Skrevet av Emne: Mark Rippetoe, teknikk  (Lest 7412 ganger)

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Mark Rippetoe, teknikk
« : 05. november 2010, 12:39 »
Hei.

jeg har hatt svært stor nytte av å se instruksjsfilmene, og lese bøkene til Mark Rippetoe.
Spesielt teknikken i markløft og knebøy føler jeg har blitt mye bedre.
Problemet er at veldig mange andre har en annen oppfatning av hva som er riktig. Dette gjelder alt fra filmer på youtube til folk/PTer på gymmen. Det er spesielt tre ting som har hjulpet meg:
*Rette blikket ned på knebøy
*Fokusere på hoftedriv knebøy
*Relativt høy hofte i markløft, og fokusere på å trekke brystet opp for å rette ryggen.

Jeg løfter nå helt uten smerte, men er litt usikker på hva som egentlig er riktig.
Igår kom en svær fyr bort til meg og mente at overkroppen min skulle være nesten vertikal, og da jeg spurte ham om "hoftedriv" skjønte han ingenting....

Er det noen som kan "set things straight"? Skal jeg holde meg til teknikken Mark Rippetoe viser?

MVH Kristoffer.
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget 1983

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 628
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 628

  • No Pain No Gain
Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #1 : 05. november 2010, 12:55 »
Skal ikke uttale meg så veldig mye, men generelt så er jeg hvertfall enig i å rette blikket ned/rett frem i både knebøy og markløft. La hodet ha samme vinkel som når du står

Utlogget Sonica

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 113

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #2 : 05. november 2010, 13:17 »
Hvis det du gjør fungerer, så er det vel ikke noen grunn til å forandre det? Jeg bruker Rippetoe sitt program, og har boken (Starting Strength). Kikker litt på forumet hans for å se på hva han sier om videoer som folk sender inn.

Når det gjelder hoftedriv i knebøy så ser jeg ikke helt hvordan en kan unngå å fokusere på det, spesielt om man går så langt ned som han sier at du skal.

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #3 : 05. november 2010, 13:49 »
Hei.

jeg har hatt svært stor nytte av å se instruksjsfilmene, og lese bøkene til Mark Rippetoe.
Spesielt teknikken i markløft og knebøy føler jeg har blitt mye bedre.
Problemet er at veldig mange andre har en annen oppfatning av hva som er riktig. Dette gjelder alt fra filmer på youtube til folk/PTer på gymmen. Det er spesielt tre ting som har hjulpet meg:
*Rette blikket ned på knebøy
*Fokusere på hoftedriv knebøy
*Relativt høy hofte i markløft, og fokusere på å trekke brystet opp for å rette ryggen.

Jeg løfter nå helt uten smerte, men er litt usikker på hva som egentlig er riktig.
Igår kom en svær fyr bort til meg og mente at overkroppen min skulle være nesten vertikal, og da jeg spurte ham om "hoftedriv" skjønte han ingenting....

Er det noen som kan "set things straight"? Skal jeg holde meg til teknikken Mark Rippetoe viser?

MVH Kristoffer.

Det er ikke nødvendigvis en teknikk som er riktig. Det handler litt om hvilket mål du har med treningen. Teknikken Mark Rippetoe er bra den, så du kan holde deg til den. Andre alternativer du har er det du kan kalle "styrkeløft teknikk" (sjekk Dave Tate). Du vil f.eks løfte mer i knebøy med teknikken til Dave Tate. Mark Rippetoe's teknikk er først og fremst beregnet på nybegynnere.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #4 : 05. november 2010, 14:02 »
Det er ikke nødvendigvis en teknikk som er riktig. Det handler litt om hvilket mål du har med treningen. Teknikken Mark Rippetoe er bra den, så du kan holde deg til den. Andre alternativer du har er det du kan kalle "styrkeløft teknikk" (sjekk Dave Tate). Du vil f.eks løfte mer i knebøy med teknikken til Dave Tate. Mark Rippetoe's teknikk er først og fremst beregnet på nybegynnere.

Teknikken "til" Dave Tate, eller WPC løftere, er utviklet for å få mest ut av utstyret den Wink

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/olympic_vs_powerlifting_squats
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #5 : 05. november 2010, 14:26 »
Det er ikke nødvendigvis en teknikk som er riktig. Det handler litt om hvilket mål du har med treningen. Teknikken Mark Rippetoe er bra den, så du kan holde deg til den. Andre alternativer du har er det du kan kalle "styrkeløft teknikk" (sjekk Dave Tate). Du vil f.eks løfte mer i knebøy med teknikken til Dave Tate. Mark Rippetoe's teknikk er først og fremst beregnet på nybegynnere.
Mark Rippetoes teknikk først og fremst beregnet på nybegynnere??? Hvis jeg ikke har misforstått totalt så er teknikken til Mark Rippetoe i knebøy det samme som jeg selv gjør, det samme som Ed Coan gjorde, det samme som Paul Anderson gjorde og det samme som de fleste av de aller beste gjør. Det er den tradisjonelle styrkeløft-teknikken. Den amerikanske teknikken. Og den er ment for å løfte mest mulig kilo. Hva er et Dave Tate gjør som er annerledes?

Knebøy med lav stangplassering er en bra powerteknikk, men jeg vil tro at vanlig knebøy med høy stangplassering er mer anvendelig og funksjonibelt. Og det er nok denne teknikken de fleste synes ser mest riktig ut, mye med tanke på myter om ryggplager i knebøy.

Uansett så er det mange måter å gjøre knebøy på, som sagt her. Ikke bry seg om bedrevitere på et treningssenter.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #6 : 05. november 2010, 14:39 »
Teknikken "til" Dave Tate, eller WPC løftere, er utviklet for å få mest ut av utstyret den Wink

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/olympic_vs_powerlifting_squats

Riktig det at teknikken må tilpasses når en bruker utstyr.

Poenget mitt var at teknikken til Mark Rippetoe ikke er utviklet for de som konkurrerer i styrkeløft. Den er utviklet for at nybegynere skal løfte på en tryggest mulig måte.

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #7 : 05. november 2010, 14:45 »
Mark Rippetoes teknikk først og fremst beregnet på nybegynnere??? Hvis jeg ikke har misforstått totalt så er teknikken til Mark Rippetoe i knebøy det samme som jeg selv gjør, det samme som Ed Coan gjorde, det samme som Paul Anderson gjorde og det samme som de fleste av de aller beste gjør. Det er den tradisjonelle styrkeløft-teknikken. Den amerikanske teknikken. Og den er ment for å løfte mest mulig kilo. Hva er et Dave Tate gjør som er annerledes?

Knebøy med lav stangplassering er en bra powerteknikk, men jeg vil tro at vanlig knebøy med høy stangplassering er mer anvendelig og funksjonibelt. Og det er nok denne teknikken de fleste synes ser mest riktig ut, mye med tanke på myter om ryggplager i knebøy.

Uansett så er det mange måter å gjøre knebøy på, som sagt her. Ikke bry seg om bedrevitere på et treningssenter.

Ja, det er beregnet på nybegynnere (men det betyr ikke at avanserte også kan bruke teknikken selvfølgelig). Programmet hans heter ikke "Starting Strength" uten grunn.

Her er et par treningsvideoer med Mark Rippetoe for benkpress:
http://www.youtube.com/watch?v=Es3BX08pO-w#noexternalembed
http://www.youtube.com/watch?v=SQutODgl2J4#noexternalembed

Jeg har aldri sett noen styrkeløftere løfte benkpress i konkurranse med den teknikken Mark Rippetoe lærer bort her.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #8 : 05. november 2010, 15:03 »
Ja, det er beregnet på nybegynnere (men det betyr ikke at avanserte også kan bruke teknikken selvfølgelig). Programmet hans heter ikke "Starting Strength" uten grunn.
At han har en bok som heter Starting Strength er da virkelig ingen argumentasjon for at teknikken som han forfekter er først og fremst beregnet på nybegynnere? Og hva gjør én teknikk mer beregnet på nybegynnere enn annen teknikk? Det Mark Rippetoe lærer bort i knebøy er ikke akkurat noe nytt. Det er blitt brukt i alle tide i styrkeløft. Det er jo den opprinnelige styrkeløft-teknikken. Jeg skjønner ikke at du kan skrive at det er en teknikk beregnet først og fremst på nybegynnere når det er teknikken de beste i verden bruker. Hva gjør en annen teknikk bedre for avanserte når de beste bruker "nybegynner"-teknikken? Du skriver at teknikken ikke er utviklet for de som konkurrerer i styrkeløft, men det er altså de beste gjennom tidene som har brukt og fortsatt bruker den samme teknikken. Det du sier er jo direkte feil. Teknikken ER "utviklet" for styrkeløftere. "Tilfeldigvis" så er det også en biomekanisk (selvsagt) riktig bevegelse, som da selvsagt blir bra for nybegynneren også.

Sitat
Her er et par treningsvideoer med Mark Rippetoe for benkpress:
http://www.youtube.com/watch?v=Es3BX08pO-w#noexternalembed
http://www.youtube.com/watch?v=SQutODgl2J4#noexternalembed

Jeg har aldri sett noen styrkeløftere løfte benkpress i konkurranse med den teknikken Mark Rippetoe lærer bort her.
Jeg er på jobb nå og får ikke sett med lyd. Har heller aldri sett benkpress-videoene, men ser ikke noe spesielt galt med det som blir gjort der. Uansett så var det knebøy (og markløft) som var temaet her og som jeg hengte meg opp i.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #9 : 05. november 2010, 15:23 »
Jeg er på jobb nå og får ikke sett med lyd. Har heller aldri sett benkpress-videoene, men ser ikke noe spesielt galt med det som blir gjort der. Uansett så var det knebøy (og markløft) som var temaet her og som jeg hengte meg opp i.

Mark Rippetoe sier selv klart at han ikke lærer bort teknikk for styrkeløft, men for å utvikle generell styrke. Mark snakker mye om hvordan generell styrketrening kan overføres til diverse idretter i videoene sine (og i boken starting strength).

Hvis du ikke ser forskjell på benkpress teknikken til Mark Rippetoe og styrkeløftere, så kan du prøve å søke opp noen videoer og artikler av Mark Rippetoe og sammenligne med videoer av f.eks Dave Tate ( http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0#noexternalembed ) eller Scot Mendelson.

Vi kan godt diskutere andre øvelser som knebøy også.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #10 : 05. november 2010, 15:33 »
Mark Rippetoe sier selv klart at han ikke lærer bort teknikk for styrkeløft, men for å utvikle generell styrke. Mark snakker mye om hvordan generell styrketrening kan overføres til diverse idretter i videoene sine (og i boken starting strength).

Hvis du ikke ser forskjell på benkpress teknikken til Mark Rippetoe og styrkeløftere, så kan du prøve å søke opp noen videoer og artikler av Mark Rippetoe og sammenligne med videoer av f.eks Dave Tate ( http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0#noexternalembed ) eller Scot Mendelson.

Vi kan godt diskutere andre øvelser som knebøy også.


Dave tate er på ingen måte mal på "styrkeløftteknikk". Jeg anser styrkeløft som IPF, WPC o.l forbund blir for meg bare sirkus. Men den stancen Dave og gutta bruker, vil et fåtall klare å kjøre IPF dybde.

Vil du se på perfekt bøyteknikk? Se på Semenenko, Shepil, Carl Yngvar, Jørgen Hansen.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #11 : 05. november 2010, 15:34 »
He he.Som sagt mange forskjellige syn på saker og ting. Liker at en som løfter såpass mye har tiltro til Ripptoe. På den annen side hvorfor skulle man ikke ha det? Han har en imponerende merittliste, ihvertfall som coach.

Knebøyen føler jeg at jeg har kontroll på, løftet 100 kg igår m\belte.kjente at det ikke ville vært stabilt nok uten. Det jeg lurer mest på er faktisk hoftehøyden på markløft. Kjente at jeg løftet veldig komfortabelt med relativt høy hofte kontra lavere.Jeg mener også at jeg hadde mer kraft.(130 kg PR)

Dette betyr jo ikke at det er riktig, så jeg vil gjerne lære meg perfekt teknikk mens jeg fortsatt løfter pinglevekter. Smiley

Kristoffer
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #12 : 05. november 2010, 15:46 »
Mark Rippetoe sier selv klart at han ikke lærer bort teknikk for styrkeløft, men for å utvikle generell styrke. Mark snakker mye om hvordan generell styrketrening kan overføres til diverse idretter i videoene sine (og i boken starting strength).
Det er det samme hva han selv sier ; teknikken er ikke noe han har funnet på. Han har bare funnet en måte å forklare den på. Jeg sier at de beste i styrkeløft gjennom tidene har brukt denne teknikken. Og når det kommer til knebøy så er det teknikken som Mark Rippetoe viser som biomekanisk sett, nesten alltid, løfter mest vekter. Ikke bare er tryggest, men også mest hensiktsmessig mtp. å løfte store vekter. Jeg vil også tro at det er bedre for nybegynnere å lære seg vanlig olympisk knebøy.

Sitat
Hvis du ikke ser forskjell på benkpress teknikken til Mark Rippetoe og styrkeløftere, så kan du prøve å søke opp noen videoer og artikler av Mark Rippetoe og sammenligne med videoer av f.eks Dave Tate ( http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0#noexternalembed ) eller Scot Mendelson.
Nå har det seg slik at jeg selv er styrkeløfter. Jeg har vært styrkeløfter i 12 år.

Dave Tate og Scot Mendelson kalles kanskje styrkeløftere, men jeg ser på de som sirkusartister. Det er ikke mere styrkeløft at man bruker trippel-lagskjorter (og doping) og dermed må endre teknikken sin for å kunne bruke dette utstyret.

Så hvis de er DE guttas teknikk du ser på som avanserte, så forstår jeg godt hva du mener. Da snakker vi om to helt forskjellige ting. Jeg snakker om styrkeløft som knebøy, benkpress og markløft. Og da i all hovedsak raw.

Sitat
Vi kan godt diskutere andre øvelser som knebøy også.
Ja, det er jo det eneste jeg har nevnt hittil Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #13 : 05. november 2010, 15:48 »
Vil du se på perfekt bøyteknikk? Se på Semenenko, Shepil, Carl Yngvar, Jørgen Hansen.
Eller Ed Coan og Mike Bridges Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: Mark Rippetoe, teknikk
« #14 : 05. november 2010, 15:51 »
En PT på senteret der jeg trener hadde følgende kommentar da jeg gikk under parallell: "ja ja. Det er dine knær" Smiley
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!