Skrevet av Emne: Kan man forvente seg å trene uten å pådra seg skader/smerter?  (Lest 3523 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Trening og spesielt ulike former for styrketrening blir som regel anbefalt både for å rehabilitere skader og smerter, men også for økte fysiske prestasjoner.



Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Naturligvis kan man trene et helt liv uten å regne med alvorlige skader. Trening er jo tvert imot skadeforebyggende dersom man trener riktig.
Alle muskelavrivninger vi er vitne til i strongman, skyldes doping. Det virker til å ha oppstått en oppfatning om at det er helt normalt å skade seg med jevne mellomrom. Det er det ikke!
Hvor ofte ser vi muskelavrivninger i styrkeløft blant reine utøvere? -Aldri!
Denne formen for skader er dopingens slagside. Det er den pris doperne må betale - i tillegg til alle andre ulemper og bivirkninger.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!

Alle muskelavrivninger vi er vitne til i strongman, skyldes doping. Det virker til å ha oppstått en oppfatning om at det er helt normalt å skade seg med jevne mellomrom. Det er det ikke!
Hvor ofte ser vi muskelavrivninger i styrkeløft blant reine utøvere? -Aldri!
Denne formen for skader er dopingens slagside. Det er den pris doperne må betale - i tillegg til alle andre ulemper og bivirkninger.

Her er du helt på bærtur! Man trenger ikke bruke aas for å få muskelavrivninger!

Jeg har sett en rene styrkeløftere rive både biceps og hamstrings, pluss at jeg selv slet biceps ganske tidlig i min skrotløfterkarriere. Til og med min mor har revet muskelfibre, og jeg kan love deg at hun ikke er dopet!

Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Her er du helt på bærtur! Man trenger ikke bruke aas for å få muskelavrivninger!

Jeg har sett en rene styrkeløftere rive både biceps og hamstrings, pluss at jeg selv slet biceps ganske tidlig i min skrotløfterkarriere. Til og med min mor har revet muskelfibre, og jeg kan love deg at hun ikke er dopet!


Jeg utelukker ikke at rene folk kan utsettes for skader og muskelavrivninger. Men på generelt grunnlag vil jeg si at skadene er mye hyppigere i "bruks-miljøer" enn i rene idretter. Derfor har skader og dopingbruk klar sammenheng! Vi hører om strongmen som river både det ene og det andre - som om det var helt naturlig.
En muskelavrivning er en meget alvorlig skade som i noen tilfeller ikke blir helt bra igjen, i følge en ekspert.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Naturligvis kan man trene et helt liv uten å regne med alvorlige skader. Trening er jo tvert imot skadeforebyggende dersom man trener riktig.
Alle muskelavrivninger vi er vitne til i strongman, skyldes doping. Det virker til å ha oppstått en oppfatning om at det er helt normalt å skade seg med jevne mellomrom.

Ja, selvsagt kan man det og vil også være målet med all fornuftig trening, men om man skal pushe fremgangen videre for å prestere ENDA bedre, så vil det som regel være en risiko involvert.

Det er ikke akkurat få utøvere som har vært skadet eller som sliter med kroniske problemer, spesielt i individuelle idretter. Dette blant annet fordi de hyppig streber etter å tilpasse seg på et høyere nivå og hele tiden ligger på "tolleransegrensa". Det som var poenget. Virker som du ikke leste artikkelen, men svarte direkte på overskriften? Smiley

Verken muskelavrivninger eller strongman var diskutert i artikkelen, så skjønner ikke hva det hadde med poenget å gjøre, men.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Ja, selvsagt kan man det og vil også være målet med all fornuftig trening, men om man skal pushe fremgangen videre for å prestere ENDA bedre, så vil det som regel være en risiko involvert.

Det er ikke akkurat få utøvere som har vært skadet eller som sliter med kroniske problemer, spesielt i individuelle idretter. Dette blant annet fordi de hyppig streber etter å tilpasse seg på et høyere nivå og hele tiden ligger på "tolleransegrensa". Det som var poenget. Virker som du ikke leste artikkelen, men svarte direkte på overskriften? Smiley

Verken muskelavrivninger eller strongman var diskutert i artikkelen, så skjønner ikke hva det hadde med poenget å gjøre, men.

Er det ikke det vi gjør nesten hver trening da? Pushe på for å bli ENDA bedre. Selvfølgelig er det en risiko involvert, du kunne jo tryne i noen hantler mellom et sett, eller du kunne rive brystkassa i benkpress.
Jeg vil tørre å påstå det er mulig i meget stor grad å ha fremgang over lengre tid uten å gå på noen smell. Det er som de eksemplene dine med bilkjøring. Du har vært ute for mye, mens jeg ikke har rørt så mye som en fortauskant Wink
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Er det ikke det vi gjør nesten hver trening da? Pushe på for å bli ENDA bedre. Selvfølgelig er det en risiko involvert, du kunne jo tryne i noen hantler mellom et sett, eller du kunne rive brystkassa i benkpress.
Jeg vil tørre å påstå det er mulig i meget stor grad å ha fremgang over lengre tid uten å gå på noen smell. Det er som de eksemplene dine med bilkjøring. Du har vært ute for mye, mens jeg ikke har rørt så mye som en fortauskant Wink

Hehe, sant det og jeg er ikke uenig med deg i at man kan trene uten å gå på en smell.

Ja, man kan tryne med vekter og slik, men tenker her mer på hva folk flest sliter med. Skuldersmerter, ryggsmerter, osv.. ikke akkurat uvanlige problemer å observere. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!