Skrevet av Emne: Spiseforstyrrelser og styrkesport  (Lest 3441 ganger)

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Spiseforstyrrelser og styrkesport
« : 04. november 2010, 09:36 »
Hei!

Jeg skal skrive en artikkel om spiseforstyrrelser innen styrkesporter til Magasinet, og i den forbindelse trenger jeg intervjuobjekter.

Jeg skal prøve å forklare hva jeg ser for meg;

Jeg har erfart at det er mye mer spiseforstyrrelser blant trenende mennesker enn man egentlig er klar over, og dette har jeg lyst til å sette fokus på i en stor artikkel. Denne vil bli publisert i Treningsforum Magasinet når den en gang blir klar.

Det jeg er på jakt etter er trenende mennesker - både menn og kvinner - som er villig til å fortelle om hvordan spiseforstyrrelsen arter seg, hvordan trening fungerer med spiseforstyrrelse, hvordan trening og vektmas påvirker spiseforstyrrelsen ... Det er ikke til å legge skjul på at i bygging/fitness, styrkeløft, strongman, vektløfting så er det mye fokus på vekt - enten man vil det eller ikke, og jeg har registert nå i forbindelse med forberedelsene til NM i kroppsbygging og fitness at en del av dem som har slitt med spiseforstyrrelser tidligere og nå valgte å stille har fått tilbakefall.

Jeg merker selv de månedene jeg var på diett før jeg trakk meg fra årets konkurranseplaner at veien til spiseforstyrrelse er kort ...

Foreløpig er jeg litt usikker på hvordan jeg vil bygge opp artikkelen. Jeg ser vel for meg intervjuer med dem jeg får med meg på denne artikkelen, fakta om sykdommen (det er jo det det er, ikke sant?). Jeg vil også å få fagpersoners uttalelser om dette. Med meg på laget som fagperson har jeg Solfrid Bratland- Sanda, Norges fremste ekspert på spiseforstyrrelser blant trenende mennesker.

Dette skal ikke bli noen grunn artikkel. Den skal gå dypt i problemene, og jeg håper egentlig å få til en slik tone i den at leserne får en aha-opplevelse når de leser.

Og selvsagt kan du være anonym.

Har du en historie å dele med meg, eller kjenner du noen som har det, så send meg en mail;
annkristin@treningsforum.no

Takk!
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Akat

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Spiseforstyrrelser og styrkesport
« #1 : 04. november 2010, 11:07 »
Ville bare si at det er supert at noen endelig skriver en slik artikkel! Smiley
På meg virker det nesten som om fitness for mange er bare en erstatning for spiseforstyrrelsen - en ny besettelse rett og slett...
Jeg valgte selv å si opp samarbeidet med PT'n min pga opplevde at hun hadde et litt forvridd syn på egen kropp og kosthold+ at hun, til tross for at hun hadde innsikt i min egen spiseforstyrrelse(som jeg for tiden har kontroll på) satte opp en kostholdsplan som baserte seg på veiing av mat(selv om jeg spesifiserte at jeg var ute etter kostråd ifht matvarer).
Gleder meg til se artikkelresultatet! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!