Skrevet av Emne: 5x5SL vs. program for volum...  (Lest 11982 ganger)

Utlogget m4nia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

5x5SL vs. program for volum...
« : 18. november 2010, 21:25 »
Har tenkt å begynne på 5x5 SL, men ser at veldig mange på forumet her sier programmet er for å øke i styrke, og ikke størrelse(volum). I så fall, hvor stor forskjell er det egentlig på 5x5 SL og diverse programmer bodybuildere osv. bruker med 12 reps på nesten alle øvelser osv.

Greit at rundt 5 gir styrke, og 8-10++ gir volum.. men kan det virkelig være så stor forskjell?

Kan ikke se for meg at man liksom blir dobbelt så stor og halvparten så sterk, om man kjører disse bodybuilder programmene framfor 5x5 SL...? Noen som kan vise til forksjell (prosentvis) i muskelstyrke og muskelmasse i de forskjellige treningsprogrammene..?

Målet er vel å bli STOR og STERK Smiley

Utlogget Bori

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 604
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 604

Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #1 : 18. november 2010, 21:30 »
Løfter du tungt nok,spiser mye og drikker melken din vil du bli stor og sterk uansett.

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #2 : 18. november 2010, 21:31 »
Bare så du vet det; Arnold Schwarzenegger drev på med powerlifting før han begynte med bodybuilder splits osv. Samme med Ronnie Coleman og Johnnie Jackson ++ mange andre som konkurrerer i Mr. O og masse andre BB ting.

http://stronglifts.com/forum/arnold-schwarzenegger-s-strength-stats-t10605.html

Større og sterkere blir du selv om du holder på med BB split eller low-reps slik som SL. Husk å hold deg i et kcal overskudd, samt tren hardt. Etter et år med SL har jeg merket improvements i styrken og størrelse på kroppen.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget fosse

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #3 : 18. november 2010, 21:33 »
Helt riktig. Det er en kunstig distinksjon.

Begynn med SL du. Smiley

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #4 : 18. november 2010, 21:35 »
Har tenkt å begynne på 5x5 SL, men ser at veldig mange på forumet her sier programmet er for å øke i styrke, og ikke størrelse(volum). I så fall, hvor stor forskjell er det egentlig på 5x5 SL og diverse programmer bodybuildere osv. bruker med 12 reps på nesten alle øvelser osv.

Greit at rundt 5 gir styrke, og 8-10++ gir volum.. men kan det virkelig være så stor forskjell?

Nei. Det er ingen stor forskjell. Forskjellene er marginale.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #5 : 18. november 2010, 21:42 »
Har tenkt å begynne på 5x5 SL, men ser at veldig mange på forumet her sier programmet er for å øke i styrke, og ikke størrelse(volum). I så fall, hvor stor forskjell er det egentlig på 5x5 SL og diverse programmer bodybuildere osv. bruker med 12 reps på nesten alle øvelser osv.
Som nybegynner er det bedre å holde seg på tunge vekter, altså bli sterkere.

Greit at rundt 5 gir styrke, og 8-10++ gir volum.. men kan det virkelig være så stor forskjell?
nei, ikke tenk på det.

Kan ikke se for meg at man liksom blir dobbelt så stor og halvparten så sterk, om man kjører disse bodybuilder programmene framfor 5x5 SL...? Noen som kan vise til forksjell (prosentvis) i muskelstyrke og muskelmasse i de forskjellige treningsprogrammene..?
Styrke og muskler henger sammen. Folk med små muskler som er sterke har et effektivt sentralnervesystem og sterkt bindevev. Det er også noe som heter sarkoplastisk hypertrofi som du ikke skal bry deg om enda. Ellers er muskler=styrke og omvendt.

Målet er vel å bli STOR og STERK Smiley
Da burde du trene noe som det Cube linker til. Finn noe du liker å trene, og som har innlagt progresjon.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget m4nia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #6 : 19. november 2010, 15:12 »
Takk for gode svar Smiley
Får nesten teste ut 5x5 SL!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #7 : 19. november 2010, 15:57 »
Takk for gode svar Smiley
Får nesten teste ut 5x5 SL!

Gjør det. Trening er så enkelt(og komplisert) at om du har ett kalorioverskudd(+greit proteininntak) og blir sterkere, så blir du også større. Så det spiller som sagt ovenfor her, liten rolle, om du trener 5 reps, eller 10 reps, det viktigste er at du trener tyngre(med god teknikk) etterhvert som tiden går Smiley
Smiley

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #8 : 08. januar 2011, 21:21 »
Fordelen med å trene 4x12 som fersk nybegynner er at du får større volumgrunnlag enn på 5x5. Nybegynnere blir sterke nesten uansett hva de trener. 4x12 gir også i teorien bedre muskelvekst.

Derfor mener jeg at man bør trene 4x12 i 3-5 måneder før man hiver seg på 5x5. Da drar man god nytte av 5-repperne, som vil utvikle styrken bra ut i fra det grunnlaget man har lagt med 4x12.

Hvis jeg skulle startet fra scratch i dag så ville jeg ha inkludert 4x12 i bøy, benk og mark 2 ganger i uka. Jeg ville trent meg så sterk som mulig i dette repsområdet i løpet av noen måneder, for så å kutte ned på repsene og bygd opp styrken med 5x5.

Men når sant skal sies så er 5x5 prinsippet det enkleste treningsprogrammet som fins å sette seg inn i, og det fungerer veldig bra for nybegynnere og viderekomne.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: 5x5SL vs. program for volum...
« #9 : 24. august 2011, 19:40 »
Ser at dette er en litt gammel tråd, men jeg har et spørsmål som har noe med samme greiene å gjøre, så jeg gadd ikke starte ny.

Hvilket program er lurest for meg å starte på av Layne Nortons PHAT: http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html

eller Stronglifts 5X5? Mine styrkestats er: benkpress: 90 kg, knebøy 120 kg, markløft 140 kg.

Vil det være å kaste vekk tid å kjøre PHAT med tanke på den bodybuilderaktige treningen (mye iso-øvelser osv)? Føler egentlig jeg har stagnert litt, og jeg har trent i 4 år. Det er ikke de store styrkestatsene å skryte av. Målet mitt er å få bedre kroppskomposisjon.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!