Skrevet av Emne: Skrøpelig bestemor? Inn med de tunge vektene!  (Lest 1854 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Har du slektninger eller noen du kjenenr som har aldersdiabetes og overvekt? Nå er det vitenskapelig dokumentert at styrketrening med progresjon er noe av det sunneste de kan gjøre.
Dessuten oppsummerer vedlagte sammendrag alle de grunnene vi skal bruke for å overtale våre utrente medborgere til å ta en tur på nærmeste gym.

Battling insulin resistance in elderly obese people with type 2 diabetes: bring on the heavy weights.
Willey KA, Singh MA.

School of Exercise and Sport Science, the University of Sydney, Lidcombe, Australia.

Exercise improves insulin resistance and has beneficial effects in preventing and treating type 2 diabetes. However, aerobic exercise is hindered in many type 2 diabetic patients because of advancing age, obesity, and other comorbid conditions. Weight lifting or progressive resistance training (PRT) offers a safe and effective exercise alternative for these people. PRT promotes favorable energy balance and reduced visceral fat deposition through enhanced basal metabolism and activity levels while counteracting age- and disease-related muscle wasting. PRT improves insulin sensitivity and glycemic control; increases muscle mass, strength, and endurance; and has positive effects on bone density, osteoarthritic symptoms, mobility impairment, self-efficacy, hypertension, and lipid profiles. PRT also alleviates symptoms of anxiety, depression, and insomnia in individuals with clinical depression and improves exercise tolerance in individuals with cardiac ischemic disease and congestive heart failure; all of these aspects are relevant to the care of diabetic elders. Moreover, PRT is safe and well accepted in many complex patient populations, including very frail elderly individuals and those with cardiovascular disease. The greater feasibility of using PRT over aerobic exercise in elderly obese type 2 diabetic individuals because of concomitant cardiovascular, arthritic, and other disease provides a solid rationale for investigating the global benefits of PRT in the management of diabetes.

Publication Types:
Review
Review, Tutorial
PMID: 12716822 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
Ja.

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079

Skulle gjerne sett min far begynne å trene. Han er vel ca 50år (hvet faktisk ikke, litt dårlig av meg). Har ikke diabetes, men han har forfalt kraftig de siste årene, han klager i tilegg på at en skulder er så vond, så nå tar han aldrig i et tak i noe som helst mer.
Vektrening sier han at ikke er noe for han, siden man blir så stiv i kroppen mener han, nytter ikke å diskutere.
Men det kan jo hende det virkelig ikke ville passet han grunnet den skuldern.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Skulle gjerne sett min far begynne å trene. Han er vel ca 50år (hvet faktisk ikke, litt dårlig av meg). Har ikke diabetes, men han har forfalt kraftig de siste årene, han klager i tilegg på at en skulder er så vond, så nå tar han aldrig i et tak i noe som helst mer.
Vektrening sier han at ikke er noe for han, siden man blir så stiv i kroppen mener han, nytter ikke å diskutere.
Men det kan jo hende det virkelig ikke ville passet han grunnet den skuldern.

Kanskje du skal overtale ham til å gå til en fysioterapeut som kan se på dette. Angrer på at jeg ikke pushet på mer med min egen far. Det gitt plutselig fort nedover med ham, og han ble for dårlig til å trene, døde for tidlig. Men håper din far har mange gode år foran seg.

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079



Kanskje du skal overtale ham til å gå til en fysioterapeut som kan se på dette. Angrer på at jeg ikke pushet på mer med min egen far. Det gitt plutselig fort nedover med ham, og han ble for dårlig til å trene, døde for tidlig. Men håper din far har mange gode år foran seg.

Joda han har nok årene foran seg.
Han har nok ingen tro på noen fysioterapi, han er vanskelig sånnsett, veldig bestemt av seg. Han hadde ikke gått til en slik time om jeg så hadde betalt for han.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Bestefaren min blir 92 år gammel neste uke. Han trener 2 ganger i uka (turn). Han ser gangske dårlig, og han hører kun det han vil høre. HAn har ei skulder som plager han og sliter periodevis med et kne, men som han selv sier, han kan ikke forvente å være i like god form som en 70-åring heller  Grin Tross litt dårlig form så trener han når han har muligheten til det, hvis han ikke er i aktivitet så blir formen garantert mye raskere redusert. Han har alltid pushet meg til å trene, lært meg hvor viktig det er å holde seg i aktivitet, ta vare på kroppen, bruke kroppen. Han er helt klart et forbilde!

Allikevel så klager min kjære bestefar over at nå begynner det å gå nedover, han har tross alt ikke stått på hendene siden han var 90, og det er jo ille syns han...
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!