Skrevet av Emne: Styrketrening er best for diabetes  (Lest 12713 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Styrketrening er best for diabetes
« : 16. mars 2011, 08:47 »
Hvilken treningsform er den ideelle om du har diabetes? Burde vi ta oss en joggetur i marka, eller ville det vært smartere å koste støv vekk fra styrkemanualene?

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget jonask

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #1 : 16. mars 2011, 15:12 »
Leste om diabetes for bare et par timer siden i biologisk psykologi, morsomt å se en artikkel her om temaet rett etterpå Smiley

God artikkel forresten, men er det noen forskning på trening og diabetes type 1? Lurer også på om bulking og deffing, eventuelt periodisk faste gir større sannsynligheter for diabetes type 2 da man i begge tilfeller kan få store svingninger i insulin?

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #2 : 16. mars 2011, 15:14 »
hvorfor skal man ha høyere insulin svingning på bulk/deff elleer IF ? dette kommer da helt an på hva man spiser.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #3 : 16. mars 2011, 15:27 »
Lurer også på om bulking og deffing, eventuelt periodisk faste gir større sannsynligheter for diabetes type 2 da man i begge tilfeller kan få store svingninger i insulin?

Nei, Periodisk faste i seg selv vil ikke føre til "store svingninger i insulin", heller motsatt. Hvor har du det ifra at det skulle kunne føre til det?
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.msg1574586#msg1574586

"bulking og deffing" sier jo ikke noe om hva man spiser, bare at man går opp eller ned i vekt så det går ikke an å svare på det vil gi større eller mindre risiko. Å gå ned i vekt og fettprosent vil dog som regel alltid føre til bedre helse.


Utlogget jonask

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #4 : 16. mars 2011, 15:32 »
For å forbrenne fett må du ha kcal-underskudd, da senkes insulin-nivået og etter et måltid vil insulinnivået normalt stige (Freberg 2010, s.272).

Under IF har du lavt insulinnivå frem til første måltidet, som øker insulinnivået, og dermed skal sørge for at et tidspunkt på dagen skal fett forbrennes (under fasten) og under en periode skal musklene få nok næring til at de ikke brytes overdrevent mye ned/bygges opp. Du har på dette tidspunktet høyere insulinnivåer, spesielt med tanke på at dersom du har fastende trening skal første måltid inneholde en god mengde karbs.

I en skikkelig deff vil du med andre ord ha mindre insulin, mens du under kalorioverskudd vanligvis vil ha høyere insulinnivåer. Spørsmålet er da om det nødvendigvis er helt sunt med disse svingningene? Jeg sier heller ikke at det er umulig å ha lave insulinsvingninger i disse tilfellene, men det er meg isåfall ukjent.

Det står også i Frebergs bok at type 2 diabetes kan unngås ved å holde en sunn vekt, betyr dette at kraftig bulking/dirty bulking gir stor sjanse for diabetes?

Utlogget jonask

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #5 : 16. mars 2011, 15:36 »
Burde kanskje nevne at jeg selv driver med IF (8/16) for øyeblikket, og tolket en del av informasjonen jeg har lest idag om diabetes og insulin litt negativt, ønsker dermed hovedsaklig å få avkreftet at dette er et problem Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #6 : 16. mars 2011, 15:45 »
For å forbrenne fett må du ha kcal-underskudd, da senkes insulin-nivået og etter et måltid vil insulinnivået normalt stige (Freberg 2010, s.272).

Insulinsvaret på mat har ikke noe ikke noe med kaloriunderskudd i seg selv å gjøre. Et kaloriunderskudd kan føre til bedre insulinfølsomhet og dermed lavere insulinsvar, men det er noe annet.

Edit: fett forbrenner man hele tiden, men for at mindre skal lagres inn enn hva som frigjøres og blir forbrent over tid, så "må" man holde kaloriunderskudd.


Under IF har du lavt insulinnivå frem til første måltidet, som øker insulinnivået, og dermed skal sørge for at et tidspunkt på dagen skal fett forbrennes (under fasten) og under en periode skal musklene få nok næring til at de ikke brytes overdrevent mye ned/bygges opp. Du har på dette tidspunktet høyere insulinnivåer, spesielt med tanke på at dersom du har fastende trening skal første måltid inneholde en god mengde karbs.

I en skikkelig deff vil du med andre ord ha mindre insulin, mens du under kalorioverskudd vanligvis vil ha høyere insulinnivåer. Spørsmålet er da om det nødvendigvis er helt sunt med disse svingningene? Jeg sier heller ikke at det er umulig å ha lave insulinsvingninger i disse tilfellene, men det er meg isåfall ukjent.

Hvilke svingninger? Insulin "svinger" hver gang man spiser, det skal gjøre det, og det er ikke skadelig eller negativt.

Les litt om hvordan insulin virker her: http://no.wikipedia.org/wiki/Insulin


Det står også i Frebergs bok

Hvem er denne Freberg, og hvilken bok har han skrevet?


at type 2 diabetes kan unngås ved å holde en sunn vekt, betyr dette at kraftig bulking/dirty bulking gir stor sjanse for diabetes?

Ja, å bli / være feit vil gi økt risiko for å få diabetes 2.


Burde kanskje nevne at jeg selv driver med IF (8/16) for øyeblikket, og tolket en del av informasjonen jeg har lest idag om diabetes og insulin litt negativt, ønsker dermed hovedsaklig å få avkreftet at dette er et problem Smiley

Les mitt svar i tråden jeg lenket til her ovenfor.


Utlogget jonask

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #7 : 16. mars 2011, 15:57 »
Hvem er denne Freberg, og hvilken bok har han skrevet?

Laura A. Freberg har skrevet boka jeg har i biologisk psykologi; "Discovering biological psychology".

Leste dine innlegg i linken, ser at du kjører IF selv. Hvordan har det funket for deg? Begynte nettopp med det selv og har blant annet idag vært litt svimmel før mitt første måltid, blir dette bedre etterhvert som man har kjørt IF en stund?

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #8 : 16. mars 2011, 16:00 »
Laura A. Freberg har skrevet boka jeg har i biologisk psykologi; "Discovering biological psychology".

Leste dine innlegg i linken, ser at du kjører IF selv. Hvordan har det funket for deg? Begynte nettopp med det selv og har blant annet idag vært litt svimmel før mitt første måltid, blir dette bedre etterhvert som man har kjørt IF en stund?


ta en liten titt på bildeprofilen hans så ser du jo hvordan det funker for han Smiley hehe

Utlogget jonask

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #9 : 16. mars 2011, 16:08 »
hehe, ja det har visst gitt resultater Wink Lurte mer på hvordan han føler seg under fasten, håper virkelig at jeg føler meg bedre under fasten etterhvert og vil vel egentlig ha svar på om jeg kan forvente det. Smiley

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #10 : 16. mars 2011, 16:11 »
jeg kan hvertfall fortelle deg at da jeg kjørte periodisk faste i ca 3 år.  så var det kun de første 2 ukene jeg synes var tungt og ubehagelig. etter det var det en DRØM!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #11 : 16. mars 2011, 16:13 »
Begynte nettopp med det selv og har blant annet idag vært litt svimmel før mitt første måltid, blir dette bedre etterhvert som man har kjørt IF en stund?

Ja, sannsynligvis. Gi det noen uker, men hvis du fortsatt ikke liker det så har det ingen hensikt å spise på denne måten.

Personlig føler jeg meg veldig bra under dagene når jeg ikke spiser; energisk, fokusert og skjerpet. Etter jeg har spist så blir jeg som regel mer sløv, og nostalgisk  biggrin



Utlogget jonask

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #12 : 16. mars 2011, 16:22 »
Høres bra ut Smiley Så langt har IF egentlig vært ganske greit, bare litt svimmel idag, men det ble mye bedre når jeg drakk kaffe! Har fått lest mye mer en jeg vanligvis gjør, så ser lyst på IF fremover Smiley

Jeg har også greid å forbrenne litt fett, så tror dette skal funke bra som årets deff dersom fasten blir lettere om et par uker, og det var fint å få vite at jeg ikke trenger bekymre meg for insulin og diabetes Cheesy

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Styrketrening er best for diabetes
« #13 : 16. mars 2011, 16:31 »
Høres bra ut Smiley Så langt har IF egentlig vært ganske greit, bare litt svimmel idag, men det ble mye bedre når jeg drakk kaffe! Har fått lest mye mer en jeg vanligvis gjør, så ser lyst på IF fremover Smiley

Jeg har også greid å forbrenne litt fett, så tror dette skal funke bra som årets deff dersom fasten blir lettere om et par uker, og det var fint å få vite at jeg ikke trenger bekymre meg for insulin og diabetes Cheesy


jeg merket også fort at væske inntaket mitt hang mye sammen med maten jeg spiste, derfor måtte jeg lage meg andre aner for å få i meg nok vann i løpet av faste perioden

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!