Skrevet av Emne: Hørselsvern for utesteder  (Lest 5937 ganger)

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Hørselsvern for utesteder
« : 24. oktober 2010, 05:26 »
Vil ikke raupule ørene mine hver eller annenhver helg... Mulig dette ikke er helt riktig sted, men prøver. Finnes det en form for hørselsvern som er anonymt og ikke synlig, evt i tillegg kan man høre tale osv? Det viktigste er hørselsvern og at det ikke er spesielt synlig, må bruke det på utesteder ifra nå heh
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #1 : 24. oktober 2010, 07:16 »
Får små øreplugger som slipper igjennom noen frekvenser som tale etc. Vet ikke hvem som selger men vet det er mangen som har fått slike offshore.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget veggiss

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 421
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 421

  • argaste
du ser ut som en piss i trynet

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #3 : 24. oktober 2010, 12:25 »
stikk til en butikk som selger trommer, de har gode og profesjonelle ørepropper.. ikkje den driten som vi bruker i industrien;)
Westside disciple

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #4 : 24. oktober 2010, 12:27 »
Har hørt IntOps bruker hørselvern som bare blokkerer skudd, mens man kan høre tale osv. Så du skal ikke se bort fra at det finnes Wink
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #5 : 24. oktober 2010, 12:31 »
nesten alle skikkelige hørselvern blokerer bare høyfrekvente lyder, historien blir litt annerledes med propper, siden det ikkje er plass til den samme teknologien /m tanke på polstringen osv..

De demper vel bare lydbølgene, så helt døv blir man ikkje i det hele tatt! På flere store konserter kan man få tak i øreplugger på stedet.
Westside disciple

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Hørselsvern for utesteder
« #6 : 24. oktober 2010, 12:31 »
ELLER så fins det jo uteplasser som har avdelinger som er bråkete og avdelinger der man kan høre hva kompisen sier.

Utlogget kgrenne

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #7 : 24. oktober 2010, 12:49 »
På sound1.no har de clarity-propper som fjerner skadelig støy. Vet ikke hvor diskret de er.

Utlogget Kraftsport80

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #8 : 24. oktober 2010, 13:01 »
Hei!

Jeg anbefaler å gå til audiograf og få såkalte ER propper. Dette er formstøpte propper som sitter diskrè i ørene dine og brukes med filtre som demper fra 5 til 25 desibel. Det vil si at du hører alt på samme måten som om du skrur volumet ned. ER propper er også kjent som "musikerpropper" da det er slike som brukes av musikere når de øver, er i studio, etc. De er jo avhengige av å ta vare på hørselen samtidig som de ikke ofrer dynamikken i lydbildet.

Jeg har selv brukt slike propper i alle år. Dersom man er urolig for at folk skal se dette, bruker man hatt, lue. e.l

Link: http://www.starkey.no/default.aspx?mid=13&sid=18

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #9 : 24. oktober 2010, 13:40 »
Ser prisene er ganske fraværende på alle linker, med andre ord er det veldig dyrt dette her?
Loft, enig i det. Men handler egentlig om at jeg ikke vil ødelegge hørselen min. Dansingen og moroa der de fleste damene er er nede på dansegulvet, men der får man jo også sikkert bra ødelagt hørsel om det blir en skikkelig trend hver helg.
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget Kraftsport80

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #10 : 24. oktober 2010, 14:03 »
Jeg antar at prisen på et par ER propper er 1200 kroner. Dette er en lav pris å betale, særlig dersom man regner med verdien av stabil søvn og godt humør. Plagene med tinnitus eller nedsatt hørsel kan fort føre med seg høye utgifter og problemer med livet generelt.

Jeg har hatt mine ER propper i 10 år og de er den beste investeringen jeg har gjort for egen helse og muligheter for sosial aktivitet. Proppene gjør at jeg kan være uteløve timesvis hver dag dersom det er ønskelig, og det uten hørselsskader på tross av støy og samtaler med høyt lydnivå.

Mine propper har gjort at jeg har beholdt hørselen og fortsatt kan gå ut og snakke med folk på tross av mange år som uteløve på byen. Andre jeg kjenner får fysiske smerter av kinolyd, klarer ikke å følge med i samtaler når mange snakker samtidig, sover dårlig pga tinnitus, etc.

Når det gjelder muligheten til å være på dansegulvet: Min erfaring er at propper øker "draget" på damer, ikke på grunn av proppene i seg selv, men fordi du kan være mer tilstede i øyeblikket, snakke fritt/oppfatte spørsmål uten å si "hæ", ikke rykke tilbake når de snakker/roper tett inntil hodet ditt, etc.

Jeg har to par propper, begge med 25desibel demping: Et fra Starkey og et fra Hørsel i Sentrum (Oslo). Starkey er de desidert beste, da de er myke og sitter som støpt uavhengig av kjevebevegelser. De har null lekasje. Sørg for at du får propper i mykt silikon og demping på 15-20 desibel. Jeg har som sagt 25 desibel demping, men dette er noe høyt. Antar at 15-20 er godt nok. Spør audiografen om dette. Vær ærlig og si at du skal være på byen i diskolyd med antatt oppholdstid på dansegulvet 2x5 timer i uken, for eksempel.



Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #11 : 26. oktober 2010, 15:34 »
Tusen takk for en flott post.
Kan folk på klubben se at du har de i ørene? 25 desibel er vel ikke all verdens demping, kan du komme med noen eksempler ifra det virkelige liv for oss noobs som ikke helt vet hvor mye 25 utgjør? Er det ikke slik at det utgjør mer jo høyere totalen er?
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget Kraftsport80

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #12 : 27. oktober 2010, 12:39 »
Kun en gang har det vært en som la merke til at jeg hadde propper, og det var når jeg tok dem ut i drosjen på vei hjem. Det viste seg at hun jobbet med tinnituspasienter, så da fikk vi bare mer å snakke om.

Å ta ut/sette inn proppene går på noen få sekunder. Hvis du vil være diskrè, kan du lett kamuflere det som at du klør deg i øret e.l. Hvis du vil rettferdiggjøre for andre at du bruker propper, sier du det bare som det er. Da har du en samtale om hørselstap, tinnitus og rockekonserter gående. De fleste har opplevd piping i ørene, og ingen synes det er behagelig. Ofte er vil folk være veldig interessert i temaet (Bare tenk på din egen nysgjerrighet i forhold til min erfaring).

Fysikk/akustikk kan jeg lite om, men en økning på 3 db (desibel) representerer en dobling av lydstyrken.
Det betyr at lyden på et utested kan være flere titalls ganger sterkere enn en vanlig samtale.


Sakset fra Store Norske leksikon på nett:

"Normal tale har et lydnivå på 30–70 dB. Smertegrensen for øret ligger på ca. 130 dB.
Lydnivået, angitt i dB, er et mål for den energien lyden fører med seg"


Eksempler på ulike lydnivå

http://www.hyperacusis.net/hyperacusis/decibel+guide/default.asp

Utesteder og rockekonserter kan ha lydnivå på over 100 desibel:

http://www.nrk.no/nyheter/1.6641918

Dersom du går med propper vil du med andre ord ta godt vare på hørselen din.

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: Hørselsvern for utesteder
« #13 : 29. oktober 2010, 14:48 »
Gikk til innkjøp av Alpine ørepropper til 300kr. De funket som bare fanden, man kunne selv velge dempingen. Man hadde tre forskjellige typer patroner man satt inni proppen. Brukte det på et utested med realt høy musikk, selv når jeg stod inntil høytaleren var det en lek. Stemmene var like tydelige som de vanligvis er når det er stille, musikken ble faktisk bedre. Bassen var like fin og dyp, fin diskant. Kun unødvendig diskant og vås som ble fjernet. Genial løsning. Tok de på ,på dassen, ingen så at jeg hadde de, spurte om noen hadde sett det etterpå, alle var like forbauset, hehe.
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!