Skrevet av Emne: Erfaringer - Hva er din viktigste oppdagelse for den fysikken du har idag?  (Lest 4914 ganger)

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Vet ikke om dette var ment som en spøk dere imellom, men hvis ikke, hva annet enn å øke i reps på en gitt vekt, løfte mer vekt, eller løfte mer vekt i løpet av kortere tid skal brukes til å måle fremgang?
Nei, var nok ingen intern spøk, bunner nok i at jeg er av den oppfatning at en som øker vekt/reps for hver treningsøkt vil stagnere relativt raskt, i hvert fall lenge før "de første årene" er gått.

Trente mine første år på den måten selv, og har i ettertid fulgt opp flere som har periodisert både lineært og ikke-lineært i fra beygnnelsen - i begge tilfeller med langt bedre resultater=)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Nei, var nok ingen intern spøk, bunner nok i at jeg er av den oppfatning at en som øker vekt/reps for hver treningsøkt vil stagnere relativt raskt, i hvert fall lenge før "de første årene" er gått.

Trente mine første år på den måten selv, og har i ettertid fulgt opp flere som har periodisert både lineært og ikke-lioneært i fra beygnnelsen - i begge tilfeller med langt bedre resultater=)

Å øke fra treningsøkt til treningsøkt er ikke noe man får gjort veldig lenge, så der er jeg enig. Men det mange gjør er at de ikke engang har noen plan om å  prøver å løfte mer vekt, løfte flere reps enn de har gjort tidligere på en gitt vekt, eller løfte mer vekt i løpet av en gitt tid enn de har gjort tidligere. Om det er fra uke til uke, måned til måned, kvartal til kvartal, halvår til halvår, år til år du prøver å øke, er ikke så farlig, men de som ikke prøver å løfte tyngre vekter, har ikke fremgang.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Da er vi enige:)

Utlogget Budd

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

1994 modell. per dags dato er jeg 183cm høy og har en kroppsvekt på ca 83kg. Begynte å trene Kickboxing i 2009. Før det var jeg en litt lubben "data freak" utenom at jeg jogge et par ganger i uka. Jeg skjønte selv etterhvert at jeg burde komme meg litt mere ut, ikke bare sitte inne. Ble veldig motivert av de "store sterke" guttene på skolen, så da begynte jeg på kickboxing. Der slet jeg meg igjennom et halvt år. Merka store forskjeller på styrke, tøyelighet, vekt og kroppsfasong. Ville ut fra dette utgangspunktet øke prestasjonene innenfor denne kampsporten, samtidig som jeg ville få mer muskler. I juletider 2009\2010 begynte jeg på treningsstudio, der fikk jeg litt basic veiledning. De første ukene fikk veldig god progresjon. Holdt på litt med manualer og "maskiner" benket ikke noe den gang. Jeg hadde motet oppe, og sommeren motiverte meg mest etterhvert.

Sommeren gikk, jeg trente hele ferien, uten noe framgang (veldig deprimerende og mistet MYE MOTIVASJON) Etter sommerferien startet jeg på "Idretts linja" på 1vgs. Der trente\ trener vi mye, for det meste løping. Etter jeg begynte der og fikk fikset opp i matpakken og dags måltidene, gikk jeg VELDIG mye opp i vektene på treningsstudioet. Jeg hadde en ganske sterk og solid kropp, men brystet hang veldig etter i forhold til resten av kroppen. Før sommeren turte jeg ikke begynne med benkpress, det var flaut siden jeg var en av de guttene som nybegynnere på min alder "målte seg med" og ville derfor ikke begynne å benke, for jeg visste at det ville jeg slite med, og  miste "image" for å ta lite kg. Men jeg visste at for å få bedre bryst måtte jeg. Jeg og en kompis begynte å trene. begynte med 8repp 40kg, 8repp 50kg og slet rævva av meg på det siste sette, som jeg bare klarte 7 repps, på 60kg. Satt stuck der i ca 2 uker, noen måtte bestandig stå bak å sikre. Ble litt deprimert at jeg ikke hadde klart å gå opp en eneste repp på 60kg på to uker. Så kom en kompis av meg på treningssenteret en dag, for ca 3uker siden, og ville maxe på benk. Han hadde en så motiverende tone i det han sa, og motiverte meg skikkelig til å klare det. vi prøvde på 65, 70 og 75kg, så  mye tok jeg på max. etter at jeg hadde vært stuck i 2 uker. Fra den dagen klarte jeg 8 x3 med 60kg på benkpress ALENE. Hver uke fram til nå, har jeg maxa 5-10kg mer per fredag, og ligger nå på 95kg på max. Blir 100kg til fredagen.(trener idag med 65\70kg i benkpress) Har fått mye bedre bryst på denne korte tiden, og satser på mer. Har fått mye motivasjon og målsetninger pga dette. "Jeg klarer det jeg virkelig vil, over litt tid" Har gått opp mye i kg per repp på alt annet også. Fant ut at motivasjon betyr MYE i styrketrening. Andre mennesker som ser bra ut, og kickboxing er min motivasjon, og trener heller ikke for "andres skyld"

Vet ikke om det er så "bra" eller om det er skaderlig å gå opp så mye på benk, på denne korte tiden. Men det vil tiden vise. Motivasjonen idag er på topp, og vil fortsette i mange, mange år framover!

-Budd

dal-z

  • Gjest
for meg gikk det slik at jeg og en kompi begynte å trene litt i lag.. jeg feit som en gris og han tynn som en flis. de første ukene/månedene var det ikke noe særlig gode treninger. helt til jeg fant tn.no...
fikk leita opp ryp programmet og sendte det til han med en gang, begge to satt seg ned og leste hele heftet og litt etter var vi i gang. han skulle bare opp i vekt/styrke, så han begynte å høgge innpå med mat, mens jeg satt opp en diett til meg selv. vi begynte å trene like øvelser og reps, men med ganske store forskjeller på vektene. etter endt ryp program var vi ganske like når det kom til kroppsform.

det jeg vil fram til her er det at om man ikke er noe god på trening, sett deg ned og les! og det at man finner noen som ser likt på ting som det å utføre øvelser riktig, som i tillegg kan motivere en, hjelper det på, noe helt sinnsykt.

er ingen tvil om at noen av oss hadde vært der vi var i dag om vi ikke hadde trent i lag.


pass også på det å variere litt på øvelser og antall sett, tren slik at du klarer å utføre øvelsen riktig. klarer du det ikke perfekt, så tar du av vekter.

Utlogget Luke Skywalker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

BUMP...
and grind.
Har lyst å høre fra flere av dere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!