vokst, enda de har trent fullkroppsprogram en hel måned Tongue

Jeg tør si at du kan spørre alle STORE byggere om hva man burde fokusere på, så vil 90 % av dem si at du burde fokusere på å legge mer vekter på stanga i bøy, mark, chins, osv. SENERE kan du bry deg om de små tingene.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Første innlegget er helt idiotisk, og da ser jeg bort fra alle "fornærmelsene" mot vektløftere og styrkeløftere.

Hele innlegget er fundert på forfatterens "observasjoner". Styrkeløftere er lubne. De trener ofte fullkroppsprogram. Altså må fullkroppsprogram bety at man blir lubben.

Muskeldefinisjon er et produkt av fettprosent. Det virker som at forfatteren av innlegget tror at om man trener biceps færre ganger i uka, så vil den av en eller annen magisk grunn bli mer definert enn om den trenes flere ganger i uka. For det er nettopp det som blir sagt. det er INGEN regler mot å inkludere bicepstrening i et fullkroppsprogram. Man må bare bruke huet fordi man kan ikke hive på med alle mulige unyttige øvelser, med mindre man har planer om å være på gymmet hele dagen.

Jeg vil påstå at folk som trener splitt får mye mindre resultater pr investert treningstime, og det er et særdeles viktig poeng for mange.
Med fullkroppsprogram må man nødvendigvis fokusere på øvelser som gir mest effekt, altså flerleddsøvelser.

Jeg kan legge til at jeg personlig gikk fra typisk splittprogram til fullkroppsprogram, og på et års tid så har jeg nærmest eksplodert i i styrke, sammenlignet med de tidligere resultatene mine.
Det samme gjelder de få av kundene jeg har ansvaret for som er interessert i å bygge kropp. Nå har gener mye å si, så det jeg sier er nærmest verdiløst hvis man ikke har foretatt en ordentlig statistisk undersøkelse, men siden det kun har vært gnål om hva man har "sett" selv i denne tråden, så kan jeg like gjerne kaste inn mine egne erfaringer.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Det er nok lettere å spise seg feit hvis du trener lavreps enn høyreps. Og hvis du ikke gidder å ta så mye støtteøvelser, vil ofte biceps og legger henge etter. Triceps også for vektløftere. Men det er ingen regel som sier du ikke kan trene bra med støtteøvelser.

Og det er heller ingen regel som sier du MÅ spise deg tjukk bare fordi du trener lavreps.

Konklusjon: Du kan legge på deg muskler nesten like fort med styrkeløft, men du må passe mer på hva du spsier for å passe på fettprosenten, og huske støtteøvelser.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Selvfølgelig kan høyrep-trening i større grad være hjelpe på fettforbrenning enn lavrep-trening, men det har da overhodet ingen sammenheng med hvor mange ganger i uka man velger å trene en muskelgruppe.

Her er tankerekka til Paramora (forfatteren av første innlegg):

styrkeløftere = feite = fullkroppsprogram = lavreptrening = neglesjering av "småmuskler".

Man skal legge rimelig mye godvilje til for å tolke det noe annerledes.
I tillegg greier Paramora å si at han har antakeligvis lest mer treningslitteratur enn de fleste andre her på TF.
Vel, å lese artikler på t-nation går ikke som treningslitteratur ...

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Men jeg skal likevel være ydmyk. Jeg formulerte meg fryktelig dårlig enkelte steder. Beklager til de som måtte føle seg fornærmet av det jeg skrev iallfall. Ikke meningen! Virkelig ikke. Men jeg tar det til meg.
Som aktiv styrkeløfter så kan jeg med 100% sikkerhet forsikre deg om at INGEN styrkeløftere ble fornærmet av hvordan du har formulert deg. Vi vet alle hvordan vi ser ut og hva vi ofrer for å løfte mer. At noen av observasjonene dine er feil og at du trekker feil konklusjoner av dem er en annen sak. Når det kommer til ydmykhet så er det heller noe de som spammer tråden bør lære seg.

Andre får honnør for å framheve det som var trådstarterens poeng.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!