Skrevet av Emne: Vondt på utsiden av kneet.  (Lest 5930 ganger)

Utlogget Dart

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Vondt på utsiden av kneet.
« : 08. november 2010, 18:41 »
Hallo, for noen uker siden merket jeg at jeg hadde litt vondt på utsiden av kneet, reduserte derfor vekten og intensiviteten på øvelser som belaster kneet.

Når har det gått 1 og en halv måned ca, og smertene er der enda. Kjenner ikke noe når jeg trener eller går. Men merker det viss jeg prøver å hoppe tau, stremmer leggmusklene eller legger litt press på utsiden av kneet.

Noen som har noen råd eller tips om hva dette måtte være?
Synes det er litt rart at jeg ikke kjenner noe når jeg tar øvelser som markløft, og knebøy osv.

Takk på forhånd.

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Vondt på utsiden av kneet.
« #1 : 08. november 2010, 21:02 »
er du flink til og tøye ut sidene av låret og hoften? hvis ikke kan det hende at du er litt kort i muskulaturen på siden og at den da "drar" litt i kneskålen, dette kan gi smerter på utsiden av kneet.

er ikke sikkert dette er løsninga, men skader i hvertfal ikke å tøye ut etter trening uansett


Utlogget Dart

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Vondt på utsiden av kneet.
« #2 : 10. november 2010, 11:52 »
Er vell ikke så veldig flink til å tøye ut, er vell bare under judo treningene det blir noe tøy og bøy.
Så kan vell begynne med det.

Leste litt på internett, om noe som heter runners knee, de symptomene der stempte til dels med hva jeg har nå. men er vell lit sporadisk det jeg har nå, og det er vell ikke akkurat smerte jeg føler mer "ubehag" og jeg må som oftest fremmprovosere det for å kjenne noe som helst.

Utlogget mrkozmic

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Vondt på utsiden av kneet.
« #3 : 11. januar 2011, 14:27 »
Har ofte samme type smerter/ubehag som noen ganger flytter seg til baksiden av kneet. Når jeg tøyer ut utsiden av låret så forsvinner smertene momentant.
Fik tips av en fysioterapeut å styrke innsiden av låret i tillegg til uttøying av utsiden.

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Vondt på utsiden av kneet.
« #4 : 14. januar 2011, 13:24 »
Det som ofte skjer med denne type smerter er at utsiden av låret: Vasteues lateralis blir for sterk iforhold til innsiden av låret: Vasteus medialis. Du kan da tenke deg at disse har en dra kraft på kneskålen og dermed vil den sterkeste muskelen vinne og siden denne da er på utsiden av låret vil kneskålen bli dratt ditover og skape smerter. Her er et par ting du kan og bør gjøre:

1: SKaff deg en foam roller/ skumrulle eller bruk den de har på gymmen og gjør den følgende øvelsen for å forbedre elastisiteten på ilitibial båndet som går fra hofta og ned forbi kneet ditt. Rull spesielt på områder som er ømme da disse trenger ekstra behandling. Dette løser opp stramme punkter og vil dermed skape mindre dra kraft til siden samtidig som kvaliteten på vevet forbedres.

http://www.youtube.com/watch?v=Yi7AQi40bUY#noexternalembed

2: Styrk Medialisen din ved å ta kroppsknebøy med en ball mellom beina dine. Dette gjør at du må klemme lårene sammen så ballen ikke detter ned og dermed aktiverer du medialisen din og denne vil styrkes og vokse. Dermed vil muskel forholdet mellom utsiden og innsiden forbedres.

http://www.youtube.com/watch?v=Gkllf8DghkQ#noexternalembed


3: Tøy rompa di så godt du kan da en stram rompe vil medføre at ilitibial båndet ditt blir kortere og føttene dine blir vridd utover. Dette vil lede til ytterligere svekkinger av medialisen din og dermed vil problemet vokse.

Gjør disse øvelsene og jeg kan love deg forbedring.
Håper dette er til hjelp og si ifra hvordan det går og om jeg kan hjelpe deg med noe annet.
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!